Gå til innhold

Brennende følelse på legg og føtter etter avstivningsoperasjon i korsryggen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har slitt med sterke smerter i korsryggen i over 4,5år ca og tok en "vanlig" operasjon i mai 2022, jeg ble ikke noe bedre av den. Har også hatt mye smerter nedover i venstre bein med strålinger og "hugg" hele tiden. Etter 2år dro jeg til samme kirurg å pratet og vi ble enige om å prøve en avstivningsoperasjon i korsryggen. Ikke for at jeg skulle bli bra i ryggen, for den er ødelagt og ikke er så mye å gjøre med, men for at jeg forhåpentligvis skulle få mindre smerter enn jeg sliter med hver eneste dag og få tilbake litt av hverdagen min igjen. Fikk operasjon i mai i år og nå sliter jeg med en del nye smerter. Fortsatt en god del smerter i korsryggen og strålinger og "hugg "ned i beinet, men hjelper litt med sterke smertestillende. Fikk beskjed på sykehuset at jeg ville ha en del smerter i rundt 3mnd etter operasjonen, og det er forsåvidt greit. De første ukene hadde jeg sinnsyke smerter i venstre legg der det føltes ut som om noen dro i nervene, så gled det over i å bli helt nummen i hele beinet, og føttene hadde en konstant stikkende følelse som om foten var på vei til å "våkne" etter å ha sovet. Det var ekstremt vondt og ubehagelig. Men nå som ukene har gått har har nummenheten og stikkingen gått over til en brennende følelse nedover framsiden av leggen, oppå foten og tærnene. Det gjør så vondt at jeg ikke kan være nær områdene, klarer ikke engang å ha på sokker eller sko fordi det gjør så ekstremt vondt. Kjennes ut som noen konstant sitter å stikker haugevis av små nåler rundt på hele foten og leggen hvis jeg kommer i nærheten av områdene. Det er så ekstremt smertefullt at jeg ofte kan begynne å grine av smertene. Og det skal vel ikke være sånn? 😩

Er det flere som har tatt denne operasjonen og som kjenner seg igjen i de smertene jeg har hatt og har nå? Eller hva er din erfaring etter en sånn operasjon? Er det normalt at det skal være sånn her? Eller er dette bare en overgang frem mot å bli helt smertefri? Jeg har snakket med sykehuset flere ganger å hørt, men føler ikke at jeg kan ringe hele tiden å spørre om forskjellige ting heller. Så hører her først om det er noen som kjenner igjen dette. Hvis ikke får jeg ringe å mase litt til til sykehuset 🙈😅 

Anonymkode: 4d962...b4b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Google "non rashing shingles". Føler med deg :hjerte:

Anonymkode: d52b2...0e0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hei.

Jeg har slitt med sterke smerter i korsryggen i over 4,5år ca og tok en "vanlig" operasjon i mai 2022, jeg ble ikke noe bedre av den. Har også hatt mye smerter nedover i venstre bein med strålinger og "hugg" hele tiden. Etter 2år dro jeg til samme kirurg å pratet og vi ble enige om å prøve en avstivningsoperasjon i korsryggen. Ikke for at jeg skulle bli bra i ryggen, for den er ødelagt og ikke er så mye å gjøre med, men for at jeg forhåpentligvis skulle få mindre smerter enn jeg sliter med hver eneste dag og få tilbake litt av hverdagen min igjen. Fikk operasjon i mai i år og nå sliter jeg med en del nye smerter. Fortsatt en god del smerter i korsryggen og strålinger og "hugg "ned i beinet, men hjelper litt med sterke smertestillende. Fikk beskjed på sykehuset at jeg ville ha en del smerter i rundt 3mnd etter operasjonen, og det er forsåvidt greit. De første ukene hadde jeg sinnsyke smerter i venstre legg der det føltes ut som om noen dro i nervene, så gled det over i å bli helt nummen i hele beinet, og føttene hadde en konstant stikkende følelse som om foten var på vei til å "våkne" etter å ha sovet. Det var ekstremt vondt og ubehagelig. Men nå som ukene har gått har har nummenheten og stikkingen gått over til en brennende følelse nedover framsiden av leggen, oppå foten og tærnene. Det gjør så vondt at jeg ikke kan være nær områdene, klarer ikke engang å ha på sokker eller sko fordi det gjør så ekstremt vondt. Kjennes ut som noen konstant sitter å stikker haugevis av små nåler rundt på hele foten og leggen hvis jeg kommer i nærheten av områdene. Det er så ekstremt smertefullt at jeg ofte kan begynne å grine av smertene. Og det skal vel ikke være sånn? 😩

Er det flere som har tatt denne operasjonen og som kjenner seg igjen i de smertene jeg har hatt og har nå? Eller hva er din erfaring etter en sånn operasjon? Er det normalt at det skal være sånn her? Eller er dette bare en overgang frem mot å bli helt smertefri? Jeg har snakket med sykehuset flere ganger å hørt, men føler ikke at jeg kan ringe hele tiden å spørre om forskjellige ting heller. Så hører her først om det er noen som kjenner igjen dette. Hvis ikke får jeg ringe å mase litt til til sykehuset 🙈😅 

Dette høres ut som nevropatiske smerter. Ville vært veldig nøye med å få god smertelindring, gå til fysioterapeut og følge anbefalingene. Gå ned i vekt om du er overvektig! 

Endret av Fighter83
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at dette kan være nevropatisk smerte. Da hjelper ikke vanlig smertestillende. Be fastlegen om resept på Lyrica eller Nevrontin, og henvisning til nevrolog og nevrografi. 

Anonymkode: 877ec...9cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nervesmerter. Dessverre en fare for ved ryggoperasjoner. 

Anonymkode: e414e...839

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nervesmerter. Dessverre en fare for ved ryggoperasjoner. 

Anonymkode: e414e...839

Det har jeg skjønt, men er det noe som vil vare evig eller går det over etterhvert?

Endret av Tiara88
Glemte å trykke på anonym knappen
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (17 timer siden):

Dette høres ut som nevropatiske smerter. Ville vært veldig nøye med å få god smertelindring, gå til fysioterapeut og følge anbefalingene. Gå ned i vekt om du er overvektig! 

Går på mye forskjellige smertestillende, så er godt lindret. Men det hjelper ikke så mye på den stikkende og brennende følelsen 🤷‍♀️ Fysioterapi får jeg ikke begybt med før det har gått 3mnd, så skal dit i slutten av august. Trenger ikke gå ned i vekt, veier 61 og er 160 høy 😅 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Enig i at dette kan være nevropatisk smerte. Da hjelper ikke vanlig smertestillende. Be fastlegen om resept på Lyrica eller Nevrontin, og henvisning til nevrolog og nevrografi. 

Anonymkode: 877ec...9cd

Bruker ganske mye neurontin fra før og har gått på lyrica lenge før dette. De tar kun nervesmertene jeg har i beinet ellers, men tar ikke den stikkende og brennende følelsen dessverre. Går også på mye forskjellige sterke smertestillende, det tar kun smertene i ryggen. Får ikke begynt med noe behandling før det har gått 3mnd har jeg fått beskjed på sykehuset, men skal til fysioterapeut i slutten av august så tenkte å ta det opp der om det fortsatt er denne smerten eller noe nytt 🙈😅

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Google "non rashing shingles". Føler med deg :hjerte:

Anonymkode: d52b2...0e0

Takk ♥️ det skal jeg gjøre 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte det opp og tror ikke det er helvetesild desverre. Det må ha noe med ryggoperasjonen å gjøre. Men takk for at du prøvde 😊

AnonymBruker
Skrevet

Uff, føler virkelig med deg. Opererte ryggen selv for et år siden og de smertene før operasjonen var helt grusomme. 
Jeg gikk på sterke smertestillende og neurotin. Men oppdaget at jeg ikke kunne kombinere disse legemidlene (altså ta de samtidig). Da fikk jeg sterke, brennende smerter, som høres litt ut som dine smerter. Stikkende, måtte ligge helt i ro til det roet seg etter en stund. Når jeg tok de med noen timers mellomrom så fungerte det. Legene jeg snakket med hadde ikke hørt om denne reaksjonen tidligere. 
Håper du snart blir bedre! 

Anonymkode: c6459...d47

AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til smerteklinikken?

Anonymkode: a8f01...7b2

AnonymBruker
Skrevet

Fy faen føler med deg! ❤️

Anonymkode: 2c1f9...f6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...