Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #1 Skrevet 21. mars 2006 Var det noen som så Dokument 2 på TV2 igår? For en lei sak og situasjon å komme opp i. Håper virkelig familien klarer å løse denne saken. http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/dokument2/article588434.ece
LilleBille Skrevet 21. mars 2006 #2 Skrevet 21. mars 2006 Trist situasjon - og vondt å se et sånt program. Men takke meg til et overformynderi - selv om det ikke er er perfekt på den måten det fungerer i dag. Vi må heller prøve å få et bedre fungerende system - og sette krav til leger som skal umyndiggjøre mennesker. For det å la kyniske mennesker utnytte stakkarer som ikke vet bedre er tragisk.
LilleBille Skrevet 21. mars 2006 #3 Skrevet 21. mars 2006 Nå blir det tydeligvis politietterforskning av akkurat denne saken.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 21. mars 2006 #4 Skrevet 21. mars 2006 Ja, jeg så at saken blir politietterforsket. Får håpe at de får kastet ut den mannen, men det er sikkert ikke enkelt.
Gjest Milo Skrevet 22. mars 2006 #5 Skrevet 22. mars 2006 Ja, jeg så det med forferdelse. Stakkars dame! Det er jo også tydelig at hun er "dement" og ikke er i stand til å ta egne beslutninger. Lurer på hva han gjorde mot henne etter at dokumentaren ble sendt på tv2. Hun sa jo tydelig fra i telefonsamtalen med denne slektningen at hun ikke hadde det bra, og at hun var glad for å være alene i hjemmet sitt en stakkens stund. Leste også at eks kona lever i frykt for denne psykopaten av en "mann" http://www.glomdalen.no/nyheter/article2010118.ece
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #6 Skrevet 22. mars 2006 håper han havner bak lås og slå - skikkelig psykopat
Gjest Enestående mor Skrevet 22. mars 2006 #7 Skrevet 22. mars 2006 En riktig lei sak der det lyste lange veier hvem som er ute etter damens penger. Familien må føle seg maktesløse, men håper at saken løser seg nå.
Gjest gjest1 Skrevet 22. mars 2006 #8 Skrevet 22. mars 2006 Han har neppe fått tilnavnet "silver John" helt ut av det blå. Håper familien får hjelp, og ikke minst den gamle dama. Syns det var ganske tydelig at hun ikke turde å opponere mot ham. F.eks med den klokketesten, hun ville først, men da han sa nei, så ble det nei. Har jobbet på sykehjem og som hjemmehjelp, og ut fra min vurdering (som er ren synsing). Tror jeg nok legen hadde rett da han erklærte henne senil dement, og fikk oppnevnt hjelpeverge.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #9 Skrevet 22. mars 2006 Ærlig talt så tror jeg ingen hadde vist særlig stor interesse for dama hvis hun ikke hadde hatt penger. Hverken slu lykkejegere eller familie hadde vært like interessert i en fattig, ensom minstepensjonist.
LilleBille Skrevet 22. mars 2006 #10 Skrevet 22. mars 2006 Det finnes faktisk mennesker som ønsker å ta vare på familie - selv om det ikke er noe arv i vente - og som ønsker å beskytte vedkommende fra seg selv og ikke minst andre uten nødvendigivs å skulle tjene på det selv.
c",) Skrevet 22. mars 2006 #11 Skrevet 22. mars 2006 Ærlig talt så tror jeg ingen hadde vist særlig stor interesse for dama hvis hun ikke hadde hatt penger. Hverken slu lykkejegere eller familie hadde vært like interessert i en fattig, ensom minstepensjonist. ← Det er da mange pensjonister som "finner" hverandre uten at det er snakk om baktanker. Er jo bare koselig det. Men baktanker tror jeg denne mannen har. Han synes nok han er omtenksom som har kjøpt fiskeutstyr (sikkert for damens penger) for å ta henne med på jakt og fisketurer til sommeren. Lurer på hvems interresser det er.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #12 Skrevet 22. mars 2006 Det finnes faktisk mennesker som ønsker å ta vare på familie - selv om det ikke er noe arv i vente - og som ønsker å beskytte vedkommende fra seg selv og ikke minst andre uten nødvendigivs å skulle tjene på det selv. ← Jo, men virkeligheten har vist oss at den man minst skulle tro det om, endrer adferd/opptreden når man værer en arvemulighet. Spesielt hvis arven ikke går i rett nedadgående slektsledd. I rett nedadgående slektsledd, altså foreldre til barn, og den ene av foreldrene faller bort, så er barna ofte veldig enig i at den gjenlevende skal plasseres i et nedverdigende uskiftet bo, for at arven ikke skal settes "over styr".
Eliza Doalot Skrevet 22. mars 2006 #13 Skrevet 22. mars 2006 I rett nedadgående slektsledd, altså foreldre til barn, og den ene av foreldrene faller bort, så er barna ofte veldig enig i at den gjenlevende skal plasseres i et nedverdigende uskiftet bo, for at arven ikke skal settes "over styr". ← Vet du hva det vil si å sitte i uskiftet bo? Forøvrig må jeg si at det er svært sjelden et TV-program går nevneverdig inn på meg. Dette gjorde.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #14 Skrevet 22. mars 2006 Vet du hva det vil si å sitte i uskiftet bo? ← Å jada. "Fordelen", som noen framfører, spesielt hvor det er flerkullsbarn, er at den gjenlevende slipper å skifte med sine egne og barn fra det andre kullet. Men vedkommende er bastet og bundet og avskåret fra å bruke penger som kanskje forringer boets verdi. De må må i realiteten leve et svært nøysomt liv, og bare sitte stille å vente på å dø, slik at barna får et uforringet bo, når stakkaren dør..
Mini_me Skrevet 22. mars 2006 #15 Skrevet 22. mars 2006 denne damen hadde vel ingen livsarvinger selv, hun hadde en søster og noen nieser og nevøer.. Derfor gjelder ikke reglene for uskiftet bo. Hun har full rett til å bruke sine midler som hun vil. Det var ellers helt tydelig at damen var syk og forvirret. Hun burde nok fått behandling. programmet i seg selv burde vært nok bevis på det..
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #16 Skrevet 23. mars 2006 denne damen hadde vel ingen livsarvinger selv, hun hadde en søster og noen nieser og nevøer.. Derfor gjelder ikke reglene for uskiftet bo. Hun har full rett til å bruke sine midler som hun vil. ← Hvem faen har sagt at denne damen har livsarvinger, og kan sitte i uskiftet bo?? Det at jeg dro fram uskiftet bo, var for å sette fokus på hvor hensynsløse arvinger kan opptre, og for å fokusere på at disse niesene/nevøene ikke har noen edlere motiver enn han tullingen som utnytter henne.
Seigdama Skrevet 23. mars 2006 #17 Skrevet 23. mars 2006 Jeg så ikke dette programmet så jeg vet ikke noe om hverken mannen eller dama. Men jeg lurer på noe etter å lest denne tråden. Hvordan vet man at denne mannen er ute etter å lure henne? Kan det være at familien hennes bare ikke liker han? Hvis han er skyldig, hvorfor da la seg filme og vise for hele Norge at han er det? Som sagt, jeg vet ikke noe om dette, har derfor kun "uskyldige" spørsmål.
Gjest gjest1 Skrevet 23. mars 2006 #18 Skrevet 23. mars 2006 Jeg så ikke dette programmet så jeg vet ikke noe om hverken mannen eller dama. Men jeg lurer på noe etter å lest denne tråden. Hvordan vet man at denne mannen er ute etter å lure henne? Kan det være at familien hennes bare ikke liker han? Hvis han er skyldig, hvorfor da la seg filme og vise for hele Norge at han er det? Som sagt, jeg vet ikke noe om dette, har derfor kun "uskyldige" spørsmål. ← Han har iflg programmet vært anmeldt flere ganger av tidligere samboere for å ha prøvd å ta pengene deres. Og han ble nektet å gå på besøk på sykehjemmet i kommunen fordi han prøvde å lure penger fra de gamle. også iflg programmet.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #19 Skrevet 23. mars 2006 Jeg så ikke dette programmet så jeg vet ikke noe om hverken mannen eller dama. Men jeg lurer på noe etter å lest denne tråden. Hvordan vet man at denne mannen er ute etter å lure henne? Kan det være at familien hennes bare ikke liker han? Hvis han er skyldig, hvorfor da la seg filme og vise for hele Norge at han er det? Som sagt, jeg vet ikke noe om dette, har derfor kun "uskyldige" spørsmål. ← På det programmet var denne mannen veldig opptatt av damens penger. Jeg synes ikke han var opptatt av damens tilstand, og hun burde så absolutt fått en helsevurdering. Når hun snakket med sin søster på tlf sa hun at det var deilig å være alene hjemme, hun sa at hun visste at det bodde en mann hos henne, men hun husket ikke navnet hans. Når damen skulle ta en klokketest så nektet mannen henne å gjøre det, selv om hun var villig til å ta den testen. Det virket også som om damen hadde en koslig tlf samtale med sin søster, men når denne mannen er hjemme så sitter han å følger med på det som blir sagt å kontrollerer det damen sier. For meg så virker det som om mannen er psykopat og ute etter å lure en gammel dame som egentlig trenger hjelp. Å hun er nok et lett offer for mannen.
Seigdama Skrevet 23. mars 2006 #20 Skrevet 23. mars 2006 Takk til både Pulverheksa og Gjest. Da er jeg helt enig med dere. Da må han ut og damen beskyttes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå