Gjest takke nei til innbydelse Skrevet 21. mars 2006 #1 Skrevet 21. mars 2006 Vi har fått en muntlig invitasjon til et bryllup vi syntes det var rart at vi skulle bli invitert i.... kjenner dem ikke så godt, og føler det nokså unaturlig å gå. Det er ikke famile, men bekjente (Ville ikke kalle dem omgangsvenner en gang.... ) Vi snakket om at vi skulle forsøke å "vri oss unna", men bør vi da si ifra allerede nå, eller vente til vi får skriftlig innbydelse? Og bør man ha en grunn for å takke nei, eller holder det å si at det ikke passer?
Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2006 #2 Skrevet 21. mars 2006 Det vil vel komme an på hvordan samtalen skrider frem. Jeg ville nok hatt en back up-grunn sånn i tilfellet.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #3 Skrevet 21. mars 2006 Man venter på en skriftlig invitasjon før man takker nei til et arrangement. Og når du takker nei er det jo hyggelig for brudparet å høre hvorfor og ikke bare et nei. Jeg synes det er viktig å være ordentlig og høflig når man avviser.
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2006 #4 Skrevet 21. mars 2006 Dere trenger ingen grunn, men som Frysepulver sier; kanskje greit å ha en backup-grunn? I tilfelle de er så frekke at de spør hvorfor dere ikke kan..
Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2006 #5 Skrevet 21. mars 2006 Siden dere ikke sa noe med en gang da dere ble invitert muntlig (åh - da skal vi ...) så bør dere vente til dere får den skriftlige invitasjonen. Dere bør også ha en grunn på lager; det er ikke utenkelig at brudeparet spør hvorfor dere ikke kan komme.
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2006 #6 Skrevet 21. mars 2006 hva er en "god grunn" for å takke nei til et bryllup egentlig?
Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2006 #7 Skrevet 21. mars 2006 "Hadde tenkt oss på en tur i skogen den dagen" kvalifiserer vel ikke. Man bør være invitert til noe liknende/arrangere noe av samme karakter mener nå jeg. Evt juge om det, altså si at man skal i et annet bryllup
Seigdama Skrevet 21. mars 2006 #8 Skrevet 21. mars 2006 Jeg synes ikke man trenger å måtte juge. Det holder med å si at "det dessverre ikke passer". Det er da ingen som har noe med hvorfor.
Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2006 #9 Skrevet 21. mars 2006 Å være bortreist eller være invitert i et annet bryllup/jubileum/stor tilstelning den dagen må være godkjente grunner. Hvis grunnen var at jeg ikke hadde lyst så tror jeg hadde funnet på en 50års dag til sambo sin tante eller noe slikt. Muligens gjennomskuelig, men jeg hadde ikke fått meg til å si at jeg ikke hadde lyst.
Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2006 #10 Skrevet 21. mars 2006 Jeg synes ikke man trenger å måtte juge. Det holder med å si at "det dessverre ikke passer". Det er da ingen som har noe med hvorfor. ← Jeg er i utgangspunktet enig i det, og jeg hadde ikke løyet helt uoppfordret. Men at spørsmålet Hva skal dere da? kommer er jo ikke utenkelig; og hva skal en da svare? Det har ikke du noe med?
Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2006 #11 Skrevet 21. mars 2006 Jeg er i utgangspunktet enig i det, og jeg hadde ikke løyet helt uoppfordret. Men at spørsmålet Hva skal dere da? kommer er jo ikke utenkelig; og hva skal en da svare? Det har ikke du noe med? ← Ser for meg at det kan bli en trivelig telefonsamtale
Seigdama Skrevet 21. mars 2006 #12 Skrevet 21. mars 2006 Skjønner hva du mener Titta, det er ikke bestandig enkelt det der. Men man kan prøve å ro det bort på en pen måte. Jeg synes også det er rart at noen spør "Hva skal dere da?" jeg da. Synes det er frekt, i hvertfall ikke hvis det ikke er veldig nære venner/nær familie.
Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2006 #13 Skrevet 21. mars 2006 Skjønner hva du mener Titta, det er ikke bestandig enkelt det der. Men man kan prøve å ro det bort på en pen måte. Jeg synes også det er rart at noen spør "Hva skal dere da?" jeg da. Synes det er frekt, i hvertfall ikke hvis det ikke er veldig nære venner/nær familie. ← Man kan jo mene det er frekt alt man bare orker, men man risikerer fortsatt å få spørsmålet...
Seigdama Skrevet 21. mars 2006 #14 Skrevet 21. mars 2006 Ja det er sant, men det betyr jo heller ikke at man må finne på en løgn for å takke nei.
Gjest Binna Skrevet 21. mars 2006 #15 Skrevet 21. mars 2006 Man kan jo mene det er frekt alt man bare orker, men man risikerer fortsatt å få spørsmålet... ← Det kan jo være fort gjort å spørre hvorfor, selv om man egentlig ikke mener noe med det da.. Ville sagt at det dessverre ikke passet. Og hatt en unnskyldning i tillfelle man blir spurt. ofte får man vel en skriftelig invitasjon, som var svarer skriftelig på? tror ikke jeg hadde giddi å ringt rundt og lure på hvorfor folk ikke ville. Hadde det vært lillesøstern min som sa "at det ikke passet" hadde jeg forlangt en grunn.. Ikke av litt "perifere" bekjente.
Seigdama Skrevet 21. mars 2006 #16 Skrevet 21. mars 2006 Akkurat det jeg mente Hæxa. Og får man en skriftlig invitasjon, er vanlig høflighet å svare skriftlig. Da kan man skrive at det dessverre ikke passer, uten noe mer forklaring. Dersom brudeparet da ringer og spør hvorfor ikke, er vel det litt spesielt. Såfremt det ikke er søster osv som Hæxa påpekte.
Knurr Skrevet 21. mars 2006 #17 Skrevet 21. mars 2006 Men dere skal jo i mitt bryllup! Det kan dere fortelle dem!
Knurr Skrevet 21. mars 2006 #19 Skrevet 21. mars 2006 Skal kjappe meg å finne en mann og planlegge hele greia, så har dere en god unnskyldning.
Seigdama Skrevet 21. mars 2006 #20 Skrevet 21. mars 2006 Kanskje du finner en "ferdig planlagt" på Gutta's rom?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå