Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En får se seg for da. Regner da med at du løper ned dørene til styret og klager over dørmatter også 🙄

Anonymkode: af1bd...8f3

Se seg for midt på natten, ikke noe lys og pågående brann? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Image of Mind your own fucking business.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 10.55):

Jeg bor i en bygård og har fått nye naboer tvers over gangen.

Har ikke snakket med de enda, men har sett at de setter skoene sine ute i oppgangen ved siden av sin inngangsdør og synes det er rart.

Har registrert at de er utenlandske, fordi de ser litt eksotisk ut og hørte at de snakket dårlig engelsk.

De er ikke innvandrere som skal inn i en kommunal leilighet, bare for å ha det sagt.

De er kanskje vant til å sette skoene i oppgangen fra sin kultur, men jeg synes det ser rotete og litt shabby ut, selvom det ikke akkurat hindrer gjennomgang når man skal opp trappen til etasjen over.

Hvis det opptrer en krisesituasjon midt på natten og det er mørkt i oppgangen, kan man potensielt snublet og falle i skoene.

Har lyst å si att de må ta med skoene inn, men synes det er ubehagelig.

Det er snakk om bare maks tre par sko.

What to do?

Anonymkode: 79020...753

Smart, våre ble stjelt. OSLO 😄😄

Anonymkode: 00d34...9a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kan de ikke bare sette dem i en skohylle? Så lenge det er ryddig og ikke noe som står i veien, så gjør det vel ikke noe?

Anonymkode: 5fe11...ad6

Så lenge skohyllen er inne i leiligheten ja.

Felles gangareal er ikke oppbevaringsplass.

Anonymkode: 746d4...963

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 11.26):

De står i hjørnet ved min dør og tar opp 5 cm av plassen, og ingen går der min paraply står.

Skoene står der folk går forbi for å komme opp i etasjen over

Ts

Du kan godt irritere deg over sko i gangen, om det ikke er lov, men da er ikke paraplyen din lov heller. 

Anonymkode: c430d...fce

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Hadde kastet skoene, det kan bli livstruende i en alvorlig situasjon 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg bodde i bygård i Oslo og satte alltid fra meg skoene utenfor. Jeg hadde en mikroskopisk gang og kunne ikke tenke meg at de skoene kunne være til hinder ved akuttsituasjon. Nå hadde jeg bare "dagens sko" der. Det var ikke sånn at hele skosamlingen min sto på parade. 

Ts, jeg tror du leter etter noe å irritere deg over. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vaktmesteren i borettslaget ordnet opp, så problemet er nok løst. Jeg har aldri sett at folk setter fra seg sko i oppgangen, men bor ikke i Oslo. 

Anonymkode: d0001...b62

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Her er det også strengt forbudt, og sko og annet som står ute i gangen blir fjernet/kasta. Ferdig snakka. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette må være den sprøeste i-landstråden jeg har lest...🤣. Sko i gangen og 6 sider drama. Djeezz! 

• Liker 3
Skrevet
TomKrus skrev (8 timer siden):

Akkurat dette der er da ikke så galt, om det bare er for en natt eller to. Men forstå om at alle skal gjøre det der, så vil gangene fylles opp med rot og permanent lagringsplass. En problemstilling i mange borettslag der garasjer faktisk brukes som lagringsplass for alt mulig også, fordi bodene ikke er store nok. Igjen da må borettslaget inn og sette regler og følge de opp. Mange som bor i alt for trange leiligheter og har ikke lagringsplass, og bruker gangene  og garasje til dette. En potensiell brannbombe  og det skule oppstå brann om alle gjør slik som dette. 

Det har ikke ligget der i noen dager. Jeg har gått med avisa der i mange år, og det har vært sånn siden de flytta inn. Tok bildet for å illustrere, men skulle ønske at jeg hadde tatt bildet på sitt aller verste. Da kom ikke forbi en gang. Boden deres er døra til høyre. Det kan da ikke være så vanskelig å gå 2 meter og slenge driten sin der?

• Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg jobber også som avisbud, og selv om det er vanlig at folk har masse stående utenfor dørene sine, så er det strengt forbudt brannforskriftsmessig. Om det er et styre der, så kan de bli holdt ansvarlig dersom dette ikke står i reglene (eller noe i den duren). 

I nyere blokker så ser jeg så og si aldri slike tilfeller, da nok dette håndheves veldig strengt her, og folk er godt informerte. I eldre blokker med enda smalere oppganger, så er dette mindre håndhevet, men der mener jeg også det er mer fatalt. 

En ting er at det er farlig med tanke på brann, men å sette stinkende sko og søppel i dårlig ventilerte oppganger er jo helt grusomt. I mange oppganger lukter det så kvalmt at jeg nesten må spy noen ganger. 

Jeg har sett mange sinte oppslag fra både beboere, vaktmestere og styrer for å si det slik. 

Anonymkode: 5202e...a66

Sant det om oppslag, men folk gir f. Blir rydda opp en dag, for så å bli lagt tilbake dagen etter. Et annet omeråde jeg går i skal bones til uka, og jeg kan vedde det meste jeg har på at noen ikke gidder å rydde foran døra si enda det står på oppslag ved utgangsdøra.

Oppgangen på bildet er fra 60/70-tallet, tror jeg. Du har helt rett mtp nye blokker. Det er greit de første åra, men om en setter ut noe, følger vanligvis andre etter.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (6 timer siden):

Hadde kastet skoene, det kan bli livstruende i en alvorlig situasjon 

ehh.. så du bildet TS la ut? på ingen måte livstruende.

Anonymkode: 44882...f69

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 11.06):

Jeg har to paraplyer stående utenfor min dør i hjørnet og de står ikke veien for noe, men det er noe helt annet å ha sko stående tett på der man skal gå forbi.

Ts

Men hvorfor? Et par paraplyer tar da ingen plass innenfor døra di heller.

Anonymkode: bf9bc...bdf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
piggrokken skrev (12 timer siden):

Dette må jeg som avisbud se hver eneste natt. Dette er kanskje det verste eksemplet på rot som folk har i gangene. Tok bildet inatt (juli) og de har vinterting utenfor døra enda. Det lå 2 madrasser der i tillegg før helgen. Og boden er rett ved siden av. Det er et sted øst i Oslo. Lurer virkelig på hvorfor de ikke får høre noe fra styret eller noe, for de i etasjen over er nærmest blokkert på de verste dagene.

20250710_020959.jpg

Ta det med og legg det ut på loppemarked. Så lærer de seg kanskje å slutte å sette slik i felles arealer.

TomKrus skrev (10 timer siden):

Jeg gjør det samme selv, men da for å unngå å trekke inn vann og salt i gangen min om vinteren. 

Et skobrett i plast du kan ha innenfor døra koster vel 30 kroner eller noe slik...

Anonymkode: bf9bc...bdf

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 11.06):

Jeg har to paraplyer stående utenfor min dør i hjørnet og de står ikke veien for noe, men det er noe helt annet å ha sko stående tett på der man skal gå forbi.

Ts

Haha, du er jo ikke bedre selv. Skjerp deg, og vær litt mer åpen for folk som ser annerledes ut enn deg selv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 16.37):

«skal unngå unødig risiko for brann, og sørge for at rømningsveiene opprettholder sin funksjon». Dette er i tråd med forskrift om brannforebygging § 11 andre ledd. 

Veiledningen til forskriften forklarer at dette kravet innebærer «både et forbud mot å plassere gjenstander eller andre hindringer i rømningsveiene, og plikt til å fjerne etablerte hindringer i rømningsveiene». 

Anonymkode: 21dbc...f8b

noen skopar er ingen hindring, tror enkelte som vil være vanskelig kan tolke alt mulig i sitt favør men det er ikke etablerte hindringer å sette fra seg et skopar eller tre.. 

Anonymkode: 5f781...b0e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alt folk skal bry seg med. Kan du ikke passe på deg selv og bry deg litt mindre om hva naboen gjør?

Anonymkode: 839df...f9d

Selvsagt skal ts bry seg. Skoene kan potensielt være et hinder for henne hvis brannalarmen går og både hun og naboen skal ut dørene sine samtidig. Da betyr disse skoene at arealet for fri bevegelse er mindre enn hvis skoene ikke sto der.

Dette mantraet om "bry deg om dine egne saker" benyttes for ofte og viser en manglende forståelse for hva egen adferd kan bety for andre.

Hvis ts synes det er ukomfortabelt å si ifra selv, kan hun kontakte styret. Så kan styret sende en melding og henvise til ordensreglene. Står det ikke noe om dette i ordensreglene, får styret en påminnelse om å ta dette opp til endring ved neste årsmøte.

Anonymkode: 77256...634

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i telebransjen. Opplevd 2-3 ganger (på kundebesøk) at man må sette skoene i gangen, og ta på (kundens) sandaler / tøfler internt i leiligheten.

Anonymkode: 9931d...ec2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 11.40):

Og dette plager deg???

Anonymkode: 49930...a1c

Jeg hadde ikke likt hvis min nabo plasserte skoene sine på denne måten i fellesgangen. Det ser rotete ut, og skoene utgjør et hinder/snublefare både for de som kommer ned trappene og de som bor der. 

Ser noen bemerker sko slengt innenfor egen dør. Det er totalt urelevant. Hvilken risiko man velger å ta for egen person, er opp til en selv. Fellesareal er FELLES. At man ikke bryr seg om egen sikkerhet, skal ikke gå ut over andres sikkerhet.

• Liker 6
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...