AnonymBruker Skrevet 8. juli #1 Skrevet 8. juli Dette skjedde på dagtid i rushen ved Oslo og bussen var full. Jeg satt på vindusplassen også satte det seg en full mann i 40-50 åra ved siden av meg. Han ropte, tok på meg og da jeg sa «NEI» så ble han sur og begynte å rope seksuelle ting til meg. Jeg ble så redd at jeg ikke turte å se rett frem en gang, jeg sank sammen i setet og holdt ansiktet mot vinduet siden jeg var så redd. Han fortsatte med tafsing og lot ofte som at han skulle fikle med sekken for å prøve legge hodet på fanget mitt. Dette pågikk en halvtime. Ingen rundt gjorde noe… Jeg ante ikke hvordan jeg skulle komme meg ut av situasjonen da jeg ikke turte si noe til han igjen, siden han ble så sint da jeg sa ifra første gangen. Jeg turte ikke ta opp tlf eller noe, frøs bare helt til. Hva i alle dager skulle jeg gjort annerledes? Hva hadde vært det tryggeste å gjøre i situasjonen jeg var i? Anonymkode: 447ec...a9e 20
AnonymBruker Skrevet 8. juli #2 Skrevet 8. juli Jeg hadde gått av bussen og tatt neste. Anonymkode: 62276...c0c 11
AnonymBruker Skrevet 8. juli #3 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde gått av bussen og tatt neste. Anonymkode: 62276...c0c Men hvordan hadde du kommet deg ut av vindu setet når han ble mer sint av å ikke få det som han ville?:( ts Anonymkode: 447ec...a9e 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #4 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvordan hadde du kommet deg ut av vindu setet når han ble mer sint av å ikke få det som han ville?:( ts Anonymkode: 447ec...a9e Jeg hadde antagelig blitt voldelig og forsøkt å sparke ham i skrittet. Anonymkode: 62276...c0c 14 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli #5 Skrevet 8. juli Du kunne ropt høyt, slik at bussjåføren måtte ta affære. Anonymkode: 61ec8...898 18
Gjest Alaenera Skrevet 8. juli #6 Skrevet 8. juli Jeg synes først og fremst det er direkte skammelig at ingen medpassasjerer gjorde noe. Som kvinne er man ganske sårbar i en slik situasjon. Med fare for å være gammeldags i tankegangen, hvorfor var det ingen menn som steppet inn? Eller noen som sa ifra til sjåføren i det minste? Sjåføren har lov til å be passasjerer som ikke klarer å oppføre seg om å forlate bussen.
Apis Skrevet 8. juli #7 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvordan hadde du kommet deg ut av vindu setet når han ble mer sint av å ikke få det som han ville?:( ts Anonymkode: 447ec...a9e Sikkert lett å si, for meg som er mann på 53, men ropt høyt, at du ble antastet? Liker å tro at noen da hadde hjulpet deg. 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #8 Skrevet 8. juli Problemet er at du gikk i frys og det kan du jo ikke noe for. Anonymkode: 18116...3fc 5 5 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli #9 Skrevet 8. juli Dårlig at ingen grep inn. Jeg ville teoretisk ha flyttet meg, men vet det er umulig å handle fornuftig når man fryser til. Du var i sannhet omgitt av idioter, for slikt burde folk ha reagert på. Det har jeg selv gjort, og min mann er enda mer våken på slikt. Han fikk engang en slik mann til å flytte seg bort fra en overstadig beruset kvinne som mannen plukket på. Så trodde jeg saken var løst, men min mann fulgte med, og da kvinnen gikk av bussen og den ekle fyren da hoppet ut også, så dro min mann meg ut av bussen også i siste liten. Jeg skjønte ingenting, for feil stopp for oss, til jeg så at mannen som hadde antastet kvinnen fulgte etter henne. Min mann fikk stoppet ham, og vi fulgte kvinnen til døra. Nå skryter jeg av min mann, men pokker heller, det er slike menn (og kvinner!) vi kvinner trenger rundt oss. Ikke feiginger som ikke våger å si eller gjøre noe når slikt skjer foran oss. Anonymkode: 246e4...f2d 12 6 8
AnonymBruker Skrevet 8. juli #10 Skrevet 8. juli For en ekkel mann, men skjønner ikke at du er så passiv, jeg hadde elsket å rive ut håret til en mann som angrep meg. hilsen kvinne som vokste opp med voldelige foreldre, bror og eks mann Anonymkode: 7995d...797 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #11 Skrevet 8. juli Alaenera skrev (1 minutt siden): Jeg synes først og fremst det er direkte skammelig at ingen medpassasjerer gjorde noe. Som kvinne er man ganske sårbar i en slik situasjon. Med fare for å være gammeldags i tankegangen, hvorfor var det ingen menn som steppet inn? Eller noen som sa ifra til sjåføren i det minste? Sjåføren har lov til å be passasjerer som ikke klarer å oppføre seg om å forlate bussen. Jeg tror mange ble skremt, prøvde i starten å få øyekontakt med noen, men det var ingen siden alle sitter jo samme vei… Men jeg er helt enig, jeg hadde satt utrolig stor pris på om noen hadde hjulpet meg med å komme meg bort!! Jeg selv hadde sagt ifra til buss sjåføren om jeg så noen var redde Apis skrev (3 minutter siden): Sikkert lett å si, for meg som er mann på 53, men ropt høyt, at du ble antastet? Liker å tro at noen da hadde hjulpet deg. Skulle ønske jeg var så tøff, men etter at han ble så mye verre og sintere etter første gangen jeg ropte nei så klarte jeg ikke å få noen flere ord ut i det hele tatt.. ts Anonymkode: 447ec...a9e 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli #12 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For en ekkel mann, men skjønner ikke at du er så passiv, jeg hadde elsket å rive ut håret til en mann som angrep meg. hilsen kvinne som vokste opp med voldelige foreldre, bror og eks mann Anonymkode: 7995d...797 Jeg ble passiv etter at forsøket mitt på å si ifra gjorde alt verre:/ ts Anonymkode: 447ec...a9e 2 6
Gjest Alaenera Skrevet 8. juli #13 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror mange ble skremt, prøvde i starten å få øyekontakt med noen, men det var ingen siden alle sitter jo samme vei… Men jeg er helt enig, jeg hadde satt utrolig stor pris på om noen hadde hjulpet meg med å komme meg bort!! Jeg selv hadde sagt ifra til buss sjåføren om jeg så noen var redde Forstår utrolig godt at du ble redd, og håper at du klarer å riste av deg denne opplevelsen Må innrømme at denne tråden her satt en liten støkk i meg, jeg hadde faktisk trodd at folk steppet inn når man ser noe slikt skje.
AnonymBruker Skrevet 8. juli #14 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble passiv etter at forsøket mitt på å si ifra gjorde alt verre:/ ts Anonymkode: 447ec...a9e Om du har hatt et liv som meg så er den latente volden verre enn selve slagene, så jeg utfordrer skjebnen og mulige slag bare for å ikke være fanget. Anonymkode: 7995d...797 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #15 Skrevet 8. juli Det er vanlig å fryse til. Antageligvis var det ganske rasjonelt i denne situasjonen, ettersom han var full og uberegnelig og du satt inneklemt. Å sparke ham i skrittet (som noen foreslår), kunne ha gjort situasjonen veldig farlig. Jeg har opplevd noe lignende, og i ettertid synes jeg at det vanskeligste var at ingen andre sa noe. Selv om jeg sa tydelig at han skulle slutte, og forsøkte å vri meg vekk. Mannen fulgte etter meg, kom med ufine kommentarer og tok stadig tak i meg på nytt. Folk bare stirret, og gjorde ingenting. I ettertid har jeg blitt mye tøffere på å gripe inn selv. Jeg har lært at folk ofte modererer seg kraftig dersom en tredjeperson involverer seg. Som regel holder det å henvende seg til den som er aggressiv og pågående og si «Hei, hva skjer her da?» med et vennlig tonefall. I de tilfellene jeg har gjort dette, har den aggressive personen aldri svart men bare gått fra situasjonen. Jeg er veldig lei meg for at du måtte oppleve dette, men jeg håper at du kan bruke det til noe positivt. Nå vet du jo hvor dan det er å fryse til, og hvor maktesløs man kan føle seg. Kanskje det kommer en mulighet for å bruke denne erfaringen i møte med noen som har det vanskelig ❤️ Anonymkode: 104ea...98a 4 1
Gjest Alaenera Skrevet 8. juli #17 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor gammel er du da? Anonymkode: 35574...1a2 Hvilken relevans tenker du at TS sin alder har? Uavhengig av hvor gamle folk er, når man ser noe ubehagelig skje med noen, så forsøker man å hjelpe personen med å komme seg ut av den situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 8. juli #18 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor gammel er du da? Anonymkode: 35574...1a2 Om ts er 15 eller 55 har da ingenting å si. Anonymkode: b427a...be9 4 2
Virrevirrevapp Skrevet 8. juli #19 Skrevet 8. juli Si NEI Holde hevder fremfor meg Rope og gjøre andre oppmerksom på adferden, evt be om hjelp Dytte/brøyte meg vei forbi ham Slå om han prøver å holde meg tilbake 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #20 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ble passiv etter at forsøket mitt på å si ifra gjorde alt verre:/ ts Anonymkode: 447ec...a9e Det er ikke sikkert at det var så dumt. Det er lett å se for seg at man kunne sagt eller gjort noe i ettertid, men du ville ha risikert at dette eskalerte enda mer. Dessuten er frys-reaksjonen ganske vanskelig å overstyre. De eneste som skal skamme seg over passiviteten sin er medpassasjerene dine… Anonymkode: 104ea...98a 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå