Gå til innhold

eier ikke matlyst - trenger tips på matoppskrifter

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er blitt sikkelig forkjølet, og har mistet helt smak lysten.. det er vondt å tygge (svelge..) og kjenner ikke smak på noen ting..

Til vanlig drikker jeg en del te, men nå synes jeg det bare smaker vann :tristbla:

Hva pleier dere å spise når matlysten er borte...?

Tviler på at jeg blir særlig frisk på pepsi max og smågodt.. men det er det eneste som frister om dagen..

Videoannonse
Annonse
Gjest Liten Tapir
Skrevet

Det er en ting jeg spiser kun når jeg er syk; det er kjedelig og smaker lite, men ved førkjølelse og halsbetennelse sklir det liksom så greit ned... :ler:

Min egenkomponerte syke-suppe: Grønnsaksbuljong med litt overkokt makaroni.

Gjest Shadowlyn
Skrevet

Supper og potetstappe er godt når jeg har vondt i halsen synes jeg. :) Og is.

Skrevet

Jeg synes det er lov med pepsi max og smågodt når man er syk. Når jeg er syk tenker jeg overhodet ikke på hva jeg spiser, da unner jeg meg akkurat det jeg har lyst til. Ellers synes jeg kylling er godt, og også lett fordøyelig, og så er det enkelt å få tak i ferdiggrillet kylling på butikken. Suppe er også veldig godt (det er i slike stunder det er godt å ha hjemmelaget kyllingsuppe i fryseren, klar til å varmes opp), men du kan fint bruke posesuppe også.

God bedring. :)

Gjest gjest1
Skrevet

Suppe er tingen, som de over her sier. Og hønse/kyllingsuppe, skal virke positivt på forkjølese, mener å ha lest om en undersøkelse om nettopp det.

Min personlige favoritt når jeg er forkjøla og ikke har matlyst, er nudler som kokes i buljong med ingefær, sitrongress, chili og hvitløk. Det smaker masse og frisker opp på en måte.

Gjest Gjest
Skrevet

Siden du ikke smaker noe, ville jeg ihvertfall droppet godteriet. Da er det VIRKELIG snakk om "tomme" kalorier!

Dessuten gjør mye sukker kroppen den bjørnetjenesten at kroppen jobber tyngre med å jobbe bort forkjølelsen.

Hvorfor MÅ man absolutt spise hele tiden? Man dør normalt sett ikke av litt nedsatt matlyst noen dager heller. Men drikk mye væske!

Skrevet

Enig med siste gjest her.

man burde få i seg mye væske og lite godterier.

Lag (evt få mamma til å lage) en deilig suppe!

Gjest gjest1
Skrevet

Peony lagde denne suppen til middag i dag og den skal ihvertfall jeg prøve ut i morgen. Kanskje det kan friste en sår hals?

Potetsuppe

1/2 kg poteter

1 stor løk

1 l hønsebuljong

2 dl kremfløte eller H-melk

Salt og pepper

Noen baconskiver

Kok opp buljongen og ha i skrelte poteter og løk i store båter - kok til det er mørt. Jevn alt med en stavmikser. Rør inn fløten, kok opp og smak til med salt og pepper. (Jeg rørte inn en drøy spiseskje med skavet parmesan for fylde og strødde over litt tørket timian).

Serveres rykende varm med sprøstekte baconbiter oppi.

Kan serveres med focacciabrød til.

• 2 år senere...
Gjest Gjest_Susanne_*
Skrevet

Jeg er enig i at man ikke MÅ spise så mye søtt når man er forkjølet. Men noe man helt sikkert burde unngå, er mat med med mye melk i eller melkeprodukter. Derfor er det like godt å droppe supper med mye melk eller fløte i. ( det gjør at du får enda mer slim i halsen) Noe man helst vil unnga!...

<span style='color:violet'> Peony lagde denne suppen til middag i dag og den skal ihvertfall jeg prøve ut i morgen. Kanskje det kan friste en sår hals?

Potetsuppe

1/2 kg poteter

1 stor løk

1 l hønsebuljong

2 dl kremfløte eller H-melk

Salt og pepper

Noen baconskiver

Kok opp buljongen og ha i skrelte poteter og løk i store båter - kok til det er mørt. Jevn alt med en stavmikser. Rør inn fløten, kok opp og smak til med salt og pepper. (Jeg rørte inn en drøy spiseskje med skavet parmesan for fylde og strødde over litt tørket timian).

Serveres rykende varm med sprøstekte baconbiter oppi.

Kan serveres med focacciabrød til. </span>

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...