Gjest Tuva Skrevet 20. mars 2006 #1 Skrevet 20. mars 2006 (endret) Heisann jeg har en et år gammel hund som har et eskalerende bjeffe problem. Han begynte tidlig å bjeffe på andre hunder og når han var ca 6 mnd begynte han å bjeffe på dørklokka. Og nå kan han enkelte kvelder bjeffe bare han hører noen ute (vi bor i rekkehus så det er en smule plagsomt). Vi har forsøkt å trene med positiv forsterkning men ikke kommet noen vei. Jeg vil gjerne jobbe videre på denne måten - men hva i alle dager skal jeg finne på? Endret 20. mars 2006 av Tuva
tåkedott Skrevet 20. mars 2006 #2 Skrevet 20. mars 2006 hadde samme problemet med min hund... nå får jeg sikkert mye pepper her, men jeg valgte å prøve bjeffehalsbånd på min (med strøm) han bjeffet med det en gang, fikk strøm og det ble stille... (strømmen kan justeres i styrke, eller du kan velge å skru av strømmen, så hunden kun får en advarsel, finnes også bånd med sitronsprut...)
monikabrx Skrevet 21. mars 2006 #3 Skrevet 21. mars 2006 (endret) Få en du kjenner til å ringe på døra di ørten ganger med5-10-15 minn mellomrom. Ikke lokk opp! Ignorer det fulstendig..... ikke si noe til bikja, men lat som du ikke hører det i det hele tatt. Om du hører noe utenfor huset, og bikja bjeffer, ikke si noe.... Uansett hvor mye bikja di bjeffer, så ikke si noe...uansett.. Si ifra til naboene, og forklar at du vil ha slutt på problemet,så det hadde vert fint om de kunne holde ut med deg et par dager. Og be dem gjerne lage lit leven når de går forbi.. Be dem ringe på osv.. Heng en lapp på døra om at om noen faktisk vil inn, så må de ringe på telf. Kan nesten garantere deg at det vil bli stille efter to-tre dager. Spessielt forde hunden din er så ung. Men hva du enn gjør, ikke gi deg!!! Ikke komenter bjeffinga eller at det ringer på. Vet det virker.!! lykke til. Endret 21. mars 2006 av monikabrx
Gjest Trinn 1 Instruktør Skrevet 21. mars 2006 #4 Skrevet 21. mars 2006 Hei der.... Først : hva slags rase har du? Når det gjelder bjeffing når dørklokka ringer er det jo fordi det gir hunden en forventing. Avtal tid med en venn og få han / hun til å komme å ringe på noen ganger med litt mellomrom uten at dere lukker opp. Dette må repeteres, kansje et par ganger i løpet av noen dager..... Når hunden bjeffer overser dere hunden. Selvfølgelig ringer det på utenom også, kansje før hunden er "ferdig" med med adferden - da ville jeg hvis det var mulig å ikke la hunden få lov til å gå til døra sammen med dere. Også er det dere som skal bestemme når tid hunden skal få hilse på menneske som kom inn døra.... Når dere har kommet så langt under trening som at hunden er stille når det ringer på må dere gi ros som bare det.... godbiter osv. Positive metoder kommer man alltids lengst med! Skriver mer svar vent litt :
Gjest Trinn 1 Instruktør Skrevet 21. mars 2006 #5 Skrevet 21. mars 2006 Det at hunden din bjeffer på andre hunder kan komme av mye. Har dere fått sosialisert hunden deres? Gått valpekurs osv? Antakelig er hunden deres usikker på andre hunder og jeg har vært borti problemet. Før man løser et problem bør man vite så mye som mulig om adferden, hva den utløses av (i dette tilfelle andre hunder) og hvordan kropps språk hunden har. Hva har dere gjort i slike situasjoner (altså når dere møter andre hunder). Bjeffer hunden like mye når den er løs? Eller får den være løs? Får hunden oppgaver i hverdagen? osv....... Kan kansje gi råd når jeg vet mer
Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2006 #6 Skrevet 21. mars 2006 Jeg har positiv erfaring med å ha en vannpistol. MEN det er jo å straffe, så det er feil... Gi hunden en kommando, "på plass, gå fot, legg deg"... Det fungerer. Hunder er flokkdyr og du er lederen. Han bjeffer pga at du gir uklare meldinger (=lederen i flokken er kanskje syk...) Du kan prøve begge deler, men jeg har mest postitive erfaringer med å "være leder". Og da tror jeg hunden din er dressert fra før? (vi sender mange dumme signaler både til hester og hunder, og skaper problemet selv..)
Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2006 #7 Skrevet 21. mars 2006 Må nevne at jeg har passet hannbikkjer som er små (3 kg...). Det er ikke gøy, for jeg har fått vite fra eieren at han bjeffer... (han er redd, jeg har sett han i gapet på en "bulldog"..) Men han bjeffer ikke når jeg går tur. Han prøver seg, men jeg sier "på plass" og da skjønner han at JEG er sjefen. Jeg har også hatt store hunder, husky osv, men ... (det var verre, de er ulver... og må gå i bånd) Men det er milevis fra en rottweiler og til en husky. Hvilken rase har du?
Gjest Tuva Skrevet 21. mars 2006 #8 Skrevet 21. mars 2006 Jeg har en Dverg Schnauzer - og joda jeg vet at det er en bjefferase. Men, tenkte liksom at det ikke skulle bli noe problem.... det var jo bare å trene rett .... Må si at jeg selv ikke oppfatter dette som hverken aggresiv eller redd bjeffing - frem til nå... mest for å få oppmerksomhet. Men - ved et par anledninger den siste tiden har bjeffet ligget mer ned i magen og vært mer aggresivt - men det er kun mot enkelte andre hanhunder. Først må jeg si takk for tips ang døra - vi har vel forsøkt akkurat dette - men har nok ikke gått så langt og heller ikke kjørt det langt nok... vi startet på nytt og denne gangen skal vi ikke gi oss Når det er sagt. Hunden min er sosialisert. Vi har gått på valpekurs og vi har i perioder vært på møtetrening nesten en gang i uken. Og på treningsplassen går det greit men det er verre når vi er ute å går tur. Vi jobber kontakttrening og han får belønning for å være stille. Han får aldri hilse på noen hunder så lenge han bjeffer - for det virker som om bjeffingen kommer fordi han vil bort til den andre hunden. I perioder har det funket sånn delvis - helt frem til den møtende hunden faktisk har passert oss - da makter han ikke å holde bjeffet inne lenger Vi trener en god del hjernetrim med han og han får "meningsfyllte" oppgaver. Det virker faktisk ofte som at bjeffing inne kommer fordi han skvetter og det er verst når han er sliten. Han er en ganske vilter hund som gjerne vil ha oppmerksomhet - så vi jobber med dette også. Hm har jeg svart på det viktigiste nå?
Gjest Tuva Skrevet 21. mars 2006 #9 Skrevet 21. mars 2006 Og så må det sies. Han er nesten aldri løs og han møter ikke fremmede hunder løs. Vi har et vennepar med en like stor hund - de får leke sammen løst. Men, passer alltid på å ta han til meg dersom jeg hører at det kommer mennesker med eller uten dyr. For han er litt for glad i oppmerksomhet og hopper og styrer og tror at alle synes han er verdens søteste
monikabrx Skrevet 21. mars 2006 #10 Skrevet 21. mars 2006 Oppfatter heller ikke bjefingen sån du forklarer den som agresiv. Mere en oppmerksomhets greie. De fleste hundene som bjeffer når det ringer på er ikke agresive. Heller opphisset over at det skjer noe spennende, bjeffingen er mer som en :sjefen, lokk opp,lokk opp fort deg.... Om en hund er alene hjemme, er det veldig skjelden at den bjeffer når det ringer på døra. Det er jo ingen å varsle...
Gjest Trinn 1 Instruktør Skrevet 22. mars 2006 #11 Skrevet 22. mars 2006 For meg virker det som om dere gjør riktig. Har ei venninne som har en hund med samme problem, men den er blitt mye bedre nå etter noen ukers trening....... Den ene hunden min har også en tendens til å ville si fra når hun hører ting (faktisk riesen schnauser i henne) spessielt når hun er sliten. schnauseren er i opprinnelse en vakthund, så det er forståelig at de vil si fra........ Jeg ville prøvd å overse det negative, og gi belønning for det positive. Kansje gi godbit nå og da da hunden er stille inne? Gå inn på canis.no - der er det mange flinke hundefolk og du kan søke på tidligere innlegg etter tema..........
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #12 Skrevet 22. mars 2006 ved passering av andre hunder, så sier du at det er når den andre har passer at han gjør utfall.. få kontakten hans FØR det. og hold den til lenge etter at den andre har passert om mulig, gå gjerne bue utenom den andre for å gjøre det lettere for din hund
Gjest Tuva Skrevet 22. mars 2006 #13 Skrevet 22. mars 2006 ved passering av andre hunder, så sier du at det er når den andre har passer at han gjør utfall.. få kontakten hans FØR det. og hold den til lenge etter at den andre har passert om mulig, gå gjerne bue utenom den andre for å gjøre det lettere for din hund ← Det er det som er problemet - jeg har kontakt med han og vi går i så stor bue som plassen tillater - men etter at hunden er passert - klarer jeg ikke å få han til å holde fokus på meg. Har brukt godbiter (som han er villig til å dø for ) og leker og bare vanlig skryt - men når vi kommer til det punktet gjør han utfall.
Gjest Tuva Skrevet 25. mars 2006 #14 Skrevet 25. mars 2006 Det er det som er problemet - jeg har kontakt med han og vi går i så stor bue som plassen tillater - men etter at hunden er passert - klarer jeg ikke å få han til å holde fokus på meg. Har brukt godbiter (som han er villig til å dø for ) og leker og bare vanlig skryt - men når vi kommer til det punktet gjør han utfall. ← Noen som har tips til hvordan jeg skal få han til å holde fokus?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå