Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og har jobbet som det i 15 år.  Så til mitt lille dilemma; Jeg reiser et par ganger i året ned til Gran Canaria hvor mine foreldre har leilighet. Det er alltid meget godt voksne mennesker på disse flyvningene, og har stort sett uten unntak vært en person som har fått illebefinnende om bord, hvor de etterlyser helsepersonell. Jeg har ikke stått i en akuttsituasjon siden sykepleierstudiet for 15 år siden, jobber innen barn/psykiatri og føler meg ikke helt bekvem med å skulle steppe inn som helsepersonell i sånne situasjoner. Jeg kan jo selvfølgelig å vurdere respirasjon/sirkulasjon samt utføre HLR, men tanken på at noen forventer noe MER av meg gjør at jeg gruer meg til disse flyturene. Jeg er også redd for å gjøre noe feil, men prøver å tenke at jeg får gjøre mitt beste. Men er det godt nok? 

Er det noen som jobber som flyvert eller er helsepersonell og har vært med på akutte hendelser på fly som kan fortelle meg litt om hva som forventes av meg? 

Anonymkode: 18a46...578

  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært med på det et par ganger, og da var det kun «lette» situasjoner som kunne avhjelpes med en beroligende prat og å måle blodtrykk og puls for å utelukke farlig sykdom. Men en kollega av meg måtte beslutte behov for nødlanding fordi det var et hjerteinfarkt i emning med akutte brystsmerter. 
 

Ansatte er jo opplært i HLR og trenger kanskje noen til å hjelpe seg om det blir behov. Så at noen hadde falt om og dødd i sikkerhetskontrollen på en flyplass i dag, så det kan jo skje noe uansett hvor du er. Jeg har kommet rundt hjørnet på en reol på REMA og funnet en på gulvet som trengte akutt hjelp. 
HLR kan du, og en vurdering kan du gjøre selv om kunnskapen er rusten. 

  • Liker 3
Skrevet

bedre å gjøre NOE enn nada , og som helsepersonell plikter du å hjelpe

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (38 minutter siden):

bedre å gjøre NOE enn nada , og som helsepersonell plikter du å hjelpe

Ts her. Overskriften om innlegget er jo hjelpeplikt på fly…så er fullstendig klar over at jeg har hjelpeplikt. Men jeg ønsker ikke å stå der og må avklare om vedkommende har et begynnende hjerteinfarkt som krever nødlanding, eller om det dreier seg om et panikkanfall eller en refluks som kan kjennes ut som hjerteinfarkt… Om det er hjerneslag eller bare for mye beroligende innabords (som faktisk var tilfelle ved siste flyvning, her var det noen som hadde tatt  sovepiller, ikke kontaktbar og spydde fullt setet samt nedsatt respirasjonsfrekvens)

HLR  kan jeg, ingen fare. Men det er forskjell å utøve dette på nærmeste REMA med ambulanse på vei kontra i et fly 30 000 fot over bakken. 

Anonymkode: 18a46...578

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har hjelpeplikt, men tenker det er helt greit å si at du ikke har jobbet som sykepleier på15år annet enn i psykiatri, og derfor ikke lenger kan av klare om det er et hjerteinfarkt eller panikkanfall. 

Anonymkode: 3829e...db8

  • Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ts her. Overskriften om innlegget er jo hjelpeplikt på fly…så er fullstendig klar over at jeg har hjelpeplikt. Men jeg ønsker ikke å stå der og må avklare om vedkommende har et begynnende hjerteinfarkt som krever nødlanding, eller om det dreier seg om et panikkanfall eller en refluks som kan kjennes ut som hjerteinfarkt… Om det er hjerneslag eller bare for mye beroligende innabords (som faktisk var tilfelle ved siste flyvning, her var det noen som hadde tatt  sovepiller, ikke kontaktbar og spydde fullt setet samt nedsatt respirasjonsfrekvens)

HLR  kan jeg, ingen fare. Men det er forskjell å utøve dette på nærmeste REMA med ambulanse på vei kontra i et fly 30 000 fot over bakken. 

Anonymkode: 18a46...578

Du forventes bare å gjøre det som er innenfor din kompetanse. Det går an å få kontakt med lege/AMK (eller tilsvarende) over radio, som kan hjelpe deg med vurderinger hvis nødvendig. Ingen forventer at du skal gjøre noe hjernekirurgi eller fungere som en slags synsk menneskelig MR.
Mannen min er lege, og det har vært noen sånne runder. Vanligvis er det ikke så alvorlig. Og er det alvorlig, kan man ikke gjøre mer enn man kan, med begrensede hjelpemidler tilgjengelig.

Anonymkode: a20a8...c82

  • Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er sykepleier og har jobbet som det i 15 år.  Så til mitt lille dilemma; Jeg reiser et par ganger i året ned til Gran Canaria hvor mine foreldre har leilighet. Det er alltid meget godt voksne mennesker på disse flyvningene, og har stort sett uten unntak vært en person som har fått illebefinnende om bord, hvor de etterlyser helsepersonell. Jeg har ikke stått i en akuttsituasjon siden sykepleierstudiet for 15 år siden, jobber innen barn/psykiatri og føler meg ikke helt bekvem med å skulle steppe inn som helsepersonell i sånne situasjoner. Jeg kan jo selvfølgelig å vurdere respirasjon/sirkulasjon samt utføre HLR, men tanken på at noen forventer noe MER av meg gjør at jeg gruer meg til disse flyturene. Jeg er også redd for å gjøre noe feil, men prøver å tenke at jeg får gjøre mitt beste. Men er det godt nok? 

Er det noen som jobber som flyvert eller er helsepersonell og har vært med på akutte hendelser på fly som kan fortelle meg litt om hva som forventes av meg? 

Anonymkode: 18a46...578

Pensjonistflyvninger til GC skjer det alltid noe på. 
Som helsepersonell vet du vel hva du skal gjøre i akuttsituasjoner uansett? Du vet vel og at det er bedre å gjøre noe enn å gjøre ingenting? 
Der er alltid noen som melder seg, og ofte ender det med ambulanse når flyet lander. 

Anonymkode: 8a13a...db8

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du forventes bare å gjøre det som er innenfor din kompetanse. Det går an å få kontakt med lege/AMK (eller tilsvarende) over radio, som kan hjelpe deg med vurderinger hvis nødvendig. Ingen forventer at du skal gjøre noe hjernekirurgi eller fungere som en slags synsk menneskelig MR.
Mannen min er lege, og det har vært noen sånne runder. Vanligvis er det ikke så alvorlig. Og er det alvorlig, kan man ikke gjøre mer enn man kan, med begrensede hjelpemidler tilgjengelig.

Anonymkode: a20a8...c82

Er det alvorlig så går flyet ned og nødlander. Men det har hendt at de har spurt den som melder seg til å hjelpe om vedkommende mener flyet må nødlande. Det er ikke helsepersonells ansvar å si ja eller nei til. Tenk på erstatningsansvaret som da kan komme for den som sier vi må nødlande….

Anonymkode: 8a13a...db8

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er sykepleier og har jobbet som det i 15 år.  Så til mitt lille dilemma; Jeg reiser et par ganger i året ned til Gran Canaria hvor mine foreldre har leilighet. Det er alltid meget godt voksne mennesker på disse flyvningene, og har stort sett uten unntak vært en person som har fått illebefinnende om bord, hvor de etterlyser helsepersonell. Jeg har ikke stått i en akuttsituasjon siden sykepleierstudiet for 15 år siden, jobber innen barn/psykiatri og føler meg ikke helt bekvem med å skulle steppe inn som helsepersonell i sånne situasjoner. Jeg kan jo selvfølgelig å vurdere respirasjon/sirkulasjon samt utføre HLR, men tanken på at noen forventer noe MER av meg gjør at jeg gruer meg til disse flyturene. Jeg er også redd for å gjøre noe feil, men prøver å tenke at jeg får gjøre mitt beste. Men er det godt nok? 

Er det noen som jobber som flyvert eller er helsepersonell og har vært med på akutte hendelser på fly som kan fortelle meg litt om hva som forventes av meg? 

Anonymkode: 18a46...578

Du plikter å hjelpe ut i fra din kompetanse og erfaring. Personalet på flyet får årlige grundige førstehjelpskurs. De lærer også å ta blodtrykk, puls og andre vanlige vitale mål. Antagelig er de mer drillet og har mer kontroll enn en sykepleier uten erfaring siste 15 år. Så skulle du kommet ut for en slik situasjon, så ville jeg bare vært ærlig. Si at du er spl, men mangler erfaring og faglig oppdatering fra siste 15 år. Men at du skal gjøre så godt du kan. Mest sannsynlig så personalet på flyet med mer erfaring styringen. Og det er også stor sannsynlighet for at noe av personalet har helsefaglig utdannelse som bakgrunn.

Anonymkode: 0bce2...1da

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke være redd. Det viktigste i en akutt situasjon er å hjelpe med det du faktisk kan – og det handler først og fremst om enkel førstehjelp.

Det at du er sykepleier – selv om du kanskje ikke har jobbet i yrket på mange år – betyr ikke at du automatisk har ansvar for å “redde liv” alene. Det er heller ingen krav om å gjøre mer enn grunnleggende førstehjelp, slik som HLR og å vurdere pust og bevissthet. Det er akkurat det samme som hvem som helst i arbeidslivet forventes å kunne.

Du må ikke gjøre mer enn du er trygg på. Det er faktisk viktigere å være ærlig om hva du kan og ikke kan, enn å prøve å “ta ansvar” for noe du ikke har kompetanse, utstyr eller oppdatert trening til.

 

Det er også viktig å vite at:

Det er ikke sikkert det er helsepersonell om bord – og det er heller ingen plikt til å stå frem.

Selv leger har ikke nødvendigvis erfaring med akutte situasjoner. ambulansepersonell er ofte de som er mest trent i slike settinger.

På et fly finnes det begrenset utstyr, ingen pasientjournal, og man må ofte jobbe med helt basale tiltak.

Så: Hvis du noen gang rekker opp hånda, så gjør du det som medmenneske med førstehjelpskunnskap – ikke som ansvarlig “sykepleier”. Du skal ikke “fikse” noe – bare bidra så godt du kan, akkurat som alle andre.

Å si at man er sykepleier handler mer om å være ærlig om at du har erfaring – ikke at du forplikter deg til mer enn det som er realistisk.

Anonymkode: 4040a...6b1

  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mest overrasket over at dette skjer så ofte når du flyr.. Jeg flyr relativt mye, og har kun opplevd dette èn gang😅

Uansett, jeg tror ikke du skal bekymre deg. Bare meld deg og si du at du er utdannet sykepleier, men har jobbet i psykriati siste 15 år og derfor ikke er helt rutinert på akuttmedisin, men at du kan hjelpe så godt du kan om det ikke er noen bedre kvalifiserte til stedet.   Ingen forventer at du skal være lege med akuttspesialisering. 

Anonymkode: 07f34...493

  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på at sykepleier er ett av de vanligste kvinneyrkene. Er du garantert aldri alene som helsepersonell på en flyvning til Granka med 2-300 andre.

Sitter minst 3 andre sykepleiere på samme fly.

Anonymkode: 7aa3c...c21

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er det alvorlig så går flyet ned og nødlander. Men det har hendt at de har spurt den som melder seg til å hjelpe om vedkommende mener flyet må nødlande. Det er ikke helsepersonells ansvar å si ja eller nei til. Tenk på erstatningsansvaret som da kan komme for den som sier vi må nødlande….

Anonymkode: 8a13a...db8

Det er flykapteinen som vurderer behovet for nødlanding basert på de opplysningen som han mottar. Og det er ene og alene kapteinen sitt ansvar, og ingen kan bli holdt erstatnings ansvarlig for ikke å ha stilt rett diagnose om de hjelper til.

Anonymkode: de1ae...6ab

  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er mest overrasket over at dette skjer så ofte når du flyr.. Jeg flyr relativt mye, og har kun opplevd dette èn gang😅

Uansett, jeg tror ikke du skal bekymre deg. Bare meld deg og si du at du er utdannet sykepleier, men har jobbet i psykriati siste 15 år og derfor ikke er helt rutinert på akuttmedisin, men at du kan hjelpe så godt du kan om det ikke er noen bedre kvalifiserte til stedet.   Ingen forventer at du skal være lege med akuttspesialisering. 

Anonymkode: 07f34...493

Ts her; Jeg har reist mye og flydd mye, og har ikke opplevd noen nødstilfeller på noen andre fly enn til nettopp Gran Canaria 😅 Så mange at jeg har grudd meg til flyturen ned dit. Ingen av de krevd HLR eller nødlanding, og det har alltid vært flere sykepleiere tilstede (noen svært så ivrige, heldigvis). Skrekken er hvis det kun er meg, men skal ikke overtenke dette ser jeg.

  Takk for alle svar, jeg tror nok turen ned neste gang føles litt bedre 😄

Anonymkode: 18a46...578

  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei ts. Flashbacks her. Bror er pilot og søster er flyvertinne. Gran Canaria er hot spot for det du beskriver ja 😅 de har begge hatt mange tilfeller. Én døde ombord uten at de kunne gjøre noe. 

Og det "forventes" ikke noe mer enn det du har utdanning/erfaring med. Så si hva slags utdanning og erfaring du har. Har noen andre mer så styrer de, og er du alene så er alt du kan bidra med bedre enn ingenting ❤️

Anonymkode: 62029...136

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de spør om helsepersonell uten å informere om at det haster (tipper de sier det er akutt om det er en som er livløs), så kan du jo se deg raskt rundt om noen reiser seg. Tipper mange gjør det samme. Og hvis en reiser seg er det gjerne lettere for andre å bli med også. Har vært i situasjoner, men ikke på fly, hvor jeg har måtte bidra. Har spurt om de andre som er kommet til er helsepersonell. Da vet jeg om jeg må lede an eller om vi er flere å lene oss på. Møtte også en lege en gang, og da var det jo nesten selvsagt at han tok litt styringen.

Anonymkode: 493bd...6d9

AnonymBruker
Skrevet

Vi har opplevd dette noen ganger. Og selv som erfaren lege sier han at det er helt marginalt han får gjort i lufta - uten skikkelig utstyr, tester, og alt slikt. I 95% av tilfellene får du en viss kontakt, ser på alder og allmenntilstand at det er reise, stress, mat/væske, etc. Er ikke pasienten responsiv er det noe annet - og da er det kapteinens valg å ta, ikke legen som står der uten sitt vanlige utstyr, og gjerne innen en spesialisering de ikke har en gang. Eller pasienten er borte, da er det også pilotens valg å gå ned så raskt som mulig. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis de spør om helsepersonell uten å informere om at det haster (tipper de sier det er akutt om det er en som er livløs), så kan du jo se deg raskt rundt om noen reiser seg. Tipper mange gjør det samme. Og hvis en reiser seg er det gjerne lettere for andre å bli med også. Har vært i situasjoner, men ikke på fly, hvor jeg har måtte bidra. Har spurt om de andre som er kommet til er helsepersonell. Da vet jeg om jeg må lede an eller om vi er flere å lene oss på. Møtte også en lege en gang, og da var det jo nesten selvsagt at han tok litt styringen.

Anonymkode: 493bd...6d9

Man melder seg, det er man pliktig til. Selv om det er hat for de fleste. Husker en transatlantisk flygning der det var  minst 10 som strømmet til 😂 Da vurderte de jo tilstanden mot fagfelt, og de fleste gikk tilbake. 

Anonymkode: f907a...67b

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du har hjelpeplikt, men tenker det er helt greit å si at du ikke har jobbet som sykepleier på15år annet enn i psykiatri, og derfor ikke lenger kan av klare om det er et hjerteinfarkt eller panikkanfall. 

Anonymkode: 3829e...db8

Dette. Du kan si dette til både vedkommende som er syk og til flyvertene, men å måle et blodtrykk, sjekke om pasienten er kald/klam etc, klarer du. Så har du jo gjort din plikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Så merkelig at du opplever dette hver gang du flyr. Vi er helsepersonell begge to, flyr sammen og hver for oss mange ganger i året. Både innenlands, korte utenlandsturer og turer til Asia, usa og Canada. Har aldri opplevd å bli spurt. Har vært sykepleier i 30 år. 

Anonymkode: 7b0d4...206

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så merkelig at du opplever dette hver gang du flyr. Vi er helsepersonell begge to, flyr sammen og hver for oss mange ganger i året. Både innenlands, korte utenlandsturer og turer til Asia, usa og Canada. Har aldri opplevd å bli spurt. Har vært sykepleier i 30 år. 

Anonymkode: 7b0d4...206

Jeg svarte over. Det er vel ca 10 ganger jeg kan huske at mannen har måttet opp. De fleste av disse er til en klassisk pensjonistdestinasjon (som beskrevet i HI). 2 er på transatlantisk. Og mange flere ganger der han ikke har vært med... Sjelden eller aldri innenlands, men det er jo korte distanser, jeg tror man kjenner på ubehag en god stund før man ber om hjelp. Flyplass er også høyrisiko, mange som går i bakken etter landing, men det er jo enkle situasjoner å bistå i, og personell kommer raskt til. 

Så hver gang, neppe, men er mulig noe hun bare føler sterkt på om "angsten" er der hver flytur. Ofte til Granca, den tror jeg på. 

Anonymkode: f907a...67b

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...