Gå til innhold

Hvor velfungerende kan man være med lett psykisk utviklingshemming?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er jeg ganske sikker på at jeg er er feildiagnotisert med lettere PU. Jeg tok lappen uten problemer, fagbrev og en bachelor utdanning og skal nå i gang med å ta master. Men DPS vil ikke utrede meg på nytt, jeg mener selv jeg kan ha bipolar lidelse eller ADHD. Fordi jeg sliter veldig med konsentrasjon, men har ingen problem med å lære da jeg fort havner i hyperfokus på det jeg interesserer meg for, men klarer ikke følge med når jeg må konsentrere meg på campus. Er også av og på med angst og depresjon. Og er til tider veldig høy på livet, en overlege mener jeg kan ha bipolar lidelse, men vil ikke utrede meg enda. Noen står fast på PU spesielt DPS. Men det er både jeg, familie og venner veldig uenig i. Til og med venner har påpekt at jeg blir veldig annerledes når jeg får de periodene jeg er høy. Jeg rører heller ikke rus. I familien går det både ADHD og Bipolar. Så veldig rart DPS ikke vil utrede meg på nytt. 

Anonymkode: 6498a...8b6

Høres ut som du er det ja. Jeg syns det er mange som får den diagnosen uten å ha det 

Anonymkode: c07f7...5cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er jeg ganske sikker på at jeg er er feildiagnotisert med lettere PU. Jeg tok lappen uten problemer, fagbrev og en bachelor utdanning og skal nå i gang med å ta master. Men DPS vil ikke utrede meg på nytt, jeg mener selv jeg kan ha bipolar lidelse eller ADHD. Fordi jeg sliter veldig med konsentrasjon, men har ingen problem med å lære da jeg fort havner i hyperfokus på det jeg interesserer meg for, men klarer ikke følge med når jeg må konsentrere meg på campus. Er også av og på med angst og depresjon. Og er til tider veldig høy på livet, en overlege mener jeg kan ha bipolar lidelse, men vil ikke utrede meg enda. Noen står fast på PU spesielt DPS. Men det er både jeg, familie og venner veldig uenig i. Til og med venner har påpekt at jeg blir veldig annerledes når jeg får de periodene jeg er høy. Jeg rører heller ikke rus. I familien går det både ADHD og Bipolar. Så veldig rart DPS ikke vil utrede meg på nytt. 

jeg tror ikke det er så lett når man er over 18år men jeg tror man kan få en ny utredning hvis man går privat

Anonymkode: 2b29a...4a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

JO

Nei. Har du lett PU, sier det seg selv at du trenger tilrettelegging og veiledning for å klare hverdagen. 

Anonymkode: 44272...a7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

vel det stemmer overhode ikke med meg og værtfall ikke når det kommer til økonomien, jeg har alderi trengt noen verge klarer og styre økonominen badre enn folk med normal iq også, jeg har alltid vært ganske fornuftig med hva jeg bruker og planlegging 

for eks jeg begynte å spare penger og ønsket meg div man trenger når jeg sulle flytte ut, når jeg bare var 15år. felles økonomien er det stort sett bare jeg som styrer og planlegger mat han gidder ikke det

og nei jeg trenger ikke noen som helst hjelp i hverdagen, aner ikke hva det skulle ha vært, og jeg har alderi bodd på noen bolig heller ikke vært noen som helst snakk om at jeg trenger det 

jeg trengte heller ikke noen form for hjelp når jeg var ute i arbeid 

kan godt hende dem trengte litt hjelp der du jobber man kan ikke feie alle over en kam uansett hva slags diagnose man har, folk er forskjellig og det er stor forskjell på hva folk klarer og ikke klarer i jobb og hverdagen 

Har det slått deg at du kan være feildiagnostisert?

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Har du lett PU, sier det seg selv at du trenger tilrettelegging og veiledning for å klare hverdagen. 

Hvorfor trenger de med lett PU tilrettelegging og veiledning når de fungerer så bra som de oppgir her ?

Anonymkode: 24fb3...0e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor trenger de med lett PU tilrettelegging og veiledning når de fungerer så bra som de oppgir her ?

Mest sannsynlig feildiagnostisert.

Diagnosen skal jo settes basert på kriterier, hvor fungering/funksjonsevne jo er ett av områdene som kikkes på.

Anonymkode: 52081...c78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

vel jeg har alderi sagt at jeg trenger noen som helst tilrettelegging 

AnonymBruker
Skrevet

Har det slått deg at du kan være feildiagnostisert?

Ja jeg har tenkt det mange ganger at jeg er feildiagnosert 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

hvis du påstor det så må du nesten komme med noe konkret, hva slags tilrettelegging og veiledning er det man trenger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Høres jo utrolig rart ut at du skal kunne ta master med lett PU, rart de ikke vil utrede deg på nytt?

Anonymkode: 58a16...d5d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ei søster. Hun er ikke velfungerende, skriker og slår hvis hun ikke får vilja si. Hun har en enkel jobb i vernabedrift. Har egen leilighet, men har hørt at den er nedgrisa, ig Hun klarer ikke å ta vare på seg selv med helsa, hun pusser ikke tenna, så hun må ja genius nå og er kraftig overvektige 

Anonymkode: 9fb1f...5ca

AnonymBruker
Skrevet

Velfungerende nok til at folk flest aldri vil oppdage at du har en psykisk utviklingshemming.

Anonymkode: 73d65...1c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ei søster. Hun er ikke velfungerende, skriker og slår hvis hun ikke får vilja si. Hun har en enkel jobb i vernabedrift. Har egen leilighet, men har hørt at den er nedgrisa, ig Hun klarer ikke å ta vare på seg selv med helsa, hun pusser ikke tenna, så hun må ja genius nå og er kraftig overvektige 

Anonymkode: 9fb1f...5ca

Det høres mer ut som en sterk psykisk utviklingshemming, ikke en lett en.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange influencere som ser ut til å være det. De klarer seg jo forholdsvis greit. Alt er relativt da. 

Anonymkode: 74468...d80

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 1.08):

Er helt sikker på at jeg er det. Tok det opp med psykologen en gang og ble møtt med latter. Har følt på det siden jeg var veldig liten. Får aldri til noe, har ikke noe indre driv og motivasjon. Skjønner ikke vanlige ting andre skjønner. Følte alltid på at alle rundt meg vokste fra meg under oppveksten mens jeg alltid har vært usikker, uerfaren, barnslig og kunnskapsløs. Voksenlivet er veldig vanskelig. Har samboer og barn men sliter ellers med relasjoner. 

Anonymkode: b4e3b...ac7

Utredet for aspergers?

Anonymkode: a8f3c...ea4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Høres jo utrolig rart ut at du skal kunne ta master med lett PU, rart de ikke vil utrede deg på nytt?

Anonymkode: 58a16...d5d

De mener at min depresjon og angst skyldes at det er vanskelig på studier pga. den diagnosen. Men jeg får gode karakterer. Og har ingen problemer med å lære, men det er som sagt konsentrasjonen som er vanskelig. Men ikke i den grad at det samsvarer med den diagnosen. Legen min er heldigvis på banen nå, selv han sier at den diagnosen kan umulig stemme. Så blir spennende å se hva som skjer fremover. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Velfungerende nok til at folk flest aldri vil oppdage at du har en psykisk utviklingshemming.

ingen har noen gang oppdaget det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For flere år tilbake var det for mange som fikk diagnosen. Det var noe med en feil i daværende utgave av evnetesten som ble brukt. 

Man har ikke PU uten å ha noen problemer med det i hverdagen. Det er derfor det er en diagnose. Mentalt er man på nivå med en 9-12 åring.  Men hvis man har en mann som gjør alt og en enkel, repetetiv jobb, så kan det jo skjule problemene for mange. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For flere år tilbake var det for mange som fikk diagnosen. Det var noe med en feil i daværende utgave av evnetesten som ble brukt. 

Man har ikke PU uten å ha noen problemer med det i hverdagen. Det er derfor det er en diagnose. Mentalt er man på nivå med en 9-12 åring.  Men hvis man har en mann som gjør alt og en enkel, repetetiv jobb, så kan det jo skjule problemene for mange. 

Han gjør alt hahaha enste han gjør hjemme er ta søpla og tømme ut av vaskemaskinen .Di få gangene han lager mat så er det enten noe helt enkel eller bestille 

Ellers er det jeg som lager middager som er sunne og fra bunn av, jeg er den som palnlegger alle middagene og har koll på matbudsjettet, kun jeg som er opptatt av å ha det ryddig rundt meg jeg hater når det ser ut som en svinesti, rengjøring av huset er det vaskehjelpen som gjør siden han gidder ikke å jeg har skoliose 

Å jeg er veldig nysgjerrig på hva er det man liksom trenger hjelp med i hverdagen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...