Gå til innhold

Hvorfor er det så mange misforståelser folk tror på med vektnedgang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
pennyless skrev (16 timer siden):

Jeg gikk ned 20kg på to mnd på lavkarbo uten trening så det kan jeg anbefale.

Det er vel ikke å anbefale akkurat

Anonymkode: c3ead...4dd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så at det utelukkende handler om kcal inn vs ut er bare tull. Det er mer der…

Anonymkode: 0cf09...64c

Ja vektøkning og nedgang handler om mye forskjellig.

Men nei, fettceller/fettvekt/fett opp eller ned handler om energi inn og energi ut. Punktum og ingen ting mer.

Mannen din har åpenbart har en basalforbrenning som er høy. Det er uansett kun snakk om hvor mange fler kalorier inn, før han hadde lagt på seg.

Slik du skriver innlegget ditt, så kan det tolkes dit hen at siden du går opp av «å se på hva han handler», så handler det liksom om mer en kalorier inn og ut siden han ikke går opp. Dette er en logisk feilslutning da dere åpenbart har både ulik basalforbrenning og kaloriforbrenning ved aktivitet.

Men for din mann på samme måte som for deg, så handler det om energi inn og energi ut.

Så kan man heller diskutere alle mulige tilstander, sykdommer, leptiner, ghrelin, insulin, endokrinologi, legemiddelbruk etc etc etc etc som påvirker ting som forbrenning. Som du sier, det er veldig mange ting som påvirker, men for vektnedgang/oppgang isolert sett , så er det energi inn og ut. Så enkelt.

Anonymkode: 98581...13f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette var litt sånn nyfrelst eksrøyker-innlegg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (9 minutter siden):

Dette var litt sånn nyfrelst eksrøyker-innlegg. 

Jeg gikk opp 20 kilo når jeg slutte å røyke! Har holdt meg røykfri i 16 år, har beholdt de 20 kiloene også :P

Anonymkode: 9c975...aae

Skrevet (endret)

De saboterer for seg selv fordi de er sultne. Svært få klarer (og ønsker seg) et liv der all mat veies og måles.

Det er heller ikke sikkert at et så strengt regime gir bedre helse totalt sett, man bare bytter overvektsproblemer mot psykiske problemer. 

Endret av Gummibjørn
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (På 11.7.2025 den 0.23):

Kalorier er kalorier, ja, i den forstand at hvor mye man inntar  har noe å si for vekten.

En annen ting er at det er umulig å vite hvor mye man får i seg. Selvfølgelig er det sånn at hvis man gjør drastiske endringer, som å gå fra å spise masse junkfood og snop hver dag, og over til et mer normalt kosthold med mange færre kalorier, så går man ned i vekt. Det tror jeg ingen vil bestride.

Likevel - å tro at man kan vite hvor mange kalorier kroppen tar opp, og at man dermed kan ha et slags "kaloribudsjett", som jeg ser er et utbredt begrep her på kg, er en illusjon. For eksempel bæsjer man ut en del av fettet i nøttene man spiser. Og proteiner krever en del kalorier i forbrenningen, sånn at det reelle antall kalorier i proteinrik mat er lavere enn det som står på forpakningen, eller i matvaretabeller eller i ulike apper.

Så derfor er det faktisk sånn at det spiller en rolle hva man spiser, og ikke bare hva det oppgitte energiinnholdet er. En del ultraprosesserte produkter, for eksempel, har blitt "ihjeltygd" på fabrikken, og dermed tas omtrent alt av energien opp. Mens for mange rene råvarer, vil altså noe av energien havne i do, eller det trengs energi for å forbrenne den. De har altså i praksis færre kalorier enn det som er oppgitt.

Så et måltid av spekeskinke og nøtter, vil i praksis inneholde færre kalorier enn et måltid bestående av kake og brus, selv om de på papiret har samme antall kalorier.

I tillegg fungerer folks metabolisme ulikt.

Et annet moment, som ikke er i strid med argumentet om at det bare er kalorier som teller, men som likevel spiller inn, er at noen typer mat blir man mett av, mens andre typer mat blir man ikke tilfredsstilt av. Og mat man ikke blir tilfredsstilt av, trigger cravings. Og det er jo også noe å tenke på om man ønsker å gå ned i vekt.

Og dessuten kan man ikke vite hvor mye man forbrenner på trening heller. Det er ikke nødvendigvis sånn at om man løper en tur som krever et energiforbruk på 500 kalorier, at disse kaloriene tas fra lagret fett. Det kan også hende at kroppen i stedet re-dirigerer energi den ellers ville brukt på å skape inflammasjon eller angst. Noe som for øvrig er én av årsakene til at trening er utrolig bra både for fysisk og psykisk helse. Men altså ikke nødvendigvis for vekttap.

AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 23.44):

Synes du kaster stein i glasshus her, og er like påståelig som du anklager andre for å være. Like uvitende også. 

Jeg kunne spise menn under bordet da jeg var yngre, og var likevel slank som bare det. I 30 årene ble jeg syk, og siden har jeg spist veldig mye mindre, men sliter vedvarende med overvekt. En kombinasjon av stoffskiftesykdom og problemer med tarmene etter aaaaltfor mange kurer med antibiotika. 

Jeg kan klare å gå ned, men dietten jeg må følge handler absolutt ikke bare om å telle kalorier. Jeg må holde meg til nesten bare nøtter, som det er fryktelig mange kalorier i, men da går jeg ned. 

Du nevner ikke tarmfloraen overhodet i ditt innlegg ts, og der er det oppdaget mye angående hvorfor noen blir overvektige mye enklere enn andre. Hvilket forøvrig ble oppdaget da en bestandig slank mor fikk transplantert deler av tarmen fra sin overvektige datter. Da fikk også mor problemer med overvekt. 

Det er ikke en eneste faktor i dette med slanking, og du gjør det samme som du kritiserer. 

Anonymkode: 5c725...147

Synes disse to var så interessante og ville gjerne høre litt med min gode venn chatgpt som kom med en fin oppklaring, les spesielt oppsummeringen/ «kort sagt» for dere som mener det er så svart hvitt: 

Ja, dette er et superinteressant tema – og det du leste har faktisk mye hold i seg, spesielt det som handler om tarmflora, energiopptak og hvordan kroppen faktisk bruker kaloriene. La oss bryte det ned litt enkelt og konkret:

🧠

Kalorier er ikke bare kalorier – fordi:

1.

Tarmen din avgjør hvor mye energi du faktisk tar opp

• Når du spiser 100 kcal med nøtter, vil kroppen ikke nødvendigvis ta opp alle 100 kcal. En del går rett gjennom tarmen og ut.
  • Hvor mye som tas opp avhenger blant annet av tarmflora (bakteriesammensetning), tykkelsen på tarmveggen, fordøyelsesenzymer og hvor bearbeidet maten er.
  • Ultraprosessert mat (f.eks. kake, chips, brød uten fiber) er ofte forhåndsbearbeidet og tas lettere opp i kroppen. Tenk: lite jobb for kroppen = mer effektiv lagring = lettere vektøkning.

2.

Tarmflora påvirker forbrenning og sultregulering

• Tarmbakterier kan styre:
    • Hva slags mat du får lyst på (søtsug osv.)
    • Hvor mye energi du lagrer fra maten
    • Hvor betent kroppen er, som igjen påvirker insulinresistens og fettlagring
  •  
  • Det finnes studier som viser at tynne personer har en annen tarmflora enn overvektige. Når man transplanterer tarmbakteriene fra en slank person til en overvektig (f.eks. via avføring), kan den overvektige begynne å gå ned i vekt – og motsatt.

🧬

Eksempel fra forskning:

Et kjent eksperiment (museforsøk):

• Mus som fikk tarmflora fra overvektige mennesker ble selv overvektige – selv om de spiste samme mengde mat som de som fikk flora fra slanke.
  • Menneskestudier viser også: tarmtransplantasjon fra friske/slanke mennesker kan bedre insulinfølsomhet og vekt.

🍽️

Hva påvirker tarmfloraen negativt?

• Antibiotikakurer (som nevnt i foruminnlegget)
  • Overdreven sukker-/ultraprosessert mat
  • Stress og dårlig søvn
  • Lavt fiberinntak

🥦 Hva

forbedrer

tarmfloraen?

• Fermentert mat: kombucha, kefir, kimchi, surkål, yoghurt, eplecidereddik
  • Prebiotika (fiber som “mater” gode bakterier): havre, banan, løk, hvitløk, jordskokk
  • Variert, plantebasert kosthold
  • Begrenset antibiotikabruk og stress

💡 Kort sagt:

Du og noen andre kan spise samme mat med samme kalorimengde – men én går opp i vekt og den andre ikke. Det handler ikke bare om viljestyrke, men om biologi: hormoner, tarmflora, energiopptak og betennelsestilstander.

Anonymkode: 5d3a2...9bb

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja vektøkning og nedgang handler om mye forskjellig.

Men nei, fettceller/fettvekt/fett opp eller ned handler om energi inn og energi ut. Punktum og ingen ting mer.

Mannen din har åpenbart har en basalforbrenning som er høy. Det er uansett kun snakk om hvor mange fler kalorier inn, før han hadde lagt på seg.

Slik du skriver innlegget ditt, så kan det tolkes dit hen at siden du går opp av «å se på hva han handler», så handler det liksom om mer en kalorier inn og ut siden han ikke går opp. Dette er en logisk feilslutning da dere åpenbart har både ulik basalforbrenning og kaloriforbrenning ved aktivitet.

Men for din mann på samme måte som for deg, så handler det om energi inn og energi ut.

Så kan man heller diskutere alle mulige tilstander, sykdommer, leptiner, ghrelin, insulin, endokrinologi, legemiddelbruk etc etc etc etc som påvirker ting som forbrenning. Som du sier, det er veldig mange ting som påvirker, men for vektnedgang/oppgang isolert sett , så er det energi inn og ut. Så enkelt.

Problemet er at ved gjentatte slankekurer så vil forbrenningen bli stadig lavere pga tap av muskler!!

Anonymkode: 19105...05d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, her kom unnskyldingene likevel. Eller forklaringene, da. Men alt de gjør er å undergrave egne mål, bevisst eller ubevisst. Det er fint å ha disse i bakhånd når man ikke får det til, eller opplever platåer eller tilbakeskritt i vektnedgangen. Jeg har brukt flere av de selv. 

Jeg skjønner at rasjonalisering for hvorfor det er vanskelig eller føles umulig for deg å gå ned i vekt er beskyttende. Og på mange måter er det ubehagelig å føle at man faktisk er ansvarlig for egen vekt. Fordi det medfølger en følelse av mislykkethet. Så jeg skjønner godt det mentale oppi vektnedgangen. 

Mestringsfølelsen handler ikke om perfeksjon eller om å bli tynn – den kommer av at du har valgt å gjøre noe vanskelig, og gjorde det likevel.

Anonymkode: 70d60...991

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at ved gjentatte slankekurer så vil forbrenningen bli stadig lavere pga tap av muskler!!

Anonymkode: 19105...05d

Ja selvfølgelig. 

Derfor (blant mange andre ting) anbefales det alle som ønsker å minske andelen kroppsfett, har styrketrening som sin hovedaktivitet.

AnonymBruker
Skrevet

💡 Kort sagt:

Du og noen andre kan spise samme mat med samme kalorimengde – men én går opp i vekt og den andre ikke. Det handler ikke bare om viljestyrke, men om biologi: hormoner, tarmflora, energiopptak og betennelsestilstander.

Du slår en død hest.

Er vel ingen som hevder at 1000 kilokalorier inne eller ut vil ha den samme effekten på alle mennesker. Selvfølgelig er det enorme individuelle forskjeller.

Poenget er at tross de enorme forskjellene mennesker i mellom på hvor mye eller lite energi som vil føre til vekttap eller økning, så er mekanismen den samme for oss alle. Energi inn og ut=vekt opp eller ned.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mestringsfølelsen handler ikke om perfeksjon eller om å bli tynn – den kommer av at du har valgt å gjøre noe vanskelig, og gjorde det likevel.

Som er hva selvkontroll og disiplin handler om.

Gjøre ting man hater, ikke liker, ikke orker, ikke vil. Gjør de som om du elsker det. 

Gudene må vite hvor mange ganger jeg har ville droppet trening, spise den ekstra porsjonen, den lille snacksen.

Det er tungt og vanskelig å stå opp 1.5 time før de andre for å rekke å trene før jobb. Det er tungt og kjipt å dra på trening når de andre i familien legger seg for kvelden. Men man gjennomfører for det. Det er viljestyrke og disiplin. Etter litt tid så begynner man å mislike det mindre, så liker man det og til slutt kan man knapt tenke seg et liv uten.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 8.7.2025 den 23.18):

Det virker som om så mange heller vil finne unnskyldninger heller enn å gjøre innsatsen. Ja, det er ikke lett å gå ned i vekt, men det er ikke umulig. 

Hvorfor saboterer folk seg selv?

Og her kommer min eminente 5 karb pr. 100 inn. Min "Lavkarbo light" som jeg har skrevet om i endel tråder her fungerer. Legens ord er at jeg er "levende eksempel". Smak på den :)

Endret av test1e
AnonymBruker
Skrevet

Synes disse to var så interessante og ville gjerne høre litt med min gode venn chatgpt som kom med en fin oppklaring, les spesielt oppsummeringen/ «kort sagt» for dere som mener det er så svart hvitt: 

Ja, dette er et superinteressant tema – og det du leste har faktisk mye hold i seg, spesielt det som handler om tarmflora, energiopptak og hvordan kroppen faktisk bruker kaloriene. La oss bryte det ned litt enkelt og konkret:

🧠

Kalorier er ikke bare kalorier – fordi:

1.

Tarmen din avgjør hvor mye energi du faktisk tar opp

• Når du spiser 100 kcal med nøtter, vil kroppen ikke nødvendigvis ta opp alle 100 kcal. En del går rett gjennom tarmen og ut.
  • Hvor mye som tas opp avhenger blant annet av tarmflora (bakteriesammensetning), tykkelsen på tarmveggen, fordøyelsesenzymer og hvor bearbeidet maten er.
  • Ultraprosessert mat (f.eks. kake, chips, brød uten fiber) er ofte forhåndsbearbeidet og tas lettere opp i kroppen. Tenk: lite jobb for kroppen = mer effektiv lagring = lettere vektøkning.

2.

Tarmflora påvirker forbrenning og sultregulering

• Tarmbakterier kan styre:
    • Hva slags mat du får lyst på (søtsug osv.)
    • Hvor mye energi du lagrer fra maten
    • Hvor betent kroppen er, som igjen påvirker insulinresistens og fettlagring
  •  
  • Det finnes studier som viser at tynne personer har en annen tarmflora enn overvektige. Når man transplanterer tarmbakteriene fra en slank person til en overvektig (f.eks. via avføring), kan den overvektige begynne å gå ned i vekt – og motsatt.

🧬

Eksempel fra forskning:

Et kjent eksperiment (museforsøk):

• Mus som fikk tarmflora fra overvektige mennesker ble selv overvektige – selv om de spiste samme mengde mat som de som fikk flora fra slanke.
  • Menneskestudier viser også: tarmtransplantasjon fra friske/slanke mennesker kan bedre insulinfølsomhet og vekt.

🍽️

Hva påvirker tarmfloraen negativt?

• Antibiotikakurer (som nevnt i foruminnlegget)
  • Overdreven sukker-/ultraprosessert mat
  • Stress og dårlig søvn
  • Lavt fiberinntak

🥦 Hva

forbedrer

tarmfloraen?

• Fermentert mat: kombucha, kefir, kimchi, surkål, yoghurt, eplecidereddik
  • Prebiotika (fiber som “mater” gode bakterier): havre, banan, løk, hvitløk, jordskokk
  • Variert, plantebasert kosthold
  • Begrenset antibiotikabruk og stress

💡 Kort sagt:

Akkurat! 

Skrevet

Jeg er en av de som går lett ned i vekt, men tenker at har man problemer med det så må man gjøre aktuelle tiltak. Jeg sleit på ungdomsskolen og brukte 11 timer om dagen på skolearbeid bortsett fra på lørdager. Sånn er det.

Sliter man med vekt kan man eks vente med å jobbe 100% til det har løst seg- ja jeg vet man trenger bolig osv, men man trenger jo god helse og. Så ja, jeg tror det er mye lettere for sånne som meg å gå ned enn mange andre, men man må gjøre de tiltakene som trengs 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (9 minutter siden):

Og her kommer min eminente 5 karb pr. 100 inn. Min "Lavkarbo light" som jeg har skrevet om i endel tråder her fungerer. Legens ord er at jeg er "levende eksempel". Smak på den :)

Jeg har gått ned 15 kg på et halvt år nå på samme kosthold🎉 

Anonymkode: 9b7fb...929

Skrevet

Ok, her kom unnskyldingene likevel. Eller forklaringene, da. Men alt de gjør er å undergrave egne mål, bevisst eller ubevisst. Det er fint å ha disse i bakhånd når man ikke får det til, eller opplever platåer eller tilbakeskritt i vektnedgangen. Jeg har brukt flere av de selv. 

Jeg skjønner at rasjonalisering for hvorfor det er vanskelig eller føles umulig for deg å gå ned i vekt er beskyttende. Og på mange måter er det ubehagelig å føle at man faktisk er ansvarlig for egen vekt. Fordi det medfølger en følelse av mislykkethet. Så jeg skjønner godt det mentale oppi vektnedgangen. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Som er hva selvkontroll og disiplin handler om.

Gjøre ting man hater, ikke liker, ikke orker, ikke vil. Gjør de som om du elsker det. 

Gudene må vite hvor mange ganger jeg har ville droppet trening, spise den ekstra porsjonen, den lille snacksen.

Det er tungt og vanskelig å stå opp 1.5 time før de andre for å rekke å trene før jobb. Det er tungt og kjipt å dra på trening når de andre i familien legger seg for kvelden. Men man gjennomfører for det. Det er viljestyrke og disiplin. Etter litt tid så begynner man å mislike det mindre, så liker man det og til slutt kan man knapt tenke seg et liv uten.

??? Selv om det er slik for deg, er det jo ikke nødvendigvis sånn for alle.

Og for ordens skyld har jeg aldri slitt med vekta selv. For meg er det ganske enkelt å gjøre noen små justeringer hvis jeg har gått opp et par kilo sånn at jeg kommer meg ned igjen til der jeg vil være. Uten særlig mye viljestyrke.

For det du må anerkjenne, er at folk er forskjellige fra deg. Jeg tror at lavkaloridietter er blant det verste man kan begi seg ut på, nettopp fordi det krever en enorm viljestyrke. Det er mye bedre å heller fore kroppen med de næringsstoffene den trenger gjennom kjøtt, grønnsaker, fisk, nøtter, osv helt uten kaloritelling, for hvis kroppen får det den trenger, vil den heller ikke begynne å crave masse usunne og unødvendige ting. Og dermed trenger man heller ikke viljestyrke for å ha en sunn vekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (51 minutter siden):

Jeg er en av de som går lett ned i vekt, men tenker at har man problemer med det så må man gjøre aktuelle tiltak. Jeg sleit på ungdomsskolen og brukte 11 timer om dagen på skolearbeid bortsett fra på lørdager. Sånn er det.

Sliter man med vekt kan man eks vente med å jobbe 100% til det har løst seg- ja jeg vet man trenger bolig osv, men man trenger jo god helse og. Så ja, jeg tror det er mye lettere for sånne som meg å gå ned enn mange andre, men man må gjøre de tiltakene som trengs 

Dette er et godt poeng! Fordi jeg selv og mange jeg kjenner som sliter med vekten, er ressurssterke på enkelte andre områder. Skole kom lett for meg, men overvekt har jeg slitt med lenge. Flere jeg kjenner som alltid har vært slanke strever med livet på måter som jeg har fått til.

Da kommer noe lett for deg, men andre ting ikke. Og det er der det er krevende at man må virkelig legge innsatsen. Og ikke gi opp. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 0.40):

Ukorrekt. Man er overvektig pga. kalorioverskudd.

Anonymkode: 5579b...ead

En passende analogi til dette ville vært at etterforskerne etter Air India tragedien blir oppringt av disse kalori-inn/ut "ekspertene" som forklarer at videre etterforskning er unødvendig for årsaken var at flyet traff bakken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 12.23):

Det forklarer ikke hvorfor noen er slanke til tross for at de spiser mer enn de egentlig burde forbrenne, og noen må ligge i veldig kaloriunderskudd for å rikke vekta. 

Min sønn prøvde å legge på seg, og lå til slutt på over dobbelt av kaloribehovet daglig. Han gikk ikke opp ett gram. 

Det er åpenbart flere faktorer i dette enn kalorier. 

AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 17.49):

Da jeg traff han som etterhvert ble min mann, var han 25 år og student. Han levde på grandis og sjokolade og cola/urge. Han spiste mye, mye, mye mer i antall kcal enn det han trengte. Tynn som en strek! 

Hva ER det dere prater om? Hva betyr det for dere å "spise kalorier enn han trengte" og "dobbelt av kaloribehov"?

Dette er nøyaktig hva TS sikter til. For noe vås

Anonymkode: f5ea7...0e6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 12.23):

Det forklarer ikke hvorfor noen er slanke til tross for at de spiser mer enn de egentlig burde forbrenne, og noen må ligge i veldig kaloriunderskudd for å rikke vekta. 

Min sønn prøvde å legge på seg, og lå til slutt på over dobbelt av kaloribehovet daglig. Han gikk ikke opp ett gram. 

Det er åpenbart flere faktorer i dette enn kalorier. 

AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 17.49):

Da jeg traff han som etterhvert ble min mann, var han 25 år og student. Han levde på grandis og sjokolade og cola/urge. Han spiste mye, mye, mye mer i antall kcal enn det han trengte. Tynn som en strek! 

Hva ER det dere prater om? Hva betyr det for dere å "spise kalorier enn han trengte" og "dobbelt av kaloribehov"?

Dette er nøyaktig hva TS sikter til. For noe vås

Anonymkode: f5ea7...0e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...