Gå til innhold

er litt frustrert over valp..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jeg og min sambo fikk en valp 17 mai i fjor, det var vår tispe som fikk 2 små søte valper.

den ene lærte fort, ble husren ganske snart og fant ikke på masse valpestreker.

det var en herlig hund og ha med og gjøre.

den andre valpen ble VELDIG vanskelig med og ha med og gjøre.

den er snart 1 år gammel og er enda ikke tett inni leiligheten.

den river alt den kommer over i fillebiter, puter, skinnsofa, lekene sine, klærne, skoene, papirer, alt han kommer over!parketten vår må vi bytte ut (som va ny da vi flyttet inn 12 april i fjor) pga. tiss.

vi trener masse på og gå ut og tisse, gå fint, ikke dra i båndet (begynte da begge var små. og hunden vår har enda ikke lært noe...mens den andre er flink til alt det.

vi går tur 3-4 ganger i døgnet, noen lange, noen korte runder...

når vi går tur klikker hunden på folk og dyr som den ser (lager høye jaktlyder)

den biter ikke men blir bare veldig begeistra når han ser andre.

dette er veldig slitsomt med tanke på natteturer og vekker hele nabolaget med de lydene.

klikker han, klikker den andre hunden også. dette er også veldig frustrerende!

vi begynder og bli litt slitne og frustrerte når ingenting går opp for hunden mens den andre valpen er vidunderbarn...den andre valpen bor hos mora til min sambo.

hva gjør vi feil?

rasen er dachs og er veldig stridige av natur, men altså...dette er vel ikke helt normalt?

hva bør vi gjøre?

hunden er fredelig, veldig kosete og oppmerksomhetssyk.

han er veldig søt og ville ikke gjort en flue fortred!

vi er veldig glade i han og han får veldig mye oppmerksomhet.

Endret av ^me^
Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har lite peil på hund, men har dere prøvd dressurkurs? Hvis dachs er en stridig rase trenger den nok klare grenser og disiplin.

Gjest vimse
Skrevet

Jeg forstår det som det er en hanne?

Har han vært slik hele tiden, eller er det et oppbluss nå den siste tiden?

Tenker på hormonelle forandringer som skjer i en guttekropp..

Skrevet

han har alltid vert slik.

vi har ikke prøvd lydighets trening, kansje det hadde vert noe?

hva med halsbånd eller lignende for og få hunden til og slutte og dra?

er strypehalsbånd noe?finnes det andre alternativer?

Skrevet

Det finnes "anti-drabånd" som gjør at hunden ikke får samme styrken, og de fungerer veldig godt på min "drahund". Hverken hunden eller den som holder blir plaget av den, så det er et godt tips! Min kostet rundt 100kr så vidt jeg husker.

Ellers så er han vel i den værste alderen for hannhunder nå? Jeg har ei tispe født i juni og hun er ganske krevende hun også for tiden, men det går seg til heldigvis. Min gjør mindre ugangn dersom hun får brukt hodet sitt nok, altså hvis hun enten opplever ting så hun blir sliten av det, eller dersom jeg trener med henne så hun får brukt hodet sitt godt.

Gjest Gjesta
Skrevet

:ler: mener du seriøst at du ikke har tenkt på det en gang??

Jeg forstår ikke folk som får seg hund av den typen som ikke trener fra dag 1... men det er meg. jeg er på 3. lydighetskurset med min hund, og i tillegg trener jeg masse på egenhånd. ellers tror jeg hun hadde vært et troll å ha med å gjøre...

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor gammel var tispa da hun fikk valper?

Skrevet
Hvor gammel var tispa da hun fikk valper?

vi vet ikke helt faktisk, fordi at hennes forige eier va ikke sikker og hadde rota vekk stamtavla hennes.

men ca. 4-6 år.

Gjest Gjesta
Skrevet

hva med halsbånd eller lignende for og få hunden til og slutte og dra?

er strypehalsbånd noe?finnes det andre alternativer?

Så lenge hunden i ett år har fått gjort ting akkurat som han ville, bør du nok komme deg på lydighetskurs så raskt som mulig. Han er ingen tankeleser, og så lenge han ikke har fått faste nok grenser (spesielt viktig med sta, stridige raser), vil han selvsagt gjøre det han liker best, til tross for hva dere måtte tenke om saken.

Skrevet

men vi har vert flinke med og sette grenser og slik, den andre valpen er jo godt dressert og har skjønt lydighetstreningen vi har hatt med dem begge.

men han andre har lixom aldri skjønt det...

Gjest Gjest
Skrevet

det virker som om feilen dere har gjort har vært å behandle begge likt.

det å ha to søsken sammen med moren er dessuten sjeldent et sjakktrekk av de store.

Skrevet

Gå på et kurs du. To hunder er ikke like bare fordi de kommer fra samme kull, så kanskje deres hund trenger å trene på en annen måte? Dette får du hjelp til på lydighetskurs.

Vår hund (rottweiler, og også av de mer stri rasene) reagert kjempebra på klikkertrening og mye bruk av godbiter, og det er kjempegøy både for oss og henne. Det er en utrolig positiv måte å trene hund på, der du konsentrerer deg om belønning for godt utført arbeid i stedet for å korrigere. Dermed vil jo hunden din bli glad i å være lydig. :)

Når dere er hjemme og hunden er rolig, så belønn ham for det. Belønn øyekontakt, at han legger seg og hviler osv. Overse ham så godt som mulig når han er ulydig eller roter, og belønn når han kommer til dere og oppfører seg fint. Det tar ikke lang tid før han vet at det lønner seg å være rolig og være nær dere, og søker oppmerksomhet på en ok måte i stedet for å gjøre ugagn.

Dette funker i alle fall for oss og de vi trener sammen med.

Håper dere får orden på det! Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Det finnes "anti-drabånd" som gjør at hunden ikke får samme styrken, og de fungerer veldig godt på min "drahund". Hverken hunden eller den som holder blir plaget av den, så det er et godt tips! Min kostet rundt 100kr så vidt jeg husker.

Ellers så er han vel i den værste alderen for hannhunder nå? Jeg har ei tispe født i juni og hun er ganske krevende hun også for tiden, men det går seg til heldigvis. Min gjør mindre ugangn dersom hun får brukt hodet sitt nok, altså hvis hun enten opplever ting så hun blir sliten av det, eller dersom jeg trener med henne så hun får brukt hodet sitt godt.

antidrabånd? hvordan er de?

Skrevet
;) Det er slett ikke uvanlig at selvom man behandler 2 valpe likt at de så oppfører seg likt. En forskjell er kjønnet, mange "gutter" trenger lengere tid til å bli renslig, å skjønne komando og kan ha et helt annet aktivitetsnivå. en lur ting er å begynne på hundetrenning med en gang, ikke bare for dere skyld med også for hunden. Det kan høres ut som den trenger noen utfordringer. Biting i ting hjemme kan utløses av flere ting: oppmerksomhet, stress og misnøye. Sørg for å aktivere den godt når dere er ute og gjør masser av koseting ute. Har dere stadig mammaen til han??? Noen hunde trives rett og slett ikke med andre hunder 24 timer i døgnet og det kan også være en grunn til misnøye. Til slutt vil jeg anbefale dyrlægen, få sjekket opp at hunden ikke plager har, såsom vonde tenner eller andre ting. Lykke til!
Skrevet (endret)

Har du vurdert å kastrere bikkja? Det kombinert med lydighetstrening kan være en løsning.

Endret av Imax

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...