catman Skrevet 9. juli #1 Skrevet 9. juli Dette er en av de merkeligste nyhetssakene jeg har lest på lenge: https://www.nrk.no/nordland/henlegger-saken-etter-huskyer-jaget-sauer-pa-sjoen-1.17486664 Hva faen tenker politiet på? Hvor mye klarere skal et lovbrudd være? Man kan jo lett matche biteskadene til hundenes tanngard også. Her er lag på lag med ufyselig dårlig hundeeierskap, men ingenting - absolutt ingenting - skjer for å rette skadene eller følge opp en allmenn ansvarsforståelse. Kjipt. 4 4
catman Skrevet 9. juli Forfatter #2 Skrevet 9. juli Sitat Finstad ble onsdag ettermiddag kontaktet av politiet med beskjed om at hundeangrepet er henlagt. Da fikk han også vite hva turistene har forklart i avhør. – De skal ha hevdet at hundene var innegjerdet. Det må i så fall være et gjerde som turistene hadde med seg i bobilen, for det er ingen naturlige gjerder i området ved sauene. Ifølge Finstad hadde turistene stoppet forbipasserende i området, og spurt om han hadde sett hundene hans. Deretter hadde de funnet døde sauer. – Jeg synes det er merkelig at de valgte å forlate et sted med masse døde og skadde dyr. Det er vanskelig for meg å forstå at de ikke visste hva som hadde skjedd. Nå spør han seg om turistene slipper unna fordi de er utlendinger. – Hadde det vært mine hunder og noe slikt hadde skjedd, ville det nok vært noe annet, sier Finstad. – Ikke brutt loven Det avviser Nordland politidistrikt. De forklarer henleggelsen med at det ikke er begått et lovbrudd. Båndtvangen gjelder fra 1. april til 20. august i Nordland. Ifølge politiadvokat Kay Rønning-Nyvold i Nordland politidistrikt har hundeeieren forklart at hundene var under tilsyn. Men at de kom seg unna området, og bort fra eier. – Etter å ha kommet bort fra eier har hundene jaget sauene med den følge at flere av disse døde eller ble skadet, sier Rønning-Nyvold. Ja...så da er ikke båndtvang fulgt opp, hele poenget med båndtvang er å beskytte ville og beitende dyr - som jo så tydelig ikke har fungert. Fatter ikke denne vurderingen i det hele tatt. 5 2
Lærke Skrevet 9. juli #3 Skrevet 9. juli De slapp vel ikke helt unna. Hørte på radio at de måtte betale erstatning for sauene. Det er iallfall noe og forhåpentligvis har de lært å ikke gjøre dette flere ganger. 3
Valeriouz Skrevet 9. juli #4 Skrevet 9. juli Hvordan kan påtalemyndighetene konkludere med at "-Ikke brutt loven", da dette er brudd på båndtvangsbestemmelsene, med værst tenkelige utfall?... 7 1 2
Lofilteret Skrevet 9. juli #5 Skrevet 9. juli Den saken lukter svidd! Jeg kjenner at jeg blir skikkelig forbannet på de folkene som har gitt hundene anledning til å rasere en hel saueflokk for så å bare stikke av. Og skal man ikke hjelpe dyr i nød? Forklaringen om hvordan hundene slapp løs er også rimelig tvilsom. At politiet klarer å henlegge saken er provoserende rett og slett, Tenk hvilken redsel og smerte se sauene har gått gjennom før de døde. Tragisk! 12 1 2
Maia70 Skrevet 9. juli #6 Skrevet 9. juli Dette er fordi de er turister. Hadde en norsk hund gjort noe sånt, hadde det blitt mere konsekvenser. Men politiet tenker vel at det blir ikke Norges problem om de gjør det igjen i et annet land, pluss at de ikke vil ha dårlig omtale internasjonalt? Jamfør denne saken der hundene ble skutt ulovlig med tjenestevåpen, på stedet, uten lov og dom, og uten at det noen gang har blitt produsert bevis på at hundene hadde vært i nærheten av sau. Det hører med til historien at politiet slapp unna med det: https://www.nrk.no/norge/publiserte-lydlogg-etter-hundedrap-1.11292848 1 1
Floriamint Skrevet 9. juli #7 Skrevet 9. juli Grusomt om de slipper unna🤬. Det er så mange som gir blanke i å holde hund i bånd. Denne sommeren har jeg møtt enormt mange. I går på stranda når jeg skulle bade, kom en stor blandingshund i mot meg løs. Dama lå å solte seg. Skrek til. Men hun virket bare brydd at hun måtte reise seg opp. De driter i andre🤬 Om det er båndtvang hekketid eller om folk er redd ukjente store hunder. 3 3
catman Skrevet torsdag kl 05:35 Forfatter #8 Skrevet torsdag kl 05:35 Hvordan gikk det med Balder og Odin saken til slutt? Jeg synes både politi og mattilsynet må ha mye lavere terskel for å gripe inn. Vi er omringet av totalt inkompetente hundeeiere - norske eller utenlandske er helt det samme. Det er bjeffing 24/7, jaging av ville og beitende, vanvittig ekstreme tilfeller som den overfor og mye annet. Det er ikke riktig dyrehold på noe som helst vis. Og la det være sikkert og visst at alle uheldige utfall er 100% eierene sine feil. De bringer dyr inn i samfunnet som de ikke har kontroll på. 2 3
Krokenguri Skrevet torsdag kl 05:49 #9 Skrevet torsdag kl 05:49 (endret) catman skrev (49 minutter siden): Hvordan gikk det med Balder og Odin saken til slutt? Jeg synes både politi og mattilsynet må ha mye lavere terskel for å gripe inn. Vi er omringet av totalt inkompetente hundeeiere - norske eller utenlandske er helt det samme. Det er bjeffing 24/7, jaging av ville og beitende, vanvittig ekstreme tilfeller som den overfor og mye annet. Det er ikke riktig dyrehold på noe som helst vis. Og la det være sikkert og visst at alle uheldige utfall er 100% eierene sine feil. De bringer dyr inn i samfunnet som de ikke har kontroll på. 100% enig. Har du ikke hund trygg for barn, drar du den ikke med på steder det er mye barn. Er den ikke saueren, så ikke slipp den ut på beite etc. Det finnes steder det er trygt å slippe hund, og da må hunde eiere selv finne ut hvor det er. Ellers har man den i bånd Endret torsdag kl 06:25 av Krokenguri 1
Sofiei Skrevet torsdag kl 06:35 #10 Skrevet torsdag kl 06:35 (endret) Floriamint skrev (8 timer siden): Grusomt om de slipper unna🤬. Det er så mange som gir blanke i å holde hund i bånd. Denne sommeren har jeg møtt enormt mange. I går på stranda når jeg skulle bade, kom en stor blandingshund i mot meg løs. Dama lå å solte seg. Skrek til. Men hun virket bare brydd at hun måtte reise seg opp. De driter i andre🤬 Om det er båndtvang hekketid eller om folk er redd ukjente store hunder. Om de slipper unna? Saken er allerede henlagt, så vi kan vel trygt si de slapp unna. Mulig de må betale for sauene, men utover det skjer det ingen ting. Hadde dette vært lokale hunder hadde de nok vært begjært avlivet allerede. Så denne saken stinker. Endret torsdag kl 06:35 av Sofiei 5
Linazer Skrevet torsdag kl 06:47 #11 Skrevet torsdag kl 06:47 Nå vet jeg ikke hvor mye erstatning til bonden de må betale pluss eventuell bot. Men om det er såpass at det svir godt så syns jeg det er helt greit at hundene ikke ble avlivet. Dette var en konsekvens av idioteiere, ikke pga livsfarlige hunder. 2
catman Skrevet torsdag kl 07:54 Forfatter #12 Skrevet torsdag kl 07:54 Linazer skrev (1 time siden): Dette var en konsekvens av idioteiere, ikke pga livsfarlige hunder. ...og den logiske brisken vil jeg heller aldri skjønne. Som jeg sa tidligere, dette er 100% eierene sin feil - men de har skapt dyr som ikke er trygge. Enten må de miste ansvaret for dyra og de må flyttes til et mer oppegående hjem, eller så må dyrene avlives. Det er ikke en vanskelig kobling det her. 4
Floriamint Skrevet torsdag kl 08:14 #13 Skrevet torsdag kl 08:14 Sofiei skrev (1 time siden): Om de slipper unna? Saken er allerede henlagt, så vi kan vel trygt si de slapp unna. Mulig de må betale for sauene, men utover det skjer det ingen ting. Hadde dette vært lokale hunder hadde de nok vært begjært avlivet allerede. Så denne saken stinker. Såpass fy at det er mulig🤬😢
Sofiei Skrevet torsdag kl 12:13 #14 Skrevet torsdag kl 12:13 https://www.blv.no/sauebonde-reagerer-man-ma-vare-ekstra-varsom-nar-man-setter-hundene-fra-seg-midt-i-godtebutikken/s/5-9-859675 Skjønner godt at bonden reagerer... Det har han alltid grunn til. 2
Lurvetjofsa Skrevet torsdag kl 17:19 #15 Skrevet torsdag kl 17:19 Gjett hvor mange som kommer til å bruke dette som unnskyldning? «Hundene var inngjerdet så det er ikke min skyld ». Jeg mister helt troen på politiet, her var det tydelig at de ikke gadd å ta saken. 4
Maia70 Skrevet torsdag kl 17:21 #16 Skrevet torsdag kl 17:21 (endret) catman skrev (11 timer siden): Hvordan gikk det med Balder og Odin saken til slutt? Politiet trenerte saken i det uendelige. Jeg husker ikke detaljene i prosessen nå, men i alle fall så kostet det å forsøke å få denne saken for retten så mye penger for eier, at når den endelig skulle komme opp så tok han ikke sjansen på å tape, han hadde ikke mer penger igjen. Men de involverte ble eksponert, han fikk navnene deres og alle lydfiler. Han publiserte også lydfil av da politiet etterforsket seg selv for grov uforstand i tjenesten, der de gjorde noen "lure etterforskningsskritt" og ikke inkluderte hvor mange kuler de hadde brukt. Hundene var gjennomhullet i siden og bak, og døde absolutt ikke med en gang. Uff, jeg blir fortsatt så opprørt av denne saken. Jeg bor på Hedmark og hadde en stor hund selv på den tiden, og var livredd for at hun skulle komme løs. Fant forresten dette i noen innlegg her på KG fra 2018 når lydloggene fortsatt var tilgjengelige: "Dette er en utskrift fra lydloggen der politiet etterforsker seg selv. Det betegnes som «Noen lure etterforskningsskritt». De avtaler at det ikke skal skrives i loggen om at den ene betjenten tømte at helt magasin: «Et magasin, tømte et magasin. Han ene, så, du trenger ikke å skrive det i loggen», «nei, jeg behøver ikke å skrive det i loggen» svarer den andre." http://hundedrapene.no/politiet-etterforsker-seg-selv/ "Våpen og ammunisjon var ikke egnet til avliving." https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-skjot-og-drepte-balder-og-odin-med-20-skudd-na-ma-tjenestemennene-mote-i-retten/70012851 Ingen vet hvor lang tid det tok å "avlive" dem: "Det ble totalt avfyrt 27 skudd mens betjentene og hundene var i bevegelse. Vanskelig å si hvor lenge dette varte, men det varte så lange at den ene betjenten måtte sette i nytt magasin. Dvs at Odin var i live etter å ha blitt påskutt med 15 skudd. Og deretter med 3 skudd til der ingen var dødelig hver for seg." http://hundedrapene.no/teknisk-om-skytingen/ "Bakken: Jo, vi står her og bikkjene er daudslitne, og han som har mer rede på bikkjer enn meg, som i hvert fall vet foran og bak på ei bikkje, mener at dom er .. ingen stor fare for at dom skal stikke av, så slitne som de er nå, så vi høll oppsikt med dem i påvente av at vi eventuelt får tak i en eier som kan få kontroll på dem (...) Henning: Ja. Men jeg skal prøve åsså ringe han hundeeier, jeg. Åssen hunder e det derre der? Bakken: Du, det er litt uenighet om det, men det beste tipset vi har kommet fram til at det er en blanding mellom Grand Danois og Schnauzer." http://hundedrapene.no/lodlogg-tampaxmannen-i-samtale/ Endret torsdag kl 17:36 av Maia70 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå