AnonymBruker Skrevet 8. juli #1 Skrevet 8. juli Hei. jeg har hatt flere runder hos dps og blitt utredet for både adhd, borderline og bipolar uten noen konklusjoner. Men har allikevel alltid følt det er noe galt med meg. Gått hos privat psykolog en tid nå og det har kommet fram at ikke bare har jeg blitt retraunatisert og dårligere av dps, men de har ikke sett meg i det hele tatt. den private psykologen skisserer nå 2 forskjellige veier videre. Enten nok engang henvises til dps for utredning og behandling. Eller gå til en privat psykiater med traumekompetanse. Noe som vil koste 2500kr per time. Årsaken til at jeg nå må gå videre er fordi privat psykolog ikke er bra nok for nav. De krever enten dps eller psykiater. Med tanke på den dårlige erfaringen jeg har fra dps er det fristende å gå privat.. men dyrt.. hva ville dere gjort? Gitt dps enda et forsøk? Anonymkode: 2c249...96c
AnonymBruker Skrevet 8. juli #2 Skrevet 8. juli Jeg ville forsøkt å finne ut hvorfor den psykologen du allerede har ikke er bra nok for nav. Det høres bare veldig merkelig ut. Jeg hadde klaget på det, rett og slett. Har dps der du bor traumekompetanse? Kan du ev henvises til en annen dps som har det? Jeg tror ikke jeg hadde gått til den samme dps igjen, men kunne prøvd en annen - OM de har traumekompetanse. Privat til 2500 timen hadde jeg ikke hatt råd til, og det kan ikke nav kreve, heller. Anonymkode: b5691...6b4 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli #3 Skrevet 8. juli Ingen bombe at DPS retraumatiserer eller ikke finner noe/gir feil diagnose. Be fastlege henvise til avtalespesialist, da har du bedre odds for å komme til noen med kompetanse på traumer. De psykolog-fjottene hos DPS mangler for mye kunnskap. Anonymkode: 40f4c...4ad 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #4 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen bombe at DPS retraumatiserer eller ikke finner noe/gir feil diagnose. Be fastlege henvise til avtalespesialist, da har du bedre odds for å komme til noen med kompetanse på traumer. De psykolog-fjottene hos DPS mangler for mye kunnskap. Anonymkode: 40f4c...4ad Ingen henvisninger kommer utenom dps lengre dessverre. Anonymkode: 6f660...a6b
AnonymBruker Skrevet 9. juli #5 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ingen henvisninger kommer utenom dps lengre dessverre. Anonymkode: 6f660...a6b Det vet jeg, men man kan fortsatt tvinge frem at man kommer til spesialist fremfor psykolog. Anonymkode: 40f4c...4ad
AnonymBruker Skrevet 9. juli #6 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det vet jeg, men man kan fortsatt tvinge frem at man kommer til spesialist fremfor psykolog. Anonymkode: 40f4c...4ad Psykolog kan være spesialist. Anonymkode: 6ab15...5fd 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #7 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Psykolog kan være spesialist. Anonymkode: 6ab15...5fd Jeg vet det. Poenget er at det ofte er psykolog som ikke er spesialist som utreder. Anonymkode: 40f4c...4ad
AnonymBruker Skrevet 10. juli #8 Skrevet 10. juli Det er ganske utrolig, rett og slett fordi en privat spesialist har nemlig gjort det rette: spesialisert seg. Hadde NAV fått et innblikk i hvor liten kompetansen er på PTSD på DPS ene, hadde nok tonen blitt en annen. 10 timer for å utrede og behandle PTSD... helt på bærtur. Og ofte av en fersk og nyutdannet person i begynnelsen av 20-årene, som må veiledes. Helt vilkårlig hvilken kompetanse vedkommende har. Ventetider på opp mot 6 måneder, mens symptomene bare blir verre og verre og tar lenger tid å behandle. Opplegget er skapt for å feile. Det er fult mulig å leve godt med PTSD og bli bedre, men det krever god innsats og hjelp fra noen som kan dette. Kosthold, fysisk aktivitet, kunnskap om kroppen, yoga, sosialt fellesskap med likesinnede, natur... ikke et skjema fra dps man skal fylle ut ... DPS er bare tull! Men man må gjennom om man skal få godkjenning hos NAV, framfor å bli frisk.... Anonymkode: 9fe11...1c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #9 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ganske utrolig, rett og slett fordi en privat spesialist har nemlig gjort det rette: spesialisert seg. Hadde NAV fått et innblikk i hvor liten kompetansen er på PTSD på DPS ene, hadde nok tonen blitt en annen. 