AnonymBruker Skrevet 9. juli #21 Skrevet 9. juli Veldig forskjellig. Mine barns idretter er alt fra 600,- i året (pluss et par fotballsko og leggskin) til 14.000,- i året (pluss massivt med utgifter til konkuranser, samlinger, workshops og reiser. Vil tippe jeg bruker minst 40-50.000,- i året samlet på denne idretten, men det er da en snart tenåring som satser høyt.) Men det er også store forskjeller mellom klubber. Jeg betaler som sagt 600.- i året for fotball, men jeg vet at naboklubben ligger godt over 6.000,- Hvis din søster har lav inntekt har de fleste kommuner støtteordninger hvor man kan få dekt deler av eller hele aktivitetsgebyret for fritidsaktiviteter til ungdom. Verdt å sjekke! Uansett; skikkelig fint gjort av deg at du ønsker å hjelpe! Du høres ut som en fantastisk tante🩷 Anonymkode: 63ec7...d73
AnonymBruker Skrevet 10. juli #22 Skrevet 10. juli Ene barnet mitt gikk på kulturskolen, og det var gratis, siden jeg hadde lav inntekt. Og vi trengte ikke noe utstyr, gikk animasjons film. Andre barnet gikk på dans, kostet 7000 kr i halvåret, og sko og klær. Men da danset hun 5 dager i uken. Danset man bare en til to ganger i uken, så var det billigere. Anonymkode: 8d864...0eb
AnonymBruker Skrevet 10. juli #23 Skrevet 10. juli Vi bor i Oslo. Fotball koster ca 8.000 i året i tfenings- og medlemsavgift. I tillegg kommer klær og cuper - særlig overnattingscuper er dyre. Anonymkode: d637f...c7f
AnonymBruker Skrevet 10. juli #24 Skrevet 10. juli Her vi bor koster barnefotball og handball 500 kr i året. Det er til og med det året man blir 15 år. Alle spillere får en shorts og låner drakt. Må kjøpe strømper, sko og leggskinn selv. Kulturskolen koster 1000 kr i halvåret. De kan låne instrumenter, men må betale en en sum i depositum. Speiderhuset koster rundt 500 kr i året. Det koster ca 100 i matpenger når de er på leirer. De fleste har turutstyr selv, men kommunen har gratis utlån av fritidsutstyr. Kamsport er ca 4000 kr i året, men de får låne alt av utstyr der. Mange velger å kjøpe selv, men det må man ikke. Røde kors er gratis. De har masse flotte aktiviteter. Svømming koster 70 kr gangen, men krever jo minimalt med utstyr. Dugnader kommer jo ofte i tillegg, men det koster jo gjerne ikke noe annet enn tid. Anonymkode: 1c7fe...678
AnonymBruker Skrevet 10. juli #25 Skrevet 10. juli Flere fritidsaktiviteter behøver man ikke å betale for hvis man ikke har råd/har dårlig råd. Det beste er å sjekke med deres mor hva de kunne vært interessert i, så kan du/hun sjekke med aktuell klubb om de trenger å betale. Det kan være ganske skamfullt å spørre om dette, hvis det er en selv det gjelder. Så det blir kanskje en bør du fjerner hvis du bare spør for dem også. Men sjekk også ut nettsidene til de aktuelle klubbene. For ofte står denne informasjonen der, men av og til med liten skrift. Du er en super tante! Anonymkode: 3d268...219
AnonymBruker Skrevet 10. juli #26 Skrevet 10. juli Klubben min dekker alt av utgifter om noen trenger det. Kampsportklubb 1500 i halvåret + drakt innimellom for 250. Anonymkode: 04a08...b35
AnonymBruker Skrevet 10. juli #27 Skrevet 10. juli Fotball her - det er så dyrt. 2000 kr i klubbavgift hvert år, fotballsko, shortser, utstyr, leggbeskyttere, keeperhansker MINST 3000 hvert år. Dette året fant trenerne ut at vi skulle bestille en utstyrspakke i tillegg slik at alle spillerne hadde like jakker og bager, det ble 1000 kr. Så er det alle dugnadene, altså salgsdugnadene, der vi foreldre (som ikke har lyst til å pushe varer på kolleger og familie) må kjøpe en drøss med lodd og dopapir og bambussokker og gudene vet hva de finner på neste gang. De har loddsalg 4 ganger per år. Vi betalte vel 1000 kr for den ene loddboka sist. Kunne ikke ringe rundt og be besteforeldre kjøpe IGJEN når det bare var et par mnd siden sist. To overnattingscuper der foreldre er med og overnatter på hotell/airbnb. Den første cupen kostet oss 4000 i deltageravgift og overnatting, den andre i Sverige kostet oss 8000. Gutten min er 12. Tror klubbens økonomi er skakkkjørt, de har hatt mange investeringer som de har bommet totalt på, og de bruker de unge spillerne som pengemaskiner for å dekke opp et underskudd som guttene ikke har NOE skyld i. Anonymkode: b36a6...085
AnonymBruker Skrevet 10. juli #28 Skrevet 10. juli Prisene varierer ekstremt mye, så det er ikke vits å svare uten at vi vet hvilken kommune. Noen steder kan kun de rike delta (jamfør info om 7000 for snobbeturn over). Her er det billig. Betalte vel ca 1000 i året for fotballen for et par år siden når min var med. Foreldre er trenere. De hadde trening en gang i uka, og opphold fra påske til skolestart i august, og turneringene var frivillige, så lavterskel å følge opplegget. Trengte kun fotballsko, som enkelt kan kjøpes brukt. Turn koster også ca 1000 for året, og har ikke noe krav om utstyr. Men de aller fleste treningene er ungdom, så det blir en del skader, det må sies. Anonymkode: 526f1...60f
AnonymBruker Skrevet 10. juli #29 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prisene varierer ekstremt mye, så det er ikke vits å svare uten at vi vet hvilken kommune. Noen steder kan kun de rike delta (jamfør info om 7000 for snobbeturn over). Her er det billig. Betalte vel ca 1000 i året for fotballen for et par år siden når min var med. Foreldre er trenere. De hadde trening en gang i uka, og opphold fra påske til skolestart i august, og turneringene var frivillige, så lavterskel å følge opplegget. Trengte kun fotballsko, som enkelt kan kjøpes brukt. Turn koster også ca 1000 for året, og har ikke noe krav om utstyr. Men de aller fleste treningene er ungdom, så det blir en del skader, det må sies. Anonymkode: 526f1...60f *trenerne Anonymkode: 526f1...60f
AnonymBruker Skrevet 10. juli #30 Skrevet 10. juli Det er dyrere jo større de blir. Vi bor i Oslo. Da eldste begynte på fotball i første klasse kostet det over 5000 i året for trening hver søndag kl 9-10 med en foreldretrener. Det opplevdes som ran! Håndball er 5000 for å trene for 13-åringen. Så kommer forsikring (1200?), fredrikstadcup (3000 men vi hadde dugnad så fikk det noe ned), annen cup (2500), treningsleir (3000), pluss at det koster 70 kr å se hver eneste kamp og de har kamp hver uke. Og kjøring og bompenger og sko og klubbklær. Så kanskje 15000-20000 i året. Ridning koster 12000 i halvåret for hun som er nybegynner, speideren koster 1000 kr i året per hode (pluss 4000 for en ukes sommerleir alt inkludert), korpset koster 2500 i halvåret, samme med dans. Så ja, det er dyrt. Men man kan søke stipend for å få dekket det hos kommunen. Synes det er rimelig spesielt å prioritere en (dyr?) ferie foran barns fritidsaktiviteter. Hvis alle vennene går på ting er det innmari mye man går glipp av. Anonymkode: a61ba...12b 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #31 Skrevet 10. juli Min sønn spiller fotball og laget har veldig god økonomi, så vi betaler treningsavgift og medlemskap. Fotballsko, leggskinner og treningstøy. Fotballdrakter, strømper og overtrekks dress, cuper dekker klubben. Men vi er heldige å har mye spons til laget fra foreldre sine arbeidsplasser, vi samler inn mye penger på dugnader osv. Anonymkode: badeb...e20
AnonymBruker Skrevet 10. juli #32 Skrevet 10. juli Nå har jeg mest erfaring fra ridning da,men pris for kurs i høstsemesteret var i 2003 3400 kroner og 4800 kroner for vårsemesteret. Ryttere må også være medlem og det koster for barn opp til 13 år 525 kroner. Anonymkode: af7bb...cfe
AnonymBruker Skrevet 10. juli #33 Skrevet 10. juli Veldig spesielt å dra på ferie uten barn når man ikke har råd til fritidsaktiviteter til barna da. Hvis det ikke er noe vi ikke vet, tenker psykisk/helserelatert. Anonymkode: 526f1...60f
AnonymBruker Skrevet 10. juli #34 Skrevet 10. juli Jeg har barn som går på håndball og fotball. Håndball er gratis ut det året man fyller tolv. Betaler bare medlemsavgift på 300 kr i året. Etter fylte tolv år er det 600 kr i året pluss medlemsavgiften. Kampdrakter er gratis. Trenger treningsklær og innesko. Fotball betaler vi 3000 kr i året. Kampdrakter koster 1500 kr. Fotballsko ca 500 kr. Hvis man har dårlig økonomi kan man søke i kommunen og da må man bare betale en liten sum. Rabatt på drakter og sko. Anonymkode: 4a6a5...887
AnonymBruker Skrevet 10. juli #35 Skrevet 10. juli Korps 2700,- i semesteret. Kulturskolen (piano): 2600,- i semesteret. Fotball: 2500,- i semesteret for en 7-åring, men jeg har en 16-åring på basketball, og det er klubbkontoret, treningsavgift, forsikring osv for mye nerven det+ vipper i utlandet, så det blir fort dyrere innen idrett. Dans:3500,- i semesteret. Så alt mine barn går på koster minst 5000,- i året pluss ekstra. Anonymkode: ee071...3da
AnonymBruker Skrevet 10. juli #36 Skrevet 10. juli Varierer etter hvor du bor. Jeg har erfaring med fotball, ishockey, kulturskole og svømming. Ishockey er desidert dyrest (i fjor brukte jeg over 30.000kr fra sommeren og ut året på to barn. Dette er ikke medregnet kjøring til treninger og kamper (som er et par tusenlapper i måneden det også), men noe utstyr, treningsavgift, medlemskap, lisens, cuper, overnatting kamper/langturer). Fotballen kostet rett over 2000kr i treningsavgift på 8-åringen, pluss medlemskap (300kr) og treningstøy (rett under 1.000kr). Jeg synes det var dyrt for én trening i uka. Om man sprer det over et år kan man jo si at det ikke er mye, men fakturaene kommer jo på samme tid, så det skal betales med en gang. Har ikke noe problemer med å skjønne at noen ikke har råd. Anonymkode: 8c43d...eb1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #37 Skrevet 10. juli Varierer. Kultur skolen koster litt over 2000 i halvåret og da er det null dugnad. Fotball og håndball koster nok litt mer og krever utstyr. Speideren er nesten gratis. Har nå betalt 1500 for en ukes landsleir. Om du går ut og sier at du har lite penger vil mange ha muligheten til å la barna trene gratis eller få friplass. Tipper dette egentlig dreier seg om søsteren din og st hun ikke gidder sette seg inn i ordningene og hvilke muligheter som finnes rundt om kring i kommunen. Anonymkode: 0d16a...a16
AnonymBruker Skrevet 10. juli #38 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg lurer på hva helt vanlige fritidsaktiviteter som f.eks fotball og håndball koster? Jeg har to nevøer som er på besøk her denne uka, mens søster (mora deres) er på ferie. De forteller at de ikke får ha fritidsaktiviteter fordi det koster så mye. Guttene er 7 og 8 år gamle. Jeg har googlet, men finner ikke noe klart svar. Kan noen her som har unger som driver med den slags lagidrett svare? Synes det er trist at unga holdes utenfor. Jeg kan finne på å spandere, hvis det ikke er altfor ille. Har ikke unger selv, så aner ikke hva sånt koster i dag. Anonymkode: e99c3...fee Betal direkte til idrettslag/aktivitet. Her er prisene frem til 3-4 klasse lave, men øker mye etter det . Anonymkode: d6750...af0
AnonymBruker Skrevet 10. juli #39 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (18 timer siden): Fotball for 8 åringen her koster 3000 i året pluss drakt/utstyr, to par fotballsko, x antall ettermiddager tilbragt på sidelinja og flere helger i året som blir borte pga turneringer. Sikker på at søstra di ikke sier det er for dyrt fordi hun ikke ønsker å bruke så mye tid på det? speidern, som min eldste går på, koster 1200 i året. Anonymkode: 82d4b...f54 Mistenker det heller går på dette enn selve prisen. Anonymkode: ca20d...e82
AnonymBruker Skrevet 10. juli #40 Skrevet 10. juli Kommer helt an på fritidsaktivitetens nivå. Hvis det er sånn halvhjertet, foreldredrevet håndball for 8-åringer en gang i uka, så er vel eneste utgiften en årlig medlemsavgift. Hvis det er på høyt konkurransenivå med treningsleir, stevner og cuper på kryss og tvers av Norge + utenlands, så flyr titusenlappene veggimellom. Anonymkode: f3568...ba7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå