Gå til innhold

Hva tenker dere om norsk idrett og doping?

Nelle

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at artikkelen i Aftenpoften drar noen passende konklusjoner hva angår moderne toppidrett, men denne debatten forandret innhold da Helskog sto fram med beklagelsen sin.

Var:

Dopingdebatt.

Er:

Mediedebatt.

Og det er jo mye mer interessant :briller:

Må innrømme at jeg godter meg en smule, for slik jeg ser det er manglende troverdighet et av TV2s største problemer.

I tillegg til å være en glætt og uinteressant kommers kanal, selvfølgelig.

Men det verste med TV2 er deres manglende vilje til å se konsekvensene av den makten de besitter gjennom å være eneste (seriøse) alternativ til NRK. De har (hatt :ler: ) en troverdighet og gjennomslagskraft som automatisk ble etablert ved oppstarten på begynnelsen av 90-tallet, som kun NRK har hatt her i landet før.

Denne gjennomslagskraften og troverdigheten har de brukt til å lage bakgårdsTV i kommersiell innpakning - pent, lekkert og fullstendig tanketomt.

Og under dekke av å lage "folke-TV" - et begrep som kan romme så mangt.

TV2 drar fram visse menneskelige trekk som ER der, men som ikke nødvendigvis har godt av å få et talerør.

"Mobbens" meninger, basert på ting vi TROR har skjedd, fordommer vi gjerne VIL skal være sanne, presentert på en "folkelig" og forståelig måte.

(Vi har sett dette før - i Se & Hør)

Hvorfor har så TV2 blitt sånn?

Flere årsaker, tror jeg.

For det første har de manglet en formålsparagraf som inneholder andre verdier enn de kommersielle. Den ulne protokollen som lå innebakt i konsesjonen inneholdt kun intensjoner om HVA som skulle lages - ikke hvordan. Det viktigste var at TV2 fortest mulig ble kommersielt levedyktige - noe de jo greide med glans.

Dernest er det lillebror-komplekset de har hatt ovenfor NRK. Dette komplekset, kombinert med en forakt for NRKs måte å gjøre ting på (husk hvor leie vi var av NRK da TV2 startet...), gjør at de vil ha størst mulig offset på vinklingen av identiske nyhetssaker - dvs: Når du har to kanaler og begge sender samme nyhet/debatt, hvilken skal du velge? Hvorfor skal du switche fra Selve Sannheten (Dagsrevyen) til TV2-nyhetene?

Vel, TV2 har løst dette ved å "gå lenger".

Der NRK nøyer seg med å konkludere at Jagland er innlagt på sykehus, går TV2 bort på sykehuset, intervjuer ANYONE de kan få tak i fra parkeringsvaktene til overlegen for barnepsykiatri.

Dette er nemlig "god" TV - nyhetene får et live-tilsnitt.

Når det så dukker opp en person i kyllingdrakt rokkes det ved dette bildet, plutselig blir selve verdien av live-presentasjonen stilt spørsmål ved.

God humor! :ler:

I tillegg har NRK vist seg å være veldig konkurransedyktig.

Stikk i strid med det de fleste trodde da TV2 kom reiste NRK kjerringa (pardon my french :ler: ) og reorganiserte seg. Så skjedde et helt generasjonsskifte i journaliststaben internt - pr. i dag er over 50% av programmene hostet av mennesker under 40.

Så det "unge, alternative" TV2 fikk det ganske vanskelig, siden de hadde regnet med å konkurrere med et sigent og kjedelig NRK.

De kan ikke konkurrere på troverdighet, for den biten eier NRK fulllstendig.

De kan ikke konkurrere på friskhet og ungdom, for NRK var kjappe nok med å modernisere seg til å beholde de unge seerne.

Det de KAN konkurrere på er å gå lenger enn NRK når det gjelder visse journalistiske prinsipper:

På TV2 får du vite navnet på hjelpepleieren som (angivelig) myrdet x antall mennesker.

På NRK blir hjelpepleieren til det kjedsommelige referert til som Hjelpepleier (32) - er såvidt de opplyser om kjønn.

KLART vi vil vite hvem denne personen er?? KLART vi vil ha alle detaljer i saken, slik at vi selv kan danne oss et bilde av hvor grusom personen er, hvor merkelig og nesten underlig det er at en så tillitsvekkende kvinne kunne GJØRE noe sånt? Eller i alle fall KANSKJE gjøre noe sånt? Eller...?

På TV2-sporten er alle kompiser, og alle er enige om en ting: dommer'n er en drittsekk.

Uansett hvordan kampen går - en trøst er det i alle fall at reaultatet i stor grad kan skyldes dommer'n, og alle de tvilsomme avgjørelsene han tok underveis.

Dette kommenteres høylytt underveis av kommentatorer som er eksperter på sofadømming (men ikke på fotballdømming), og som tar seg god tid til å beskrive de enkelte feil, godt hjulpet av reprisene.

På NRK (der fotball-dimensjonen EIES av Arne Scheie/Drillo), er tonen forsiktigere. Ikke minst drar kommentatorene hverandre ned hvis ting skulle ta av. Dette skyldes uten tvil en innsikt i hvordan det faktisk er å springe rundt nede på banen KONTRA det å sitte med all teknologi tilgjengelig for "etterdømming".

Lite viktig i forhold til de siste dagenes TV2-blemmer, kanskje - men det sier litt om stemningen som råder blant medarbeiderne:

TV skapes, nyheter skapes (eller piffes opp og kryssklippes til det ER en nyhet), prinsipper - hva er det?

Velvel, TV2 er jo ikke alene om dette.

Den norske mediehverdagen består av dramatisert virkelighet, og det blir stadig vanskeligere å finne de rene fakta. Vi skal FØLE - ikke tenke selv.

Og ingen er uten kritikk i så måte, NRK har også sine svin på skogen. Og Dagbladet. Og VG, som vi stadig bruker som referanse her inne :ler:

Det ble jevnlig kjørt meningsmålinger på troverdighet på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet.

Dette tok brått slutt. (Og hvis det fortsatte diskuteres det overhodet ikke i det offentlige rom).

Grunnen?

To grupper skilte seg ut, og byttet på å ligge på nest siste/siste plass:

- løssalgsavisene

- politikerne

Når de to store meningsmålingsbyråene i stor grad sprang ut fra henholdsvis Dagbladet (MMI) og Schibsted (Scan Fact), skjønner vi kanskje hvorfor?

Derfor kan heller aldri norske politikeres manglende troverdighet bli et tema for debatt - hvordan skal man da kunne forsvare sin egen posisjon på listen?

(Det var tilløp til dette en periode, men den døde fort :roll: )

I det hele tatt er det et problem at massemedia (nesten) aldri diskuterer seg selv, sin egen rolle i norsk hverdag. Unntaket er NRK, som sender Mediemenerne.

Jeg savner debatten om dette, og håper at denne TV2-greia skal føre til en smule selvransakelse blant norske journalister.

dorian :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra Dorian! Helt enig med sistnevnte Gjest......knallbra! 8)

En ting til jeg lurer på:

Før så skrev journalistene/media om det som hadde hendt........ NÅ er de som lager hendingene??? :o Er dette riktig da?? Er det journalistene som skal "sette dagsorden"???? Bare lurer jeg............. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dorian,

Jeg bøyer meg i støvet! :wink:

I det hele tatt er det et problem at massemedia (nesten) aldri diskuterer seg selv, sin egen rolle i norsk hverdag. Unntaket er NRK, som sender Mediemenerne.

Jeg savner debatten om dette, og håper at denne TV2-greia skal føre til en smule selvransakelse blant norske journalister.

Enig!

Jeg begynner også å irriterer meg over artikler i bl.a. Dagbladets Magasinet om hvordan journalisters oppførsel og medias dekning av ulike saker har vært vonde for de innvolverte, uten det fnugg av selvransakelse. Man fremstiller saken som om det er noen onde, fremmede journalister som har vært slemme, ubetenksomme og dumme, uten å nevne at det er ens egne kolleger og venner som er disse gribbene. At det er ens egen arbeidsgivers jakt på lønnsomhet som smører menneskers vonde opplevelser utover førstesider og nyhetssendinger.

Hilsen ei lita journalistspire som aldri kan tenke seg jobb i hverken løssalgsavis eller kommers kringkasting...

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:evil:Forbanna sport hva feiler det dere,bedriv sport selv ikke sitt i sofaenog se på tv!gjør noe selv tenk på oss sportshatere og især fotball æsj klarer nesten ikke si ordet engang.Gi ongane flaskå før idreten tar dei seie nå eg nesten,blir i tvil når en ser hvor virkelig syke dere blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesting

Bra Dorian - kjempebra helt enig!

Forøvrig syns jeg mange av argumentene for at normenn doper seg er helt bort i veggene.

Norske idrettsjenter er nesten ikke ofret et eneste ord. Hva med Grete Waits hun vant jo også en mengde løp og var jo suveren. Det er ingen som stiller spørsmålstegn om at hun var dopet .

Nei denne tråden er mer å betrakte som kjerringpreik og konspirasjon hva gjelder doping ihvertfall!

Forøvrig er det enkelt å bli kvitt denne møkkakanalen på - bruk av knappen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...