Gå til innhold

norsk medlemskap i NATO

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva synes dere om at Norge er med i NATO??? Er det feil av Norge å være med i en allianse som bomber ned et land som allerede er rasert??? Er det ikke andre måter å løse konflikter på??? Er det for risikabelt av et lite land som Norge å melde seg ut??? Eller er det vi gjør å motarbeide terrorisme?? Hvilken rolle synes dere USA har mht NATO???

Synes det hadde vært interessant å høre deres synspunker på dette. Selv er jeg imot norsk medlemskap i NATO. I prinsippet iallfall... synes det blir for mye en allianse for rike, vestlige land som allerede har altfor mye makt i verdenssamfunnet, styrt av det kapitalistiske USA. Det er selvsagt flere sider av denne saken, og antakelig mange gode grunner til å være for et medlemskap.

Synspunkter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NATO er vel først og fremst en forsvarsallianse, stiftet rett etter 2. verdenskrig, med tanken om at hvis vi står sammen er vi sterkere. Hadde NATO vært eksisterende på et tidligere tidspunkt, hadde vi kanskje ikke opplevd 2. verdenskrig? Uansett er det jo (dessverre) et faktum at land og regioner trenger et forsvar.

Jeg tror det er viktig at Norge er medlem av NATO. Først og fremst fordi vi aldri ville kunne forsvare oss mot et eventuelt angrep på egen hånd. Jeg mener å huske beregninger som sier at det norske forsvaret hadde holdt stand i ca 10 minutter ved et angrep... For det andre tror jeg et medlemsskap er den eneste muligheten vi har til å påvirke den skjeve maktbalansen mellom USA og resten av verden, som du jo påpeker. Hvis vi sitter på gjerdet (sånn som vi nå gjør med EU) har vi i alle fall ingenting vi skulle ha sagt.

Tilslutt mener jeg at hvis man ønsker å stille spørsmål ved Norges rolle i det internasjonale samarbeidet, er det riktigere og viktigere å sette fokus på økonomiske handelsorganisasjoner som WTO, Verdensbanken og IMF. Det er disse som danner utgangspunktet for den urettferdige fordelingen vi har i verden i dag, en ubalanse som blant andre Norge (og USA) er med på å opprettholde.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er også tilhenger av norsk NATO medlemskap, og har alltid vært det, mer eller mindre.

Mine begrunnelser samsvarer med Amelies i det forige innlegget.

Hadde det oppstått en storkonflikt i løpet av den kalde krigen, så ville trolig Norge aldri klart å holde på sin nøytralitet.

Norge ville helt sikkert blitt okupert pga den viktige kystlinjen, og etterhvert pga den viktige oljen.

Selvfølgelig har verdenssituasjonen forandret seg voldsomt det siste tiåret, og den som var hovedfienden kan ikke nødvendigvis regnes som det lenger.

Likevel tror jeg ikke verden er i noen større balanse enn tidligere.

Derfor tror jeg det fortsatt vil være fornuftig av et så lite land å fortsette som medlem. Så får man innenifra forsøke å påvirke i mest mulig fornuftig retning.

Jeg synes likevel at det er flott at du setter spørsmålene dine på dagsorden, fordi jeg også til tider mener at USA ofte bruker sin posisjon til å leke verdenspoliti der de finner det for godt. Mer for å beskytte økonomiske interesser enn å hjelpe mennesker i nød.

Når det gjelder det som skjedde 11. september så forstår jeg godt at USA og verden måtte reagere. Deretter er det jo tragisk at de samme menneskene i den vestlige verden som ble dypt rystet og fortvilte over det som skjedde i New York, bare trekker på skuldrene når små barn i Afganistan blir drept av amerikanske bomber.

Det viktige er å klare å påvirke hele den rike delen av verden til å se at vi aldri får bukt med krig og terror så lenge kløften mellom den rike og den fattige delen av verden bare blir større og større.

Vi kan krige mot terror i all evighet, for historien har alltid gjentatt seg. Fattige mennesker har alltid flyttet på seg og forsøkt å få tak i den delen av rikdommen som de føler at de fortjener.

Slik har ikke mennesker fra vår del av verden vært noe bedre.

Til tross for at jeg til tider kan tvile, så tror jeg likevel Norge som nasjon er mest tjent med fortsatt å delta i forsvarsalliansen.

Så kan vi jo stoppe opp og tenke over at vi for øyeblikket er et land i krig med Afganistan.

mvh

¤Kris¤vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Kris den 2002-03-17 12:16 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er FOR norsk medlemskap i Nato.

Jeg tror Norge er et for lite land til å kunne klare seg selv i en evt. krig.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

norsk medlemsskap i NATO er nok en nødvendighet i og med d at vi står utenfor Den europeiske unionen og ikke kan rekne m noen hjelp derifra hvis d skulle skje noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...