Gå til innhold

Irrasjonell frykt for omgangssyke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei..

Jeg sliter veldig med frykt for omgangssyke. Har alltid fryktet det, men det siste halvåret har det eskalert voldsomt. Aner ikke hvorfor - har to små barn så har jo hatt det i familien to runder bare siste året.. 

Når det skjer, så takler jeg det sånn sett bra. Er ikke redd for å vaske, holde rundt og trøste og hjelpe barna - bare så det er sagt. 

Men nå har frykten begynt å ta over. Jeg analyserer alt hele tiden. Er det noen borte i barnehagen så tenker jeg at det sikkert går omgangssyke. I går måtte de flytte om på ansatte «grunnet sykdom» og da får jeg puls og trykk i brystet med én gang. Tar ikke med barna på lekeland osv. Lar de leke på lekeplasser osv, men det koster meg mye - får tenker på smitterisiko HELE tiden. 

Er ikke det å kaste opp jeg frykter (og er sånn sett ikke redd for å få det selv) - men heller den smitten, uvissheten, sjanse for resmitte (vi opplevde det i høst), at barna er så små at de ikke klarer å si ifra når noe kommer.. Ja. Mangelen på kontroll. 

I kveld hadde minste en rar bleie som lukta…sykdom. Så nå sitter jeg i helspenn og venter på hva som måtte komme.. 

Dette er tungt, og tærer skikkelig på - ikke minst mannen som begynner å gå lei av at jeg stiller spørsmål og analyserer hele tiden. 

Hjelp 🥺 

Anonymkode: 2c6f3...294

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ødelegger livet ditt? Ikke det nei? Da må du endre fokus. 

Anonymkode: d9006...01d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Emetofobi finnes der behandling for! 

Ta kontakt med angstklinikken.no for eksempel, eller fastlegen. 

Det er unødvendig å bruke livet sitt på denne angsten. Den kan behandles bort - er faktisk en av fobiene med best behandlingsprosent. 

Men du må ville bli kvitt det, og du må gjøre mye jobb selv. Men det finnes god hjelp!!! Ikke la være å søke den! 

Anonymkode: 1f965...b6b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Emetofobi finnes der behandling for! 

Ta kontakt med angstklinikken.no for eksempel, eller fastlegen. 

Det er unødvendig å bruke livet sitt på denne angsten. Den kan behandles bort - er faktisk en av fobiene med best behandlingsprosent. 

Men du må ville bli kvitt det, og du må gjøre mye jobb selv. Men det finnes god hjelp!!! Ikke la være å søke den! 

Men er dette emetofobi når det sånn sett ikke er oppkasten jeg er redd for - men heller sykdommen? Løs mage er verre enn oppkast for meg.. 

Men takk for godt svar 😭 Jeg vil bli kvitt det!! Virkelig. Tenk å begrense livet pga. noe sånt som dette..

TS.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Uff, jeg vet jo det.. 😔 Men det sitter nok dypere enn at det er så lett, dessverre. Men takk - det treffer å få sånne kommentarer! 🙏

TS.

Skrevet

Har det samme selv og kjenner andre som også har det på samme måte. Når vi kom oss over de verste småbarnsårene og det ble lengre tid mellom hver runde ble også angsten bedre 😅 Jeg har emetofoboi så derfor er jeg alltid veldig sensitiv til alle tegn som kan minne om omgangssyke. Vi hadde for noen år siden en kraftig runde som gikk igjennom hele familien og det gjorde at jeg fikk helt panikk hver gang noen av ungen ga inntrykk av å ha vondt i magen 🥲

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Uff da, kanskje du burde vurdere å endre fokuset ditt litt selv - du har da ingen kompetanse innen dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også det, men hos meg er det frykten for å kaste opp. Det eneste jeg lener meg på når panikken tar overhånd er at jeg faktisk har fått det sjeldent. Selv når barna var små så ble jeg sjeldent smittet. 

Jeg er opptatt av håndhygiene, og det er slik det smitter. Virus fra avføring eller oppkast som blir overført fra hånd til munn er vanligst, ikke dråpesmitte man innånder som forkjølelse. Passer du på og har med deg whipes ute så skal du være godt sikret. 

Anonymkode: b0a87...5b2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
snurk skrev (2 timer siden):

Har det samme selv og kjenner andre som også har det på samme måte. Når vi kom oss over de verste småbarnsårene og det ble lengre tid mellom hver runde ble også angsten bedre 😅 Jeg har emetofoboi så derfor er jeg alltid veldig sensitiv til alle tegn som kan minne om omgangssyke. Vi hadde for noen år siden en kraftig runde som gikk igjennom hele familien og det gjorde at jeg fikk helt panikk hver gang noen av ungen ga inntrykk av å ha vondt i magen 🥲

Når var de verste småbarnsårene over for dere da? Mtp slik sykdom? 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg søkt hjelp for. Angst som eskalerer blir nok ikke lettere å håndtere senere.

Anonymkode: e2b10...a85

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alt som.var smittsomt, ble veldig redusert da de begynte på skolen 😊

• Liker 1
Skrevet (endret)

Føler sånn med deg 😖 Jeg har emetofobi, men den styrte ikke livet mitt før vinteren jeg hadde toåring i barnehage og ammende baby på snart året. Det vinterhalvåret, fra oktober til april, var det alltid minst ett barn med omgangssyke på avdelingen. De ble aldri kvitt det!! Toåringen ble heldigvis aldri syk med oppkast, men fikk diaré, og jeg og mannen ble smittet og styggdårlige 5 ganger den vinteren. Jeg har attpåtil cptsd og har med det veldig lav terskel for psykisk belastning, så etter den vinteren har jeg ikke vært den samme.

Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg tenker på sykdom hvert femte minutt fra jeg våkner til jeg legger meg, hver dag, hele vinterhalvåret. Jeg har ofte mareritt om det òg. Jeg overanalyserer ALT og får panikkanfall hvis mannen ringer tilfeldig fra jobb og sier «jeg kommer hjem tidlig i dag», for da tror jeg han har kastet opp. Jeg er akkurat som deg, TS! Tror alt er et tegn på at det er sykdom rundt oss, vil ikke ta med barna på lekeland og nå når begge går på skolen er det nesten verre, for de kan jeg ikke bare ta fri noen dager hvis jeg vet det er utbrudd.

Angsten har tatt over livet mitt, og jeg har hatt det sånn i 7 år nå. Ironisk nok valgte vi å starte småbarnsperioden på nytt med nr 3 etter de eldste begynte på skole 🥲 Men heldigvis skal minste være hjemme til året hun fyller tre uansett. Må presisere at det valget ikke er tatt for å unngå sykdom, altså, men av helt andre grunner 😅

Jeg klarer ikke å se for meg hvordan jeg noen gang skal bli bedre, for hos meg ligger det alvorlig ptsd i bunn og det kompliserer behandlingen betraktelig. 

Safe to say, noe av de verste folka jeg vet av er de som sender ungene for tidlig tilbake i bhg og skole, eller bruker karantenetiden på lekeland!! Jeg trodde kun de største idiotene gjorde det, men jeg har lest utallige innlegg på forum og i termingrupper hvor foreldrene skriver om hvor letta de er for at lekeland finnes når ungene nettopp har frisknet til og ikke kan dra i bhg, og trenger å bli aktiviser! 😳

Edit: beklager hvis jeg kupper tråden din TS. Jeg føler bare sånn med deg og jeg finner en slags trøst i at vi er flere. Det er virkelig grusomt å ha det slik. Det aller, aller verste med omgangssyke er uvissheten, spesielt når en vet at en kan være smittet og man bare går og venter på at det skal bryte ut.

Endret av LilleVy94
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
LilleVy94 skrev (3 minutter siden):

Føler sånn med deg 😖 Jeg har emetofobi, men den styrte ikke livet mitt før vinteren jeg hadde toåring i barnehage og ammende baby på snart året. Det vinterhalvåret, fra oktober til april, var det alltid minst ett barn med omgangssyke på avdelingen. De ble aldri kvitt det!! Toåringen ble heldigvis aldri syk med oppkast, men fikk diaré, og jeg og mannen ble smittet og styggdårlige 5 ganger den vinteren. Jeg har attpåtil cptsd og har med det veldig lav terskel for psykisk belastning, så etter den vinteren har jeg ikke vært den samme.

Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg tenker på sykdom hvert femte minutt fra jeg våkner til jeg legger meg, hver dag, hele vinterhalvåret. Jeg har ofte mareritt om det òg. Jeg overanalyserer ALT og får panikkanfall hvis mannen ringer tilfeldig fra jobb og sier «jeg kommer hjem tidlig i dag», for da tror jeg han har kastet opp. Jeg er akkurat som deg, TS! Tror alt er et tegn på at det er sykdom rundt oss, vil ikke ta med barna på lekeland og nå når begge går på skolen er det nesten verre, for de kan jeg ikke bare ta fri noen dager hvis jeg vet det er utbrudd.

Angsten har tatt over livet mitt, og jeg har hatt det sånn i 7 år nå. (…)

Jeg klarer ikke å se for meg hvordan jeg noen gang skal bli bedre, for hos meg ligger det alvorlig ptsd i bunn og det kompliserer behandlingen betraktelig. 

Safe to say, noe av de verste folka jeg vet av er de som sender ungene for tidlig tilbake i bhg og skole, eller bruker karantenetiden på lekeland!! Jeg trodde kun de største idiotene gjorde det, men jeg har lest utallige innlegg på forum og i termingrupper hvor foreldrene skriver om hvor letta de er for at lekeland finnes når ungene nettopp har frisknet til og ikke kan dra i bhg, og trenger å bli aktivisert 😭

Åh, her kjenner jeg meg igjen i mye ja 😭 konstant tankekjør, bekymring og overanalysering.. Føler med deg og!!! 

Lekeland er og blir uaktuelt. Sorry not sorry 🫠

Har du prøvd behandling? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette hadde jeg søkt hjelp for. Angst som eskalerer blir nok ikke lettere å håndtere senere.

Anonymkode: e2b10...a85

Takk for svar - har faktisk sendt henvendelse til en terapeut nå i kveld 🤞

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åh, her kjenner jeg meg igjen i mye ja 😭 konstant tankekjør, bekymring og overanalysering.. Føler med deg og!!! 

Lekeland er og blir uaktuelt. Sorry not sorry 🫠

Har du prøvd behandling? 

Å dra på Lekeland må jeg tvinge meg selv til en gang i blant. Det er prima eksponeringsterapi, haha. Som om det ikke er nok eksponeringsterapi å bare vite at ungen din er i bhg/skole blant andre barn 🥲

Jeg har ikke prøvd behandling, men jeg må det nå, før jeg tørner helt. Og det smitter jo også over på barna (pun not intended). «Ikke ta på den, bruk albuen når du trykker på heisknappen, dytt opp døren med rumpa, er du dårlig i magen? Vasket du hendene godt?»… 

DPS har gitt avslag på avslag de siste gangene fastlegen har henvist meg pga psyken fordi jeg allerede har vært inn/ut der en rekke ganger de siste årene. Ett eller annet må de ha skrevet etter forrige runde som gjør at de ikke vil ta meg inn igjen. De ser vel på min behandling som bortkasta ressurser.

AnonymBruker
Skrevet
LilleVy94 skrev (2 minutter siden):

Å dra på Lekeland må jeg tvinge meg selv til en gang i blant. Det er prima eksponeringsterapi, haha. Som om det ikke er nok eksponeringsterapi å bare vite at ungen din er i bhg/skole blant andre barn 🥲

Jeg har ikke prøvd behandling, men jeg må det nå, før jeg tørner helt. Og det smitter jo også over på barna (pun not intended). «Ikke ta på den, bruk albuen når du trykker på heisknappen, dytt opp døren med rumpa, er du dårlig i magen? Vasket du hendene godt?»… 

DPS har gitt avslag på avslag de siste gangene fastlegen har henvist meg pga psyken fordi jeg allerede har vært inn/ut der en rekke ganger de siste årene. Ett eller annet må de ha skrevet etter forrige runde som gjør at de ikke vil ta meg inn igjen. De ser vel på min behandling som bortkasta ressurser.

Så leit at du ikke får behandling.. jeg har sendt henvendelse til en terapeut privat nå i kveld etter at jeg opprettet denne tråden 🤞

Det jeg hevet ut her er som å høre meg!!! Haha - er jo ikke noe å le av, men det var bare helt på prikk likt 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Angst kommer i mange former og det er jo det det er- irrasjonelt. 
Det verste som kan skje er at du kaster opp. Det er kroppen sin måte å rydde opp på om du har bakterier- virus eller noe som ikke skal være der. Det er ubehagelig men like ufarlig som å få løs mage. 
Mange er redd for selve ubehaget med å være kvalm. Du har vært gravid 2 ganger og har opplevd kvalme ? Jeg liker heller ikke å få omgangssyken, nettopp fordi det er så fryktelig ubehagelig og man mister kontrollen. 

Anonymkode: 65980...e95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Etter barnehagealder har våre to bare hatt omgangssyke et par ganger hver. Da lærte de seg at å vaske hendene er viktig. Jeg måtte gi opp kontrollen i barnehagen for at det ikke ville påvirke dem negativt, og være "hun der hysteriske" ift overarbeidete ansatte. Små barn skal ikke påprakkes mine nevroser, de vil ta på alt og putte ting i munnen. Det vil føles usikkert for dem å bli konstant irettesatt ved å bare være barn. 

Anonymkode: b0a87...5b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så leit at du ikke får behandling.. jeg har sendt henvendelse til en terapeut privat nå i kveld etter at jeg opprettet denne tråden 🤞

Det jeg hevet ut her er som å høre meg!!! Haha - er jo ikke noe å le av, men det var bare helt på prikk likt 🙈

Veldig bra at du har tatt det steget 🩷 Håper virkelig du får noe utav det!

Ellers kan jeg si at én ting som har hjulpet meg litt når angsten er som verst er å ikke klikke meg inn på steder jeg vet jeg kan bli eksponert for triggere. Det kan være influensere med barn, termingrupper, kvinneguidens forum, snap og Instagram stories til folk med barn osv. Tviler egentlig venninna di vil reagere om du velger å ikke se storyen hennes gjennom høysesongen 😅 Du kan også si fra til kjente og kjære om at du ikke vil at de skal nevne noe om sykdom til deg. Jeg kan finne på å ikke ville besøke familie lenge etter de har hatt utbrudd, og da er det best å ikke vite i det hele tatt.

Eksponeringsterapi er mye av det som må til, men det fungerer ikke hvis du blir bombardert med det i tide og utide. Det bør helst foregå i en kontrollert setting med noen å støtte deg på.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det? :klo:

Anonymkode: 86c82...08b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...