PrivatiserAlt Skrevet 9. juli #1 Skrevet 9. juli To tullinger fra Noregs Mållag er ute i avisa og argumenterer vinklet med "Skal vi fjerne det viktigaste språkpolitiske tiltaket vi har for å sikre jamstilling mellom dei to norske språka, fordi folk på Austlandet synest det er kjedeleg med grammatikk?" Svaret er enkelt, ja. Vi skal fjerne vestlandsk fordi språkets verdi som verktøy til kommunikasjon i økonomisk sammenheng har større betydning for folks liv enn bevaring av vestlandsk identitet. Men følger man samme rasjonelle tankegang, burde man fjernet norsk, fordi norsk kun brukes i Norge, og språk som kun brukes i et lite land er bortkastet tid å lære seg i en økende globalisert verden hvor man handler med utlandet og leser mesteparten av litteratur originalt på utenlandske språk. Så er spm hvilket språk vi burde erstattet norsk med? Det mest sannsynlige er vel engelsk, fordi mesteparten av litteratur og nettsider er engelske. Samtidig er de landene med engelsk tale enten jævlig langt unna (NZ, AU) eller langt unna og dypt dysfunksjonelle (USA), passe dysfunksjonelle (Canada) eller totalt i forfall (UK), eller religiøse (Irland). Fransk har samme problem, Frankrike har en av de aller største offentlige andelene av sin økonomi, og stor utbredelse i afrikanske land. Afrika-connection gir vekstpotensiale, men der stopper vel det gode. Spansk har høy utbredelse globalt. Spanske land har høy grad av narko-økonomi, og det gir vekstpotensiale med liberalisering. Arabisk har høy utbredelse geografisk over muslimske land fra Afrika til sentralasia. Og det er denne gruppen vi importerer mest av, slik at det i økende grad er tungvint å måtte ha tolk i alle offentlige sammenhenger. Jeg lurer på om vi skulle hatt Norwenglish undervisning i skolen. Jeg tror ikke aksepten for arabisk blir god nok. Spania er nok det nærmeste alternativet, siden alle voksne ender opp med å starte kolonier der. Hva tenker dere? 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #2 Skrevet 9. juli Hva er så dysfunksjonelt med Canada? De bruker det metriske systemet og har bedre helseordninger enn naboen, USA. Anonymkode: 205f8...0ee 1 1
NakenPanda Skrevet 9. juli #4 Skrevet 9. juli Vi skal rett og slett fjerne ny norsk eller i det minste gjøre det ene eller andre valgfritt. Ellers snakker de aller fleste bra engelsk 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli #5 Skrevet 9. juli Nordmenn snakker vel uansett 30 % amerikansk nå, inkludert i norske nyhetspodcaster. Influencere nærmere 60 %. Anonymkode: a54e4...978 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli #6 Skrevet 9. juli Bokmål og nynorsk bør slås sammen, herregud... 2 ganske like skriftspråk i et lite land som Norge er helt meningsløst. Det koster uhorvelig mye og gjør norsk umulig å lære for utlendinger. Jeg skjemmes av og til over hva enkelte i dette landet kjemper for av tullesaker. Det betyr ikke at norsk trenger å være bokmål. Man kan ha en mellomting mellom bokmål og nynorsk, nok som er nærmest bokmål. Så kan man ha en del tillatte alternative skrivemåter for å blidgjøre alle. Anonymkode: 4bad0...574 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #7 Skrevet 9. juli Det enkleste hadde vært om alle snakket samme språk. Samtidig ville det vært en krise for folks språkkulturelle identitet. Anonymkode: 7be54...d6e
AnonymBruker Skrevet 9. juli #8 Skrevet 9. juli Mandarin. På tide å lære seg verdens mest brukte språk. Strengt tatt er norsk et lite språk. Det er lokale språk i India med 3-5 ganger så daglige brukere en norsk. Alternativt. Urdu Thai Tagalog Portugisisk Anonymkode: 4b17d...ab0
AnonymBruker Skrevet 9. juli #9 Skrevet 9. juli Nynorsk burde bort. Min mann er av utenlandsk opprinnelse og sliter med å forstå nyhetssaker skrevet på nynorsk på NRK. Det vil si; han skjønner ikke bæret. Han har bodd her i 15 år, og leser (bokmål), snakker og skriver bra. Jeg må oversette, og selv jeg synes en del av det er vanskelig nok. Alternativene til norsk, tenker jeg først og fremst bør være engelsk. De fleste land nordmenn reiser til forstår minst turistengelsk. Det er også et enkelt språk å lære, og i norsk har vi mange engelske låneord uansett. Ellers har vi alltids spansk, arabisk, russisk, fransk, kinesisk som er ganske utbredt. Anonymkode: 6ca65...d6d 1
PrivatiserAlt Skrevet 9. juli Forfatter #10 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det enkleste hadde vært om alle snakket samme språk. Samtidig ville det vært en krise for folks språkkulturelle identitet. Anonymkode: 7be54...d6e Som kanskje betyr minst, når man vekter økonomi og enkelhet, opplæring, lærevansker osv opp mot behovet for å segmentere befolkningen i små flokker de kan være stolte av. Pussig nok har jeg veldig lite imot dialekter og diverse vestlandske mål. Jeg tenker det sier noe om kulturelt lynne.
AnonymBruker Skrevet 9. juli #11 Skrevet 9. juli Kan vi slutte å kalle nynorsk for «vestlandsk»? De fleste på Vestlandet skriver bokmål. Bergen har kun felleskjønn og intetkjønn. Anonymkode: 1d64e...64c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #12 Skrevet 10. juli PrivatiserAlt skrev (På 9.7.2025 den 11.14): Så er spm hvilket språk vi burde erstattet norsk med? Norsk skal selvfølgelig erstattes med tysk! Men hvis man synes at nynorsk har vanskelig grammatikk, så kommer man nok til å slite 😂 Anonymkode: 71c09...170
AnonymBruker Skrevet 11. juli #13 Skrevet 11. juli Er så lei av østlendinger Anonymkode: 39cec...91a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #14 Skrevet 11. juli Selvsagt skal vi ikke fjerne nynorsk! Det blir som da man nektet samer å snakke samisk,det er diskriminerende. Det skal vi ikke ha noe av! Btw så er det mange kommuner på Østlandet som har nynorsk som hovedmål og. Dette er en ikke-sak. Anonymkode: 21647...78c 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #15 Skrevet 11. juli Tror dere virkelig at hele verdens befolkning skal snakke engelsk som morsmål? Det kommer aldri til å skje. Hvorfor ? Alle lærer seg engelsk fordi vi skal kommunisere med andre land. ang nynorsk er det en del av vår kulturarv og en del av språket vårt. Norge er mer enn Oslo Anonymkode: 2d772...bc3 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #16 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 11.36): Det enkleste hadde vært om alle snakket samme språk. Samtidig ville det vært en krise for folks språkkulturelle identitet. Anonymkode: 7be54...d6e Denne støtter jeg. Språk som identitet burde vært avskaffet. Det er mange andre kreative måter og metoder man kan velge for å uttrykke seg. Eneste bakdelen er at man mister språkmangfoldet. Anonymkode: 8090b...e9f
AnonymBruker Skrevet 11. juli #17 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 11.31): Nordmenn snakker vel uansett 30 % amerikansk nå, inkludert i norske nyhetspodcaster. Influencere nærmere 60 %. Anonymkode: a54e4...978 🤣 Anonymkode: 89650...ff5
AnonymBruker Skrevet 12. juli #20 Skrevet 12. juli Islandsk, nærmeste vår egentlige språk norrønt men med moderne språkutvikling. Anonymkode: ffb96...64c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå