AnonymBruker Skrevet 9. juli #2 Skrevet 9. juli Hva som er sunt varierer vel etter hvem du spør vil jeg tro. Men jeg trener fem dager i uken og spiser variert, så havner kanskje inn under den kategorien. Hva jeg spiser varierer fra dag til dag, men vi kan jo ta gårsdagen som et eksempel: - svart kaffe og vann frem til lunsj - lunsj: cottage cheese, naturell yoghurt, fersken og havregryn - middag: fiskekaker, pasta og erter - kveldssnack: frukt, gulrøtter og en sandwich-is Ikke veldig restriktivt. Går i gjennomsnitt 15.000 skritt om dagen, så da er det rom for en is og godis her og der. Anonymkode: 9e601...470 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #3 Skrevet 9. juli Glemte å svare på hva jeg drikker. Her går det i svart kaffe, vann og sukkerfri brus. Og noen glass vin her og der. Anonymkode: 9e601...470 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #4 Skrevet 9. juli Drikke: vann og litt hjemmelaget saft, og melk Mat: mye vilt elg, hjort, fisk, men grønnsaker Anonymkode: e14fc...764 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #5 Skrevet 9. juli Vann stort sett. Varierer det hele med litt bobler i vann med smakstilsetning. Jeg skipper frokost, eller lager havregrøt. Masse grønt til lunsj og middag, grovt brød, linser, bønner, kylling, fisk, sjømat- bytt rømme med kesam eller yogurt, Prøv å lag minst mulig prosessert mat. Du kan fråtse i grønt, tomat, paprika, osv osv. Bytt smør med olivenolje, Jeg spiser frukt. Bedre med frukt enn å spise sjokolade og is, for å si det slik. Te er godt. Stort sett spiser jeg to måltider, som er lunsj og middag. Så har jeg kanskje en frukt inn- mellom. En banan etter jeg har trent. Hvis du har søtsug, så kan du ha vaniljekesam med litt havregryn og nøtter, litt oppskåret frukt i --eller bare bær. Strø litt kanel på eventuelt. Du kan lagt zerosaft og fryse til is. Bær er godt og veldig sunt og spise for seg selv. Anonymkode: 95891...da6
AnonymBruker Skrevet 9. juli #6 Skrevet 9. juli Spiser kjøtt, fisk, egg, avokado og feite melkeprodukter. Drikker stort sett saft. Spiser ikke karbohydrater. Anonymkode: b86f1...63a 1
Irak Skrevet 9. juli #7 Skrevet 9. juli (endret) Drikker stort sett vann. Spiser ofte og lite. Det fungerer for meg. Rekker aldri å bli sulten, og er passe mett hele tiden. - frukt: bananer, epler og frosne druer - pastasalat med rømmedressing - omelettwrap fylt med grønnsaker (anbefales) - cottagelefse med valgfritt fyll - grovt brød med tunfisk - taco - hjemmelaget pasta - stekt ris med grønnsaker - wok - fersk spinat eller grønnkålmix - sushi - pizza - Tom Kah Gai suppe Spiser nesten aldri poteter. Baker eget brød. Jeg lager det jeg kan fra bunnen av om jeg har tid til det, for da har jeg full kontroll over næringsinnhold og næringsstoffer. Det er veldig viktig for meg. Jeg spiser veldig variert. Suppe lager jeg ofte på høsten eller vinteren med mye hvitløk, chili, lime og ingefær. Det kan styrke immunforsvaret. Endret 9. juli av Irak
AnonymBruker Skrevet 9. juli #8 Skrevet 9. juli sunn er vel et vidt begrep men jeg kan si hva jeg ikke spiser.. Jeg spiser ikke ferdigprodukter og halvfabrikater, jeg spiser ikke sukker, mel og enkelte kormprodukter, jeg drikker ikke brus, juice, alkohol og enkelte typer kaffi/te, og jeg spier ikke typisk fastfood.. Det jeg derimot spiser er gode og rene produkter og råvarer, mye grønnsaker, prøver balansere alle måltider, og så drikker jeg stort sett vann. Anonymkode: 0238f...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #9 Skrevet 9. juli Jeg spiser som regel et hjemmelaget rundstykke til frokost (havregryn, gresk yoghurt, psyllium husk, salt og natron). Som regel et halvt med salt pålegg (varierer mellom ulike oster, salami fra Ask, spekeskinke fra kolonihagen, hjemmelaget leverpostei, egg, kaviar, majones fra metervare, pluss grønt som salat, paprika, agurk osv) og et halvt med søtt pålegg (nøttesmør med hjemmelaget syltetøy, hjemmelaget sjokoladepålegg, eller brun geitost). Masse smør selvfølgelig, pluss et lite glass kulturmelk og gjerne en rute eller to med 70% sjokolade. Dette er mellom 09-11, avhengig av trening eller jobb. Neste måltid er middag i 15-tida, da har vi kjøtt, kylling eller fisk, med potet, ris, linsepasta eller gryn, og minst 2 ulike grønnsaker (rekorden er 12 i tomatsaus, vanligvis 3-5). Så har vi dessert, som er hjemmelaget is, bær, frukt, kake eller pudding. Unngår ultraprosessert mat, lager det meste selv inkl pålegg og dessert, spiser lite sukker, mest mulig økologisk og vilt. Jeg spiser ikke flere enn to måltider, og trener crossfit 3 ganger i uka. De andre dagene går jeg tur eller jobber fysisk ute. Anonymkode: 09f04...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #10 Skrevet 9. juli Drikker vann, kaffe og te, pepsi max i helgene. Frokost går det i havregryn, bær, frukt, rugsprø, egg, avokado, protein yoghurt. Til lunsj er det enten det samme, eventuelt middag rester. Middag varier mye, men det blir som regel retter med kyllingfilet, og fisk to ganger i uken. Masse grønnsaker, elsker grønnsaker og salat. Stekte poteter eller ris. Unngår å bruke mye salt og olje, kjører heller på med annet krydder som setter smak. Spiser snacks i helgene. Anonymkode: 2e7f3...248
megda Skrevet 9. juli #11 Skrevet 9. juli frokost: 3 egg, litt cottage cheese, litt kesam og alt i en wrap. middag: diverse ferske grønnsaker jeg kutter opp samt rundt 200g protein (kjøttdeig, fisk etc). noen dager legger jeg til litt en håndfull ris, pasta dersom jeg kjenner meg litt sliten i kroppen etter noen dager uten. veldig enkelt
AnonymBruker Skrevet 9. juli #12 Skrevet 9. juli Prøver å følge Helsedirektoratet sine anbefalinger om 3 porsjoner melkeprodukter og 5 -8 porsjoner grønt hver dag. Det er vanskeligst å følge anbefalingene om nok grønt, så det blir noe mindre - men litt er bedre enn ingenting. Melkeprodukter spiser/drikker jeg mer av. Merker kroppen fungerer bedre med mye melkeprodukter. Melk og grønt er sunt, og begge beskytter mot kreft Prøver å unngå å drikke frukt. Fruktsukker er sukkerarten i frukt. Den er verre enn mye annet da det er levra sin (til dels harde) jobb å fordøye. Overdriver en inntaket av fruktsukker (spiser/drikker i form av juice mye banan, druer, o.s.v.) så øker en risikoen for fettlever. Banan er sukkervann med banansmak med et stort klimaavtrykk der de kommer til Norge i kjøleskip fra Costa Rica til Rotterdam og lastebil til Norge til modningsfabrikker i Oslo. En må slutte å tro at frukt er entydig positivt. Det er det ikke. Verken for helse eller miljø Antioksidantene i frukt blir i liten grad tatt opp i kroppen, og virker bare lokalt i tarmen (kilde: professor i ernæring Anna Haug). «Banan er ernæringsmessig og bærekraftmessig en tragedie» (sitat: ernæringsprofessor Birger Svihus). Helsemessig er det gunstig å drikke mindre frukt og spise mer grønnsaker og bær Jeg spiser selvfølgelig også rødt kjøtt. Jo rødere kjøttet er, jo mer jern inneholder det. Rødt kjøtt inneholder hem-jern som blir tatt opp i kroppen mye bedre enn ikke-hem jern fra planteriket. Rødt kjøtt inneholder også et peptid som gjør at en tar lettere opp jern fra planteriket. Rødt kjøtt inneholder også mye B12-vitaminer, + sink, selen, o.s.v. Prøver å unngå for mye nøtter pga. aflatoksiner (kreftfremkallende). Kan spise noe cashew-nøtter som inneholder mindre kreftfremkallende stoffer Spiser fisk, mest torskefisk. Prøver å unngå fiskearter som inneholder mye tungmetaller og miljøgifter Prøver å unngå å spise for mye ris pga. faren for tungmetaller og miljøgifter. Heller ikke for mye kyllingkjøtt og svin, men spiser litt for variasjonen sin skyld. Foretrekker å spise kjøtt som har levd på gress (sau, storfe, vilt) - slik de skal gjøre fra naturen sin side Unngår for mye plantefett da slik fett gjør at en lettere for vondt i hodet. Ikke interessert i å spise hodepinetabletter. Spiser heller fisk og sauekjøtt, reinsdyr eller vilt. Har nå i svært liten grad/"aldri" hodepine. Antar at jeg også har nok jern og B12-vitaminer i kroppen. Som jeg har fått i meg på en naturlig måte gjennom maten Anonymkode: 26b96...5de
AnonymBruker Skrevet 9. juli #14 Skrevet 9. juli 6 liter cola, rikelig med kjøtt og brød. Frukt og vann på jobben. Men går 40 kilometer om dagen på jobb da, og gjør man det, kan man leve rimelig usunt og samtidig rase ned i vekt. Hadde ikke spist sånn med kontorjobb. Anonymkode: eecb0...469
AnonymBruker Skrevet 9. juli #15 Skrevet 9. juli .....og spiser bær som inneholder mye antioksidanter. Kombinasjonen bær, mye melk, grønnsaker og rødt kjøtt - og grovt brød, og litt poteter og egg. Nok jern, vitamin B12, o.s.v.. Ikke hodepine, og mer opplagt. Føler meg frisk og er generelt lite syk Anonymkode: 26b96...5de
AnonymBruker Skrevet 9. juli #16 Skrevet 9. juli Folk er jo ikke enige i hva som er sunt, så det er nesten litt skummelt å svare, for det er en del som har sterke meninger her på forumet angående akkurat dette. Jeg har ikke behov for å diskutere dette ☮️ Jeg spiser det jeg føler er best for min kropp, og samvittighet, så får andre gjøre det som er best for seg 😊 Jeg spiser veldig mye bær og grønnsaker, samt en del frukt også. Nå på sommeren går det veldig mye vannmelon. Jeg spiser normalt noe grønt, og frukt/bær til alle måltider. Jeg har to hovedmåltider, også svinger jeg på resten etter behovet og timeplanen. Spiser alltid noe på kvelden, men da gjerne noe av det jeg nevner under på det andre. Frokost kan være havregrøt med chiafrø, proteinpulver, havrefiber, kanel, litt banan, og grønt i. Toppet med bær og peanøttsmør. Det kan også være kokosyoghurt med chiafrø som har ligget i vann, proteinpulver, og av og til havrefiber også. Mye bør på toppen. Jeg elsker smaken av proteinpulver så det er en svakhet her 🤣😋 Hender også det er skiver med f.eks avokado, tofu, eller annet. Middag er normalt en stor salat med både rå og bakte/dampede ingredienser. Er glad i tofu, og seitan, men har andre ting også som protein. Potet er en klar favoritt, men bokhvete og quinoa er også godt. Jeg er ikke noe glad i dressing, så blir ofte oliven, og avokado som fettkilde. Prøver generelt å spise regnbuen flere ganger til dagen, samtidig som jeg spiser i sesong, og etter tilbud. Jeg lager lite fancy retter, men setter sammen fargerike, mettende og gode retter som dekker det jeg liker og tåler. Jeg følger spesialkost, og har en god del jeg ikke kan ha, men heldigvis mye jeg også kan ha 😊 Skal jeg kose meg går det ofte i dadler, fryste bær, eller noe sånt, men jeg er svak for maiskaker med peanøttsmør, eller litt is nå på sommeren 😊 Litt godteri må også fortæres 😋 Jeg bruker ingen «Toro-produkter», eller halvfabrikata, siden jeg ikke tåler det. Jeg drikker vann, sukkerfri brus, kaffe, og te. Drikker ikke alkohol eller energidrikk, og hverken røyker eller snuser. Anonymkode: dd6d9...540 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #17 Skrevet 9. juli Ville sagt at sunn mat er variert uprosessert mat. Spiser man stort sett det så er det vel egentlig godt gjort å være nevneverdig usunn. Anonymkode: 12d36...d52 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #18 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): 6 liter cola, rikelig med kjøtt og brød. Frukt og vann på jobben. Men går 40 kilometer om dagen på jobb da, og gjør man det, kan man leve rimelig usunt og samtidig rase ned i vekt. Hadde ikke spist sånn med kontorjobb. Anonymkode: eecb0...469 Spør fordi jeg ble litt nysgjerrig her: er du portør eller driver med vareleveranser på kjøpesentre? De er eneste jeg vet om som kan gå så mye på en dag. Det er rundt 60 000 skritt. Anonymkode: dd6d9...540 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #19 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva som er sunt varierer vel etter hvem du spør vil jeg tro. Men jeg trener fem dager i uken og spiser variert, så havner kanskje inn under den kategorien. Hva jeg spiser varierer fra dag til dag, men vi kan jo ta gårsdagen som et eksempel: - svart kaffe og vann frem til lunsj - lunsj: cottage cheese, naturell yoghurt, fersken og havregryn - middag: fiskekaker, pasta og erter - kveldssnack: frukt, gulrøtter og en sandwich-is Ikke veldig restriktivt. Går i gjennomsnitt 15.000 skritt om dagen, så da er det rom for en is og godis her og der. Anonymkode: 9e601...470 Dette er ikke restriktivt? Og du trener hardt 5 g i uka og 15K daglig. Altså aktiv som en norsk medium idrettsutøver. Tror du at de spiser så lite? Dette er jo sulting og burde ikke være lov å skrive slike innlegg hvor sårbare unge kan lese. Anonymkode: 88e68...7f3 2
Ellah Skrevet 9. juli #20 Skrevet 9. juli Varierer litt om jeg er på kontoret eller hjemme. På kontoret spiser jeg en halv yt proteinyoghurt med havregryn og chiafrø til frokost, to grove skiver med skinke, magerost og mye grønnsaker til lunsj og den andre halvdelen av yoghurten + en frukt til mellomåltid før trening. Trener alltid på vei hjem fra jobb. På hjemmekontor og i helger spiser jeg gresk yoghurt og cottage cheese med chiafrø, peanøttsmør og frukt/bær til frokost og to grove skiver med tunfisk eller noe annet + 2 egg til lunsj. Trener før middag. Middag varierer, men er alltid hjemmelaget og stort sett sunt. Masse grønnsaker, fisk 2-4 ganger i uken, lite rødt kjøtt (selvom det selvsagt hender) og ris eller poteter. Til kvelds blir det ofte en ninja creami (proteinshake-is), eventuelt ingenting om jeg ikke er sulten. Drikker vann, svart kaffe og sukkerfri saft. Innimellom sukkerfri brus. I sosiale lag blir det en øl eller 5, men det tenker jeg er ok så lenge jeg somregel spiser sunt og beveger meg. Trener 5-8 økter i uka (crossfit og styrke) og passer på å få minimum 10000 skritt daglig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå