Gå til innhold

Hvorfor bare 200,- kr sedler i minibanker. ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange fortsatt tar ut penger fra minibanker til tross for at Vipps,  bankkort, nettbank  er blitt vanlig betalingstjenester. Noen ganger tar dein del i arangementer hvor kun kontanter blir nytta, og det kan var beløp som kr. 300,- 500,- 700,  og da er det upraktisk med bare 200,- sedler.

Er 100,- kr sedlene på veg ut av den norske  penge bruken ?

Anonymkode: c58f8...566

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

100-lappen er ubrukelig.

Vanlige folk trenger den ikke – alt skjer med Vipps eller kort. Og de som fortsatt bruker kontanter (les: dopkunder)? De klarer seg fint med 200-lapper og bare avtaler “fast pris”. Ingen på plata krever veksel.

Så hvem trenger egentlig 100-lappen? Ingen. Ikke vi. Ikke dem. Den kan dø.

Anonymkode: bf0e8...d73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste arenaer og arrangementer tar da Vipps nå? Så ser ikke helt problemet, hvis man ikke skal kjøpe narko da?

Anonymkode: 5a625...267

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste arenaer og arrangementer tar da Vipps nå? Så ser ikke helt problemet, hvis man ikke skal kjøpe narko da?

Eller betale svarte jobber, men de godtar jo alle valører. De fleste som bruker sedler i dag ? Svart arbeid og diverse andre snuskete aktiviteter. Det kan man aldri ta over vipps, da blir det sporbart. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

100-lappen er ubrukelig.

Veldig greit med en 100-lapp i barnebursdag f.eks.

Ja, man kan selvsagt ta ut i butikk, men for meg som foretrekker selvbetjente kasser - hadde det vært lettere om man fikk ut 100-lapper fra minibanken.

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at folk flest kanskje tar ut runde tall i minibank, og at det sånn sett ikke er så stort behov for hundrelapper? Det i kombinasjon med at stadig færre benytter kontanter i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet
Alaenera skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker at folk flest kanskje tar ut runde tall i minibank, og at det sånn sett ikke er så stort behov for hundrelapper? Det i kombinasjon med at stadig færre benytter kontanter i utgangspunktet.

Jeg tenker at folk flest aldri tar ut kontanter i minibank. 

Lurer litt på hvaslags arrangementer som TS delter på som bare tar kontanter? 

Anonymkode: cbac5...a1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at folk flest aldri tar ut kontanter i minibank. 

Lurer litt på hvaslags arrangementer som TS delter på som bare tar kontanter? 

Anonymkode: cbac5...a1a

Noen lyssky 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt behov for kontanter på mange år.  Hvilke valører man kan få i en minibank er jo et ikke-problem for de aller fleste i våre dager. At folk gir kontanter til barna er bare irriterende. Jeg må bruke opp kontantene og sette inn penger på deres kontoer i stedet.

Anonymkode: 3b80d...b54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ta ut 100-lapper sist jeg tok ut av minibank. For noen måneder siden. Er det noe nytt som har skjedd?

Synes det er en uting at noe så stuerent som kontanter blir sett på som lyssky. Dere må være forferdelig uopplyste. Har dere beveget en tå utenfor ringveiene i Oslo? De færreste i Norges land som bruker kontanter henger på Plata, og ikke vet vi om de krever veksel heller fordi vi er ikke i det miljøet. Det at dere vet det sier meg at dere driver med mer lyssky ting enn meg.

Og jeg trenger kontanter til tantebarn som ikke har kort, men synes det er stor stas å få handle selv. Og jeg trenger kontanter til "kiosken" på jobb, som bare er noen kjøleskap med diverse ting og de tar ingen avanse, bare det det kostet i butikken. Jobben er et internasjonalt selskap som ikke orker å dra "kiosken" inn i regnskapet som det hadde blitt hvis det ikke var kontanter. 

Anonymkode: 134a0...512

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jobbet i loomis i noen år som sommerjobb i perioden 2016-2020. 200 lappen er den mest populære seddelen, og det var planen helt fra man lanserte seddelen i 1994. Veit ikke åssen det er nå, men i gamle dager kunne man kun ha en skuff med sedler i de fleste minibanker. Maskinen leste bare at den skulle gi ut x antall sedler, den kunne ikke lese hva de var. Hørte en historie at en eller annen hadde puttet feil sedler i en automat en gang, så alle fikk 5 ganger så mye ut.

100 lappen, som var den gamle favoritten, er den minst brukte seddelen i dag i følge Norges bank. Er omtrent dobbelt så mange 50 lapper som hundringser.

Bruker sedler enda. Føler at jeg har mer kontroll på pengene da jeg ser de fysisk. Tar ut 1000 kroner hver uke til mat etc., og sparer det jeg har til overs.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt sinnsykt hvor mye informasjon som legges igjen etter oss på den måten! 
og hvertfall sinnsykt at man blir sett på som kriminell om man driver med kontanter. 

Den følelsen jeg får av å bevege meg rundt med kontanter, i land hvor det er standard, er faktisk for meg ren frihet. Den transaksjonen jeg gjør den er bare hos meg, det er ingen andre som vet eller har noe med hva jeg kjøpte eller hva jeg gjorde her eller der. Lovlige vanlige ting som jeg gjør. 

Jeg håper kontanter kommer sterkere tilbake jeg- om folk bare protesterte  l i t t  mer imot overvåkninga av absolutt alt. Såklart kjekt med digitale løsninger, jeg bruker dem masse jeg også, men når blir det totalitært opplegg egentlig - når du ikke kan velge bort at du logges, og heller ikke velge bort å betale for ting?  

Men ja, det med hundrelappen; hvis du trenger hundrelapper så får du forhåpentligvis veksla i butikken, eller om du ber om å få ta ut 100 kr når du handler? Betal med 200lappen sånn at du får minst hundre i veksel ?

Ikke så rart at minibanken har mest 200seddler hvis du tenker litt på det. Hvis jeg skulle ta ut 1000kr og så fikk jeg det i 100lapper da hadde jeg ledd tror jeg. Håper mer på en faktisk tusenlapp. Den er veldig stilig! Et meget sjeldent syn er den 😄

Anonymkode: 0ea8c...6f9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har aldri forstått det der med at folk sier de har "bedre kontroll og oversikt" over pengene når de bruker fysiske penger, sedler og mynter altså. Jeg bare...hæ? Det er jo med kontanter man MISTER oversikten. En femhundrelapp i kontanter f.eks etterlater ingen spor noe sted der du kan se hvor du har brukt den og til hva! Og tar du ut alle pengene dine og har dem i lommeboka, er du ille ute om du mister den lommeboka... enten den faller ut på gata uten at du merker det, blir tatt av en lommetyv eller du forlegger den et sted og ikke finner den igjen. Vi andre har pengene trygt på konto.

Jeg har full kontroll, veldig, over all min pengebruk og den har jeg elektroniske spor og beviser på. Hver gang jeg bruker noe står det i nettbanken hvor jeg brukte penger, og hvor mye jeg brukte der. Enkelte steder får man hele den detaljerte kvitteringen på mobilen også. Et blikk på mobilen uten å taste noe, og jeg ser saldoen på konto og vet nøyaktig hva jeg har, stående trygt på konto.

Bruker man kontanter er det jo ingen spor, og husker du ikke hvor du brukte de 500 kronene, så er de borte i løse lufta.

Kan ikke huske sist jeg brukte kontanter, det er mange år siden.  

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men det er fortsatt mange som ikke har Vipps, eller ikke greier å bruke Vipps. Barn for eksempel, mange eldre. Utrolig kjedelig å alltid måtte følge barna sine i kiosken fordi de bare tar Vipps. 

Små sedler er også godt egnet i bursdagsgave. 

Eller sånn som mamma, hun har Vipps men husker ikke koden når det haster (i kiosk-kø). 😅

TS, i dag er det jo mye enklere å ta ut penger i butikk, så derfor lite behov for hundrelapper i minibank. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pleier altid å ha kontanter. Og ofte fått bruk for. Ser ofte her at bankterminal osv ikke fungerer, og en kun får brukt kontanter

I minibanken til lokal banken vi bruker så kan vi taste om vi vil ha 50, 100, 200, 500, 1000 lapp når vi tar ut

Anonymkode: a2ea5...7c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pleier altid å ha kontanter. Og ofte fått bruk for. Ser ofte her at bankterminal osv ikke fungerer, og en kun får brukt kontanter

I minibanken til lokal banken vi bruker så kan vi taste om vi vil ha 50, 100, 200, 500, 1000 lapp når vi tar ut

Anonymkode: a2ea5...7c2

Kun 200, - kroner sedler i Nordea sin minibank her hos oss. 

Veldi praktisk med kontanter m.a  i forbindelse  med bl.a. bursdager, konfirmasjoner.  Nå tråkker ein ikkje ned dørstokkene i kyrkja, men fortsatt vanleg med kontanter ved kolekter.  

Anonymkode: c58f8...566

AnonymBruker
Skrevet

Den lokale thai massasjen tar bare kontanter 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

100-lappen er ubrukelig.

Vanlige folk trenger den ikke – alt skjer med Vipps eller kort. Og de som fortsatt bruker kontanter (les: dopkunder)? De klarer seg fint med 200-lapper og bare avtaler “fast pris”. Ingen på plata krever veksel.

Dopkunde du liksom. Jeg tar ut en del av min lønn (tjent hvitt og skattet av) i kontanter hver mnd. Kontantene bruker jeg i matbutikker og andre steder det er mulig å betale kontant. Dette gjør jeg som et motsvar til tullingene som vil fjerne kontanter. 

Anonymkode: ee997...4d2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...