Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Der bør de vel ikke stå? 
Jeg har boliglån og har betalt inn ekstra på det, skylder 1.1 mill. Leiligheten er verd 2.5. 
Kjæresten og jeg har snakket om å kjøpe hus sammen, men først bør han selge sitt, siden det nok er mer tungsolgt enn leiligheten min. 

Fond binder vel pengene en stund, tenk om jeg plutselig får bruk for dem? What to do? 

Anonymkode: bb9b6...6c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er for kort tid til å kjøpe fond eller aksjer, med mindre du vil gamble. Fordi de kan plutselig bli verdt mindre og du trenger dem og kan ikke vente til kursen går opp igjen. Finnes sparekontoer med bedre rente hvis du binder pengene i f.eks. 1 mnd. Da er pengene relativt tilgjengelig.

Pengene kan være kjekke å ha tilgjengelig og ikke betale mer ekstra på lånet.

- 50-100000 i buffer

- ca 50000 til din del av dokumentavgift på ny bolig (eksempel bolig koster 4 mill blir dokumentavgift 100000 og dele på to)

- Ledige penger til mellomfinansiering, i tilfelle din leilighet ikke er lettsolgt allikevel

- Penger til innkjøp av møbler til ny bolig, gressklipper/utemøbler osv hvis dere skal ha hage

Endret av Sniff76
AnonymBruker
Skrevet

Har 4.5% rente og ingen begrensninger, så betingelsene er ok der de står. Får renter hver måned, så den vokser hele tiden av seg selv. Har mer eller mindre sluttet å overføre penger til den, betaler inn på lånet i stedet.  

Men nå satte jeg inn feriepengene mine etc, så da økte den med 70.000…

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar dem stå. Jeg skal bygge hus snart. Så jeg vet jeg trenger penger i løpet av 3-6 mnd. men hadde jeg hatt lenger tid så hadde jeg satt dem i fond. Jeg har å penger på fond. Men jeg håper jeg slipper å bruke dem når jeg skal bygge no. 

Anonymkode: 463ac...639

Skrevet (endret)

Sett de på høyrentekonto. Min bank har f.eks sparekonto Pluss til 4,5% rente og 5 gebyrfrie uttak

Edit: Ser at du sllerede har de på høyrentekonto så da er det vel ikke noe å lure på🤷‍♀️

Endret av Knirke
Skrevet
Knirke skrev (6 minutter siden):

Sett de på høyrentekonto. Min bank har f.eks sparekonto Pluss til 4,5% rente og 5 gebyrfrie uttak

Edit: Ser at du sllerede har de på høyrentekonto så da er det vel ikke noe å lure på🤷‍♀️

Skulle til å skrive det samme.

Skrevet (endret)
Sniff76 skrev (2 timer siden):

Det er for kort tid til å kjøpe fond

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men hadde jeg hatt lenger tid så hadde jeg satt dem i fond

Knirke skrev (1 time siden):

Sett de på høyrentekonto.

Fond er ikke fond.

Det er for eksempel en vesentlig forskjell om vi snakker om aksjefond eller rentefond.

Fond kan være svært forskjellig og investere i masse ulikt. Derfor kan også risikoen til ulike fond være like forskjellig.

Om folk ønsker å plassere større sum kortsiktig, så er et norsk rentefond uten valutarisiko en veldig trygg investering, om ikke enda sikrere enn bankkonto. 

Personlig er jeg tilhenger av å ha en buffer på en sparekonto, da den umiddelbare tilgjengeligheten ikke må undervurderes. Ønsker du derimot å plassere penger i mer enn noen måneder med påvente om et boligkjøp, så kan rentefond som sagt være glimrende alternativ.

Lykke til med sparing.

Schnuhu

Endret av Schmuhu
Skrevet

I en lignende situasjon byttet jeg fra vanlig boliglån til rammelån. Bare å betale inn ekstra (spare) som man vil, og buffer opp til "rammen" man velger.

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (18 timer siden):

Fond er ikke fond.

Det er for eksempel en vesentlig forskjell om vi snakker om aksjefond eller rentefond.

Fond kan være svært forskjellig og investere i masse ulikt. Derfor kan også risikoen til ulike fond være like forskjellig.

Om folk ønsker å plassere større sum kortsiktig, så er et norsk rentefond uten valutarisiko en veldig trygg investering, om ikke enda sikrere enn bankkonto. 

Personlig er jeg tilhenger av å ha en buffer på en sparekonto, da den umiddelbare tilgjengeligheten ikke må undervurderes. Ønsker du derimot å plassere penger i mer enn noen måneder med påvente om et boligkjøp, så kan rentefond som sagt være glimrende alternativ.

Lykke til med sparing.

Schnuhu

Har du noen eksempler på slike rentefond? 

Anonymkode: 1c01e...688

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Der bør de vel ikke stå? 
Jeg har boliglån og har betalt inn ekstra på det, skylder 1.1 mill. Leiligheten er verd 2.5. 
Kjæresten og jeg har snakket om å kjøpe hus sammen, men først bør han selge sitt, siden det nok er mer tungsolgt enn leiligheten min. 

Fond binder vel pengene en stund, tenk om jeg plutselig får bruk for dem? What to do? 

Når tenker han å selge? Når skal dere kjøpe huset? Nå i høst?

Hvis det er snakk om 1 år eller mer frem i tid, så hadde jeg betalt 200.000 kr på boliglånet og lot 100.000 kr stå som buffer.

Hadde forøvrig ikke gått inn i noe felles eie og felles økonomi før vi er gifte.

Anonymkode: 374ff...8e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...