10 timer for å utrede og behandle PTSD... helt på bærtur. Og ofte av en fersk og nyutdannet person i begynnelsen av 20-årene, som må veiledes. Helt vilkårlig hvilken kompetanse vedkommende har. Ventetider på opp mot 6 måneder, mens symptomene bare blir verre og verre og tar lenger tid å behandle. Opplegget er skapt for å feile. Det er fult mulig å leve godt med PTSD og bli bedre, men det krever god innsats og hjelp fra noen som kan dette. Kosthold, fysisk aktivitet, kunnskap om kroppen, yoga, sosialt fellesskap med likesinnede, natur... ikke et skjema fra dps man skal fylle ut ... DPS er bare tull! Men man må gjennom om man skal få godkjenning hos NAV, framfor å bli frisk.... Anonymkode: 9fe11...1c1 Helt riktig. Psykologene på DPS ser i stor grad ut til å være relativt nyutdannende med liten erfaring, hvor de da skal være ansvarlig for å både vurdere riktig og behandle pasienten riktig. Nå mener jeg ikke utelukkende behandling for lidelse, men hvordan terapeut behandler pasienten i selve utredningen. For det er helt hinsides hva disse psykologen får seg til å si, som gjør vondt verre for pasienten. Og man må ikke våge å si i mot, da er man vanskelig og motsetter seg behandling. DPS er skammelig, jeg forstår ikke at det kan være lov at psykologer med så liten erfaring skal vurdere så psyke mennesker. Trist, bare trist. Anonymkode: 40f4c...4ad 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #10 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Helt riktig. Psykologene på DPS ser i stor grad ut til å være relativt nyutdannende med liten erfaring, hvor de da skal være ansvarlig for å både vurdere riktig og behandle pasienten riktig. Nå mener jeg ikke utelukkende behandling for lidelse, men hvordan terapeut behandler pasienten i selve utredningen. For det er helt hinsides hva disse psykologen får seg til å si, som gjør vondt verre for pasienten. Og man må ikke våge å si i mot, da er man vanskelig og motsetter seg behandling. DPS er skammelig, jeg forstår ikke at det kan være lov at psykologer med så liten erfaring skal vurdere så psyke mennesker. Trist, bare trist. Anonymkode: 40f4c...4ad Jeg ble dårligere av å gå til DPS. Det kan også se i journalen. og familien merket det. Jeg måtte til slutt stoppe å gå til dps. I tillegg var det så mye sykdom, permisjon og hun siste jeg hadde gikk i fødslespermisjon, etter å vært syk MYE. Fikk en ny behandler etter at jeg ringte og krevde det. Hun starter den første timen vår med å melde seg syk. Da var det nok for meg. Jeg eksploderte dro til legen og sa at dette ikke går lenger. Nå må vi finne noe annet. DPS er så dårlig som det kan få blitt. Jeg har også nevnt min bekymring rundt at jeg tror jeg kan ga kompleks ptsd, men de knytter med at mine traumer kommer av at jeg er sliten av studier. Jeg mener det kommer av traumene jeg har blitt utsatt for. Anonymkode: bd54c...7a5
AnonymBruker Skrevet 10. juli #11 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble dårligere av å gå til DPS. Det kan også se i journalen. og familien merket det. Jeg måtte til slutt stoppe å gå til dps. I tillegg var det så mye sykdom, permisjon og hun siste jeg hadde gikk i fødslespermisjon, etter å vært syk MYE. Fikk en ny behandler etter at jeg ringte og krevde det. Hun starter den første timen vår med å melde seg syk. Da var det nok for meg. Jeg eksploderte dro til legen og sa at dette ikke går lenger. Nå må vi finne noe annet. DPS er så dårlig som det kan få blitt. Jeg har også nevnt min bekymring rundt at jeg tror jeg kan ga kompleks ptsd, men de knytter med at mine traumer kommer av at jeg er sliten av studier. Jeg mener det kommer av traumene jeg har blitt utsatt for. Anonymkode: bd54c...7a5 Jeg har fått diagnosen k-ptsd etter behandling av privat psykolog. Dps ga meg diagnosene generalisert angst og fikk ikke sparket meg fort nok ut. Det har gitt meg mange år med unødvendig lidelse. Dps er en vits og jeg vil aldri tilbake. Nå skal jeg betale for behandling i det private, og bytter uten å nøle hvis behandling ikke fungerer for meg. Jeg skjønner at jeg er heldig som har den muligheten. Dps gjorde meg mye sykere, jeg er skremt. Anonymkode: b19f6...e11 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #12 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har fått diagnosen k-ptsd etter behandling av privat psykolog. Dps ga meg diagnosene generalisert angst og fikk ikke sparket meg fort nok ut. Det har gitt meg mange år med unødvendig lidelse. Dps er en vits og jeg vil aldri tilbake. Nå skal jeg betale for behandling i det private, og bytter uten å nøle hvis behandling ikke fungerer for meg. Jeg skjønner at jeg er heldig som har den muligheten. Dps gjorde meg mye sykere, jeg er skremt. Anonymkode: b19f6...e11 Samme her! Det er helt latterlig hvor dårlige DPS er, rett og slett. Psykolog vet heller ikke at ved k-ptsd så er emosjonelle flashbacks veldig vanlig fremfor visuelle flashbacks, særlig hvor det ikke er overgrep/fysisk vold involvert. Jeg vurderer også å gå privat, men vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg enda. Samt jeg må skaffe kapital først. Akkurat samme opplevelse, kunne ikke sparke meg fort nok ut. Anonymkode: 40f4c...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #13 Skrevet 10. juli Leit at det er så mye dårlig behandling der ute.. Men vil bare si at jeg har fått veldig god hjelp for k-ptsd og dissosiasjon på DPS. Gikk lenge i en gruppe, og deretter traumebehandling hos en veldig dyktig psykolog.spes hvor vi brukte EMDR en del av timene. Takknemlig for at jeg fikk såpass god hjelp i det offentlige. Så det er mulig, men man må ofte dessverre ha flaks.. Beste er nok å gå privat til en spesialist på traumer, så lenge man har muligheten til det. Anonymkode: c1c96...8fb
AnonymBruker Skrevet 11. juli #14 Skrevet 11. juli Har lyst til å gi et eksempel på hvor elendig kvaliteten på DPS kan være. X var til behandling med diagnosene OCD og anoreksi. Ved starten av behandlinga blir det litt prat på en eks (av motsatt kjønn) som det nettopp er blitt slutt med fordi vedkommende godt og vel tråkket over noen intimsoner, for å si det forsiktig. Etter noen måneder forteller x glad om en ny kjæreste, denne gangen av samme kjønn. X drar hjem og får et par timer senere en telefon fra psykologen som informerer om at etter litt drøfting med sin veileder har hun bestemt seg for å sette borderline personlighetsforstyrrelse som hoveddiagnose. Jeg var der og hørte samtalen på høytaler og får signalisert til X at hen bør spørre hva grunnlaget for det er, den diagnosen er tross alt aldri blitt nevnt og hen kjenner seg ikke igjen i den. Gjett tre ganger hva begrunnelsen var... "Det er typisk borderline adferd å vingle fra det ene til det andre, slik X nå plutselig vingler mellom kvinnelige og mannlige kjærester." X spør etter flere begrunnelser, men får ingen og begynner å gråte og gir meg røret. Fy faen jeg ble sint! Har ikke folk, og attpåtil en tenåring, lov å komme ut av skapet lenger uten at det må sykliggjøres??? Eller lov å være bifil, for den del?? Det er greit, hvis X hadde passet inn i diagnosekriteriene hadde hen jo måttet akseptere diagnosen selv om den kan være svært stigmatiserende, men hen fylte jo tydeligvis ikke et eneste ekte diagnosekriterie. Det endte med at diagnosen ble fjernet igjen på neste time etter et par telefoner til, men X som var både sjenert og forsiktig hadde kommet til å være feildiagnostisert for kanskje resten av livet hvis hen ikke hadde hatt samtalen på høytaler og jeg tilfeldigvis var i rommet. Så hvis å komme ut av skapet eller å være bifil kan resultere i å få en såpass heavy diagnose uten noen utredning for det - hvor mange mennesker sender de da ut derfra med totalt feil diagnoser? Det må være jævlig mange... Anonymkode: c6d1e...f99 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli #15 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har lyst til å gi et eksempel på hvor elendig kvaliteten på DPS kan være. X var til behandling med diagnosene OCD og anoreksi. Ved starten av behandlinga blir det litt prat på en eks (av motsatt kjønn) som det nettopp er blitt slutt med fordi vedkommende godt og vel tråkket over noen intimsoner, for å si det forsiktig. Etter noen måneder forteller x glad om en ny kjæreste, denne gangen av samme kjønn. X drar hjem og får et par timer senere en telefon fra psykologen som informerer om at etter litt drøfting med sin veileder har hun bestemt seg for å sette borderline personlighetsforstyrrelse som hoveddiagnose. Jeg var der og hørte samtalen på høytaler og får signalisert til X at hen bør spørre hva grunnlaget for det er, den diagnosen er tross alt aldri blitt nevnt og hen kjenner seg ikke igjen i den. Gjett tre ganger hva begrunnelsen var... "Det er typisk borderline adferd å vingle fra det ene til det andre, slik X nå plutselig vingler mellom kvinnelige og mannlige kjærester." X spør etter flere begrunnelser, men får ingen og begynner å gråte og gir meg røret. Fy faen jeg ble sint! Har ikke folk, og attpåtil en tenåring, lov å komme ut av skapet lenger uten at det må sykliggjøres??? Eller lov å være bifil, for den del?? Det er greit, hvis X hadde passet inn i diagnosekriteriene hadde hen jo måttet akseptere diagnosen selv om den kan være svært stigmatiserende, men hen fylte jo tydeligvis ikke et eneste ekte diagnosekriterie. Det endte med at diagnosen ble fjernet igjen på neste time etter et par telefoner til, men X som var både sjenert og forsiktig hadde kommet til å være feildiagnostisert for kanskje resten av livet hvis hen ikke hadde hatt samtalen på høytaler og jeg tilfeldigvis var i rommet. Så hvis å komme ut av skapet eller å være bifil kan resultere i å få en såpass heavy diagnose uten noen utredning for det - hvor mange mennesker sender de da ut derfra med totalt feil diagnoser? Det må være jævlig mange... Anonymkode: c6d1e...f99 Syltynn grunnlag for en så stigmatisert diagnose. Anonymkode: 1d637...214 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #16 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syltynn grunnlag for en så stigmatisert diagnose. Anonymkode: 1d637...214 Ja, virkelig. Syltynt grunnlag for å gi en diagnose i det hele tatt. Her i landet sluttet vi vel så vidt jeg vet å se på homofili som sykdom i 1972. Anonymkode: c6d1e...f99
AnonymBruker Skrevet 11. juli #17 Skrevet 11. juli TS her. Et eksempel fra DPS for meg: jeg har strukturell dissosiasjon (vet vi nå pga det private). Dps brukte en hel time på å forklare meg og tegne opp toleransevibduet, men jeg satt omtrent bare og gråt og var helt i ubalanse hele timen. Da fikk jeg kjeft for at jeg gråt fordi her « var det ingenting å gråte for!». Det DPS ikke skjønte var at jeg var ikke den funksjonelle delen av meg. Det var mitt indre sårede barn som var i den timen. Og det ble bare mye verre av å bli møtt med kjeft og beskjeden om at «her er det ingenting å gråte for!». Og for å toppe ironien var jeg jo så langt utenfor det toleransevibduet som mulig i timen om toleransevibduet… 🙄😭Hvordan skal det bygge noe tillit…….. Anonymkode: 2c249...96c 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #18 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 10.38): Det vet jeg, men man kan fortsatt tvinge frem at man kommer til spesialist fremfor psykolog. Anonymkode: 40f4c...4ad Hvem er spesialist/hvilken type spesialist skal man til utenom en psykologspesialist? Anonymkode: 4bc26...d3c
AnonymBruker Skrevet 11. juli #19 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): X drar hjem og får et par timer senere en telefon fra psykologen som informerer om at etter litt drøfting med sin veileder har hun bestemt seg for å sette borderline personlighetsforstyrrelse som hoveddiagnose AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så hvis å komme ut av skapet eller å være bifil kan resultere i å få en såpass heavy diagnose uten noen utredning for det - hvor mange mennesker sender de da ut derfra med totalt feil diagnoser? Det må være jævlig mange... Ja, det er veldig mange, og de blir ufrivillig kasteballer i systemet. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Syltynn grunnlag for en så stigmatisert diagnose. Stigmatiserende ja; en jente forsøkte å ta sitt eget liv etter å ha fått denne diagnosen. Hun hadde PTSD etter overgrep, fra psykologspesialist, og grunnet en en psykologstudent som ignorerte den, forsøkte hun dette. Sann historie, dessverre. Hun ble heldigvis til slutt trodd og det ordnet seg diagnosemessig, og fikk riktig hjelp. PTSD etter overgrep har juridisk betydning også, så kompetansen er mildt sagt alarmerende. Men emosjonelt ustabil kan visstnok ha overlappende symptomer til PTSD. Anonymkode: 9fe11...1c1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #20 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem er spesialist/hvilken type spesialist skal man til utenom en psykologspesialist? Anonymkode: 4bc26...d3c Avtalespesialist er psykologspesialist, men har avtale med helfo. https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/psykisk-helse/psyknytt/her-er-oversikten-over-avtalespesialister Det må uansett godkjennes av DPS for å bli henvist dit, alt går (dessverre) via dem sånn sett. Man fastlegen din kan konkret be om dette i henvisning, men det må argumenteres godt for. Skal be om det selv, med mindre de lar meg komme til psykologspesialist hos DPS. Hittil bare vært hos psykolog, som er så kunnskapsløs og takstløs at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.. Anonymkode: 40f4c...4ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå