Gå til innhold

Ole Lyngaard smykker, er det en investering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen slike smykker blant annet hjerteringen i stor og en annen ring.

Hjerteringen lager de ikke lenger så der er det kun andrehåndsmarkedet.

Har og et armbånd fra Lyngaard som jeg kjøpte for 40000 (fikk litt rabatt) for fire år siden. Nå koster det samme armbåndet over dobbelt så mye i butikken.

Det er og selvfølgelig fordi den norske krona er blitt svakere.

Alle mine Lyngaardsmykker kan jeg selge videre for mer enn jeg ga for dem. Tenker dette er en fin arv å gi videre til min datter en dag.

Anonymkode: d8ac1...17a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke er samleobjekter så vil alle smykker o.l. i edelt metall synke en god del i pris som brukt. At spotprisen stiger vil jo redusere verditapet en del, spørs hvor lenge siden det er kjøpt, og hvor mange karat det er. Som investering ville jeg heller kjøpt rent gull eller sølv, gjerne omtalt som 999 renhet.

Anonymkode: 92cfd...30e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har noen slike smykker blant annet hjerteringen i stor og en annen ring.

Hjerteringen lager de ikke lenger så der er det kun andrehåndsmarkedet.

Har og et armbånd fra Lyngaard som jeg kjøpte for 40000 (fikk litt rabatt) for fire år siden. Nå koster det samme armbåndet over dobbelt så mye i butikken.

Det er og selvfølgelig fordi den norske krona er blitt svakere.

Alle mine Lyngaardsmykker kan jeg selge videre for mer enn jeg ga for dem. Tenker dette er en fin arv å gi videre til min datter en dag.

Det er en veldig fin arv å gi videre ♥️

Anonymkode: 4dd6a...5bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Smykker er en fin arv, spesielt tidløse smykker. Pengeverdien tenderer til å synke, ganske dramatisk, ofte helt ned til ren vektpris for edelmetallet. Men skal de gå i arv har de jo uansett enkelt annen verdi enn pengene, for den som arver. Selv Cartier synker stort sett i verdi.

Anonymkode: cb765...8dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt en investering, synes jeg 😊 Hyggelig å kunne gi videre i arv. Moren min har mye fra Ole Lyngaard, totalt sett er vel verdien på et par-tre millioner om det skulle blitt kjøpt i butikk i dag. Vil tro at mye av det kan selges videre for en god pris, men det blir ikke aktuelt her den dagen jeg arver - affeksjonsverdien er mye større og jeg ville aldri ha solgt smykkene videre.

Anonymkode: befa7...3fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er absolutt en investering, synes jeg 😊 Hyggelig å kunne gi videre i arv. Moren min har mye fra Ole Lyngaard, totalt sett er vel verdien på et par-tre millioner om det skulle blitt kjøpt i butikk i dag. Vil tro at mye av det kan selges videre for en god pris, men det blir ikke aktuelt her den dagen jeg arver - affeksjonsverdien er mye større og jeg ville aldri ha solgt smykkene videre.

Anonymkode: befa7...3fd

En investering, i hva? Jeg synes absolutt det er en fin ting, men ser det ikke som en investering når det er tenkt å gå i arv. Ser man til pengeverdien er det jo det motsatte av en investering.

Anonymkode: cb720...dfe

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Per nå, så må man vel kunne si at disse smykkene er en slags investering, da det jo faktisk er slik at det her i Skandinavia er et samlermarked for dem. Det finnes gode muligheter for å selge disse smykkene via forhandlere i Danmark og Sverige spesielt til samlere.

Men som med alt annet man samler på, det endres jo. Så man må faktisk følge med og selge før markedet forsvinner om man skal ha fortjeneste.

Men sånn helt subjektivt - det er nydelige smykker!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sun-Seeker skrev (1 minutt siden):

Per nå, så må man vel kunne si at disse smykkene er en slags investering, da det jo faktisk er slik at det her i Skandinavia er et samlermarked for dem. Det finnes gode muligheter for å selge disse smykkene via forhandlere i Danmark og Sverige spesielt til samlere.

Men som med alt annet man samler på, det endres jo. Så man må faktisk følge med og selge før markedet forsvinner om man skal ha fortjeneste.

Men når hun sier affeksjonsverdien er høyere så skal man ikke lastes for det (ikke for det at du kritiserer) fordi da betyr det at man er glad i en ting og det knytter seg en historie til det. Når det gjelder et samleobjekt, så klart disse kan ha en stigende pris også. Men generelt brukte smykker faller en god del i pris i forhold til butikkpris.

AnonymBruker
Skrevet
Sun-Seeker skrev (3 timer siden):

Men tror du ikke at det samlermarkedet vil bestå? 

Smykkene er jo populære av en grunn og det er veldig sannsynlig at de er attraktive også om 20 år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kjøpte en mynt tilsvarende denne høsten -21. Selger jeg den i dag har jeg 100% fortjeneste kontra et smykke som faller til under halve verdien brukt. 2025 Storbritannia 1 oz Gull Britannia BU M/Air-tite kapsel | Norsk Mynthandel AS Men selvfølgelig, betyr arve-smykke mer,- så for all del.

Nå har jeg jo fortalt deg at jeg har kjøpt flere smykker som nå selges for dobbelt så mye som jeg kjøpte de for.

Jeg kjøpte et armbånd fra Lyngaard høsten 2021 og samme armbånd jeg kjøpte for 40000 selges nå godt over dobbelt så dyrt i butikken. Dette skyldes blant annet den svake norske krona og gullprisen (som har økt bla av verdenssituasjonen)  som du og har tjent på.

I tillegg har jeg brukt armbåndet mitt hver dag omtrent siden det ble anskaffet.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om engang.. 

Anonymkode: 82d09...a13

• Liker 1
Skrevet

Mitt poeng er bare med samlerobjekter, at man ikke alltid kan forutse hva som kommer til å forbli populært eller hva som kommer til å miste interesse. Eller hva som kommer til å bli populært for den del. Disse smykkene kan ikke sammenlignes med veldig kjente kunstskatter (malerier osv)) feks. Så man om man bruker dem som investering, så må man jo følge med markedet for dem.

Men jeg er helt enig i at dette juveler-merket er veldig flott. Både kvalitet og design. Jeg liker dem, og har et par ringer derfra selv. Og vil nok aldri kvitte meg med dem. Heller da ønske meg flere ting derfra. 

AnonymBruker
Skrevet
Sun-Seeker skrev (Akkurat nå):

Mitt poeng er bare med samlerobjekter, at man ikke alltid kan forutse hva som kommer til å forbli populært eller hva som kommer til å miste interesse. Eller hva som kommer til å bli populært for den del. Disse smykkene kan ikke sammenlignes med veldig kjente kunstskatter (malerier osv)) feks. Så man om man bruker dem som investering, så må man jo følge med markedet for dem.

Men jeg er helt enig i at dette juveler-merket er veldig flott. Både kvalitet og design. Jeg liker dem, og har et par ringer derfra selv. Og vil nok aldri kvitte meg med dem. Heller da ønske meg flere ting derfra. 

Det har du selvsagt helt rett i.

Jeg tenker mer på om du først skal kjøpe deg smykker. Jeg har kjøpt litt sånn motesmykker, fordi det er gøy og rimelig. Blant annet fra Månesten. Og ja smykkene er fine, men det er kun penger ut av vinduet og ser du stygt på dem så ryker de. 

Mens de smykkene jeg har lagt penger i fra Lyngaard har doblet seg i verdi, men det er og helt klart fordi den norske krona er blitt så svak mot den danske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...