Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en bygård og har fått nye naboer tvers over gangen.

Har ikke snakket med de enda, men har sett at de setter skoene sine ute i oppgangen ved siden av sin inngangsdør og synes det er rart.

Har registrert at de er utenlandske, fordi de ser litt eksotisk ut og hørte at de snakket dårlig engelsk.

De er ikke innvandrere som skal inn i en kommunal leilighet, bare for å ha det sagt.

De er kanskje vant til å sette skoene i oppgangen fra sin kultur, men jeg synes det ser rotete og litt shabby ut, selvom det ikke akkurat hindrer gjennomgang når man skal opp trappen til etasjen over.

Hvis det opptrer en krisesituasjon midt på natten og det er mørkt i oppgangen, kan man potensielt snublet og falle i skoene.

Har lyst å si att de må ta med skoene inn, men synes det er ubehagelig.

Det er snakk om bare maks tre par sko.

What to do?

Anonymkode: 79020...753

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta en sko og sett nederst i trappa. 

Anonymkode: fe363...cc3

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen hjem til oss - her er det alltid et rikelig utvalg av løpesko, terrengsko, o-sko, fotballsko, skisko…… utenfor inngangen. På en god dag har alle klart å stable de fint langs veggen ved vaskerimsinngangen. 

Orker ikke tanken på lukten om enkelte av disse skoa skulle stå fast inne 🤢

Anonymkode: 80569...7ec

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kastet skoene. 

Anonymkode: c743b...44f

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt uvanlig (og samtidig ikke noen automatikk i) at det står noe om dette i husordensreglene, f.eks. at det ikke er lov å hensette noe som helst utenfor døren sin. Så ser man gjerne i praksis forbi at noen setter en våt paraply eller en søppelpose utenfor døren en gang iblant, men sjekk i hvert fall husordensreglene hvis du ikke allerede har gjort det.

Hvis det er regler mot det tenker jeg nå likevel man godt kan gjøre høflig oppmerksom direkte, fremfor å koble inn styret med en gang, men da er jo saken uansett ganske grei. Hvis det ikke er regler mot dette tenker jeg det godt kan skyldes at man ikke har tenkt på problemstillingen, og det virker jo som om de er de første som setter skoene utenfor hos dere. Da går det jo også an å høre hva styret tenker om det, uten at man trenger å vinkle det mot denne gjengen som i så fall ikke egentlig gjør noe galt heller.

Anonymkode: c196e...01b

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om noe sånt. Hadde du forresten reagert likt hvis det var nordmenn som satte barnevogner, rullatorer osv. utenfor døren sin?

• Liker 32
  • Nyttig 5
Skrevet

Hva så?

Det gjøres over hele Oslo. Av nordmenn, ettersom det er viktig for deg, ts🙄

• Liker 38
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke helt uvanlig (og samtidig ikke noen automatikk i) at det står noe om dette i husordensreglene, f.eks. at det ikke er lov å hensette noe som helst utenfor døren sin.

Man skal ikke blokkere rømningsveier.

Ferdig med det.

• Liker 27
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det forbudt å sette skoene ute i oppgangen. Dette fordi at ved en brann kan man snuble og falle pga skoene om det er tett røyk i oppgangen etc. Dessuten stinker det sur tåfis av mange sko, og denne lukta kan de ha inne hos seg selv, ikke ute i oppgangene.

Ta det opp med styret. Det er farlig mtp brann å ha fullt av sko i oppgangen!

Anonymkode: d1d26...9c5

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen hjem til oss - her er det alltid et rikelig utvalg av løpesko, terrengsko, o-sko, fotballsko, skisko…… utenfor inngangen. På en god dag har alle klart å stable de fint langs veggen ved vaskerimsinngangen. 

Vi er norske foresten, såvidt jeg vet 😅 

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (Akkurat nå):

Hva så?

Det gjøres over hele Oslo. Av nordmenn, ettersom det er viktig for deg, ts🙄

Jeg har bodd ganske mange steder i Oslo og det er ikke normen at folk blokkerer rømningsveier med eget skrot og sko.

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde ikke brydd meg  så lenge de ikke står i veien og ikke tar hele oppgangen.

Men vet enkelte steder har de regler for det

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke blokkere rømningsveier.

Ferdig med det.

nå skal det vel mer til enn tre par sko for å blokkere en rømingsvei... 

Anonymkode: 5f781...b0e

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men bor du i en bygård der du deler oppgang med flere naboer?

Ts

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

nå skal det vel mer til enn tre par sko for å blokkere en rømingsvei... 

Anonymkode: 5f781...b0e

Spiller ingen rolle hva du mener er ok.

Det er ikke tillatt å blokkere rømningsveier.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke står noe om det i husordenreglene, så tar du det videre med styret. 

Anonymkode: a37a4...bfc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke helt uvanlig (og samtidig ikke noen automatikk i) at det står noe om dette i husordensreglene, f.eks. at det ikke er lov å hensette noe som helst utenfor døren sin. Så ser man gjerne i praksis forbi at noen setter en våt paraply eller en søppelpose utenfor døren en gang iblant, men sjekk i hvert fall husordensreglene hvis du ikke allerede har gjort det.

Hvis det er regler mot det tenker jeg nå likevel man godt kan gjøre høflig oppmerksom direkte, fremfor å koble inn styret med en gang, men da er jo saken uansett ganske grei. Hvis det ikke er regler mot dette tenker jeg det godt kan skyldes at man ikke har tenkt på problemstillingen, og det virker jo som om de er de første som setter skoene utenfor hos dere. Da går det jo også an å høre hva styret tenker om det, uten at man trenger å vinkle det mot denne gjengen som i så fall ikke egentlig gjør noe galt heller.

Anonymkode: c196e...01b

Jeg har to paraplyer stående utenfor min dør i hjørnet og de står ikke veien for noe, men det er noe helt annet å ha sko stående tett på der man skal gå forbi.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har to paraplyer stående utenfor min dør i hjørnet og de står ikke veien for noe, men det er noe helt annet å ha sko stående tett på der man skal gå forbi.

Ts

Helt enig. 

Å sette sko i gangen er noe mn bare ikke gjør.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde ikke brydd meg om noe sånt. Hadde du forresten reagert likt hvis det var nordmenn som satte barnevogner, rullatorer osv. utenfor døren sin?

Da hadde jeg reagert mye mer, for barnevogn og rullatorer tar jo mye mer plass og det er det ikke lov å sette utenfor dørene sine

Ts

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...