Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hatt ivf i Oslo. Hvor lang tid tok det fra henvisning til innsett? Og hvilket år? 

Anonymkode: 4ff80...e9f

AnonymBruker
Skrevet

Huff, gjør deg selv en tjeneste og unngå IVF der.

Anonymkode: 9a60f...b73

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Huff, gjør deg selv en tjeneste og unngå IVF der.

Hvorfor? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor? 

Hørt bare klaging fra folk som har gått der

Anonymkode: 04b00...e57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hørt bare klaging fra folk som har gått der

Anonymkode: 04b00...e57

Folk klager på alt mulig da, så tar det med en klype salt 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvorfor? 

Gikk der selv, aldri fått så dårlig behandling av noen i hele mitt liv. Var også medlem i en Ivf-gruppe på Facebook den tiden, og det ble skrevet et felles klagebrev. Du er et navn på et ark, intet mer. De gir faen i om du blir gravid eller ikke. De gjør akkurat det de må, de er ikke åpne for å høre hva du selv tenker og tror, de er dømmende og respektløse på alle mulige måter. Hadde 2 forsøk der samt 6 aborter. De ville ikke gjøre noe tiltak eller endringer. Gikk privat, ble gravid på første forsøk og har i dag en 1-åring. Kastet bort 3 år på riksen. For å svare på spørsmålet ditt da: vi ble henvist januar 2021, hadde samtale om oppstart i august, hadde første forsøk februar 2022. Nytt innsett ble i september. Negativt. Planla nytt innsett i mars 2023, men valgte å gå privat isteden. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gikk der selv, aldri fått så dårlig behandling av noen i hele mitt liv. Var også medlem i en Ivf-gruppe på Facebook den tiden, og det ble skrevet et felles klagebrev. Du er et navn på et ark, intet mer. De gir faen i om du blir gravid eller ikke. De gjør akkurat det de må, de er ikke åpne for å høre hva du selv tenker og tror, de er dømmende og respektløse på alle mulige måter. Hadde 2 forsøk der samt 6 aborter. De ville ikke gjøre noe tiltak eller endringer. Gikk privat, ble gravid på første forsøk og har i dag en 1-åring. Kastet bort 3 år på riksen. For å svare på spørsmålet ditt da: vi ble henvist januar 2021, hadde samtale om oppstart i august, hadde første forsøk februar 2022. Nytt innsett ble i september. Negativt. Planla nytt innsett i mars 2023, men valgte å gå privat isteden. 

Sånn er det nok alle steder

Det er jo ingen som kan love at du blir gravid på første forsøk 

Er ikke noe bedre å gå privat når man bare blir sett på som en minibank 

Anonymkode: 1cbd0...544

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er mulig dette er din erfaring, men at man bare blir sett på som en minibank hvis man velger å gå privat er så langt fra sannheten som man kan komme etter min mening.  Jeg opplevde mennesker (Aleris i Oslo) som genuint virker å bry seg om jobben sin og menneskene de hjelper, som ringer og hører hvordan det går og som var rause med klemmer. Det er dyrt, det er det ingen tvil om, men jeg har _ingenting_ annet enn positive ting å si om hele opplevelsen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sånn er det nok alle steder

Det er jo ingen som kan love at du blir gravid på første forsøk 

Handlet ikke om å bli gravid på første forsøk. Handler om at de ikke gadd å gjøre en utredning og gi meg riktig behandling for å øke sjansen for å lykkes. De nektet å gi meg medisiner jeg visste jeg måtte ha, da de ikke gadd å utrede meg. Privat så de med engang at jeg måtte ha en viss type medisin, fikk denne og da gikk det bra. Hovedpoenget er uansett at de var utrolig frekke og lite hjelpsomme på alle plan. Da det ble oppdaget at jeg hadde en MA gikk legen ut av rommet for å finne piller, med døra på vidt gap, rett ut på venterommet, så alle så jeg satt der og gråt. De lo av meg fordi jeg foreslo medisiner. De snakket nedlatende til meg og skjønte ikke hvorfor jeg som var så ung (27) hadde behov for Ivf. De var frekke.

Følte ikke at de så på meg som noen minibank privat iallfall. Ble behandlet med respekt og som et menneske.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fullt så negative opplevelser med Riksen/Ullevåll. Har i grunn bare møtt hyggelige folk. Men at man føler seg som et navn på et papir, den forstår jeg. Hadde forventet litt mer personlig oppfølging kanskje, men skjønte fort at her må jeg «sørge for meg selv». Tror det blant annet har med at de har et enormt trykk med pasienter, og at det da lett blir litt samlebånd. Ble gravid etter begge mine innsett der, abort på innsett 1 og fortsatt gravid etter innsett 2. 

Jeg ble vel henvist rundt april/mai 2024, første innsett i desember, nr. 2 i mars 2025. 

Anonymkode: 118d9...efb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fullt så negative opplevelser med Riksen/Ullevåll. Har i grunn bare møtt hyggelige folk. Men at man føler seg som et navn på et papir, den forstår jeg. Hadde forventet litt mer personlig oppfølging kanskje, men skjønte fort at her må jeg «sørge for meg selv». Tror det blant annet har med at de har et enormt trykk med pasienter, og at det da lett blir litt samlebånd. Ble gravid etter begge mine innsett der, abort på innsett 1 og fortsatt gravid etter innsett 2. 

Jeg ble vel henvist rundt april/mai 2024, første innsett i desember, nr. 2 i mars 2025. 

Anonymkode: 118d9...efb

AnonymBruker
Skrevet
TheLibrarian skrev (2 timer siden):

Det er mulig dette er din erfaring, men at man bare blir sett på som en minibank hvis man velger å gå privat er så langt fra sannheten som man kan komme etter min mening.  Jeg opplevde mennesker (Aleris i Oslo) som genuint virker å bry seg om jobben sin og menneskene de hjelper, som ringer og hører hvordan det går og som var rause med klemmer. Det er dyrt, det er det ingen tvil om, men jeg har _ingenting_ annet enn positive ting å si om hele opplevelsen. 

okei var ikke aleis vi var hos og det er ikke alle som har noe valg når det kommer til privat klinikk, hadde jeg hatt mulighet til å gå offentlig hadde jeg gjort det 

Anonymkode: 16d76...4c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

okei var ikke aleis vi var hos og det er ikke alle som har noe valg når det kommer til privat klinikk, hadde jeg hatt mulighet til å gå offentlig hadde jeg gjort det 

Anonymkode: 16d76...4c3

Nå handlet ikke svaret mitt om hvem som har et valg eller ikke når det gjelder å gå privat vs offentlig, jeg følte bare for å nyansere litt, da du i innlegget ditt skrev at man bare blir sett på som en minibank i det private 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Ts her : uansett hvem det er snakk om av klinikker eller leger så er det ALLTID noen som ikke liker personen eller stedet. Som fks at legen jeg synes er så varm, flink og respektfull har også omtaler om å være frekk og kald. 

Jeg har operert på fks aleris før, i lokalbedøvelse og jeg opplevde de som kaotiske og seriøst bare tok meg fra operasjonsbordet og ut i hovedinngangen for å dra hjem med en gang. Hadde hatt arrkorreksjon, åpnet opp 20 cm på magen og hadde blødd mer enn forventet. Nei da var det rett hjem hvor jeg holdt på å besvime 😅 jeg var også bare 18. Og kom alene. Har derimot god erfaringer med fks ahus som folk også hater. Så sånne ting som blir litt på skjønn tar jeg med en klype salt 😊

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk henvisning i mars i år, og har fått time til innsett i oktober. 

Vi som går offentlig må nok belage oss på at prisen vi betaler(ved å slippe å betale) er mindre personlig oppfølging og at vi ikke får prate med legen som behandler oss under timene som vi ville fått ved å gå privat. Men det skal være mulig å sette opp timer hvor vi både kan snakke om det psykiske med IVF og eventuelle spørsmål vi har. Som du selv sier, hva slags oppfatning man får av legen avhenger fra person til person. Så det er mulig å møte på en lege man ikke liker over alt.

Anonymkode: 16915...c84

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vi som går offentlig må nok belage oss på at prisen vi betaler(ved å slippe å betale) er mindre personlig oppfølging og at vi ikke får prate med legen som behandler oss under timene som vi ville fått ved å gå privat.

Mulig at jeg misforstår deg her, men i min erfaring fikk jeg alltid snakket med legene når jeg var inn for undersøkelser/time? Altså for eksempel ved UL kontroll av eggstokkene, under og etter egguttak og før og etter innsett? Dette er da St Olavs, men fikk generelt følelse av at man hadde mange muligheter å ta opp ting å se tok seg alltid tid til å svare (Selv en lege som vi ikke kom så veldig godt overens med svarte på spørsmålene våre)! 

AnonymBruker
Skrevet
HeleneHS skrev (51 minutter siden):

Mulig at jeg misforstår deg her, men i min erfaring fikk jeg alltid snakket med legene når jeg var inn for undersøkelser/time? Altså for eksempel ved UL kontroll av eggstokkene, under og etter egguttak og før og etter innsett? Dette er da St Olavs, men fikk generelt følelse av at man hadde mange muligheter å ta opp ting å se tok seg alltid tid til å svare (Selv en lege som vi ikke kom så veldig godt overens med svarte på spørsmålene våre)! 

Jeg er også veldig fornøyd med St. Olavs. De har vært grundige, utredet meg godt, sjekket meg opp og ned og innvendig flere ganger. Alltid tatt meg på alvor. Gjort undersøkelser uten at jeg ba om det og alltid forsøkt å svare på alt jeg har lurt på - selv om de også har det travelt. 

Jeg tror nok de har det mye mer hektisk i Oslo. Tror det er for høyt trykk til at de klarer å gjøre en god jobb. 

Anonymkode: 7126a...ca4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
HeleneHS skrev (5 timer siden):

Nå har jeg kun vært på oppstartssamtale så jeg vet ikke hvordan det faktisk fungerer, men jeg fikk beskjed om at det ikke ville være tid for spørsmål ved ultralyd, egguttak osv, og at jeg derfor måtte søke opp informasjon via appen deres. Dersom jeg ikke fikk svar via den kunne jeg bestille egen time for å få besvart spørsmålene mine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå har jeg kun vært på oppstartssamtale så jeg vet ikke hvordan det faktisk fungerer, men jeg fikk beskjed om at det ikke ville være tid for spørsmål ved ultralyd, egguttak osv, og at jeg derfor måtte søke opp informasjon via appen deres. Dersom jeg ikke fikk svar via den kunne jeg bestille egen time for å få besvart spørsmålene mine. 

Det virker som de har ulike rutiner, ja. Håper at du likevel får en grei opplevelse og ikke minst at det fungerer og du klarer å oppfylle barneønske 🤗

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 19.02):

Dere som har hatt ivf i Oslo. Hvor lang tid tok det fra henvisning til innsett? Og hvilket år? 

Det finnes ganske mange tråder her om riksen, så vil anbefale deg å lese litt om de ulike erfaringene så du er best mulig forbredt. 

For min del tror jeg det tok rundt fore måneder fra henvisning til første time. Første time var på Ullevål sykehus og var vel mer en kartleggingssamtale og undersøkelse hvor vi begge ble undersøkt. Hvis jeg ikke husker feil så gikk det et par måneder før vi startet med selve behandling. Dette var i 2022. 

Jeg tok ikke mer enn ett forsøk der, og har gått privat etter det. 

Anonymkode: 7add3...5eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...