Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2025 den 23.45):

Jeg er sykepleier og har jobbet som det i 15 år.  Så til mitt lille dilemma; Jeg reiser et par ganger i året ned til Gran Canaria hvor mine foreldre har leilighet. Det er alltid meget godt voksne mennesker på disse flyvningene, og har stort sett uten unntak vært en person som har fått illebefinnende om bord, hvor de etterlyser helsepersonell. Jeg har ikke stått i en akuttsituasjon siden sykepleierstudiet for 15 år siden, jobber innen barn/psykiatri og føler meg ikke helt bekvem med å skulle steppe inn som helsepersonell i sånne situasjoner. Jeg kan jo selvfølgelig å vurdere respirasjon/sirkulasjon samt utføre HLR, men tanken på at noen forventer noe MER av meg gjør at jeg gruer meg til disse flyturene. Jeg er også redd for å gjøre noe feil, men prøver å tenke at jeg får gjøre mitt beste. Men er det godt nok? 

Er det noen som jobber som flyvert eller er helsepersonell og har vært med på akutte hendelser på fly som kan fortelle meg litt om hva som forventes av meg? 

Anonymkode: 18a46...578

2 ganger har jeg måtte bistå på flyet til Gran Canaria😊

Det «morsomme» var at begge gangene var det ungdom/ung voksen som var i behov av hjelp.

Anonymkode: 2f4f1...5d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så merkelig at du opplever dette hver gang du flyr. Vi er helsepersonell begge to, flyr sammen og hver for oss mange ganger i året. Både innenlands, korte utenlandsturer og turer til Asia, usa og Canada. Har aldri opplevd å bli spurt. Har vært sykepleier i 30 år. 

Anonymkode: 7b0d4...206

Ts her. Jeg opplever det ikke hver gang jeg flyr (og jeg har reist mye). Har kun opplevd det på vei til Gran Canaria😅 Såpass mange ganger at jeg nesten vegrer meg for å fly nedover. Så derfor spurte jeg her på KG om hva man legger i hjelpeplikt, og jeg fikk svar. Såpass at jeg ikke gruer meg like mye til neste tur til høsten. 

Anonymkode: 18a46...578

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2025 den 23.45):

r stort sett uten unntak vært en person som har fått illebefinnende om bord,

Hva? En god grunn til å ikke reise til Granca for min del hvis det alltid er noen ombord som får et illebefinnende på samtlige fighter. 

Må vel være kun omskolerte sykepleiere i kabinen på flightene dit da.

Anonymkode: 8ff53...320

Skrevet

Som helsepersonell er du vel godt kjent med helsepersonelloven og hva den omfatter, og ikke minst hvor og når den gjelder?

Når det gjelder om flyet nødlander eller ikke så er ikke det ditt ansvar. Du skal kun vurdere pasienten ut fra det du ser og har forutsetninger for å gjøre - så får kapteinen ta seg av vurderingen om å fortsette, snu eller nødlande.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...