Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gjort det? Det vil jo teoretisk sett lønne seg? Betale ned en bil til 500 000kr på to år, kun ved bruk av lån og stipend - spare tilsvarende sum og betale ned Lånekassen når rentene begynner å løpe?

Anonymkode: b9bf9...482

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min bror gjorde det,super lønnsomt. 

Anonymkode: d3383...dc0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De er ikke så bra som det var. Renter der også. Fordelen er at om du dør, blir lånet slettet.

Anonymkode: 11b7e...d01

Skrevet (endret)

Du får ikke omgjøring til stipend med mindre du faktisk studerer og tar eksamener...

Endret av Virrevirrevapp
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok uansett billigere enn billån. 

Anonymkode: d1b67...5f8

AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (1 time siden):

Du får ikke omgjøring til stipend med mindre du faktisk studerer og tar eksamener...

Jeg skal jo studere. Ingenting blir for øvrig stipend grunnet for høy inntekt.. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er ikke så bra som det var. Renter der også. Fordelen er at om du dør, blir lånet slettet.

Anonymkode: 11b7e...d01

Nei, men rentene starter jo ikke før jeg er ferdig på skolen. Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men rentene starter jo ikke før jeg er ferdig på skolen. Ts

Har tenkt samme her, riktignok så puttet jeg det i fond da, og har enn så lenge vært lønnsomt.

Men husk en ting, en bil går selvsagt bed i verdi, år etter år når du har den. Hvis du kan og har is i magen, så vil du få potensielt meg utbytte ved å putte tilsvarende inn på fond.

Anonymkode: 338be...2ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg skal jo studere. Ingenting blir for øvrig stipend grunnet for høy inntekt.. TS

Så du er i full jobb mens du studerer, men planlegger å ta opp studielån? 

AnonymBruker
Skrevet

Det vil kun lønne seg hvis du betaler det ned like fort som du hadde betalt ned et billån. Betaler du det ned over 20 år, er det et gedigent tapsprosjekt.

Anonymkode: 299dd...e3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har tenkt samme her, riktignok så puttet jeg det i fond da, og har enn så lenge vært lønnsomt.

Men husk en ting, en bil går selvsagt bed i verdi, år etter år når du har den. Hvis du kan og har is i magen, så vil du få potensielt meg utbytte ved å putte tilsvarende inn på fond.

Fond er jo en mye bedre investering enn en bil, da. 

Anonymkode: 299dd...e3b

AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (2 timer siden):

Så du er i full jobb mens du studerer, men planlegger å ta opp studielån? 

Ikke i full jobb, nei, men trenger ikke studielånet. Derfor jeg tenkte på dette. Er vel ikke noe inntektsbegrensninger på studielån?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Absolutt, men jeg trenger en bil når to nå, spesielt når jeg skal begynne på skole.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det lønner seg. 

Det som ikke lønner seg er å kaste bort så mye penger på bil.

Anonymkode: eda16...4ba

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, det lønner seg. 

Det som ikke lønner seg er å kaste bort så mye penger på bil.

Hehe, bil er tapsprosjekt uansett, det vet vel de fleste? Tenkte dette var en mulighet for å hvertfall betale minst mulig renter.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hehe, bil er tapsprosjekt uansett, det vet vel de fleste? Tenkte dette var en mulighet for å hvertfall betale minst mulig renter.

ts

Men hvorfor må du ha en bil til en halv million?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kalles giring og lånet fra lånekassen kan brukes til det. Men istedenfor å tenke kortsiktig og bil, så kan det kanskje være mer spennende å tenke langsiktig og egenkapital til bolig. 

Dersom du har en jobb som gjør at du nesten kan spare hele studielånet, så kan du bygge over 700'000 i egenkapital på 5 år som kvalifiserer til et fremtidig boligkjøp.

Lønnsomheten er avhengig fra løpetid og betjeningsevne etter endt studie. Betaler du ned beløpet over 20 år, så blir det en del renter.

Lån er lån, selv om lånekassen har gode betingelser. Det kan også være spennende å stå uten studielån dersom jobben strekker til. Du girer riktig nok ikke på lånet men du sitter heller ikke med rentekostnader i etterkant. Det som gjør studielånet så attraktiv til giring er nettopp stipend biten.

NRK i saken, at lån kan være utfordrende:

https://www.nrk.no/norge/1-av-4-utsatte-regningen-fra-lanekassen-i-2024-1.17479752

Lykke til!

Schmuhu

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (1 time siden):

Det kalles giring og lånet fra lånekassen kan brukes til det. Men istedenfor å tenke kortsiktig og bil, så kan det kanskje være mer spennende å tenke langsiktig og egenkapital til bolig. 

Dersom du har en jobb som gjør at du nesten kan spare hele studielånet, så kan du bygge over 700'000 i egenkapital på 5 år som kvalifiserer til et fremtidig boligkjøp.

Lønnsomheten er avhengig fra løpetid og betjeningsevne etter endt studie. Betaler du ned beløpet over 20 år, så blir det en del renter.

Lån er lån, selv om lånekassen har gode betingelser. Det kan også være spennende å stå uten studielån dersom jobben strekker til. Du girer riktig nok ikke på lånet men du sitter heller ikke med rentekostnader i etterkant. Det som gjør studielånet så attraktiv til giring er nettopp stipend biten.

NRK i saken, at lån kan være utfordrende:

https://www.nrk.no/norge/1-av-4-utsatte-regningen-fra-lanekassen-i-2024-1.17479752

Lykke til!

Schmuhu

Jeg eier bolig og har per i dag ca 1,5 millioner egenkapital låst i boligen.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Noen som har gjort det? Det vil jo teoretisk sett lønne seg? Betale ned en bil til 500 000kr på to år, kun ved bruk av lån og stipend - spare tilsvarende sum og betale ned Lånekassen når rentene begynner å løpe?

Du får jo ikke akkurat 500 000 iløpet av 2 år i lån og stipend da

Anonymkode: 0ac65...fed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du får jo ikke akkurat 500 000 iløpet av 2 år i lån og stipend da

Anonymkode: 0ac65...fed

Jo? Basislån + tilleggslån fordi jeg er over 30.

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...