Gå til innhold

Sliten av «oppussing-ferie». Hvordan holde ut?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på dag 2 av en ferie der vi skal bruke tiden på å være hjemme og pusse opp. Det vil si mannen gjør oppussingsarbeidet da dette er noe jeg ikke kan og jeg skal være barna på 3 og 7 år. Noen tips til hva man kan gjøre når det blir sutring og krangling? Har ikke bil så vi holder oss mest i nærområdet. Andre barn er reist på ferie.
Dette er den ferien vi har så må gjøre det beste ut av det. Eldste har hjulpet far litt med diverse arbeid, men mye av dette er for fysisk tungt for henne. I dag har vi badet, stekt vafler, gått tur til lekeplassen, og tegnet og malt i hagen. Hva skal vi finne på i morgen? Er det normalt å bli så daussliten av dette? 

Anonymkode: 9e270...b96

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det eldste barnet ditt kan godt øve på å leke alene / underholde seg selv. Det er en fin alder til å trene på konsentrasjon, utholdenhet og kjedsomhet. Hvis absolutt alle venner / venninner er på ferie, så er det bare å sende henne ut med noe kritt eller en kasse hun kan samle "kule ting fra naturen" i. Hvis alt annet feiler kan du bare printe ut noe arbeidsark fra skolen så kan hun ta igjen det hun har glemt av matte og norsk.

Nå har du kanskje skjønt at jeg er en relativt streng forelder, så det er ikke mye krangling hjemme hos oss. Når det er krangling mellom barna kreves det kun ett blikk så skjønner de at de skal oppføre seg. Sutring er det verre med, når de setter igang med "mamamamamamamama" så bare ignorerer jeg dem. De er jo som kjæledyr, de må lære seg at de ikke får oppmerksomhet på den måten. Når det endelig er et avbrudd og stillhet, gjentar jeg rolig regelen vi har her i huset, "hvis du har lyst til å si noe, ta på meg, ikke mas på meg". Jeg blir veldig overstimulert av masing, så når barna vil noe legger de sin hånd oppå min / tar tak i skjorten min e.l og venter til jeg snur meg og sier "ja?". 

Men jeg har ungene mine veldig godt trent da. Så ikke forvent forbedring over natten. Og dette gjelder i all hovedsak 5+. 

Anonymkode: 500cb...eda

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

«Ferie»…

ja, helt normalt å bli sliten av dagene med 3 og 7 åring. Særlig førstnevnte tar jo vanligvis knekken på en på fir korte ettermiddagstimer, for ikke å snakke om en helg.. føler bare med deg.

Men, når der er sagt hadde vi 6 uker koronastengt bhg i mars 2020, da jentene var nettopp fylt 2 og 4 år. Overlevde ved å bytte på hvem som jobbet. Vi delte oftest dagen i to, byttet om ved lunsj.

så, skal dette være mange uker tenker jeg at oppussingen bare får gå saktere, og at mannen din bare må ta sin økt med barna han også og gi deg litt «fri». Kanskje du kan vaske, rydde, støvsuge for han, holde utstyret hans (verktøyet altså ;) ) i orden, eller gjør noe annet for å hjelpe han hvis det virkelig er nada du kan bidra med i oppussingen ellers. Eventuelt ber du han ta barna, så finner du ut på youtube hvordan du skal gjøre ting og lærer deg nye ting underveis. Skader ikke det heller, så kan du hjelpe til mer og mer.

Har sett så mange episoder av sinnasnekkeren med par som har lagt det opp slik dere tenker, der parforholdet synger på siste vers, den ene hater å pusse opp, den andre hater å bare passe barn, men ingen lar den andre slippe til på deres «arena» Otto har vært ganske streng med mannfolk som ikke slipper til damene og forventer barnepass, og like streng med damer som sier de ikke kan pusse opp så de «må» passe barna. Viser seg hver gang at det et bare tull, man må bare lære ting først. Og der er jo youtube en genial greie nå.

Er det snakk om denne ene uka så fyller du dagene passe mye og holder ut.

Og nb, min erfaring er, at hvis dette er første ferieuka, så er jo barna i ulage pga endringen fra sfo/bhg til ferie. Det tar noen dager for å komme inn i feriemodus. Eller et par uker når de er små… vi har alltid masse krangling i starten, det hører med, men det går over etter en stund :) 

Anonymkode: 90fdb...cf8

• Liker 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi er på dag 2 av en ferie der vi skal bruke tiden på å være hjemme og pusse opp. Det vil si mannen gjør oppussingsarbeidet da dette er noe jeg ikke kan og jeg skal være barna på 3 og 7 år. Noen tips til hva man kan gjøre når det blir sutring og krangling? Har ikke bil så vi holder oss mest i nærområdet. Andre barn er reist på ferie.
Dette er den ferien vi har så må gjøre det beste ut av det. Eldste har hjulpet far litt med diverse arbeid, men mye av dette er for fysisk tungt for henne. I dag har vi badet, stekt vafler, gått tur til lekeplassen, og tegnet og malt i hagen. Hva skal vi finne på i morgen? Er det normalt å bli så daussliten av dette? 

Har vært og kjøpt basseng i dag. Setter det opp og fyller det i morgen. Så regner jeg med det aktiviserer de en stund i dagene fremover. 

Anonymkode: 965d7...7e6

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle mine ferier er barnepass mens mannen jobber. Mitt eneste tips er å komme seg ut av huset hver dag. Sykkeltur, hagesenter, samme hva. 

Anonymkode: 94643...630

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir sliten av å underholde barn hele dagen alene,  ihvertfall når det blir krangling og sutring. 

Forslag til ting å gjøre på: dra på biblioteket, nye lekeplasser, lekeland, museum, åpen gård. Bak pizzahorn med dem og ta med som niste på tur. Evt lag ostesmørbrød, pannekaker, pølser eller popp popkorn over bål eller primus. Kanskje i fjæra? Eller ta med hengekøye på tur og lese bøker i den. Plukke skjell på stranden. Lag kongledyr. Telte i hagen eller nærområdet, evt bare på dagtid som et koselig sted å leke. Vass i en bekk og lag fiskestang av pinner og hyssing og la dem leke. Plukk blåbær, ta med hjem og lag pannekaker. Løpe barfot i vått gress. Enten når det regner litt eller med vannspreder. 

La dem velge seg en ny leke på lekebutikken eller kjøp inn noe hobbyting, fargelegginsbøker eller perler. Se etter billige hageleker på finn? En rutsjebane i plast og et plaskebasseng underholder lenge. Eller trampoline, aquaplay etc. Eller utelekekjøkken. Det kan de leke med selv når det regner og så lemper du dem i badekaret med en badebombe etterpå. 

Lag kino i stua med popkorn og billetter. Lag fort av stoler, puter og pledd og les bøker i. 

Anonymkode: f4723...d16

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett på sprederen, smør dem med solkrem og la dem leke for seg selv en stund. 

Anonymkode: b5ae2...966

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må prøve å ikke gjøre altfor mye hver dag. Barna må også få anledning til å aktivere seg selv. 

Jeg var alene med tre barn mens jeg pusset opp huset. Alt går, men ingenting går dersom du tenker at du konstant må aktivere dem. 

Ting mine barn ble engasjert med når jeg var opptatt:

Plaskebasseng i hagen. 

Å løpe under vannspreder.

Vannpistoler å skyte på hverandre med. 

Bygge kassebil. 

Når det blåste laget jeg enkle "drager" til dem av handleposer med tau i. 

Ja det var det jeg kom på i farten. 

Anonymkode: 04a1c...c7e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om deres kommune har BUA. Da kan dere låne ting til utendørs-aktiviteter gratis.

Anonymkode: ce6b1...c68

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Trenger du aktivisere dem så da? En økt med kjedsomhet og sutring blir det gjerne lek av. Vi har pusset opp i flere bolker etter vi fikk barna. Ofte deler vi opp dagen slik at først på dagen er det jobbing (gjerne både jeg og mannen, litt ettersom hva det er), så gjør vi noe hyggelig sammen etter middag. Trenger ikke en masse greier og utstyr for å aktivisere barn i den alderen. 

Anonymkode: d9b40...10b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta bussen og finn en strand. Jeg tar 2 busser med fire til ei strand som ligger 15 unna med bil, men 1 time med gåing i oppoverbakker. Null problem. De eldste tar dine ting, pakker med en kjølebag med mat og er på stranda hele dagen. 

Anonymkode: 8507a...767

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor velger folk å bli foreldre hvis de blir slitne av å være med egne barn? Får de barn slik at barnehage og skole kan gjøre all jobben og de kan være med sine barn maks to timer om dagen?

Anonymkode: c6f0f...f37

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor velger folk å bli foreldre hvis de blir slitne av å være med egne barn? Får de barn slik at barnehage og skole kan gjøre all jobben og de kan være med sine barn maks to timer om dagen?

Rull inn puppen. Må være lov å si at man blir sliten uten at sånne fantastiske mennesker som deg skal komme å rekke pekefinger. 

Anonymkode: 7f14a...50b

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det samme.  Vi er på ferie og har gjort akkuratt det samme og det var passe aktivitetsnivå til 3 åring og 6 åring. Er dausliten og gleder til morgendagens økt 😅

Anonymkode: 00889...4a2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rull inn puppen. Må være lov å si at man blir sliten uten at sånne fantastiske mennesker som deg skal komme å rekke pekefinger. 

Anonymkode: 7f14a...50b

Men du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Skrevet

Er alene store deler av sommeren med barna jeg også av samme årsak. De er 4, 5 og 10.år. 

Stranda/bading er redningen her, også har jeg dratt bort to uker og leid hytte. Siden da er jeg borte fra alt kaoset , og det er faktisk lettere å forholde seg til at nå er man faktisk alene. Har kjøpt årskort på et badested nå, og vi har vært der 3/4 timer de dagene de har mest energi. Fungerer veldig bra,  lite krangling og mas , og jeg synes også det er gøy å bade. De har vært så slitne på kvelden at de har lekt fint, spist godt med middag og sett på barne-tv. Har også valgt mine kamper når jeg er på tur alene med de, og legger de en del seinere enn vanlig - men det synes de er ekstra stas. Avtalen er at de skal leke fint, ikke sutre og legge seg fint hvis de skal være lengre oppe neste dag, og det har fungert. 

Nå holder de to yngste barna mine alltid seg til meg når det er vann,  og stikker ikke av eller er for "tøffe" i vann , så det hjelper en del. Det eldste barnet var ikke sånn i samme alder,  der måtte jeg være 5 mm fra siden hun hadde null respekt for vann.

Men for all del , det har også vært noen stunder som er intense og slitsomme- men det er sol oftest hvis jeg ikke tar de ut av huset kjapt nok, og de får løpe fra seg ute.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er i samme situasjon, bortsett fra at mannen jobber, vi pusser ikke opp. Ungene mine er 5 år og yngste er 8 mnd. Vi tar buss til byen, henger litt på lekeplasser der, spennende å «oppdage» nye. Så er det mulig å kjøpe seg litt barnepass, med å la ungene leke på lekeland, uten voksne i 1-2 timer.

Anonymkode: f27d8...280

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså...fra en som jobbet i barnehagen i mange år foreslår jeg å dele opp dagen.

1. Tur med aktivitet: PINTEREST ER DIN VENN. Ta med feks maling på tur å mal steiner som de kan pynte med i skogen. Reis å besøk noen. Ta bussen. Osv.

2. LUNCH Enten på turen eller piknik ihagen mens du leser en bok.

3. Frilek med hensikt: Altså at du gir dem ide å starte frileken på. Feks. At det bor feer i rosebusken som skal ha bursdag og de må ha hjelp til å pynte. Også la de dra ut leker o.l ut så holder de aktiviteten i gang på egenhånd. Så får du slappet av. La de rote.

4. Når du ser leken dør ut så kom med snacks.

5. Hviletid med lydbok. Gjerne ute med pledd og puter.

6. Sett igang en formingsaktivitet. Det er tusenvis av enkle på PINTEREST. Som også kan brukes til lek. 

7. Middag hvor de er med å lager mat.

Unger liker rutiner. De er vant til det fra barnehagen og sfo. Så fortsett med det i ferien. 

Anonymkode: c6178...89e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For det første vet man ikke hvor sliten man blir av å ha barn før man får dem. Og noen perioder er mer slitsomme enn andre. 

Jeg elsker å være med ungene mine når vi er begge foreldrene og gjør noe gøy sammen, eller henger med familie eller andre med barn og alle har det gøy og dagen liksom flyter. Det er noe annet når jeg har dem alene over lenger tid og det ikke er noen andre å være med, de krangler og sutrer, jeg må stå for all underholdningen og får ingen pauser. Jeg elsker fortsatt ungene like mye, men jeg blir mer sliten. 

Anonymkode: f4723...d16

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi pusser opp begge vi, mannen setter opp gipsplater og jeg sparkler og maler, men barna våre er nå 8 og 10, så det er mye enklere. Vi har dog hadde samme prosjekt for 6 år siden, det var litt verre da. 

Tips fra meg er jo å bytte på det og også gjøre noe sammen som familie. Det blir fort slitsomt og ensomt for hver av dere å bare holde dere til en oppgave og det kommer til å gå utover produktivitet. 

Men, med barna.. Har dere hage? Kjøp en plaskebassegn, en sånn som ikke trenger å blåses opp, og leker/kopper/vannmølle? Jeg husker jeg kjøpte en slik basseng for få hundrelapper på jollyroom eller lekeplassen, og dette kjøpte meg mange timer med underholdning for barna. 

Også søk opp Montessori lek på Pinterest ja. Jeg husker jeg kjøpte forskjellige type tørre bønner og linser, og farget de med konditorfarge. Dette tok noe tid å forbedre ja, men det var overraskende fengende for barna. De kunne sitte lenge i strek og leke med det. 

Og eller så er tipset fra meg å komme dere ut av huset. Føler det er alltid enklere å holde barna fornøyde og underholdt ute, ikke hjemme. Uansett om det er en lekeplass eller nærmeste skog. 

Anonymkode: 456cc...e47

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...