Gå til innhold

Kan foreldre ta opplån på huset sitt for og betale gjeld til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Hvordan fungerer det når foreldre vil hjelpe barn med og bli kvitt gjeld så barn kan kjøpe hus? Kan foreldre ta opplån på sitt boliglån og betale ut gjeld? Må det ta opp kredittkort/forbrukslån og refinansiere ved seinere anledning? Åssen muligheter er det? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De bare søker om økning av lånet sitt. 

Foreldre bør absolutt ikke ta opp kredittkort eller dyr forbruksgjeld, og dersom foreldrene ikke får øke boliglånet sitt bør alle innse at dette har faktisk ikke foreldrene råd til. De får nei til slikt av årsaker barnet bør respektere, og fikse livet sitt selv. 

Hvilket ikke er så dumt generelt dersom gjelden barnet har er på grunn av økonomisk tull. Ingen lærer uten å måtte bære konsekvenser av dumme valg selv. Om foreldrene fikser dumme valg skjer det nok igjen. 

Anonymkode: e5c0a...984

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan øke boliglånet mitt. Men jeg hadde ikke gjort det. Om barnet mitt ikke evner og klarer å betale ned den gjelda de allerede har så ville jeg ikke muliggjort at de kunne tatt opp enda mer gjeld. 

Anonymkode: c235d...7ff

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Guitarmeme skrev (5 minutter siden):

Hei! Hvordan fungerer det når foreldre vil hjelpe barn med og bli kvitt gjeld så barn kan kjøpe hus? Kan foreldre ta opplån på sitt boliglån og betale ut gjeld? Må det ta opp kredittkort/forbrukslån og refinansiere ved seinere anledning? Åssen muligheter er det? 

Da må foreldre truleg  ta opp lån med sikkerhet /pant i egen  bolig for å kanskje hjelpe barn til å bli kvitt gjeld, og en dårleg løsning.  

Anonymkode: b7020...591

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ikke klarer å finne ut dette selv, så bør de ikke gjøre det. De er økonomiske analfabeter og barnet eller andre vil utnytte dem.

Anonymkode: f53b0...ef8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Guitarmeme skrev (17 minutter siden):

Hva får deg til å tro at de vil betale på et boliglån når de ikke betaler på lånet de har allerede nå? Vil si det er å gjøre dem en bjørnetjeneste, for da vil de ha et enda større lån de kan misligholde. Og for all del ALDRI still som kausjonist.

Anonymkode: 56b26...703

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså: Hvis barnet trenger hjelp av foreldre for å betale ned gjeld "for å kunne få boliglån" så melder jo straks utfordring nr. to seg: barnet har vel da åpenbart ikke nødvendig egenkapital uansett. Det opplegget er rimelig dødfødt.

Og hvis foreldre tar opp lån for å innfri barns gjeld OG samtidig bruke dette til å stille nødvendig egenkapital for avkommet, så er dette mildt sagt ekstremt usunn økonomi...

Sorry, men det der skal dere ikke gjøre!

Anonymkode: 6cfd8...ba0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enten må de ta opp et forbrukslån med høy rente. Eller så har de ledig kapasitet i belåning på huset sitt, at de kan låne opp mer penger på huset. Det er jo et bedre valg, til en helt annen rente.

Jeg vil nå fraråde enhver til å ta opp et dyrt lån for å hjelpe barna sine. Da får de vente med å kjøpe bolig. Og jeg ville også vært forsiktig med å låne opp på eget hus som forelder hvis barnet allerede har tynget seg i gjeld. Å hjelpe en i startgropa inn på boligmarkedet er en ting. Hvis barnet er i minus og allerede har rotet seg inn i annen gjeld (unntatt studiegjeld), da er det risikofylt å låne de enda mer.

Anonymkode: d73b0...eea

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre gjorde dette. Brukte rammelån, vi betalte tilbake også lånte vi egenkapital og kjøpte bolig. Fungerte fint. Betaler som avtalt :) 

Anonymkode: 3d841...477

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig, men ikke tilrådelig.

Anonymkode: 251d7...98d

Skrevet
Guitarmeme skrev (53 minutter siden):

Før het det rammelån, nå kalles det flexilån. Du får da lån som er pant i din bolig. Hva du bruker pengene til driter bankene i så lenge du er innenfor "rammen". Om TS får det kan bare banken til TS svare på.  Til TS  ! Tenk deg om, du har da gitt vekk pengene til ditt barn !  Gratis penger er noe som ingen har godt av, og hva da om det voksne barnet misligholder boliglånet han eventuelt får ? Uten at barna viser seg tilliten verdig, bør man aldri gjøre noe slikt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Guitarmeme skrev (11 timer siden):

Regner med du er barnet her. 

Ja, foreldre kan det. Men jeg hadde ikke gjort det for mine barn. 

Anonymkode: 59e55...218

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rammelån eller pant i bolig, men hvis det feks er 300.000 i kredittkortgjeld må de betale ned det uansett. Hadde ikke bidratt til idiotisk forbruk.

Anonymkode: 65fe6...110

AnonymBruker
Skrevet

jeg ville nokheller som forelder sett på muligheten for å være deleier i en evt bolig for å ivareta egen sikkerhet i eiendommen barnet kjøper og fordi barnet da mister hjemmet sitt om det ikke betaler mens du som forelder har mindre risiko for å miste pengen dine da sikkerhet er knyttet til den boligen og ikke din egen. Det er surt å havne på gata selv fordi barnet ditt ikke har økonomisk sans og styring. 

Anonymkode: 65288...8c4

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Er de glad i barna sine, gjør de det. Eller de kan selge bolig for å frigjøre egenkapital til barnas huskjøp.

Anonymkode: 60fb2...be5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Er de glad i barna sine, gjør de det. Eller de kan selge bolig for å frigjøre egenkapital til barnas huskjøp.

Ja, og elsker de barna sine, bor de på gata og gir fra seg alt de eier og har. Skulle bare mangle. 

Anonymkode: 59e55...218

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og er man glad i foreldrene sine, så setter man de aldri i en slik situasjon. Jeg har selv vært millimeter fra personlig konkurs og jeg kunne aldri, aldri ha satt mine foreldres alderdom i fare ved å be de hjelpe meg økonomisk.

Selge bolig for å frigjøre kapital til barnas huskjøp? Og hvor skal foreldrene bo da tenker du? Ut på leiemarkedet? 

Endret av Jdz
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om de var glade i barna så burde de heller lært barna litt mer om økonomi tidligere... 

Anonymkode: a5031...88f

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...