Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd, spør jeg:

Hvor lang svangerskapspermisjon har de i de ulike landene - og med hvilken lønnsprosent? Vet at det er jenter fra Sverige og England her inne ihvertfall.

Bare litt nysgjerrig ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en fransk kollega og hun sier at de har 10 ukers permisjon i Frankrike.

Skrevet
Jeg har en fransk kollega og hun sier at de har 10 ukers permisjon i Frankrike.

:overrasket: Jøss, vi er heldige i Norge!!

Skrevet (endret)

52 uker for de fleste her i Storbritannia (kommer an paa hvor lenge man har jobbet et sted). :) Men ikke like bra betalt...

Endret av Popelka
Skrevet

Kjenner en del i Sverige som jobber i samme firma som meg. som har fått barn De har hatt 15 måneders permisjon, men vet ikke hvor mye penger de får.

I Danmark tror jeg det er vanlig med 12 mnd, men tror de får mindre penger enn oss. Lurer på om det er noe sånt som 80% i 4-6 måneder og deretter 50%???

Mine kollegaer i England er stort sett borte fra jobb 4-6 måneder når de har fått barn. Vet de kan ta opp til 12 måneder, men at mange ikke har råd til (eller tar seg råd til) det.

I Belgia er det visst vanlig med 6-8 uker etter fødselen - ubetalt. (I alle fall er det det mine kollegaer der sier...)

Gjest Gjest
Skrevet
52 uker for de fleste her i Storbritannia (kommer an paa hvor lenge man har jobbet et sted).  :)  Men ikke like bra betalt...

Mine kollegaer i England er stort sett borte fra jobb 4-6 måneder når de har fått barn. Vet de kan ta opp til 12 måneder, men at mange ikke har råd til (eller tar seg råd til) det.

Her i England får man 90% lønn i 6 uker, deretter får man kun "statutory pay" i 20 uker, dvs. £106 per uke (tilsvarer rundt 5000 kroner i måneden). Man har rett til permisjon i 52 uker, men de siste 26 ukene må eventuelt tas uten lønn. Derfor velger mange å gå tilbake til jobb etter ett halvt års permisjon.

Skrevet

Fødselsratene er også veldig lave i land med dårlig permisjonsordninger. Italienske og Spanske kvinner får nesten ikke barn lenger, tror de har dårligst fødselsrate i hele Europa på 1,1 barn per familie, eller noe sånt.

Norge og Sverige har bra fødselsrate så permisjonsordningene virker bra for å stimulere til barnefødsler.

Skrevet
:overrasket: Jøss! Vi er jammen heldige her i Norge, ja! :Nikke:
Skrevet
Her i England får man 90% lønn i 6 uker, deretter får man kun "statutory pay" i 20 uker, dvs. £106 per uke (tilsvarer rundt 5000 kroner i måneden). Man har rett til permisjon i 52 uker, men de siste 26 ukene må eventuelt tas uten lønn. Derfor velger mange å gå tilbake til jobb etter ett halvt års permisjon.

Saann var det ja! Samme som i Skottland (og Wales og Nord Irland! ) ;)

Skal ta fulle 52 uker, har heldigvis raad til det...

Skrevet

I Sverige får föräldrarna 480 dagars föräldraledighet att dela på.

Mamman och pappan har rätt till hälften av dagarna men man kan överlåta allt utom 60 dagar till den andra föräldern.

390 av dessa dagar ger 80% av lönen (maximal lön som ersätts är för år 2006 297.750 kr i årslön)

de övriga 90 dagarna ger bara 60 kr om dagen i ersättning.

Fram tills barnet är 1 år har mamman eller pappan rätt att vara föräldraledig från jobbet med eller utan ersättning. Det betyder att som längst kan föräldarna vara hemma 1 år + 480 dagar = ca 2 år och 3 månader.

Tar du ut full ersättning hela tiden kan föräldrana "bara" vara hemma 1 år och 3 månader.

Många "snålar" med dagarna och tar bara ut 5 av 7 dagar per vecka för att få dem att räcka längre. Det beror på ekonomin hur man gör.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...