Mathias Skrevet 22. november 2002 #21 Del Skrevet 22. november 2002 Hvorfor er da nordmennene foregangsmenn i anti-dopingarbeid, og er de som presser MEST på i dette arbeidet? Nordmennene er forøvrig de mest dopingtestede idrettutøverne i verden.... (faktisk!)... Vet man litt om fysiologi, idrett og hva som skjer, da vet man at dette bare er tull, og at Helskog om ikke lenge må på lufta for å beklage det hele... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 22. november 2002 #22 Del Skrevet 22. november 2002 Hvorfor er da nordmennene foregangsmenn i anti-dopingarbeid, og er de som presser MEST på i dette arbeidet? Desto større grunn til å ta folk som Oftebro på alvor, da? Nordmennene er forøvrig de mest dopingtestede idrettutøverne i verden.... (faktisk!)... Ja, de er jo foregangsfolk i antidopsarbeidet, sier du, og vet hva som skjer ... før det skjer? Vet man litt om fysiologi, idrett og hva som skjer ... Det er nettopp det som er kjernen: Hvis folk er supermenneskelige, kall dem kinesiske og romanske turnere eller amerikanske løpere i stedet for norske langrennsløpere, så er det som valg der presidenter får 100 % tilslutning - vi har ikke noe vanskeligheter med å gjennomskue dem. Hvorfor er det så vanskelig for oss å godta at det er snusk i vår egen bakgård? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 22. november 2002 #23 Del Skrevet 22. november 2002 De tester seg mest og vil ha strengest straffer. De vet ikke mest om dop, men vil ha tester mest... Vi vet hvor det er snusk, og det sier vi ifra om? rf styrkeidretter etc Dop gir kortsiktige resultater, våre skiløpere har jevn og god form hva? Vi er da ikke i en egen liga i skiidrett? Kinesiske løpere løp mange minutter raskere enn verdensrekorden, så det var en dårlig samenligning synes jeg. Det er sikkert noen som doper seg, men i skieliten ville de blitt tatt, og vi har bare utøvere som er gode år etter år, hele året... det er utypisk typ, jmf diverse italienere, finner, estlender etc.. Det blir for lettvint å si at han var god; er helt sikkert dopet uten å vite mer om bakgrunn etc... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 22. november 2002 #24 Del Skrevet 22. november 2002 Anne Mona I Norge har vi vært gode til å gå på ski, og er det fortsatt. En stund var vi gode på skøyter også, men det er vi ikke lenger. Ut fra din argumentasjon skulle norske skiløpere derfor dope seg, mens skøyteløperne har slutta med det........ Hvorfor i all verden skulle skøytegutta slutte med det? DU argumenterer også med at siden Norge er et foregangsland i anti-dopingarbeid, så vet vi så mye om metodene som brukes at vi kan unngå å bli tatt. Vil bare minne om at i WADA er det ikke bare nordmenn, det er forskere fra mange nasjoner der, så da skulle de også ha tilgang til samme informasjon og kunne foreta samme mottrekk - ikke sant. Det ville vel ikke være sånn at bare de norske forskerne informerte "sine" idrettsutøvere - eller ? Og du mener ikke at anti-dopingarbeid egentlig er pro-dopingarbeid, vil bare later som noe annet.... En av grunnene til at vi ikke lenger har gode skøyteløpere, slik som nedelenderne fortsatt har, er at forholdene er ikke tilrettelagt for den idretten lenger. Det er få skøytebaner igjen som egner seg til hurtigløp. Kunstisbaner til dette formålet finnes nesten ikke, og Vikingeskipet brukes mye mer som utstillingshall enn isbane. Når forholdene ikke ligger til rette for idretten, får vi fram færre talenter - for de velger andre idretter, og dermed må bare resultatene bli dårligere. Nedelenderne doper seg ikke fordi om de ligger på verdenstoppen innen denne idretten, men de satser på den, bygger isanlegg og legger forholdene tilrette. Dermed er det mange som går på skøyter i Nederland, og de har dermed også flere talenter de kan utvikle. Sånn er det med Norge og ski også. Et annet eksempel er innen fotball. Selv om Norge legger forholdene tilrette for fotballspill, har vi et klima som ikke gjør det. En mer forballvennlig klima har de Italia, Spania og Brasil. Så i Brasil får de derfor mange fotballtalenter fram, og de "produserer" stadig nye. Men jeg tror ikke alle gode fotballspillere ra Brasil doper seg. De har bare så mange å ta av, at de kan velge stortalentene. Vi har ikke så mange å ta av, og derfor har vi heller ikke så mange stortalenter. Og jeg synes fortsatt hele denne saken er et stygt "skoleeksempel" på hvordan man kan ødelegge et rykte og spre rykter som, etter det jeg hører og leser, ikke helt har rot i virkeligheten. En journalist burde være mer kildekritisk enn det vi har sett her. Så fy - TV2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 22. november 2002 #25 Del Skrevet 22. november 2002 De fremste skiløperene våre ville vel hatt mer å tape på å dope seg enn å vinne på det, ville jeg ha trodd. Hadde det kommet fram at de dopet seg ville karrieren deres vært over. Selv om de hadde fått gå på ski igjen, ville de nok aldri ha blitt tilgitt av det norske folk. Tviler ikke på at det er folk som doper seg, men jeg synes at måten denne diskusjonen har blitt dratt fram i media er direkte latterlig. Satt å så på "Rikets tillstand" og forventet meg store avsløringer. Når han (hva han nå heter) sa på slutten at de ikke hadde klart å bevise noe som helst, ble jeg bare sittende der å føle meg dum og lure på hva i alle dager jeg hadde sittet å sett på siste halvtimen. Ingenting! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 22. november 2002 #26 Del Skrevet 22. november 2002 Videre: Deter ikke mye dop i turn pga all estetikk og teknikk som er viktigere enn fysisk form... Amerikanske løpere blir nesten ikke testet, og forbundet vil helle rikke at de skal bli testet mer... Videre offentliggjør forbundet ikke positive tester fordi man er redd for private søksmål. Man kan ikke ta levebrødet fra folk kjører utøverene da på... De norske skiløperne er mest testet i verden, og Alsgård og Dælie er/var de mest testede utøverene i verden... Man har nå sett i siste mesterskap at man kan ta alla som doper seg, der er ikke mulig å sjule det lengre... Det krever bare riktig type testing, som skiskytterene har. Blir man testet ofte blir man tatt. Så er det opp til alle å ønske å bli testet ofte og over alt... Amerikanere, kinesere, italienske syklister og noen østeuropeere ønsker ikke det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2002 #27 Del Skrevet 22. november 2002 Var en av de norske lederne som sa noe sånt som: vi bruker alt så lenge det ikke er ulovlig. Norge har jo og drevet med en del dopforskning og da er det klart at de er de første til å få vite oom et stoff er prestasjonfremmende eller ikke. Og siden vi er langt fremme med motarbeiding av dop får de sikkert førstehåndsinfo om hvilkestoffer som kommer til å bli forbudt i nær fremtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 22. november 2002 #28 Del Skrevet 22. november 2002 Gjest: Ja, kanskje det, men hva mener du med det???..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 22. november 2002 #29 Del Skrevet 22. november 2002 Det var meg som var siste gjest. Jeg tror ikke nordmenn er så gode at de udopet kan slå motsatndere som er dopet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 22. november 2002 #30 Del Skrevet 22. november 2002 Ut fra din argumentasjon skulle norske skiløpere derfor dope seg, mens skøyteløperne har slutta med det........ Hvorfor i all verden skulle skøytegutta slutte med det? Ja, Bettie, du har skjønt meg rett, men jeg kan ikke svare på hvorfor skøyterne har sluttet. Lasse sa over at doping gir kortsiktige resultat, og skøyting blir da et eksempel på kortsiktige resultat. DU argumenterer også med at siden Norge er et foregangsland i anti-dopingarbeid, så vet vi så mye om metodene som brukes at vi kan unngå å bli tatt. Vil bare minne om at i WADA er det ikke bare nordmenn, det er forskere fra mange nasjoner der, så da skulle de også ha tilgang til samme informasjon og kunne foreta samme mottrekk - ikke sant. Det ville vel ikke være sånn at bare de norske forskerne informerte "sine" idrettsutøvere - eller ? Og du mener ikke at anti-dopingarbeid egentlig er pro-dopingarbeid, vil bare later som noe annet.... Ja igjen - du har skjønt det rett, det er akkurat det jeg tror. Jeg vil også vise til den undersøkelsen om korrupsjon for en stund siden der Norge var et av landene som skoret "best". En av grunnene til at vi ikke lenger har gode skøyteløpere, slik som nedelenderne fortsatt har, er at forholdene er ikke tilrettelagt for den idretten lenger. Det er få skøytebaner igjen som egner seg til hurtigløp. Kunstisbaner til dette formålet finnes nesten ikke, og Vikingeskipet brukes mye mer som utstillingshall enn isbane. Når forholdene ikke ligger til rette for idretten, får vi fram færre talenter - for de velger andre idretter, og dermed må bare resultatene bli dårligere. Nedelenderne doper seg ikke fordi om de ligger på verdenstoppen innen denne idretten, men de satser på den, bygger isanlegg og legger forholdene tilrette. Dermed er det mange som går på skøyter i Nederland, og de har dermed også flere talenter de kan utvikle. Sånn er det med Norge og ski også. Det er sånt jeg kaller politisk korrekt, ja, men ikke sant. Hadde vi hatt dårlige skiløpere kunne du argumentert med at vi har hatt lite snø de siste 20 årene ... :-? Når alt dette er sagt så må jeg også få si, jeg vet absolutt ingenting om doping og om hvordan det fungerer. Og at det er en ulempe i denne sammenhengen. Jeg anklager ingen spesielt, jeg bare prøver å si at for meg har skiidretten mistet sin troverdighet for lenge siden, og den norske er ikke noe unntak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 22. november 2002 #31 Del Skrevet 22. november 2002 Det var meg som var siste gjest. Jeg tror ikke nordmenn er så gode at de udopet kan slå motsatndere som er dopet. Neivel. Hvorfor ikke det? Vet du noe om talent til de som doper seg vs de som ikke gjør det? Var det noen som slo Muhlegg??? (nei..) Ang kortsiktige resultater Så er ikke skøyter noe eksempel... Det jeg mener er topp form maks en mnd, og veldig mye dårligere resten av året. Skøyter har også så mye med teknikk å gjøre at dop og fysisk form må være utrolig mye bedre for å oppveie hverandre. Alle skøyteløpere sier selv at dop har lite poeng i skøyter... Alle vet det har mye å si i kulestøt... Hvorfor vi er så gode i ski? Vel, det er en utrolig liten idrett, og veldig få har så stor oppmerksomhet på dette som her, se bare hvor mange som er på idrettarenaene ellers i verden... De beste utholdenhetstalentene begynner gjerne med ski her, i resten av verden løper de, går på skøyter eller løper orientering eller sykler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 22. november 2002 #32 Del Skrevet 22. november 2002 Ja - skiidretten sliter med et frynsete rykte - fordi det har kommet en del helt konkrete, navngitte og tatt i kontroll meldinger. (er det ikke bra at systemet funker, da?) Men - det er feil at det har vært lite snø de siste årene. På deler av Østlandet har det vært lite snø, men Norge er mye mer enn Østlandet, og det har vært mange områder som har fått MER enn nok snø - også de siste årene. Og det legger opp til skidager på skolene, det satses i distriktene og skitalenter blir tatt vare på. Og gjest - som jeg sa tidligere. Det sitter ikke bare norske forskere og idrettsledere i de organer som vedtar hva som er lov og hva som ikke er lov. Så informasjonen vil gå like raskt til andre land. Hvis jeg følger din argumentasjon blir jo blidet slik: 1. Bare nordmenn får beskjed når et produkt står klar for å havne på dopinglista. 2. Når nordmennene hører rykter om at et stoff vil bli forbudt, så stopper de med å bruke det, men de deler ikke opplysningene med andre land. 3. Når stoffet er forbudt så står det på ei liste som alle idrettsforbudn i verden får. Men da er vi nordmenn så smarte at vi fortsatt ikke bruker det, mens finnene ikke skjønner lista, og ikke har fått tid til å stoppe bruken, så de fortsetter en stund til. Hvis det hadde forholdt seg slik, ville vi nordmenn hatt en enestående sjanse i ALLE idretter, for vi visste mer enn alle andre, men slik er det ikke. Og finnene er ikke dumme. De vet også at stoff som ikke står på lista - det er det lov å bruke, mens det som står på lista, det er det ikke lov å bruke. Men det våre idrettsutøvere vet, som kanskje idrettsutøvere i andre land ikke vet, er at de vil bli testet - OFTE. I en delandre land vet de derimot at de bli bli testet SJELDEN. Klart det er lettere å ta sjansen når man vet at risikoen for å bli tatt er liten, mens våre utøvere vet at sjansen for å bli tatt er stor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 22. november 2002 #33 Del Skrevet 22. november 2002 Ja - skiidretten sliter med et frynsete rykte - fordi det har kommet en del helt konkrete, navngitte og tatt i kontroll meldinger. Jeg liker argumentasjonen din, Bettie, du sier høyt det jeg tenker selv om vi ikke kommer fram til samme konklusjon Hvis norske skiløpere ikke bruker midler som enten er i gråsonen (det som blir forbudt i morgen) eller over grensa (det som er forbudt i dag), så har idretten en svær oppgave foran seg. Det blir spennende å se hvordan de takler den motbakken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 22. november 2002 #34 Del Skrevet 22. november 2002 Det jeg mener er at det er en del kammeraderi ute og går. Hadde det vært på børsen hadde vi kaldt det insidetrading og det er ulovlig. skimiljøet her i landet er ikke større enn at de er som en stor familie, og familie tar man jo som kjent vare på. Det er ingenting som tilsier at nordmenn har mere talent for å gå på ski enn andre. Vi har bare lengre tradisjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 22. november 2002 #35 Del Skrevet 22. november 2002 Vel, pulverheksa - bortoverskimiljøet i Norge er større enn i mange andre land..... Betyr det du sier da at i andre land: a) tar de i mindre grad vare på "familien" sin (medskiløpere) og at det er årsaken til at disse skiløperne blir tatt og ikke nordmenn? B) i større grad enn oss tar vare på "familien" sin, slik at de tar større sjanser fordi de regner med å bli godt "dekket", og derfor har blitt overrasket over å bli knepet i dopingtestene? Hadde vært enig med deg i insidehandelteorien din hvi det hadde vært sånn at det bare var nordmenn som satt i de utvalgene som lager reglene og hadde bare vært nordmenn som forsket på metoder for å avsløre doping. Men slik er det ikke. Mange nasjoner er med i alle ledd. Så derfor får alle samme inside information, og da er det ikke lenger "inside information" - ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 22. november 2002 #36 Del Skrevet 22. november 2002 Ja - ja. Det var opp som en bjørn og ned som en skinnfell, det, TV2. Nå kommer beklagelsene, men det HOLDER IKKE. Man må forvente av oppegående journalister at de ser litt lenger enn til neste sensasjon. For nå kommer en beklagelse - man hadde ikke sjekket sine kilder godt nok. Beklager - beklager - skal ikke gjøre det mer - til neste gang/neste sak. Skaden er gjort, og jeg tør vedde på at beklagelsen IKKE vil få noen særlig oppmerksomhet i de land som nå har godtet seg over Norges fall, i "god" Jante-ånd. Du skal ikke tro at du er noe bedre enn oss. Det inntrykket som blir sittende er at norske skiløpere jukset, og det er det som blir husket. Og det vil nok bli trukket fram i mange "passende anledninger" nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian (71) Skrevet 22. november 2002 #37 Del Skrevet 22. november 2002 Helt utrolig at det går ann. Tenk hvor jævelig det må være for en person som Bjørn Dæhli, Vegard Ulvang og Johan Olav Koss og måtte leve resten av livet med å forsvare sine meritter over for folk som nå har lest at de har jukset. En beklagelse kommer som Bettie sier bare til å få en bøkdel av den oppmerksomheten som opplysningene om juks har gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 22. november 2002 #38 Del Skrevet 22. november 2002 Stakkars den personen som gjør suksess! Den MÅ og SKAL tas....... uansett! For hvorfor skal vi tåle at noen har suksess??? Å fy da....... Jeg misunner ikke noen av de gutta en eneste ei av de kronene de har tjent - ikke ei enenste ei. De har pinadø ikke kommet gratis og lettvint til suksessen! Det er rart her i Norge. En som jobber seg opp, har suksess, tjener noen kroner - h*n skal tas. Men er det en som har arvet noen millioner UTEN å løfte en finger for det - det er helt greit! :x Hvis noen skjønner denne logikken - så si fra til meg! Kanskje jeg også vil skjønne etterhvert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 23. november 2002 #39 Del Skrevet 23. november 2002 Jan E Hansen hadde en god og oppsummerende kommentar til hele denne debatten i dagens Aftenposten. For den som er interessert går det an å lese den her: http://www.aftenposten.no/meninger/komment...rticleID=442628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 23. november 2002 Forfatter #40 Del Skrevet 23. november 2002 Anne Mona: Enig! Dette var en knallbra artikkel. Og dette er også grunnene til at jeg ikke lenger synes idrett er noe gøy å følge med på. Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå