AnonymBruker Skrevet 9. juli #1 Skrevet 9. juli Jeg har lagt merke til dette i årevis når jeg har vært på reise, og har bodd i ulike verdensdeler. For drøyt 20 år siden begynte trenden med joggevogner og vogner med store hjul her hjemme, og den har vel fortsatt? Anonymkode: 9cbc7...6c8
AnonymBruker Skrevet 9. juli #2 Skrevet 9. juli Jeg opplever at de har bedre vogner, jevnt over, både i Sverige og Danmark. Land med bedre økonomi enn vår - i alle fall i de store byene. Ellers handler det vel mye om bruk, og plass. Jeg bodde i London en periode. Der triller de på asfalt, og trenger å få vognen enkelt på og av offentlig transport. Nesten alle hadde emmaljunga med veldig små jul - den som ikke egner seg på norske grusveier i det hele tatt. Anonymkode: 92c4d...142 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #3 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har lagt merke til dette i årevis når jeg har vært på reise, og har bodd i ulike verdensdeler. For drøyt 20 år siden begynte trenden med joggevogner og vogner med store hjul her hjemme, og den har vel fortsatt? Anonymkode: 9cbc7...6c8 De veier mindre. Mer praktisk om man bor i leilighet og bruker barnevognen på flat terreng. Anonymkode: 8e67b...166 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #4 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De veier mindre. Mer praktisk om man bor i leilighet og bruker barnevognen på flat terreng. Anonymkode: 8e67b...166 Godt poeng det og... Det var den evige diskusjonen blant venner. Og de fleste ender jo opp med 2-3 vogner i dette landet, gitt alt man ønsker å enkelt kunne gjøre. Det er vel ingen som kun eier en joggevogn? Bor man mer urbant i utlandet holder det med en vogn. Anonymkode: 92c4d...142
AnonymBruker Skrevet 9. juli #5 Skrevet 9. juli Fordi det er mer praktisk til deres behov. Det er ikke vinter der, og små hjul fungerer derfor godt (ikke snø, slaps osv). Det er ikke terreng som vi har i skog og mark, og dermed trenger man heller ikke store hjul som også er upraktisk når man må løfte mye på vognen (ikke heis, mange trapper). Dette er min erfaring fra England, i alle fall. Anonymkode: c5c57...3da 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli #7 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg opplever at de har bedre vogner, jevnt over, både i Sverige og Danmark. Land med bedre økonomi enn vår - i alle fall i de store byene. Ellers handler det vel mye om bruk, og plass. Jeg bodde i London en periode. Der triller de på asfalt, og trenger å få vognen enkelt på og av offentlig transport. Nesten alle hadde emmaljunga med veldig små jul - den som ikke egner seg på norske grusveier i det hele tatt. Anonymkode: 92c4d...142 Bedre økonomi enn vårt land? Vi er jo et av de rikeste landene, der folk har god økonomi Anonymkode: 9cbc7...6c8 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli #8 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Bedre økonomi enn vårt land? Vi er jo et av de rikeste landene, der folk har god økonomi Anonymkode: 9cbc7...6c8 Ja, mediene er glade i å fokusere på oljerikdom, og statens formue… hvor mye sitter du igjen med? Anonymkode: 92c4d...142 3 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli #9 Skrevet 10. juli Ofte så brukes den kun på asfalt, og ikke noe snø. Her ble det mange vogner. Og er 18 år siden jeg hadde baby, bugaboo var hovedvognen, så hadde vi en veldig bra enkel sykkelvogn, som og kunne brukes som løpevogn, så var det en trille, og i barnehagen hadde vi en brukt simo sportsvogn. Men her så både sykler og løper jeg og far, vi går en del i skogen, det er snø på vinteren, og vi reiser en del. Anonymkode: 38e16...ae9
AnonymBruker Skrevet 10. juli #10 Skrevet 10. juli "Paraplytrille" holder i land som Spania. Anonymkode: 8010d...e62 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli #11 Skrevet 12. juli I Norge har man jo mange. Vi har Buggaboo Buffalo med svære hjul til vinter, Yoyo som dagligvogn sommer, en paraplyvogn for reise og en med svære hjul på hytta. Anonymkode: 9bd64...5ae
AnonymBruker Skrevet 12. juli #12 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 18.43): Jeg har lagt merke til dette i årevis når jeg har vært på reise, og har bodd i ulike verdensdeler. For drøyt 20 år siden begynte trenden med joggevogner og vogner med store hjul her hjemme, og den har vel fortsatt? Anonymkode: 9cbc7...6c8 Norge er et land med vinter, med snø. Prøv å trille en vogn med små hjul på normalt vinterføre, med is og snø, så kjenner du hvor tungt det er. Har brukt en papraplytrille, type tvilling en del på vinterføre, det er grusomt. Anonymkode: ab990...281 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #13 Skrevet 12. juli Kjenner meg igjen i dette med mange vogner 😂vi er på nr 5 nå 🙈🙈 Anonymkode: f3c6f...22c
Tanuki Skrevet 12. juli #14 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 1.43): Jeg har lagt merke til dette i årevis når jeg har vært på reise, og har bodd i ulike verdensdeler. For drøyt 20 år siden begynte trenden med joggevogner og vogner med store hjul her hjemme, og den har vel fortsatt? Anonymkode: 9cbc7...6c8 Er det så vanskelig å skjønne? - ulike behov? - i mange land bruker man bæretøy mye mer enn her, så liten vits i stor vogn - byer og offentlig transport er dårlig tilpasset til dem som bruker store vogner - annent klima, trenger ikke hjul som tåler snø og slaps om man ikke har vinter - vogn brukes i byen, ikke i skog og mark slik som her - vogn brukes kun til å få baby fra punkt A til B, ikke som sovevogn etc det er i hvertfall mine observasjoner etter å ha bodd i sør-europa og i Asia 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #15 Skrevet 12. juli Men de bruker slike vogner når de kommer hit også. Ts Anonymkode: 9cbc7...6c8
Luckiness Skrevet 12. juli #16 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men de bruker slike vogner når de kommer hit også. Ts Anonymkode: 9cbc7...6c8 Fordi noen ikke har samme behov som andre. Det gjelder både de som er født i Norge og de som ikke opprinnelig er fra Norge. Det er ikke alle som drar på løpetur med vogn til barnehagen eller må ha en vogn som kan brukes på grusstier eller snø. Det er ikke alle som er vant til eller har interesse av å trille tur alle veier. Kanskje noen ikke har bil og bruker kun kollektivt. Da er det enkelt og greit med en paraplytrille eller annen vogn. Eller kanskje noen ikke ønsker å bære en 15kg vogn inn kg ut av huset hver dag. Mye handler sikkert om vane også og hva man er vant til rundt seg. Her i Norge er nybakte mødre kanskje veldig eksponert for reklame for ulike vogner og det er ofte det første som diskuteres når man møter andre nybakte foreldre eller gravide. I andre land kan det være at de er fornøyde med å få en vogn barnet kan trilles i fra A til B uten å ha behov for å lese tester og forhøre seg på mammaforum. Må være deilig i grunnen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #17 Skrevet 12. juli offtopic Hvorfor ser jeg foreldre med innvandrerbarn i butikken sent på kvelden? Anonymkode: 9f8f7...cb8
AnonymBruker Skrevet 12. juli #18 Skrevet 12. juli Barnevogn med store hjul er litt som allværsjakke: praktisk og kulturelt innafor i Norge. Anonymkode: 5d8f0...6a7
AnonymBruker Skrevet 12. juli #19 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): offtopic Hvorfor ser jeg foreldre med innvandrerbarn i butikken sent på kvelden? Anonymkode: 9f8f7...cb8 Mange praktiserer mye frihet for barna, for eksempel med tanke på leggetid, men så strammer de inn og begrenser friheten når barna blir tenåringer. Vi etnisk norske er motsatt. Dette har jeg lært på et kurs på min jobb (en videregående skole), så det skal være forskningsbasert. Anonymkode: 5d8f0...6a7
Luckiness Skrevet 12. juli #20 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (27 minutter siden): offtopic Hvorfor ser jeg foreldre med innvandrerbarn i butikken sent på kvelden? Anonymkode: 9f8f7...cb8 Om barna er under skolealder så kan det være at de leveres sent i barnehagen eller ikke går i barnehage. Kanskje de har en lengre dupp eller to på dagen og dermed legger seg senere. Så lenge barnet er tilfreds spiller det egentlig liten rolle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå