Gå til innhold

NAV sjefens uttalelser om sykemeldinger. Men en del gidder jo faktisk ikke å jobbe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo bare tull, i resten av verden fødes det flere barn enn her, med dårligere sykelønnsordning og kortere permisjoner. Det blir også færre sykemeldte og uføre i etterkant av svangerskap/fødsel. Det er for lav terskel for fravær, for mye pingler og pinglete holdninger i Norge. Og sykelønnen skal selvfølgelig reduseres for alle, OGSÅ gravide. Graviditet er helt selvvalgt, i motsetning til kreft, trafikkulykker og mye annet, ingen grunn til at de skal skjermes fra reduksjon i sykelønnnen.

Sykelønnen må reduseres for alle, uavhengig av årsak. Etter arbeidsgiverperioden burde det automatisk blitt 80%, så70% etter seks mnd. 

Anonymkode: 8d63f...c0b

Jo, gravide bør skjermes fordi det kun rammer kvinner. Med mindre vi vil sette likestillingen 50 år tilbake i tid da. Det finnes jo de som vil det også.

En god start er å gi redusert lønn for egenmeldinger. Da slipper man å straffe gravide, kreftpasienter og ofre for trafikkulykker.

Anonymkode: e436f...3f0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Enig med deg. Og debatten er håpløs å ta fordi det er alltid noen som drar inn "jammen hva med de som jobber i farlige yrker da??". Det handler ikke om de. Og nei. Man trenger ikke tid til å shoppe eller gå turer.

Jeg hadde symfyseløsning, (som er langt verre enn bekkenløsning), og jobba på kontor. Fikk tilrettelagt endel, men på slutten når jeg måtte ha hjelp til å kle på meg så satte jeg ned foten. Da orka jeg faktisk ikke å slite meg ut på jobb. Jeg jobba, og var til behandling. Det var det jeg gjorde. Venninna mi var gravid samtidig, og hadde sååååå bekkenløsning! Ble sur for at jeg ikke kunne være med på sykkeltur, eller shopping. Jeg klarte ikke å gå uten ekstreme smerter. Nå er ungen 12 år og jeg går til behandling hver uke enda. Så hadde jeg giddi å ikke vært så stolt den gang da, så hadde jeg kanskje slitt mindre nå. Men der og da var jobben viktig, og riktig for meg.

Anonymkode: a8b71...1d5

Man bør absolutt gå turer som gravid, bevege seg og trene lett. 

Anonymkode: 63aa0...1ab

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For en såpass kort periode av livet som en graviditet er synes jeg at man kan sette sånne fritidsaktiviteter på pause. Jeg har store deler av mine graviditeter jobbet og ellers sovet og ligget på sofaen. Skikkelig kjipt, men det går over (selvsagt annerledes om det er noe som er varig og man da må gå resten av livet uten å treffe venner, f.eks.). Har også vært sykmeldt i perioder der alternativet var at jeg sov på jobb, akkurat det kunne ikke arbeidsgiver tilrettelegge for😂 Jobb helt nødvendig for at samfunnet vårt og fellesskapet vårt skal gå rundt. 

Anonymkode: 9c2f1...07f

Utrolig idiotisk å verken bevege seg eller hvile når man er gravid. At du har ofret helsa di for arbeidsplassen der de erstatter deg uten å blunke hvis du blir ufør, er rett og slett bortkastet.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg hadde hatt null dårlig samvittighet for å sykemeldes fra jobb dersom jeg ble gravid. Hvor lite tid av arbeidslivet er dette egentlig snakk om? Jeg ville satt fosteret og meg selv først - for svangerskap ER krevende for kropp og sinn. Jobben hadde uten tvil kommet lengre ned på listen. Hadde heller ikke kostet meg noe å lyve på meg bekkenløsning eller det som verre er dersom legen ikke synes at *tungt, lite søvn og mye kynnere* ikke er god nok grunn til å sykemeldes.

Dem som biter tenna sammen og skal være modige eller flinke piker tenker jeg er dumme. Dette går kun utover deg selv og barnet/barna dine.

Dem som derimot klarer å jobbe uten problem er jo bare heldig. Og det er noe helt annet. 

Anonymkode: d022e...c1e

Akkurat det er ikke vanskelig å lure systemet, hvis man ønsker det. 

Å det er de som lurer systemet som ødelegger for de som faktisk trenger sykemelding i svangerskapet.

Anonymkode: 046fd...81c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Litt dumt å straffe gravide ved å redusere sykelønnen når man faktisk er for syk til å jobbe da. Da gidder man ikke å få flere barn enn ytterst nødvendig, og det vil i alle fall ikke bidra til å øke fødselstallene. 

Jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning og var svært syk. Det var ikke noe koselig redebygging på meg for å si det sånn. Jeg var to døgn på intensiven etter keisersnittet, og baby på nyfødt intensiv. Ofrer ikke liv og helse for å få et barn til hvis jeg skal få økonomisk straff for det. 

Anonymkode: 7faa5...440

Men du får vel barn fordi du og partner ønsker det, ikke for noen andre.. å man bør heller ikke få flere barn enn man kan håndtere...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Utrolig idiotisk å verken bevege seg eller hvile når man er gravid. At du har ofret helsa di for arbeidsplassen der de erstatter deg uten å blunke hvis du blir ufør, er rett og slett bortkastet.

Jeg ofret på ingen måte helsa, er i fin form etter to svangerskap😊 Jeg hvilte når jeg ikke var på jobb, og beveget meg på jobb og til og fra. I det siste svangerskapet var jeg noe sykmeldt, som sagt. Og hadde jeg blitt ufør hadde kollegaene mine, pasientene mine og sjefen mitt blitt lei seg. 

Det er ikke slik at man enten skal jobbe til man stuper eller være sykmeldt hele svangerskapet. Poenget er at vi må forstå at det å gå på jobb er viktig for fellesskapet og samfunnet vårt, og at vi ikke skal misbruke rettighetene våre. Sykmelding til de som ikke kan jobbe pga sykdom eller plager, jobb på de som kan det (selv om det i perioder av livet er litt ekstra kjipt). Vi sliter hvis folk glemmer første del av «gjør din plikt, krev din rett». 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du får vel barn fordi du og partner ønsker det, ikke for noen andre.. å man bør heller ikke få flere barn enn man kan håndtere...

Ja, man får barn fordi man ønsker det, men når det er ekstremt dyrt fordi man må gå i ulønnet perm i 6 måneder pga bhg plass, så sier det seg selv at man ikke i tillegg har råd til å gå i 9 måneder med 80% lønn i forkant av permisjonen hvis man er dårlig i svangerskapet og ikke kan jobbe. Så da må man kanskje la være å få mer enn ett barn, når man egentlig ønsker å få to eller tre. Og hvis mange tenker sånn så har vi i grunn et stort problem, da samfunnet trenger at hver kvinne må få 2-3 barn. I Kina for eksempel er det slik at det er så dyrt å få barn at de fleste ikke har råd til mer enn ett. 

Anonymkode: 7faa5...440

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er heller ikke tunge løft, de fleste barnehagebarn veier under 50 kilo, de er nesten alltid flere på jobb og kan gå på do ila dagen og. 

Anonymkode: 45e4c...a2f

Come again?

Jobbe 18 år på småbarnsavdeling, og visst søren er det tunge løft! HELE FORBANNA TIDEN! Når man har 14 smårollinger som skal løftes for å sitte på stolen til alle måltider, løftes for å skifte bleie flere ganger til dagen (minst tre bleieskift utenom de som bæsjer utenom hele tiden), løftes for å legges ned i vogn-løftes for å ta ut av vogn, løftes for å sette dem i småbarnsdisse, løfte ut av sandkassen, løfte for å skifte klær etter matsøl, påkledning for å gå ut, nye klær pga bæsjebleie som gikk gjennom - løftes for å trøstes, løftes fordi de rett og slett vil blir bært.

Er du morsom? Ja, vi er 4 stk som deler på det - men vi gjør alle disse løftene hver eneste dag 5 dager i uken.

SPAR MEG!

Anonymkode: 86f2f...b79

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare en tråd for å håne gravide. Skjerp dere.

Anonymkode: b2863...6a0

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Mitt inntrykk etter et langt arbeidsliv med mange kvinner, er at gravide kvinner sykemeldes fordi de fortsatt må ha hovedansvaret i hjemmet. Dette fordi de har samboere som ikke gidder. Min påstand er at kvinner sykemeldes for å fortsette med å drifte Familien AS, mens samboeren fortsetter med å dumpe 90 % av hjemmelasset over på dama.

Anonymkode: a22b2...c95

Stemmer ihvertfall ikke for meg. Jeg ble sykmeldt i uke 11 og 12 fordi jeg rett og slett brøt sammen. Pushet meg utrolig lagt på jobb til kroppen bare sa stopp. Mannen både leverte og hentet meg på arbeidsplass, lagde både frokost og middag til meg, smørte tom matpakke og sendte melding med påminnelser om å spise mens jeg var på jobb. Fra uke 6 til jeg ble sykmeldt var det - stå opp, spise frokost, bli kjørt på jobb, jobbe, bli kjørt hjem, sove i 3 timer, bli vekket til middag, legge seg igjen. Jeg var så sliten at jeg ikke en gang dusjet hver dag, fordi jeg var så sliten. Var ikke å tenke på å ta seg av oppvask, matlaging, handling, eller klesvask - ikke å snakke om å rydde eller vaske hus. Så NEI, ikke alle blir sykemeldt fordi partneren ikke orker!

Anonymkode: b714a...df8

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man bør absolutt gå turer som gravid, bevege seg og trene lett. 

Enig, fysio og trening var det eneste som hjalp meg mot ryggsmertene i graviditeten (som jeg også ble sykmeldt for). Med gradert sykmelding fikk jeg mulighet til å kunne trene og likevel hvile/sove nok til å kunne både jobbe og være menneske!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har også jobbet i både barnehage og butikk og er 100% uenig med deg.  I barnehage kan du sette deg ned. Det er faktisk en del av jobben og sitte med barna. Barnehageansatte har blitt tidens største sytegruppe. Det er heller ikke tunge løft, de fleste barnehagebarn veier under 50 kilo, de er nesten alltid flere på jobb og kan gå på do ila dagen og. 

Anonymkode: 45e4c...a2f

De som jobber der er strebere som tror noen sier takk om de LAR være å gå på do, de sitter sammen med barna ute og inne. På slutten av dager er det så frekke og si at " nå skal jeg hjem og nyte solen" og så har de vært ute og sittet på sandkassekanten hele dagen! Provoserende!

Anonymkode: f6f35...a1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Stemmer ihvertfall ikke for meg. Jeg ble sykmeldt i uke 11 og 12 fordi jeg rett og slett brøt sammen. Pushet meg utrolig lagt på jobb til kroppen bare sa stopp. Mannen både leverte og hentet meg på arbeidsplass, lagde både frokost og middag til meg, smørte tom matpakke og sendte melding med påminnelser om å spise mens jeg var på jobb. Fra uke 6 til jeg ble sykmeldt var det - stå opp, spise frokost, bli kjørt på jobb, jobbe, bli kjørt hjem, sove i 3 timer, bli vekket til middag, legge seg igjen. Jeg var så sliten at jeg ikke en gang dusjet hver dag, fordi jeg var så sliten. Var ikke å tenke på å ta seg av oppvask, matlaging, handling, eller klesvask - ikke å snakke om å rydde eller vaske hus. Så NEI, ikke alle blir sykemeldt fordi partneren ikke orker!

Du var så sliten når du var 3 mnd gravid? Skjønner kvalm, men SLITEN? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, begge deler. Kastet kun opp 3 ganger ila første trimester, men jeg sov omtrent hele tiden (altså, ca tre timer rett etter jobb og så minst 11 timer på natten, mer i helgene). Jobbet også en del i helgen fordi jeg aldri ble ferdig med oppgavene fordi jeg var så trøtt.

Så gjorde akkurat det noen foreslo lenger opp og satt jobben først, hvile på andre plass og hadde da ikke plass til noe annet i livet. Kan absolutt ikke anbefales!

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 14.20):

Men ikke alle arbeidsplasser tilrettelegger selv om det er lovpålagt. H&M og B.young er kjeder jeg selv har jobbet i som nekter ansatte, selv gravide med plager, å sitte i butikken.

Tror ikke det er uvanlig i butikk. Venninna mi er butikksjef i kjedebutikk og de får heller ikke lov til å sitte i butikken. For å spare penger er bemanningen kuttet til et minimum og de står alene hele arbeidsdagen. Venninna mi jobber 9:00-16:30, den første timen, før butikken åpner, kan hun sitte på kontoret å gjøre administrative ting og 10-16:30 står hun alene, uten mulighet til å ta pause eller sette seg ned. Det tar på både beina og ryggen.

Hun blir avløst av en deltidsansatt som jobber 16:30-21 alene. Skal de på toalettet må de ringe vekter eller spørre de i nabobutikkene om de kan passe på mens de forter seg det de kan for å være borte fra butikken kortest mulig tid.

Venninna mi var ordentlig frustrert da en av de deltidsansatte der opererte et kne for et par år siden. Noen måneder etter operasjonen mente legen hun kunne komme tilbake til jobb om hun fikk muligheten til å sette seg ned noen ganger i løpet av arbeidsdagen for å hvile kneet og ikke sto alene de første vaktene til hun visste om det gikk. Det sa kjedeledelsen nei til. 

Tviler på at den kjeden hadde vært mer samarbeidsvillige om det var snakk om svangerskapsplager.

Anonymkode: a91cc...9b4

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri vært så sliten som det jeg har vært første 3-4 måneder av graviditetene mine😅 Aldri vært i nærheten av noe liknende. Jeg jobbet fullt første graviditet og gradert andre, men har ingen tvil om at noen er så utmattet at man ikke klarer jobbe pga trøtthet. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skulle gjerne jobbet, men har fibromyalgi og er brannskadd.

Livet er ikke det samme uten egentjente penger kan jeg bare fortelle deg.

Det er ingenting å hige etter nei.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 14.10):

Møtt flere gravide. I familie, venner, kolleger, bekjente. En del sier faktisk "så deilig å være gravid, nå kan jeg bli sykemeldt". De kan gå turer, fra i besøk, shoppe, dra på ferier. 

Til felles for de som ofte er sykemeldt (de jeg kjenner), er at de med jobber som krever lite ansvar lettere blir sykemeldt. Det er jobbet hvor tilrettelegging skulle vært enkelt. Det kan være stol og flere pauser i butikk jobber. Kortere arbeidsdager. Gradert sykemelding. Starte dagen senere hvis man er plaget med kvalme. Noen er lærerere. Men har ikke lærere det presset? Kan ikke en gravid lærer sitte på kontoret og rette prøver? 

Selv jobber jeg i barnehage. Vi blir omtrent presset på jobb. De bruker det også mot samvittigheten våres. At det går utover de andre at vi ikke kommer. At vi skal få tilrettelegging. Men det høres fint ut på papiret. Vi må løfte barn, sitte på gulvet, ut på tur, mye stress. Vet flere er helt utslitt etter fødsel. Kroppen har brukt opp all energi. Noen blir selvsagt sykemeldt i verste spytiden eller på slutten om bekkenløsningen blir for vond.

Men det irriterer meg at noen så lett får sykemelding. Det er legene som avgjør. De bør stille krav om tilrettelegging. Og det bør være litt lettere å sykemelde de som har problemer og står i mer krevende jobber (fysisk og psykisk). Har inntrykk av at leger ikke vil sykemelde dd som har viktig jobb. De vet at de som jobber i barnehage eller helsevesen sliter om noen er syk. Kanskje dette bidrar til at de vegrer seg for sykemelding?

Anonymkode: 91e39...fa9

Du er ikke legen deres.

De har ikke full rapporteringsplikt til deg. 

Det er heller ikke deres feil at jobben din har dårlig oppfølging av gravide/syke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 16.52):

Jeg hadde hatt null dårlig samvittighet for å sykemeldes fra jobb dersom jeg ble gravid. Hvor lite tid av arbeidslivet er dette egentlig snakk om? Jeg ville satt fosteret og meg selv først - for svangerskap ER krevende for kropp og sinn. Jobben hadde uten tvil kommet lengre ned på listen. Hadde heller ikke kostet meg noe å lyve på meg bekkenløsning eller det som verre er dersom legen ikke synes at *tungt, lite søvn og mye kynnere* ikke er god nok grunn til å sykemeldes.

Dem som biter tenna sammen og skal være modige eller flinke piker tenker jeg er dumme. Dette går kun utover deg selv og barnet/barna dine.

Dem som derimot klarer å jobbe uten problem er jo bare heldig. Og det er noe helt annet. 

Anonymkode: d022e...c1e

Helt fullstendig enig!!!!! 

Anonymkode: 3b9b3...d19

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...