Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 37 år og har to barn (yngstemann er 3 år), vi ønsker et tredje barn, men har tenkt mer, skjer det så skjer det uten å prøve så veldig hardt (ikke el-tester osv). Men nå har vi vært uten prevensjon i et år og jeg føler at vi står ved et veiskille. Tenker ikke at IVF er aktuelt, da får det holde med to barn. Vet ikke om jeg ville fått det heller. Vil heller ikke få barn for sent, så bør kanskje stoppe prøvingen snart, blir 38 år ila året. 

Men er skuffet over at det har tatt så lang tid. Har tidligere blitt fort gravid, men også mistet lett (3 SA). Kan jeg være for gammel?

Anonymkode: 16e20...65c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er 37 år og har to barn (yngstemann er 3 år), vi ønsker et tredje barn, men har tenkt mer, skjer det så skjer det uten å prøve så veldig hardt (ikke el-tester osv). Men nå har vi vært uten prevensjon i et år og jeg føler at vi står ved et veiskille. Tenker ikke at IVF er aktuelt, da får det holde med to barn. Vet ikke om jeg ville fått det heller. Vil heller ikke få barn for sent, så bør kanskje stoppe prøvingen snart, blir 38 år ila året. 

Men er skuffet over at det har tatt så lang tid. Har tidligere blitt fort gravid, men også mistet lett (3 SA). Kan jeg være for gammel?

Anonymkode: 16e20...65c

Vi har også snakket om nr 3 uten å prøve aktivt og uten å ta el tester osv..

jeg er forsåvidt under 30 fortsatt, men jobber med å gå ned i vekt, så jeg har tenkt at det kan ha noe å si for meg.. 

men hva med å ta eggløsningstester litt nå fremover? Med nr 2 viste det seg at jeg hadde el dag 21 i syklusen, når jeg vanligvis hadde 28 dagers syklus. Bomma totalt på el helt til jeg skjønte dette 😅

Anonymkode: 597e8...524

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn statistisk sett, så blir det jo litt vanskeligere å få barn jo eldre man blir. Men her er det så store individuelle forskjeller at det er umulig å si. 37 er ikke så gammelt, ei heller 38 eller 39. For så lenge man har eggløsning, så kan man bli gravid. Og det er mange på din alder som får barn, om de vil.🙂

Men det kan være andre grunner. Som f.eks lavere sædkvalitet hos mannen din, arrvev i livmoren etter fødsler, muskelknuter som hindrer implantasjon, tette eggledere etter infeksjon, eller rett og slett bare uflaks. 

Utifra måten du skriver på, så høres det mer ut som om du har lyst på et tredje barn, enn at at "skjer det så skjer det", og kanskje kan det da være verdt med en fertilitetsutredning. Bare for å sjekke om alt er i orden. 

Jeg ville også tenkt at det er fornuftig å prøve EL-tester. For jo eldre vi blir, jo kortere blir implantasjonsvinduet. Fordi man kanskje har lavere sædkvalitet eller mindre el-slim, og da er det enda viktigere å treffe eggløsningstidspunktet. Lykke til ❤️

Anonymkode: aa994...000

• Hjerte 1
Skrevet

Begynn å kartlegge EL og bruk el-tester. Du hadde egentlig bare 12 korte fertile perioder det siste året og når dere ikke sikter, så er det veldig lett å bomme.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...