Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Ungdommen i hus har en kompis som bor på ett internat og de tingene som skjer der sjokkerer meg veldig. Det er ungdommer som drikker seg dritings og må på sykehus og pumpes, klatrer rundt på taket, setter fyr på seg selv, setter fyr på klærne til hverandre som hevn i krangler, ryktespredning som virker å bikke over til mobbing, drama, rus, «alle ligger med alle» sier han og stjeling av bilene til de ansatte. Dette er riktig nok ulike enkelthendelser av ulike ungdommer men syns likevel det er urovekkende å høre at ungdommer som er så umoderne får lov å bo for seg selv på den måten. Det er riktignok alltid en vakt der men virker jo ikke som han passer på de. Er ikke 16/17 åringer alt for gamle til å holde på sånn?! I følge denne gutten får foreldrene beskjed om disse hendelsene og da lurer jeg på hva som gjør at de velger å sende ungdommene tilbake for år nr 2!? De får vist advarsler men ingen av ungdommene som har gjort disse tingene har blitt kastet ut.

Jeg vil gjerne høre deres erfaringer med å ha ungdommer på internat (gjerne i nå tid og ikke for 10 år siden) da ting gjerne forandrer seg med tiden. Har du selv en ungdom som bor/har bodd på internat siste årene? Eller kjenner dere noen som har erfaring med dette? Jeg syns det er interessant å høre andres erfaring og meninger om dette

Anonymkode: 49cc2...132

AnonymBruker
Skrevet

Man har sluttet med pumping for årevis siden....

Anonymkode: 6898b...080

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gutten sa hvertfall (og viste bilder) av at en annen ungdom gjentatte ganger var blitt hentet av ambulanse og innlagt på sykehus grunnet høyt alkohol inntak

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei det har man ikke

Anonymkode: b0ffc...72f

AnonymBruker
Skrevet

Er det der de lager hjemmebrent også? 

Anonymkode: 7142e...d58

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i ei bygd med to store videregående skoler. Her er det ett internat som tilbyr boplass til elever på begge skolene. 

Tror ikke det er sånn som du beskriver her. Iallefall ikke sånn jeg oppfatter det når mine ungdommer forteller. Har en  på 18 og en på 19 år. Etter det de har fortalt er det strenge regler på internatet. De som flytter inn der bor der gjerne bare første året før de finner annen hybel, forde de vil ha mer frihet. 

Anonymkode: 0fe7d...2df

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Gutten sa hvertfall (og viste bilder) av at en annen ungdom gjentatte ganger var blitt hentet av ambulanse og innlagt på sykehus grunnet høyt alkohol inntak

Det er jo ikke det samme som «pumping», det handler om p bli overvåket av kyndig personell npr vedkommende har for høyt inntak av et rusmiddel. Hav som skjer på sykehuset vet jo ikke du eller gutten din noe om.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det har man ikke

Anonymkode: b0ffc...72f

Jo det har man når det kun gjelder alkohol. Hvis det er snakk kom inntak av overdose med legemidler, eller annet som kan skade ved å ødelegge indre organer på sin vei gjennom systemet (etsende veske f.eks), så gjøres forsøk på å tømme magesekken og sett ned kull hvis inntaket ikke har skjedd for lang tid på forhånd. Men kun for alkohol gjøre ikke dette lenger, det har liten hensikt og for stor risiko. Men den jevne nordmann vet jo ikke det, så de sier fremdeles at noen «ble sendt til pumping» når de er dritings og blir innlagt. Og er det den som ble hentet som sier det, så er det bare tom prat og skryt for å virke kul.

Ts generelt er det ikke lurt å tro på alt som blir fortalt, men også ta hensyn til hvordan det fortelles, til hvem, i hvilken kontekst og om det er fra en eller flere kilder. 

Anonymkode: 71a23...db2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...