AnonymBruker Skrevet 9. juli #1 Skrevet 9. juli Syns det er så mye utgifter med å ha dyr. Kan ikke huske at det var så dyrt før. Tannrens på katt, 3000 kr, og jeg har 2 stk katter som må ha det 😮 I tillegg er det forsikring på 800 kr i mnd, kvalitetsfôr koster også sitt. Og kattesand / noe annet utstyr, årlig sjekk hos dyrlege. Jeg vil jo det beste for kattene mine så betaler jo, men skjønner godt at mange ikke har råd, Å ha hund er vel enda dyrere. Anonymkode: 6f151...79e 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli #2 Skrevet 9. juli Kjæledyr er i høyeste grad luksus og ikke en livsnødvendighet. Neon velger å bruke penger på klær og utseende. Andre prioriterer mat og reiser. Andre igjen mener oppussing er ok å sløse penger på. Handler om hva man prioriterer. Anonymkode: c653e...287 8 1
Gjest jegerrinne Skrevet 9. juli #3 Skrevet 9. juli Hm vi betaler nå ikke så mye på forsikringen, er ute med 800kr på 2 hunder. Ja ting er dyrt. Så dyr er blitt mer og mer noe enkelte ikkevhar råd til. Men én bør sjekke opp for avtaler, sjekke via flere steder før en kjøper mat. Vi ligger nå på ca 600kr i mat på 2 hunder og da forer vi med vom. Fikk bra avtale via en hunde klubb som naboen er med i. Ser og vennina mi ho bestiller all mat til katt på nett som blir mye billigere en fysisk butikk
AnonymBruker Skrevet 9. juli #4 Skrevet 9. juli jeg er godt voksen og har hatt hund hele livet og hundehold har endret seg fra å være ett der hunder fikk gå fritt på eiendommen og spiste rester til at man i dag gir de tilpaset for og tilsyn i større grad, jeg vokste opp på gård og gårdshundene var hardføre og jobbet, i dag er det mye prydhunder og eiere som ikke bruker hunden til noe i mye større grad. En hund som spiser margbein trengte ikke tannrens på samme måte som en som får våtfor og dentastiks. Samme med kattene, de levde av mus de jaktet og fugler de tok sammen med fisk, og det var en type kattemat i butikken og jeg kan ikke huske at en enste av dem ble spesielt gamle slik våre katter i dag blir, ikke hadde vi rasekatter heller, det var norsk skogskatt eller gatemix liksom, samme med hundene, mye "naboen har valper" en mix av hvasomhelst... En onkel jobbet i politiet og hadde arbeidshund, når den ble pensjonist ble den "gårdshund" - hele dyreholdet har endret seg, og mye til det bedre for dyrene. Både kaninene og undulaten får tilsyn nå, det fikk de ikke når jeg var barn på 70 tallet og opp liksom, bare hvis de var syk og dyrlegen kom til gården alikevel ble de sett til.. ellers var det kort prosess og avliving for dyr skulle ikke lide - ferdig snakka! Ikke noe dyr kreftmedisiner osv så ja, noe er mye bedre og noe er ikke.. Anonymkode: a6b8b...84d 9
AnonymBruker Skrevet 9. juli #5 Skrevet 9. juli Det har blitt dyrere ja. Veterinær f.eks har blitt dyrere. Lønn og driftskostnader hos veterinærer stiger jo også, og da øker prisene. Mat har blitt dyrere, for råvarepriser og produksjonskostnader på dyrefor øker også på samme måte som matvarer til mennesker. Mine tre katter spiser Royal Canin Light, det koster meg ca 900kr i måneden for alle tre. Kattesand bruker jeg ikke, jeg bruker pellets, så det koster ikke mye mer enn 60-70 kr pr måned. Men du betaler like mye for forsikring på dine to, som jeg betaler på mine tre. Jeg har dekning til 30 000,- pr katt, og ikke livsforsikring. Anonymkode: 3fcca...a7e
AnonymBruker Skrevet 9. juli #6 Skrevet 9. juli Vi hadde katt når jeg vokste opp. Og de fikk kun matrester. Særlig fisk og poteter som det gikk mye av😀Mulig kattesand er noe som er viktig i 2025, men det hadde ikke vi iallefall 😁 Anonymkode: a3cf1...5da
AnonymBruker Skrevet 10. juli #7 Skrevet 10. juli Var mye med 800 for forsikring, hva dekker den? hilsen dyrløst menneske Anonymkode: ebef7...5f1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #8 Skrevet 10. juli Kjæledyr har alltid vært luksus, hvis man har tatt godt vare på dem. Anonymkode: a3a3a...c8f 4
Gjest jegerrinne Skrevet 10. juli #9 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var mye med 800 for forsikring, hva dekker den? hilsen dyrløst menneske Anonymkode: ebef7...5f1 Vi er ute med ca 800 for 2 hunder. Medisinsk 50.000 kr i året så ved skadde oprasjon, trenger medisiner osv dekkes opp til den summen. 45.000 ved død, årsak til så høy ved død hos oss er pga jakt hunder så hvis en eks ska ha ferdig trent hund koster det fort over 30.000
AnonymBruker Skrevet 10. juli #10 Skrevet 10. juli Vi har hatt hund, og vi bestemte tidlig at hvis det ble noe alvorlig galt med den, slik at vi måtte betale for dyr behandling. så ble det alvlivning i stedet for seigpining. Har sett ganske mange grove eksempler på at folk er så glade i dyrene sine at de tyner dem gjennom all slags behandling for å beholde dem litt til. Da hadde vi heller gått for avlivning og ny hund/ katt her i gården. Anonymkode: 73b2e...8b0 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #11 Skrevet 10. juli Jeg har 4 barn, hund og katt. Dyrene er billig i sammenligning 😅 Men ja. Vi har etterhvert fått en gammel hund med artrose. Så det er sprøyte til 1000 kroner måneden, og nå er der tannrens igjen med narkose. Så det koster litt.. Anonymkode: 99748...f2c
AnonymBruker Skrevet 10. juli #12 Skrevet 10. juli Det er en kvart generasjon (kanskje mer?) som har mer enn penger nok til å ha dyr når de likevel ikke har barn. De som tidligere ville fått dyr har nå planter, de som tidligere ville fått barn har nå dyr. Barn har blitt det nye rikmannssymbolet. Anonymkode: 3976d...98f
AnonymBruker Skrevet 10. juli #13 Skrevet 10. juli Tror som veldig mange er inne på at dyrehold har endret seg vesentlig sammenlignet med tidligere. Kan ikke huske at noen som helst gav dyrene sine kvalitetsfôr i «gamle dager», alle fikk det de hadde på matbutikken. Kattene i min oppvekst hadde på ingen måte samme oppfølging hos dyrlege som mine nåværende katter har, og kattene i oppveksten hadde ikke en eneste leke. Forsikring hadde ingen, ble dyret dårlig eller alvorlig skadd ble det avlivet. denne utviklingen medfører at det er langt dyrere å ha dyr i dag enn tidligere, og dermed kan man kanskje si det er en luksusvare. Eller for å si det på en annen måte - forsvarlig dyrehold er ikke for de som knapt har nok til å betale mat for seg og sine Anonymkode: 2fb67...d40 1
Luringa Skrevet 10. juli #14 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 7.58): Syns det er så mye utgifter med å ha dyr. Kan ikke huske at det var så dyrt før. Tannrens på katt, 3000 kr, og jeg har 2 stk katter som må ha det 😮 I tillegg er det forsikring på 800 kr i mnd, kvalitetsfôr koster også sitt. Og kattesand / noe annet utstyr, årlig sjekk hos dyrlege. Jeg vil jo det beste for kattene mine så betaler jo, men skjønner godt at mange ikke har råd, Å ha hund er vel enda dyrere. Anonymkode: 6f151...79e Av nysgjerrighet, er det rasekatter, evt hvilke(n)? Spør fordi jeg har to hunder. En av en rase som i større grad enn den andre er utsatt for diverse sykdommer. Den betaler jeg dobbelt så mye for i forsikring som for den hunden som er av en friskere rase. Syns sånt er ganske interessant, og tenkte ikke over det før jeg kjøpte hund nummer to og ble obs på prisforskjellen.
Helene Skrevet 10. juli #15 Skrevet 10. juli Jeg har 3 katter. Har ordnet det sånn at ingen skal inn samtidig. De får årlig vaksine og sjekk. En i november. En i februar og den siste i mars. Dette er utgifter, så har spredt det gjennom året. Nå er det bare 1 som har trengt hjelp gjennom år. Brukt forsikring.
AnonymBruker Skrevet 10. juli #16 Skrevet 10. juli Om du har så dyr forsikring, så antar jeg det er rasekatt? Det har nok alltid vært ansett som luksus. Det begynner å bli en stund siden det ble vanlig med årlig vaksinering, helsesjekk og evt tannrens på katt. Vet min tante var opptatt av dette for 20 år siden. Mulig hun var "tidlig" ute, men jeg har inntrykk av at dette var relativt vanlig på den tiden, og at det stort sett var eldre personer som fortsatte som før. Hundeeiere hørte jeg i alle fall stadig at klagde på høye veterinærregninger. Huggorm, skadet seg på glasskår osv. Det var snakk om mange tusen. Så jeg har alltid lært at dyr koster å ha. Sikkert fortsatt en del som ikke gjør slike ting, og man ser jo at spesielt katter fortsatt ikke har veldig høy status, men de jeg har i min omgangskrets gir i alle fall den helsehjelpen som trengs for at dyrene har det bra. Det at ting koster penger, betyr ikke at det er luksus. Mange hobbyer som er dyrere, uten at det ansees som luksus. Det handler om prioriteringer. Anonymkode: fb061...f69 1
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 11. juli #17 Skrevet 11. juli Veterinærmedisin er en industri, godt hjulpet av forsikringsselskapene. Man bør såklart ha råd til grunnleggende stell, sjekk og kvalitetsmat til dyrene, men dét sagt er det veldig mye unødvendig behandling dyrene utsettes for, meget godt hjulpet av industrien. Veterinæren selger deg fôr som gir dyret behov for tannrens, og som gir livsstilssykdommer. Det er samme greia som for oss Homos.
AnonymBruker Skrevet 11. juli #18 Skrevet 11. juli Jeg har ikke barn, og bruker ikke penger på f.eks. reiser og ferieturer, så jeg prioriterer kattene mine. Vi har en billig og enkel hytte som vi reiser til når vi vil ha ferie eller komme oss litt bort, og da blir kattene med om vi skal overnatte. Hadde jeg elsket å reise rundt, hadde jeg nok sikkert ikke hatt katt. Tidene har selvsagt forandret seg, men det er veldig ulikt hvordan folk velger å gjøre det med dyrene sine. Den første katten min, som vi fikk da jeg var 12 år, ble kastrert og så ikke veterinæren mer før han ble avlivet nesten 18 år senere. Aldri noen vaksine, chip, forsikring eller helsesjekk, og maten besto av billigste boksemat og tørrfor fra dagligvarebutikken + fisk som ble til overs etter middag. Den første katten jeg fikk meg som voksen, ble kastrert og fikk litt dyrere for enn billigste fra dagligvaren, men ble ikke chippet eller vaksinert, og heller ikke forsikret. Hadde henne med til dyrlegen et par ganger med småskader fra slåsskamper, men aldri noe som ble veldig dyrt, heldigvis. Denne katten ble dessverre påkjørt bare litt over 1,5 år gammel. Neste katt fikk til og begynne med ca samme behandling som den forrige (bare enda bedre fór), men etter at hun var borte over lang tid og ble funnet igjen, ble hun både vaksinert, chippet og forsikret. Jeg hadde dessuten fått bedre råd i mellomtiden. Denne katta ble 15 år. Nå har jeg to rasekatter som begge er chippet, vaksinert, kastrert og forsikret både mot skade/sykdom, medisinutgifter og har livsforsikring. De får kvalitetsfor og den eldste følges ekstra godt opp grunnet alder (14 år). Han har TR (tannresorpsjon) og har måttet fjerne flere tenner, men alt dekkes av forsikringen. Han er årlig til tannsjekk og seniorsjekk (blodprøver) for å se om TR har utviklet seg og generelt hvordan det står til. Bortsett fra tanntrøbbel er han en sprek og sunn pus. Den andre katten er fremdeles ganske ung, men har så langt også vært frisk, og vi har ikke trengt å bruke forsikringen på henne enda. Hvis man skal følge opp dyrene og helsa deres, og ønsker å gi dem bra mat og sånn, så er det nok forholdsvis dyrt. Men som flere sier; det er snakk om prioriteringer. Jeg prioriterer kattene mine over mye annet som andre ønsker å bruke pengene sine på. Anonymkode: e831d...cd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå