iss Skrevet 21. mars 2006 #1 Skrevet 21. mars 2006 Skal lage Ingers rugbrød. I oppskriften står det at jeg skal ha sammalt hvete og rug. Skal jeg ha fint sammalt eller grovt sammalt?? Tørrgjær går også like bra til dette type brød??
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2006 #2 Skrevet 21. mars 2006 I min oppskrift står det fint sammalt, jeg prøvde en gang grovt (hadde kjøpt feil) og det var ikke så vellykket. Nå baker jeg stort sett bare rundtstykker av oppskriften, så det er mulig at det går når man baker brød, men tror nok at fint sammalt er det beste.
iss Skrevet 21. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 21. mars 2006 Da satser jeg på fint!! Er det ut av oppskriften din som du baker rundstykker?? Er ikke deigen for løs til det??? Kanskje jeg skal prøve det og!!
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2006 #4 Skrevet 21. mars 2006 Jeg bruker den samme oppskriften. Deigen er jo veldig løs, så det er ikke snakk om å rulle ut rundstykker, det er mer snakk om å spa ut litt deig, klappe det til slik det blir en lang pølse. Så deler jeg det opp med en slikkepott og "spar" rundstykkene over på brett. De blir mer firkantet enn runde, men de er ikke rå inni. Et annet tips er å variere med å tilsette litt hakka valnøtter i deigen, det gir en utrolig god smak!
iss Skrevet 21. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 21. mars 2006 (endret) Da setter jeg igang! Endret 21. mars 2006 av iss
iss Skrevet 21. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 21. mars 2006 Stjelt fra Marillias dagbok!! Ingers rugbrød Dette gir tre brød i 2-liters former eller fire brød i 1,5-liters former. Brødene bør fryses, og oppbevares i kjøleskapet ettersom du bruker av dem, da de kan mugne om de ligger for lenge i romtemperatur. 1,3 kg fin sammalt hvete 200 g fin sammalt rug 200 g helkorn hvete 75 g gjær 2 strøkne ts salt 9 dl hvetekli/kruskakli 1,8 l lunkent vann, helst 37 grader (evt. 1 l søt eller sur skummet melk + 8 dl vann) 2 dl linfrø 1 dl solsikkekjerner Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid alle ingrediensene godt sammen, enten i kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen blir veldig løs, men den skal være slik. Den kan IKKE eltes på bordet. Hev deigen i underkant av en time i bakebollen.Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen, ca. en halv time. Slå luften ut av deigen igjen og hell deigen i smurte former og sett deretter brødene inn i varm ovn på 220 grader på over- og undervarme, eller 200 grader på varmluft. Brødene skal stekes i en time. Brødene er litt fuktige inni, og de henger på kniven når du skjærer i dem, men slik skal de være. Når du har et fuktig brød, klarer du deg med mindre pålegg. Dette brødet er skikkelig fibersterkt, og faktisk godt ps. Den hever veldig ser jeg! Måtte dele deigen i to, for den "sprengte" kjøkkenmaskinbollen...
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2006 #9 Skrevet 21. mars 2006 Stjelt fra Marillias dagbok!! ← Og oppskriften finnes på side 83 la jeg til signaturen min fordi jeg var så lei av å lete etter den...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå