Gå til innhold

Selvstendige barn.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg diskuterte litt med en venninne i går kveld om selvstendige barn.

Alle (i alle fall de fleste) foreldre ønsker jo å oppdra sine barn til uavhengighet, men har forskjellige framgangsmåter og tilnærminger for å oppnå den grad av selvstendighet som kreves i samfunnet.

Mine barn på 10 og 12 er så selvstendige som jeg (vi) har lært dem å være....

Jeg har gitt dem oppgaver jeg mener de er modne for, de har lært å takle mange utfordringer: være konfliktløsere, sitte barnevakt, være alene på dagtid, handle, litt økonomisk ansvarlige osv... De er så selvstendige som JEG mener de bør være ut i fra alderen de er i!

Men den viktigste lærdommen jeg har prøvd å gi dem på veien til selvstendighet er at de selv ser når de må be om hjelp!

Jeg har personlig store vanskeligheter med å be om hjelp, jeg er som 3-åringen som sier "skal klare sjøl..".

Dette ønsker jeg ikke at barna skal arve fra meg, derfor føler jeg at den viktigste "leksen" jeg kan gi dem er: "prøv så hardt du kan. Klarer du det ikke, spør om råd, klarer du det fremdeles ikke, be om hjelp"!

Hvilken lærdom synes dere det er viktig å gi barna deres på veien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ønsker jeg ikke at barna skal arve fra meg, derfor føler jeg at den viktigste "leksen" jeg kan gi dem er: "prøv så hardt du kan. Klarer du det ikke, spør om råd, klarer du det fremdeles ikke, be om hjelp"!

Hvilken lærdom synes dere det er viktig å gi barna deres på veien?

Dersom man sier noe annet enn man gjør kan man snakke så mye man bare vil. barna "arver" atferd, ikke ord :)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Selvfølgelig lærer barn av "handling", og mine handlinger viser at: ber de om råd, så får de det! Og ber de om hjelp, så får de det også.

MEN, de MÅ be om det (noe de også gjør) :klappe:

Når det gjelder meg selv, så ser også barna mine at jeg jobber med å lære meg å be om hjelp. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Det å overlate barna til andre omsorgspersoner er en ting jeg mener er viktig for å få selvstendige barn. Min datter har fra tidlig alder vært helger hos besteforeldre, på ferier uten meg (hos faren) og fått reise på dagsturer med venner og deres foreldre. Hun har vært i utlandet for å besøke besteforeldre og nå i en alder av 10 år skal hun begynne å reise med fly alene for å besøke far.

Noen slipper aldri ungene ute av syne og ungene blir avhengige av å ha foreldrene der hele tiden. Ser dette på min mann sine barn som er meget avhengig av sin mor. Når de har vært her en halv dag så vil de hjem til mamma. Spesielt den eldste på 6 er veldig knyttet til henne og har kun gått i bhg på deltid det siste året. De andre årene har han vært hjemme med mor.

Vi jobber med å få han mer selvstendig, men det er ikke lett når han forbinder trygghet= mamma. Han har ikke lært seg å være trygg uten henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...