AnonymBruker Skrevet 9. juli #1 Skrevet 9. juli Etter et langt arbeidsliv, lever idag tusenvis av norske pensjonister under EUs fattigdomsgrense. som i 2025 er satt til kr. 319.000 Etter omlag 50 års samanhengende yrkessaktivitet innenfor industrifag har ein idag en pensjon på kr. 318.000. Inkl i denne inntekten er tilleggspensjon- AFP som utgjør omlag kr. 60 000. Langtifra alle arbeidstagere i Norge har tariffavtaler m/ tilleggspensjon AFP, og mange arbeidstagere har opplevd å gått i pensjonsfellen , og mistet AFP på målstreken til pensjonsalderen på grunn av oppsigelser, konkurser, etc. Pensjoner er såvist ikkje gavepakker fra staten som mange tror, men mange års pensjonsopptjening,og inntekt ligg til grunn. Mange legg vekt på å planlegge sin økonomiske hverdag gjerne "før " de blir pensjonister, og der målsettingen er å ikkje dra med seg gjeld inn i pensjonisttilverelsen. Mange pensjonister velger idag å selge eneboligen de bygde for kanskje 40-50 år sidan som er uegnet for eldre personer til fordel for leiligheter når helsen svikter. Mange eldre har måttet "ta opp" mellomfinansiering på grunn av høy prisvekts på leiligjheter. Verdiøkningen på boligene de solgte har gått med til mange års vedlikeholdsutgifter, renter -og avdrag på gjeld, forsikringer, m.m. Dette er den økonomiske virkeligheten til eit flertall av norske pensjonister 2025, og undres på hva som ligg i begrepet "gullkanta pensjoner" ? https://frifagbevegelse.no/nyheter/85-000-pensjonister-lever-under-fatti gdomsgrensa-6.158.1118040.35db034f04 Anonymkode: a8222...fb9 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli #2 Skrevet 10. juli Hvor mye i netto hvis alderspensjon er 318.000? Anonymkode: e3bee...f0d
AnonymBruker Skrevet 10. juli #3 Skrevet 10. juli Pensjonene er i alle fall langt mer gullkantet enn pensjonene til de som skal gå av med pensjon om 20-40 år, det er i alle fall sikkert. Spesielt for offentlig ansatte. Vi må også jobbe lengre. Anonymkode: 3b5d5...37e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #4 Skrevet 10. juli Vi har fire pensjonister i familien, de har nedbetalt bolig, hytter og privat pensjonsutbetaling i tillegg til den offentlige, de gikk alle av mellom 62-65, og reiser minst 5-6 ganger i året, ofte langt. Den fjerde er mye eldre og bor på sykehjem med 24-timers bemanning og aktiviteter. Unner dem det av hele mitt hjerte, men ser jo at vi selv og ikke minst barna våre kommer til å havne i en annen situasjon. Anonymkode: 6cba4...c86 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #5 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har fire pensjonister i familien, de har nedbetalt bolig, hytter og privat pensjonsutbetaling i tillegg til den offentlige, de gikk alle av mellom 62-65, og reiser minst 5-6 ganger i året, ofte langt. Den fjerde er mye eldre og bor på sykehjem med 24-timers bemanning og aktiviteter. Unner dem det av hele mitt hjerte, men ser jo at vi selv og ikke minst barna våre kommer til å havne i en annen situasjon. Anonymkode: 6cba4...c86 hvilken annen situasjon er det du tenker på? Du har mulighet til å ha nedbetalt bolig osv osv om du prioriterer pengene dine og tenker fremover, samtidig har du muligheten til å ha privat tilleggspensjon, og det er garantert også sykehjemsplasser for deg når den tiden kommer i lik grad som i dag.. Den eneste forskjellen er at grensen for pensjn er flyttet og det er fordi vi lever lengre og er friskere. Anonymkode: ac80a...580 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli #6 Skrevet 10. juli Tja, det har jo skjedd en del som gjør at vi som blir pensjonister først om lenge må tenke mer på det enn det våre foreldre måtte. Ta mine foreldre som eksempler, født på 50 tallet begge to. Offentlig pensjon (klp). Der fikk en jo 66 prosent av lønn av et visst grunnlag. Tror det er rundt 1,5 nå. Det betyr at min far som hadde god lønn nå har en pensjon på ca 1 millioner. Min mor kanskje 650 000. Det vil jeg si er veldig god pensjon. Selvsagt har ikke alle det slik, men de som har hatt ok lønn i offentlig sektor og er pensjonister nå klarer seg nok greit. Det å pensjonere seg tidlig er et valg, og da må en også regne med at pensjonen blir lavere. For min del, som også har god lønn i offentlig sektor, og min mann, som er i samme situasjon, sparer vi månedlig i fond i tillegg til det vi får. Er også gjeldfrie per nå, skal nok kjøpe en bolig til på sikt, men satser på å være gjeldfrie innen pensjonsalder. Det blir viktig. Anonymkode: cac4c...7f3 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli #7 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): hvilken annen situasjon er det du tenker på? Du har mulighet til å ha nedbetalt bolig osv osv om du prioriterer pengene dine og tenker fremover, samtidig har du muligheten til å ha privat tilleggspensjon, og det er garantert også sykehjemsplasser for deg når den tiden kommer i lik grad som i dag.. Den eneste forskjellen er at grensen for pensjn er flyttet og det er fordi vi lever lengre og er friskere. Anonymkode: ac80a...580 Situasjonen er helt annerledes fordi vi får lavere pensjoner, og vi må gå av med pensjon senere. Også tidligere hadde folk mulighet til å spare slik at de var gjeldsfrie da de gikk av med pensjon. Behovet for privat tilleggspensjoner, derimot, det er av nyere dato. Fordi pensjonsordningen er dårligere - det er bare å lese seg opp, så ser du det. Anonymkode: 3b5d5...37e 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli #8 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Situasjonen er helt annerledes fordi vi får lavere pensjoner, og vi må gå av med pensjon senere. Også tidligere hadde folk mulighet til å spare slik at de var gjeldsfrie da de gikk av med pensjon. Behovet for privat tilleggspensjoner, derimot, det er av nyere dato. Fordi pensjonsordningen er dårligere - det er bare å lese seg opp, så ser du det. Anonymkode: 3b5d5...37e hva mener du !nyere dato" mine foreldre er rett over og rett under 80 og har tilleggspensjon for å ha en grei aldersom, uten denne ville de vært minstepensjonister etter et helt liv i full jobb.. Anonymkode: ac80a...580
AnonymBruker Skrevet 10. juli #9 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Pensjonene er i alle fall langt mer gullkantet enn pensjonene til de som skal gå av med pensjon om 20-40 år, det er i alle fall sikkert. Spesielt for offentlig ansatte. Vi må også jobbe lengre. Anonymkode: 3b5d5...37e Kan du gi noen dokumentasjoner på dine påstander, ? Har du noen evner som ingen andre har sidan du kan sjå 20-40 år inn i fortiden ? ja, det er vel heilt naturleg at når de fleste begynner igjennomsnittleg senere i jobb en tidligere må de forvente at de må jobbe noen år lenger ettersom det er inntekten som blir lagd til grunn for utregning ab pensjon. De aller fleste yrkesaktive har idag en pensjon-og og pensjonsgivende inntekter som ikkje er samanlignbar med tidligere. Genrasjon Z er utvilsamt pensjonvinnerne, og de som har opplevd pensjonsrevlusjonen, og har ingen grunn til å klage, og syte ! Anonymkode: a8222...fb9
AnonymBruker Skrevet 10. juli #10 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): hvilken annen situasjon er det du tenker på? Du har mulighet til å ha nedbetalt bolig osv osv om du prioriterer pengene dine og tenker fremover, samtidig har du muligheten til å ha privat tilleggspensjon. Anonymkode: ac80a...580 Hadde hatt større mulighet til det hvis ikke bolig- og studielånet var så høyt, samtidig som barnetrygden omtrent har stått stille siden jeg var barn (hevet litt de siste årene. Men for mine to eldste barn fikk jeg nesten på krona det samme som foreldrene mine fikk for meg og min bror for ganske mange år siden). Mine foreldre kjøpte seg også familiebolig på én lønning, noe som er helt utenkelig i dag. Jeg synes ikke det er noe galt i dette, og jeg er helt enig i at minstepensjonister bør få mer å leve av, men jevnt over sitter norske pensjonister temmelig godt i det og det er snålt å hevde noe annet. Anonymkode: 6cba4...c86 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli #11 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan du gi noen dokumentasjoner på dine påstander, ? Har du noen evner som ingen andre har sidan du kan sjå 20-40 år inn i fortiden ? ja, det er vel heilt naturleg at når de fleste begynner igjennomsnittleg senere i jobb en tidligere må de forvente at de må jobbe noen år lenger ettersom det er inntekten som blir lagd til grunn for utregning ab pensjon. De aller fleste yrkesaktive har idag en pensjon-og og pensjonsgivende inntekter som ikkje er samanlignbar med tidligere. Genrasjon Z er utvilsamt pensjonvinnerne, og de som har opplevd pensjonsrevlusjonen, og har ingen grunn til å klage, og syte ! Anonymkode: a8222...fb9 Dokumentasjon? Har du i det hele tatt lest om pensjonsreformen? Foreslår at du starter med det. Det handler heller ikke om å komme senere ut i jobb, det handler om økt forventet levealder. Pensjonsvinnerne er de som går av med pensjon nå, og de som gikk av i løpet av de siste ti årene. Boomerne har hatt en fantastisk kombinasjon av velstandsøkning, enkelt tilgjengelig utdanning, stor verdiøkning på bolig(!!!) og god pensjonsordning. Anonymkode: 3b5d5...37e 2 3
NakenPanda Skrevet 10. juli #12 Skrevet 10. juli (endret) De som snakker om "gull pensjon" snakker jo ofte om den gamle ordningen der man fikk 66% av det man tjente de beste 20 årene samt at de ikke blir levetidsnedjustert som alle oss andre. Denne ordningen er per i dag borte og ingen flere vil noengang få denne typen pensjon da de allerede er pensjonerte og de som går av med pensjon nå (hvis de er 67 ihvertfall når de gjør det) er på en overgangsordning til den nye ordningen der man MÅ jobbe 40+ år for ikke å få avkortning og man er heldig hvis man får 50% av 6G fra folketrygden. Alt over 700 000 gir kun pensjon for tilleggs pensjoner. Ordninger var ikke levedyktig etter 80 tallet og ble forandret for 20 år siden til det vi har i dag, ikke akkurat gull lengre. Dette gjelder ca 523 000 folk som lever i dag, men de blir jo færre for hver dag og 80% av disse vil være borte innen 10 år. Den nye ordningen gjelder for pensjonister som er 67 år i 2030, og i 2040 må folk jobbe et år ekstra pga økt levetid, det samme vil antagelig skje i 2050 til 42 år i arbeid. Endret 10. juli av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 10. juli #13 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Dokumentasjon? Har du i det hele tatt lest om pensjonsreformen? Foreslår at du starter med det. Det handler heller ikke om å komme senere ut i jobb, det handler om økt forventet levealder. Pensjonsvinnerne er de som går av med pensjon nå, og de som gikk av i løpet av de siste ti årene. Boomerne har hatt en fantastisk kombinasjon av velstandsøkning, enkelt tilgjengelig utdanning, stor verdiøkning på bolig(!!!) og god pensjonsordning. Anonymkode: 3b5d5...37e 1988 fekk ein ny pensjonsreformen med innføring av AFPog tilbud om førtidpensjonering ved 62 år for sliterne, og dei som ønsgte det kunne jobbe tjene maks kr. 15.000 utan avkorting av pensjonen. I 2011 ble pensjonsreformen endret til forventet levealder, og de fleste kunne "ta ut full pensjon, saman m/ full tidsjobb utan avkorting i pensjonen . Dette som som motivasjon for få eldre til å stå lenger i jobb. Dei fleste som er blitt pensjonister, og står ved tærskelen å bli pensjonister idag. Har lagd bak seg eit langt yrkesliv før det var fokus på HMS, lengre arbeidsdager, karentsdager ved arbeidsledighet, sykepenger, maks 4 uker ferie. Fra tidleg på 70 talet til slutten av 90 talet valgte fleirtalet av de yrkeskative yrkesfag. De siste 20 årene har dei fleste yngre valgt akademisk utdannelser medan de eldre, og utenlansk arbeidskraft har tatt hånd om de fysisk tyngste jobbene. https://www.arbeidsnytt.no/generasjon-y-fremtidens-arbeidsliv/orjasaeter-generasjon-krenk-og-ynk-i-arbeidslivet/102510 2025 ble pensjonsreformen på nytt endert og eit sentralt tema ble videreføring av AFP og det ble m.a. reist spørsmål "hvem er sliterne egentlig sliterne i samfunnet" i samfunnet idag.? Når ein legg til grunn verdøkning på boliger må ein også "ta med alle kostnader" fra boligen igjennom mange år. Verdien på boligen er uinntressant sålenge ein bor i boligen. Ønsker ein som pensjonist å selge, opg heller kjøpe leililghet av praktiske årsaker så må de fleste ut med eit mellomlegg. Om 10-15 år flater eldrebølgen ut, og en hel genrasjon kan gradvis forvente gavepakker i arv. Anonymkode: a8222...fb9
AnonymBruker Skrevet 10. juli #14 Skrevet 10. juli NakenPanda skrev (46 minutter siden): De som snakker om "gull pensjon" snakker jo ofte om den gamle ordningen der man fikk 66% av det man tjente de beste 20 årene samt at de ikke blir levetidsnedjustert som alle oss andre. Denne ordningen er per i dag borte og ingen flere vil noengang få denne typen pensjon da de allerede er pensjonerte og de som går av med pensjon nå (hvis de er 67 ihvertfall når de gjør det) er på en overgangsordning til den nye ordningen der man MÅ jobbe 40+ år for ikke å få avkortning og man er heldig hvis man får 50% av 6G fra folketrygden. Alt over 700 000 gir kun pensjon for tilleggs pensjoner. Ordninger var ikke levedyktig etter 80 tallet og ble forandret for 20 år siden til det vi har i dag, ikke akkurat gull lengre. Dette gjelder ca 523 000 folk som lever i dag, men de blir jo færre for hver dag og 80% av disse vil være borte innen 10 år. Den nye ordningen gjelder for pensjonister som er 67 år i 2030, og i 2040 må folk jobbe et år ekstra pga økt levetid, det samme vil antagelig skje i 2050 til 42 år i arbeid. Poenget er at "levealderjustering " handler i stor grad om forventa levealder,og ikkje den faktiske levealder blandt mange som har lagd bak segeit langt yrkeliv. Kvinner lever tradisjonelt fortsatt lenger en de fleste menn. Mange menn får fortsatt en tidleg død medan andre er så heldig de får leve noe lenger. Levealder handler idag mer om livsstil ettersom det frolengst er mye mer fokus på risikofylte arbeidsplasser, tunge arbeidebelastninger, og høæy fokus på HMS, og det takket vera genrasjon pensjonister idag. Heilt fremtill år 2014 / 15 var det fortsatt 20 beste årene som ble lagd til grunn pensjonenog slik er det fortsatt. Dei som ble yrkessaktive etter 2010 tjener idag 10 gonger så mye som en som begynte som yrkesaktiv i 1969. Da som no er dei fleste yrkesaktive mer opptatt av lønn en pensjon når de er midtveis i sin yrkeskarriere. Idag har teknologien endret på mye innenfor arbeidsmarkedet m/ hjemmekontor, fleksiordninger, lukrative avpasseringsordning. lengre ferier, og velferdstilbudene har økt i takt med at Norge har vert på lønnsstigen i Europa i mange år. Anonymkode: a8222...fb9
AnonymBruker Skrevet 10. juli #15 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): hva mener du !nyere dato" mine foreldre er rett over og rett under 80 og har tilleggspensjon for å ha en grei aldersom, uten denne ville de vært minstepensjonister etter et helt liv i full jobb.. Anonymkode: ac80a...580 Min far på samme alder har også et helt liv i full jobb, fra 14 år til 60 år hvor han ble ufør etter en arbeidsulykke. 46 år som yrkesaktiv gir likevel minstepensjon. Han har jobbet hardere enn mange papirflyttere i det offentlige. Jeg synes ikke det er rettferdig. Han klarer seg da han ikke har noe gjeld, eier eget hjem. Så han har lite utgifter. Han får 12-14 000 utbetalt i måneden totalt. Skjønner at mange sliter med det, hvis de leier bolig, har gjeld eller høy strømregning. Han går i pluss hver måned. Anonymkode: d9f45...e23 1
NakenPanda Skrevet 10. juli #16 Skrevet 10. juli (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Poenget er at "levealderjustering " handler i stor grad om forventa levealder,og ikkje den faktiske levealder blandt mange som har lagd bak segeit langt yrkeliv. Kvinner lever tradisjonelt fortsatt lenger en de fleste menn. Mange menn får fortsatt en tidleg død medan andre er så heldig de får leve noe lenger. Levealder handler idag mer om livsstil ettersom det frolengst er mye mer fokus på risikofylte arbeidsplasser, tunge arbeidebelastninger, og høæy fokus på HMS, og det takket vera genrasjon pensjonister idag. Heilt fremtill år 2014 / 15 var det fortsatt 20 beste årene som ble lagd til grunn pensjonenog slik er det fortsatt. Dei som ble yrkessaktive etter 2010 tjener idag 10 gonger så mye som en som begynte som yrkesaktiv i 1969. Da som no er dei fleste yrkesaktive mer opptatt av lønn en pensjon når de er midtveis i sin yrkeskarriere. Idag har teknologien endret på mye innenfor arbeidsmarkedet m/ hjemmekontor, fleksiordninger, lukrative avpasseringsordning. lengre ferier, og velferdstilbudene har økt i takt med at Norge har vert på lønnsstigen i Europa i mange år. Anonymkode: a8222...fb9 Det handler om snittalderen resten er jo likegyldig, som du nevner lever jo kvinner betydelig lengre enn menn uten at det går ut over dem, men dette sliter tilegget AFP er 90% piss fordi det treffer alt for mange offentlig ansatte som abolutt ikke burde hatt AFP i det hele tatt. AFP er jo 100% en fagforeningsting og er designet for å belønne de ansette i de store fagforeningene, konseptet er godt men gjennomføringen er tvilsom. I dag tjener en med gjennomsnitts lønn 30 ganger mer en hva de gjorde i 1969 mer kalkulert i real verdi er det 3-6 gangen der mesteparten ble ødelagt på 80 tallet og tidlig nittitall med høy inflasjon. Det eneste vi vet er at hvis du ikke jobber 40 år blir du avkortet 1/40 hvert år, og er du født fra 1974 er dette tallet nå 41 år med lik avkortning. Det eneste staten gjør er å stadig øke minstesatsene slik at folk som før ville fått litt ekstra nå blir inkludert i garantipensjonsordningen. Pensjonene avkortes jo hvert år i forhold til lønnsmottakere og ironisk nok også de som bruker Grunnbeløpet til å beregne inntekt, da dette stadig vekk øker mest av alt (ie mer til folk på minstesatser og flere garantipensjonister i framtiden) Folk som er født etter 1963 kommer til å få seg et brutalt sjokk når de skal se på pensjonen sin, hvis de ikke sparer aktivt. Endret 10. juli av NakenPanda
Brunello Skrevet 10. juli #17 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Situasjonen er helt annerledes fordi vi får lavere pensjoner, og vi må gå av med pensjon senere. Også tidligere hadde folk mulighet til å spare slik at de var gjeldsfrie da de gikk av med pensjon. Behovet for privat tilleggspensjoner, derimot, det er av nyere dato. Fordi pensjonsordningen er dårligere - det er bare å lese seg opp, så ser du det. Anonymkode: 3b5d5...37e Et annet vesentlig poeng er at folk i dag lett er pensjonister i 20-30 år. Da pensjonsalder 67 år ble satt på 2960-tallet, var gjennomsnittlig levealder for menn rundt 70 år.
NakenPanda Skrevet 10. juli #18 Skrevet 10. juli (endret) Min svigerfar som er russisk sier at der pensjonen er en intern russisk vits fordi såpass mange av den eldre garde menn er død lenge før pensjonen kommer Endret 10. juli av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 10. juli #19 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): hva mener du !nyere dato" mine foreldre er rett over og rett under 80 og har tilleggspensjon for å ha en grei aldersom, uten denne ville de vært minstepensjonister etter et helt liv i full jobb.. Anonymkode: ac80a...580 Dette er jo bare bs. Minstepensjon er en statlig fastsatt minimumsutbetaling til pensjonister som har hatt lav eller ingen inntekt i løpet av yrkeslivet. Du ender ikke om minstepensjonist etter et helt liv i full jobb, med mindre du har jobbet svart hele livet. Anonymkode: aeb85...67c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #20 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Min far på samme alder har også et helt liv i full jobb, fra 14 år til 60 år hvor han ble ufør etter en arbeidsulykke. 46 år som yrkesaktiv gir likevel minstepensjon. Han har jobbet hardere enn mange papirflyttere i det offentlige. Jeg synes ikke det er rettferdig. Han klarer seg da han ikke har noe gjeld, eier eget hjem. Så han har lite utgifter. Han får 12-14 000 utbetalt i måneden totalt. Skjønner at mange sliter med det, hvis de leier bolig, har gjeld eller høy strømregning. Han går i pluss hver måned. Anonymkode: d9f45...e23 Fatter ikke at 46år som yrkesaktiv gir bare 12-14.000 utbetalt/mnd da minstepensjon i 2024 var 22.000/mnd. Eller? Anonymkode: e3bee...f0d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå