Gå til innhold

Hvor velfungerende kan man være med lett psykisk utviklingshemming?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Han gjør alt hahaha enste han gjør hjemme er ta søpla og tømme ut av vaskemaskinen .Di få gangene han lager mat så er det enten noe helt enkel eller bestille 

Ellers er det jeg som lager middager som er sunne og fra bunn av, jeg er den som palnlegger alle middagene og har koll på matbudsjettet, kun jeg som er opptatt av å ha det ryddig rundt meg jeg hater når det ser ut som en svinesti, rengjøring av huset er det vaskehjelpen som gjør siden han gidder ikke å jeg har skoliose 

Å jeg er veldig nysgjerrig på hva er det man liksom trenger hjelp med i hverdagen?

Anonymkode: 2b29a...4a6

Har du ikke fått noe som helst informasjon, tilrettelegging for eksempel i skolen eller hjelp i forbindelse med din pu-diagnose?

Anonymkode: 44272...a7b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du ikke fått noe som helst informasjon, tilrettelegging for eksempel i skolen eller hjelp i forbindelse med din pu-diagnose?

Anonymkode: 44272...a7b

Nei har ikke det 

Anonymkode: c07f7...5cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han gjør alt hahaha enste han gjør hjemme er ta søpla og tømme ut av vaskemaskinen .Di få gangene han lager mat så er det enten noe helt enkel eller bestille 

Ellers er det jeg som lager middager som er sunne og fra bunn av, jeg er den som palnlegger alle middagene og har koll på matbudsjettet, kun jeg som er opptatt av å ha det ryddig rundt meg jeg hater når det ser ut som en svinesti, rengjøring av huset er det vaskehjelpen som gjør siden han gidder ikke å jeg har skoliose 

Å jeg er veldig nysgjerrig på hva er det man liksom trenger hjelp med i hverdagen?

Men hva var utfordringene som gjorde at du fikk diagnosen? 

Anonymkode: 22f12...1b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 0.43):

Hvor bra kan man fungere? 

Anonymkode: 67f05...953

Det Ibsen selv gjør at de kan fungere veldig bra. Det som kommer an på er om de har tilleggs vansker og andre diagnoser i tillegg. Nettverk, jobb osv. 

Anonymkode: 9ee70...37d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det høres mer ut som en sterk psykisk utviklingshemming, ikke en lett en.

Anonymkode: 73d65...1c2

Fra NHI:

Utviklingshemning

IQ-nivå

Mental alder (år)

Lett

50 - 69

9 til under 12

Moderat

35 - 49

6 til under 9

Alvorlig

20 - 34

3 til under 6

Dyp

under 20

mindre enn 3

Anonymkode: 89d5f...6df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men hva var utfordringene som gjorde at du fikk diagnosen? 

Aner ikke hva det skulle ha vært. 

Når den testen ble tatt så gjorde jeg ganske mye mer hjemme enn det mange andre ville ha gjort i den alderen, eller tenkt at det er lurt å gjøre så mye for da kan man flytte ut tidligere. Jeg lagde middager,klippet plen, hjalp til i familie butikken,vasket klær, rommet var alltid ryddig, gjorde så mye ekstra jobb jeg kunne for og tjene litt ekstra,når jeg bodde hjemme. 

Jeg ble bare kastet inn i den testen uten å bli fortalt hvorfor jeg skulle ta den, hadde jeg vist at den testen vil påvirke meg resten av livet med å få den diagnosen hadde jeg tatt det litt mer på alvor. Jeg har heller ikke så lav iq som den tabellen fra NHI 

Jeg er ganske sikker på at mye av grunnen for at den diagosen ble satt var fordi min tidligere fostermor vil at jeg skal ha den diagnosen siden hun hater den tanken at jeg faktisk klarer meg helt fint selv, at jeg ikke trenger hjelp fra hun til en hver minste ting. Etter at jeg hadde tatt testen så snakket hun kanskje en halv time uten meg med han fra ppt om meg, og sa bare masse sprøyt 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når den testen ble tatt så gjorde jeg ganske mye mer hjemme enn det mange andre ville ha gjort i den alderen, eller tenkt at det er lurt å gjøre så mye for da kan man flytte ut tidligere. Jeg lagde middager,klippet plen, hjalp til i familie butikken,vasket klær, rommet var alltid ryddig, gjorde så mye ekstra jobb jeg kunne for og tjene litt ekstra,når jeg bodde hjemme. 

Jeg ble bare kastet inn i den testen uten å bli fortalt hvorfor jeg skulle ta den, hadde jeg vist at den testen vil påvirke meg resten av livet med å få den diagnosen hadde jeg tatt det litt mer på alvor. Jeg har heller ikke så lav iq som den tabellen fra NHI 

Jeg er ganske sikker på at mye av grunnen for at den diagosen ble satt var fordi min tidligere fostermor vil at jeg skal ha den diagnosen siden hun hater den tanken at jeg faktisk klarer meg helt fint selv, at jeg ikke trenger hjelp fra hun til en hver minste ting. Etter at jeg hadde tatt testen så snakket hun kanskje en halv time uten meg med han fra ppt om meg, og sa bare masse sprøyt 

For et groteskt overgrep! Når man er barn tror man på det de voksne sier og tenker at sånn er det. 
Ut fra hvordan du skriver virker det som diagnosen din er helt feil. Man har jo ikke pu uten at man har kognitive vanskeligheter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 10.16):

Vet du i det hele tatt hva PU er? Å slite med dårlig selvtillit/selvfølelse og relasjoner er ikke ensbetydende med det å være PU. Det kan være traumer, ADHD, autismespekterforstyrrelser eller ingenting. Du kunne ha vært bare mer umoden enn dine jevnaldrende som barn, men det betyr ikke PU.

Det finnes flere grader (lett, moderat, alvorlig og dyp), men selv de med lett PU trenger støtte og veiledning i hverdagen. Den mentale alderen er rundt 9-12 år, og evnenivået mellom 69 og 50. Hadde du hatt PU ville du ikke ha klart å ta vare på et barn rent kognitivt og emosjonelt. 

Anonymkode: c6092...a0f

Ja hun skriver alt for bra til at jeg tenker at hun har det.

Anonymkode: 7331a...99b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 11.30):

Det høres mer ut som en sterk psykisk utviklingshemming, ikke en lett en.

Anonymkode: 73d65...1c2

Ja her burde hun hatt verge og bodd i et bemannet bofelleskap med 1-1.

Anonymkode: 7331a...99b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du bør be om en second opinion, altså en ny utredning/vurdering av diagnosen. Det er mulig å få den fjernet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør be om en second opinion, altså en ny utredning/vurdering av diagnosen. Det er mulig å få den fjernet.

Jeg vet det men er redd det går ut over trygda, at jeg må betale det tilbake hvis jeg må ut i jobb igjen noe jeg helt ærlig ikke vil etter å ha prøvd å jobbe og noen år så har jeg fått ptsd grunnet mye mobbing og trakassering på arbeidsplassen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet det men er redd det går ut over trygda, at jeg må betale det tilbake hvis jeg må ut i jobb igjen noe jeg helt ærlig ikke vil etter å ha prøvd å jobbe og noen år så har jeg fått ptsd grunnet mye mobbing og trakassering på arbeidsplassen

Du mister ikke trygda. Jeg selv fikk kastet trygden etter meg da jeg fikk diagnosen. Men det var for at jeg skulle få ta opp de fagene jeg trengte for å ta en utdanning og på sikt skulle få en utdanning. Fordi skolen holdt meg kraftig tilbake, så det var et oppgjør mot fortiden og jeg kunne fokusere kun på utdanning. Etter overgrep fra skolen

Man får trygd hovedsakelig pga. arbeidsevne. Og du vil da bli vurdert på nytt sikkert, og er du ikke i stand til å jobbe, så beholder du jo trygden 

Anonymkode: 6498a...8b6

AnonymBruker
Skrevet

En jeg gikk i klasse med er lettere pu. Hun har bestått barne og ungdomsarbeider, men brukte flere år og fikk mye tilrettelegging. Hun fikk etter hvert 2 tette barn og hun mestret morsrollen veldig bra da de var i barnehagealder, og mestret fint å ha eneomsorg i egen leilighet. Etter barna begynte på skolen kommer hun til kort, dessverre, men får mye hjelp fra familie og barnevern. Hun bor i kjelleren til foreldrene. 

Anonymkode: 0efb8...b3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

En jeg gikk i klasse med er lettere pu. Hun har bestått barne og ungdomsarbeider, men brukte flere år og fikk mye tilrettelegging. Hun fikk etter hvert 2 tette barn og hun mestret morsrollen veldig bra da de var i barnehagealder, og mestret fint å ha eneomsorg i egen leilighet. Etter barna begynte på skolen kommer hun til kort, dessverre, men får mye hjelp fra familie og barnevern. Hun bor i kjelleren til foreldrene. 

Anonymkode: 0efb8...b3d

ok folk er forskjellige. bra hun fikk den hjelpa hun trengte 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...