Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #1 Skrevet 21. mars 2006 Vet ikke om dette er riktig forum å ta opp problemstillingen, men prøver likevel siden det handler om barnas kjæledyr. Den mye omtalte fugleinfluensaen trekker oppover mot Norge, og mest sannsynlig finner vi smitte her også om ikke lenge. Hva gjør vi med huskattene våre? Hører nå om venner som avliver kattene sine i forkant fordi de er redde for smitte. Personlig er jeg ikke redd, men lurer på om jeg kanske er for lite redd. Er veldig usikker på hva jeg bør gjøre med barna sin katt. Hvordan er fremtiden for deres puser??
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #2 Skrevet 21. mars 2006 Det ble anbefalt å feste halsbånd med bjeller på katten, slik at fuglene blir skremt og flyr avgårde. Da vil ikke pus få tak i syke fugler, og faren for smitte fra fugl til kjæledyr vil være minimal. Problem solved...
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #3 Skrevet 21. mars 2006 Meg som hovedinnlegger. Med fare for å høres overnervøs ut.... Det jeg har hørt, er at smitten skjer via avføring til syke dyr. Tenker da at kattene våre som går uten bånd vil kunne trø i dette..... Evt. lukte på døde fugler... Må bare nok en gang si at jeg personlig ikke er spesielt redd....
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #4 Skrevet 21. mars 2006 Denne sykdommen smitter visst lett fra fugl til fugl, men er "tregere" fra fugl til annen art (som katt og menneske). I følge "ekspertene" skal det veldig mye til før vi smittes av overflatisk kontakt med avføring fra syk fugl. Og risikoen for smitte fra et evt smittet kjæledyr til menneske vil dermed også være minimal. Jeg tror at om faren blir større, så vil dyreeiere bli anbefalt å holde dyrene enten i bånd, eller inne....
Tjorven Skrevet 21. mars 2006 #5 Skrevet 21. mars 2006 (endret) Jeg blir så sint på folk som avliver kattene sine for noe de ikke engang trenger å være redde for, iallfall ikke ennå. Synes det er skikkelig umodent gjort, rett og slett. Med litt sunn fornuft er det ingen fare for at en katt blit smittet. Halsbånd kan være en løsning, en annen mulighet er å ha den innendørs om man er engstlig. Endret 21. mars 2006 av Tjorven
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå