AnonymBruker Skrevet 13. juli #41 Skrevet 13. juli Gratis skrev (23 minutter siden): Bitcoin er noe som motvirker at pengene dine i økende grad blir mindre verdt. Stusser du ikke over hvordan alt blir dyrere uten at lønnen vår øker like mye? Huset vi nesten kjøpte i 2001 kostet ca 900.000, det samme huset i dag, koster over 3 millioner. Gjennomsnittslønnen har ikke økt på samme måte, hvorfor? Fordi pengene våre bevisst blir devaluert år for år, og det med mye mer enn de 2 prosentene de påstår. Grunnen til dette er at verden sin gjeldsbaserte økonomi er avhengig av at fjorårets penger (gjelden) har mindre verdi enn de som trykkes i dag. Alt Bitcoin gjør er å være en rettesnor som peker på galskapen med vår fiat styrte gjeldsøkonomi. En dag om ikke så lenge vil hele dette systemet bli resatt og erstattet av statlig styrte digitale penger. Da vil hundrelappen du holder i hånden miste all sin verdi over natta. Men stusser du ikke over hvordan bitcoin blir manipulert? Plutselig så stuper verdien, og så kan den gå rett opp. Tror du ikke noen har full kontroller over dette? Anonymkode: bf20b...958
Chupacabra Skrevet 13. juli #42 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, gull brukes i industrien, ser veldig flott ut, blir ikke stygt over tid, kan brukes i smykker og lignende, og tåler kontakt det meste av væsker, gass og faste stoffer. Men glem gull. Hva har dere brukt bitcoinen deres til, utenom å ruge på den eller veksle inn i vanlig valuta? Anonymkode: bf20b...958 Det samme som gull og diamanter brukes til - en sikring mot inflasjon. Inflasjon som enkelte her i tråden har blitt manipulert til å tro at er så fryktelig bra. 1 1
Abra Skrevet 13. juli #43 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dollar har verdi. I Norge er det riktig nok norske kroner (NOK) som gjelder, ikke dollar. Prinsippene er de samme. Jeg kan bruke NOK til å kjøpe mat. Jeg kan ta betalt i NOK for min arbeidskraft. Staten regulerer NOK som et lovlig betalingsmiddel. Staten regulerer pengemengden i samfunnet slik at vi sikrer en inflasjon. Dersom jeg dør, så kan pengene arves. Staten regulerer også dette. La oss sammenligne dette med BTC. Jeg kan ikke bruke bitcoin til å kjøpe mat. Jeg kan ikke kreve å få betalt i BTC for min arbeidskraft. Staten regulerer ikke BTC som et lovlig betalingsmiddel. Driftes det utelukkende på BTC, så drifter du ulovlig i Norge og får heller ikke betalt skatt i BTC. Staten regulerer ikke mengde BTC, som i tillegg begrenses kunstig. Dermed underligger BTC deflasjon dersom flere ønsker å bruke det. Deflasjon er et kjempeproblem. La oss si at en smør koster 3 BTC. Det tar deg rundt 40 minutter å handle. I mellomtiden har BTC steget 33% i verdi, før du er frem i kassen. Enten så sliter du med 4 BTC i kassen fordi lønnen fra forrige uke ikke strekker til, eller så sliter butikkeier fordi han ikke får dekket sine kostnader lenger grunnet for billig varesalg. Når jeg dør, så kan mine BTC ikke arves, med mindre jeg har delt passordet med hele 1. og 2. arverekkefølgen opp og ned. BTC finnes, men kan ikke brukes og er verdiløs, fordi folk har glemt sine passord eller døde. Så da står jeg her med mine 100 BTC. Kjøpt i 2014. Jo da, jeg fant en annen idiot som ha meg et flott hus i gave for hash-verdien. Men hvorfor? Anonymkode: bd7bb...78e Bitcoin er spekulativ. Morsom "digitalt gull". Bitcoin regnes som formue, så dør du uten å ha etterlatt deg tilgang så blir det vel ansett som tapt, noe som da gir skattefradrag. Jeg jobbet på en bitcoin farm her i norge. Hvor vi kunne velge å få lønn i NOK eller BTC😅 Du kan jo kjøpe deg Bitcoin ETF på f.eks Nordnet. Har større tro på andre altcoins når det kommer til en reell bruksverdi. 1
Gratis Skrevet 13. juli #44 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men stusser du ikke over hvordan bitcoin blir manipulert? Plutselig så stuper verdien, og så kan den gå rett opp. Tror du ikke noen har full kontroller over dette? Anonymkode: bf20b...958 Det finnes selvsagt en del store eiere, men ingen med kontroll over prisen. Den styres i stor grad av frykt, hvis du ser på de store fallene gjennom historien så skyldes ofte det frykt i markedene som bl.a.krig. Jo større Bitcoin blir i markedsverdi jo vanskeligere blir det å flytte prisen og det meste av brå fall blir fort kjøpt opp. Husk også at store eiere ofte kjøper til en pris og selger ved 10% økning fordi 10% økning er mye hvis du har mye penger.
AnonymBruker Skrevet 13. juli #45 Skrevet 13. juli Ville vært forsiktig med å gå inn med store beløp nå, bitcoin er en veldig volatil asset. Det beste tipset mitt er å bestemme deg for hvor stor del av sparinga di skal være bitcoin, si 5 %. Så begynner du nå og setter inn et fast beløp per mnd. Når 5 % er nådd, tar du en pause. Så kommer nok markedet til å svinge fremover også. Hvis verdien stiger slik at bitcoin når 10 % av sparinga di, så selger du deg ned til 5 % igjen. Hvis så markedet dupper og bitcoin går ned til 2 % av sparinga di, så begynner du å sette inn penger igjen. Dette er en strategi som gjør at du investerer smartere, tror jeg. Alt for mange går inn heavy på ATH og panikkselger ved stup, det gjelder å ha is i magen, og ikke minst kjøpe når ingen andre gjør det ... Anonymkode: 4cf0b...486
AnonymBruker Skrevet 13. juli #46 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 20.46): Men hva er poenget når jeg må bytte og hva hvis jeg ikke får byttet? Jeg kan jo bytte kun på sentrale plasser, kryptobørs, så da er jo alt sentralisert igjen? En aksje gir meg eierskap i en bedrift, dems driftsmidler, arbeidsstyrke osv. reelle verdier i samfunnet. Hva gir meg bitcoin? Ingen ting? Jeg gjør meg ikke dum med vilje men av dere BTC folkene her klarte ingen av dere å forklare hva verdien er. Jeg mistenker mer og mer at dere ikke kan, fordi det ikke finnes noe reell verdi. Og derfor kan samfunnet ikke tar det i bruk som valuta, som gjør BTC verken verdistabil eller til et betalingsmiddel, det er hele poenget. Anonymkode: bd7bb...78e Børsene er ikke sentraliserte, nei. Det finnes mange av dem. Du kan også sende BTC privat, det må ikke skje via en børs. BTC er et investeringsobjekt på lik linje med gull. Ja, gull har også en viss bruksverdi som metall, men det er ikke derfor det er dyrt. Og du bruker aksjer som et eksempel - du kjøper en andel av bedriften, ja, men det du egentlig betaler for, er en forventning om hvordan bedriftens økonomi (inntjening/overskudd) vil være i fremtiden. Ikke antall ansatte eller hvor mye fabrikkene deres er verdt i kroner og øre. NOK har bare en verdi fordi folk har tiltro til norsk økonomi, og at den ikke vil gå i dass i morgen. Verdien til NOK er ikke backet opp av gullbeholdning lenger. BTC er et investeringsobjekt med lav og stabil inflasjon, og en kjent maksimal mengde. Det er verdien. Sammen med sikkerheten som ligger i BTC pga blokkjeden. Hva har BTC gitt meg? Meget god verdiøkning, i alle fall. Så langt. Selv om jeg kom inn mange år senere enn jeg gjerne skulle ønsket. 🤣 Så får tiden vise hva som skjer. For meg er BTC en diversifisering av porteføljen min. Jeg ser på det som langt mer risikabelt å IKKE ha BTC enn å ha det. Det utgjør en ganske liten andel av porteføljen - jeg har mest globale indeksfond. BTC er en del av krydderet. Anonymkode: a9faa...59f 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #47 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ville vært forsiktig med å gå inn med store beløp nå, bitcoin er en veldig volatil asset. Det beste tipset mitt er å bestemme deg for hvor stor del av sparinga di skal være bitcoin, si 5 %. Så begynner du nå og setter inn et fast beløp per mnd. Når 5 % er nådd, tar du en pause. Så kommer nok markedet til å svinge fremover også. Hvis verdien stiger slik at bitcoin når 10 % av sparinga di, så selger du deg ned til 5 % igjen. Hvis så markedet dupper og bitcoin går ned til 2 % av sparinga di, så begynner du å sette inn penger igjen. Dette er en strategi som gjør at du investerer smartere, tror jeg. Alt for mange går inn heavy på ATH og panikkselger ved stup, det gjelder å ha is i magen, og ikke minst kjøpe når ingen andre gjør det ... Anonymkode: 4cf0b...486 Helt enig i at det ikke er lurt å gå inn på ATH, og panikkselge ved første stup! Akkurat som med aksjer. Det er oppskriften på å tape penger. Jeg kjøper kun når markedet lugger. En annen strategi er å kjøpe for en fast sum hver uke (eller hver måned). Da får man med seg både topper og bunner. Anonymkode: a9faa...59f 1
Rick Skrevet 14. juli Forfatter #48 Skrevet 14. juli Bitcoin i ny all-time high, nesten $123K nå. Mange sier at Bitcoin stiger i verdi, men dette er feil måte å se det på. Det som skjer, er at Fiat-valutaer (som norske kroner) faller i verdi. Problemet er at alt for mange land, spesielt de som kalles “Vesten”, har alt for høy gjeld. Mange land har nå en gjeld på mer enn 120% av BNP. Historisk er det ingen land som har klart å tilbakebetale gjelden når den overstiger 120% av BNP. Når gjelden blir for stor, har ikke politikerne så mange muligheter. Vanligvis har politikerne valgt å inflatere bort gjelden. Det er en veldig farlig vei å gå, for politikerne kan lett miste kontrollen slik at man får hyperinflasjon, og valutaen blir verdiløs. Men likevel ser det ut til at det er dette som politikerne har valgt å gjøre også denne gangen. Men dersom poltikerne velger å inflatere bort gjelden, vil det være en stor fordel for digitale valutaer som Bitcoin. Det ser nå ut som om $200K, $500K eller kanskje enda mer vil være innenfor rekkevidde for Bitcoin nå.
Rick Skrevet 14. august Forfatter #49 Skrevet 14. august Bitcoin har gått i ny ATH nå, og den nye ATH er på $124,566. Mine tidligere spådommer om at Bitcoin vil gå over $150K i tredje kvartal og over $200K i løpet av året, er fortsatt mulig. Ellers ser det ut til at vi får en altcoin season nå. Ethereum har gått i $4768 (også ATH) og Solana har gått i $210. Også andre altcoins viser fin stigning.
Rick Skrevet 14. august Forfatter #50 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 8.59): Og de kredittkortene er gangbare i hvilken som helst butikk, og det ikke har ikke noe å si at det ikke er i NOK? Anonymkode: f1d00...98f Jeg har VISA-kort som går mot en Bitcoin-konto, og det virker akkurat som et vanlig VISA-kort, slik at hver gang jeg bruker VISA i butikken, så betaler jeg med Bitcoin. Min VIPPS-konto er også koblet opp mot en Bitcoin-konto, slik at hver gang jeg vippser penger, betaler jeg med Bitcoin. 2
newman01 Skrevet 14. august #51 Skrevet 14. august Rick skrev (26 minutter siden): Bitcoin har gått i ny ATH nå, og den nye ATH er på $124,566. Mine tidligere spådommer om at Bitcoin vil gå over $150K i tredje kvartal og over $200K i løpet av året, er fortsatt mulig. Nå er Bitcoin 121k. Så falt litt tilbake igjen da 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #52 Skrevet 14. august Rick skrev (4 timer siden): Jeg har VISA-kort som går mot en Bitcoin-konto, og det virker akkurat som et vanlig VISA-kort, slik at hver gang jeg bruker VISA i butikken, så betaler jeg med Bitcoin. Min VIPPS-konto er også koblet opp mot en Bitcoin-konto, slik at hver gang jeg vippser penger, betaler jeg med Bitcoin. Men da må jo du ha coins liggende i en bank dvs. sentralisert? Er ikke poenget å ha det desentrale uten en tredjepart? Anonymkode: bd7bb...78e
Gratis Skrevet 16. august #53 Skrevet 16. august Ser vi det ja. Norge øker investeringene i Bitcoin via bakdøren. De øker sine beholdninger i Microstrategy og Metaplanet.
AnonymBruker Skrevet 18. august #54 Skrevet 18. august Jeg putter heller penger i do enn på Bitcoin. Anonymkode: 4f96e...992
newman01 Skrevet tirsdag kl 10:22 #55 Skrevet tirsdag kl 10:22 Rick skrev (På 14.8.2025 den 8.58): Bitcoin har gått i ny ATH nå, og den nye ATH er på $124,566. Mine tidligere spådommer om at Bitcoin vil gå over $150K i tredje kvartal og over $200K i løpet av året, er fortsatt mulig. Ellers ser det ut til at vi får en altcoin season nå. Ethereum har gått i $4768 (også ATH) og Solana har gått i $210. Også andre altcoins viser fin stigning. $110k nå.
Rick Skrevet tirsdag kl 20:04 Forfatter #56 Skrevet tirsdag kl 20:04 newman01 skrev (9 timer siden): $110k nå. Nå er Bitcoin billig. Løp og kjøp!
test1e Skrevet tirsdag kl 20:42 #57 Skrevet tirsdag kl 20:42 Vanlig digital valuta kommer til å ta over markedene (Det er også uetisk å spekulere i en industri som bruker masse strøm uten å produsere noe i en verden vi har for lite strøm) Det ingen sentralbanker i verden som går god for verdien av krypto
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå