Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du regionsperre på kortet? 

Anonymkode: e6ef5...818

petterm skrev (8 minutter siden):

Det er sikkert utenlandssperre på kortet. Tror det er ganske normalt å sperre for bruk utenfor Norden for å hindre misbruk. Sperren kan fjernes i nettbanken.

Gidder dere å lese HI? 

Anonymkode: 5b6a8...c53

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du regionsperre på kortet? 

Anonymkode: e6ef5...818

petterm skrev (10 minutter siden):

Det er sikkert utenlandssperre på kortet. Tror det er ganske normalt å sperre for bruk utenfor Norden for å hindre misbruk. Sperren kan fjernes i nettbanken.

Amys skrev (9 minutter siden):

Sjekk i nettbanken om du har regionsperre på kortet, noen banker har sperret bruk i utlandet hvis du ikke har åpnet opp for det selv. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ring banken.

Anonymkode: fbf07...00f

Noen ganger er det kjekt å lese hva TS skriver i første innlegget, helt øverst i tråden. Da ville man sett at ts har sjekket det med regionsperre og har planer om å ringe banken når de åpner. Unødvendig å fylle tråden med tips om ting som ts allerede har sjekket ut.

Anonymkode: 7f60d...d2e

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tapper du? Fikk høre fra banken at man måtte bruke shippen innimellom. Så når jeg stakk inn kortet så fungerte det. Var en sikkerhet dem hadde på kortene. Dette var et kredittkort. Jeg bruker bare det når jeg er i utlandet. 

Anonymkode: 8e57d...fbe

AnonymBruker
Skrevet

Opplever noe av det samme i Spania selv. Som regel går det bra med debetkortet, oftest tull med mastercardet. Løser seg ofte med å putte kortet inn i terminalen eller bytte kort. Noen ganger går alt helt fint, andre ganger ikke - så sønnen min måtte frem med kortet sitt av og til. Matbutikk eller restaurant. Veldig rart. Skjer aldri i andre land.

Anonymkode: ffada...b9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja.. Er første gangen jeg reiser ut til utlandet selv som voksen. Tenkte ikke på at man skulle hatt kredittkort. Det har jeg aldri hatt noengang.. 🫣😵‍💫 Har alltid opplevd at de jeg har reist med når jeg var ung betalte med sitt vanlige kort så da tenkte jeg at jeg også kunne gjøre det.

Anonymkode: 64883...735

Aldri legg alle eggene i en kurv :) Derfor er det lurt å ha med flere kort på ferie. Både ved betalingsproblemer eller ved tyverier.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (6 minutter siden):

Aldri legg alle eggene i en kurv :) Derfor er det lurt å ha med flere kort på ferie. Både ved betalingsproblemer eller ved tyverier.

Så flink du er til å løse problemer da.

Anonymkode: edf60...a31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så flink du er til å være sarkastisk, da....

Anonymkode: 7f60d...d2e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lære av sine feil er jo en del av problemløsningen :) Hva TS skal gjøre i det enkelte tilfellet er jo nesten umulig å si ut i fra de muligheten vedkommende har. Få penger fra familie overført til "Vipps" kan fungere, men det betinger at man kan betale med mobilen i det landet man er i. Jeg ville lagt det kortet som ikke fungerer inn i mobilen i en "Wallet" løsning. Det betinger at man har en smartelefon, og bank id. Så bruke mobilen til å tappe med. Det kan fungere. 

Har man et reisefølge kan man vippse penger til de, og så gir de deg penger i lokal valuta. Men det betinger at man faktisk reiser sammen med noen :) 

Endret av TomKrus
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det TS?

Anbefaler deg å få tak i et kredittkort. Jeg bruker også det her i Norge 😊 Trumf Visa Kredittkort til å handle mat og husholdningsartikler, og et annet kredittkort til netthandel, i utlandet osv.

Anonymkode: 40c4d...762

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det samme opplevde vi nylig på Mallorca og. I ene butikken sa ansatte at de hadde spesielt problemer med kunder fra Norge og "det kortet". Sparebank1 debet var dette.  

Anonymkode: bb5ac...0da

Hatt samme problem. Vi har også Sparebank 1. dette var i Amerika, så vi måtte bruke Mastercard. Egentlig veldig misfornøyd med Sparebank 1. 

Anonymkode: d66fa...307

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Skal ringe banken og høre imorgen om hvorfor det skjer. Skjønner ikke hvorfor det bare blir avvist når jeg forsøker å betale med det. Det er i Spania.

Jeg hadde nok penger på kortet, ingen regionsperre (sjekket dette i nettbanken), tastet inn riktig pin, men allikevel fikk jeg ikke til å betale. 🫣 Veldig kjedelig å måtte få reisefølge til å bli med på butikker og betale for meg og så drive å vippse over penger til de... Skjønner ikke hvorfor kortet mitt bare blir avvist? Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: 64883...735

Noen ganger hjelper det å ta på og av regionsperren igjen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Noen ganger hjelper det å ta på og av regionsperren igjen

😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

😂

Hadde du ingenting å komme med så vær heller stille 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var et reisefølge på tre for noen uker siden og den ene hadde samme problem, men bare i noen butikker. Veldig rart.

Anonymkode: c5408...be4

AnonymBruker
Skrevet

Opplevd samme i England. 

Kortet funker av og til, og ofte svikter chip/kontaktløst mens det å sette den inn funker. Ene dagen funker den, neste dag ikke. Samme butikk altså. Veldig irriterende. 

Må reise med 2 kort (visa og mastercard). For det er slitsomt å måtte være avhengig av andre hele tiden. 

Anonymkode: 05fce...d80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan gikk det TS?

Anbefaler deg å få tak i et kredittkort. Jeg bruker også det her i Norge 😊 Trumf Visa Kredittkort til å handle mat og husholdningsartikler, og et annet kredittkort til netthandel, i utlandet osv.

Anonymkode: 40c4d...762

Hva bruker du i utlandet da? 

Anonymkode: 774d5...c2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hatt samme problem. Vi har også Sparebank 1. dette var i Amerika, så vi måtte bruke Mastercard. Egentlig veldig misfornøyd med Sparebank 1. 

Anonymkode: d66fa...307

Står det «electronical use only» på baksiden av kortet? Da er det et såkalt VISA Direkte-kort, og kan kun benyttes så lenge det er kontakt med banken. Vet at Sparebank 1 tilbyr dette, i tillegg til vanlig VISA som debetkort.

Anonymkode: 0bec1...45d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 19.09):

Opplevd samme i England. 

Kortet funker av og til, og ofte svikter chip/kontaktløst mens det å sette den inn funker. Ene dagen funker den, neste dag ikke. Samme butikk altså. Veldig irriterende. 

Må reise med 2 kort (visa og mastercard). For det er slitsomt å måtte være avhengig av andre hele tiden. 

Anonymkode: 05fce...d80

Samme her. Akkurat kommet hjem fra London, var litt bingo om kortet funket med chip eller ikke, men funket alltid med å sette inn kortet. 

Anonymkode: 5b6a8...c53

• Liker 1
Skrevet
Meowmere skrev (På 10.7.2025 den 13.01):

Det du kan gjøre, er å bruke Google Pay, og tappe. 

Det er ikke alltid det funker. Har selv akkurat kommet hjem fra en uke i Bulgaria og tappe med kortet via Google fungerte ikke. Her måtte jeg fysisk ta ut penger i minibank eller sette kortet inn i terminalen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som tapping er et problem over alt bortsett fra i Norge. Til slutt funker ikke tapping i det hele tatt. Fikk tips om at terminalene ikke klarer å nullstille pin-sjekken fordi de som regel ikke er online slik de er her til lands. Hvis kortet er innom en terminal som er online eller minibank virker tapping igjen. Helt til det ikke gjør det.

Anonymkode: 97aa0...007

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...