Gå til innhold

Info. om eiendomsmegling


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er skikkelig lei av jobben min, og tenker på å bytte beite. Arbeider nå som helsesekretær, men synes kjøp og salg av eiendommer høres spennende ut.

Er det noen som vet hva slags arbeidsoppgaver en meglerassistent har? Hva kreves av kompetanse? Hvordan er utsiktene til å få jobb?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg!!! :P

Jeg er nyutdannet eiendomsmegler. Har jobbet som visningsansvarlig en god stund. Eiendomsmeglerutdanning finnes kun ved Handelshøyskolen BI Oslo.

Du trenger i utgangspunktet ingen utdannelse for å jobbe som assistent. De fleste av de storre eiendomsmeglerforetakene kurser sine egne assistenter.

Hvert år går det visningsurs på BI Oslo. Mange andre som ikke studerer eiendomsmegling er med på disse. Kurset er i regi av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF). Du kan ringe ti BI Oslo og spørre når neste kurs er og hva det koster. Tror ikke det var så dyrt, men da jeg var student fikk vi sponset en del av kurset. Veldig greit å ha med seg kursbevis når du skal søke jobb.

Ellers vil jeg absolutt råde deg til å søke hos et eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet NEF. Har selv jobbet i et foretak (det eneste store i Norge) som ikke er med der. Der fikk jeg opplyst en lønn pr. visning som ikke var den samme som på lønnsslippen min. Grunnen til dette var at megleren jeg jobbet for ikke hadde fortalt at dette var INKLUDERT feriepenger!!! Dette er ulovlig, du må ikke finne på å gå i samme fella som meg, uten arbeidskontrakt kan du ikke dokumentere noe som helst- FÅ DET! Du kan få ekstra bonus i tillegg til lønn hvis du får inn oppdrag for foretaket. Er du tilknyttet et foretak med i NEF og har en kontrakt, vet du at du er sikret.