Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #1 Skrevet 21. mars 2006 middagsretten din i går hørtes så god ut! med grønnsaker og hjemmelaget aioli :smile: er det mulig å få oppskriften?
Arkana Skrevet 21. mars 2006 #2 Skrevet 21. mars 2006 Klart du kan få oppskriften, det er enkelt og selv samboeren min som ikke liker fisk (vel, egentlig er jeg ikke så begeistret jeg heller) synes dette er godt. Jeg legger torskefilet i en smurt ildfast form og har på salt og pepper. Potetlokket er rett og slett hjemmelaget potetmos (koke poteter som du moser med godt med smør, litt melk, en klatt rømme [hvis du har, trenger ikke kjøpe spesielt], salt, pepper, revet muskat og masse klippet gressløk). Det fordelte jeg over fisken og stekte i ovnen ved 225 grader i 20-25 minutter. Grønnsakene vi brukte i går var rett og slett kokte gulrøtter og brokkoli. Aïoli (som rett og slett er hvitløksmajones) er veldig godt til fisk. Jeg begynner med to eggeplommer i en bolle, en liten teskje sennep (jeg bruker Colman sennepspulver, men Dijonsennep og annen litt sterk sennep går fint an, ikke bruk Idun pølsesennep), salt, pepper og presset hvitløk (som du kan sløyfe og da blir det majones, som også er godt til fisk, og helt nydelig i hjemmelaget potetsalat). Hvilken olje du bruker er en smaksak. Jeg bruker 50/50 god olivenolje og en nøytral olje som maisolje, jeg synes bare olivenolje blir for skarpt på smak. Jeg måler ikke opp hvor mye olje jeg bruker, men antar det blir 2,5-3 dl til sammen. Jeg bruker en elektrisk håndmikser og visper gradvis inn oljen, først dråpevis og så i en tynn stråle. Til slutt smaker jeg til med sitronsaft og evt salt og pepper. Det kan være at aïolien skiller seg, særlig hvis man er litt ivrig med oljen i begynnelsen. Det er ingen katastrofe. Du kan først prøve å vispe inn litt sitronsaft, det pleier å gjøre susen. Hvis det ikke går tar du fram en ny bolle og har i en eggeplomme. Så visper du gradvis inn den "ødelagte" aïolien, og så fortsetter du som før med resten av oljen. Den holder seg i allefall en uke i kjøleskap. Rester av aïoli er veldig godt på smørbrød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå