AnonymBruker Skrevet 9. juli #1 Skrevet 9. juli Har kommet inn på studie til operasjonssykepleie til høsten, og lurer på hvilke turnusmuligheter man har ☺️. Er det noen operasjonssykepleiere her som vil dele hvilken type turnus de har (og hvor de evt jobber)? Og hvor lett er det å få seg en stilling der man ikke behøver å jobbe helligdager? Anonymkode: a3343...59a
AnonymBruker Skrevet 9. juli #2 Skrevet 9. juli Det avhenger helt av hvilken type sykehus du jobber på, hvilken seksjon og hvordan de er organisert. Er det sykehus med traumefunksjon eller bare akuttfunksjon, eller ingen av delene? Er man delt opp i ulike seksjoner eller går jobber alle innen alle fagfelt? Gyn på sykehus med fødeavdelingen har f.eks tilstedevakt i beredskap døgnet rundt (men de kan gjerne ligge seg ned om det ikke skjer noe på natt), et sykehus uten fødeavdeling eller traumeberedskap kan ha ha folk på hjemmevakt. Har de ikke akuttfunksjon men kun elektiv drift, er det som regel intet som skjer i helligdagene. Jobber man på en ren dagkirurgisk avdeling er det likeså, de har gjerne lengre arbeidsdager men har fri romjul, påske og fire uker om sommeren når det er stengt. Husk at jobber du ren dagstilling så har du 37,5 t uke og ikke 35,5 som mange er vant med. Som nyutdannet må du nok ta jobb der du får, men etterhvert er det gode muligheter for ren dagstilling. Så avhenger det jo av om du bor i Oslo med ørten sykehus å velge mellom, eller om du bor et sted med kun ett sykehus. Der jeg jobber har vi tilstedevakt dag og kveld, hjemmevakt alle netter og helligdager, da innkalles vi ved behov. Fordi det bare er ett team på hjemmevakt er det mye færre vakter enn en vanlig sykepleieturnus siden det er flere å dele det på. Har 1-2 kveldsvakter med på følgende hjemmevakt i mnd, helg ca hver 10.uke og i 2025 har jeg tre røde dager som jeg ønsket meg. Med unntak av julaften er det mange som ønsker helligdager hos oss fordi lønnen er høy, så kan ikke sammenlignes med turnus fra avdeling. Anonymkode: 23df7...87e 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #3 Skrevet 9. juli Takk takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende ☺️. Jobber per nå ikke på sykehus, men vil trolig ende opp med jobb på sykehus med traumefunksjon og fødeavdeling (Molde, så kun ett sykehus). 1.Tror du det er mindre sannsynlig med hjemmevakter der? (Må forhøre meg mer med sykehuset) Synes turnusen din høres super ut! 2. Men er det slik at du må jobbe et visst antall røde dager, eller er det frivillig så lenge de ikke mangler personale? Kan jeg spørre hvilken type avdeling du jobber på? 3. Hvor ofte blir man ca. tilkalt på disse hjemmevaktene? Anonymkode: a3343...59a
AnonymBruker Skrevet 9. juli #4 Skrevet 9. juli Molde har vel også dagkirurgi og kirurgisk poliklinikk. På disse avdelingene er det ikke turnus, og de stenger ofte på sommeren. Det er forholdsvis lett å få seg dagstilling som operasjonssykepleier. Anonymkode: 0feca...532
AnonymBruker Skrevet 9. juli #5 Skrevet 9. juli Stemmer det, jeg bare frykter at stillingene der nærmest "går i arv" til de mest erfarne operasjonssykepleierne på huset.. Men godt å høre! Anonymkode: a3343...59a
AnonymBruker Skrevet 10. juli #6 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Takk takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende ☺️. Jobber per nå ikke på sykehus, men vil trolig ende opp med jobb på sykehus med traumefunksjon og fødeavdeling (Molde, så kun ett sykehus). 1.Tror du det er mindre sannsynlig med hjemmevakter der? (Må forhøre meg mer med sykehuset) Synes turnusen din høres super ut! 2. Men er det slik at du må jobbe et visst antall røde dager, eller er det frivillig så lenge de ikke mangler personale? Kan jeg spørre hvilken type avdeling du jobber på? 3. Hvor ofte blir man ca. tilkalt på disse hjemmevaktene? Anonymkode: a3343...59a 1. Jeg har ingen kjennskap til Molde, men de må i alle fall ha et team tilstede vil jeg mene. Uansett så bør du ikke velge videreutdanning kun ut fra hvordan turnus og vakter fungerer, det kan det jo bli endring på ettersom sykehus endrer funksjon, omorganiseres ect. Du bør velge spesialisering ut fra at det er noe du har lyst til og interesse for. Ser du er redd rene dagstillinger ikke er tilgjengelig fordi de går i arv, min erfaring er heller at mange ikke vil ha rene dagstillinger. Det gir mye mindre fleksibilitet i hverdagen når man må være på jobb 7:30-15:30 fem dager i uken, uten mulighet for fleksitid e.l., det gir lavere lønn og kan også bety at man har færre fagfelt å velge mellom, og går glipp av de store og krevende operasjonene mange syns er kjekke, eller fag som ikke opereres dagkirurgisk. Selv om det opereres mye dagkirurgisk i dag, så er det ikke alle pasientgrupper eller inngrep som passer i dette. Men det handler jo igjen om interesse, og det vet du ikke hva blir før du har forsøkt deg både i praksis og litt i jobb. 2.Dette er ekstremt varierende mellom avdelinger, så det jeg sier gjelder kun min arbeidsplass. Hos oss er det hovedsaklig julaften som må deles mellom alle, det andre melder folk seg til. Men sånn er det slett ikke på alle avdelinger, jobber du i en turnusstilling må du påregne røde dager, dog mye færre enn en vanlig sykepleier siden driften er på et minimum. Jeg har ikke lyst å si hvor jeg jobber, men det er ikke aktuelt for deg om du bor i Molde. 3. Veldig varierende. Julaften kveld uhyre sjelden, 1.mai sannsynligvis. Anonymkode: 23df7...87e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #7 Skrevet 10. juli Jeg har absolutt interesse for fagfeltet, men vil bare vite at mulighetene for rene dagvakter er gode. Som du sier er det vanskelig å vite hvilke områder som er mest interessante før man har vært i turnus/jobb. Uansett veldig kjekt å få litt innblikk av deg, takk igjen ☺️ Anonymkode: a3343...59a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå