Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ser ikke noe svar fra banken her?

Anonymkode: 4f927...58f

Der setningen starter: 

Hei. Som tidligere nevnt.......

Anonymkode: 8d071...723

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Der setningen starter: 

Hei. Som tidligere nevnt.......

Det er bare et blankt felt på min telefon.

Anonymkode: 4f927...58f

• Liker 2
Skrevet

TS har lagt inn med hvit tekst. Banken svarte dette:

"Som tidligere nevnt så er transaksjonen verifisert med din BankID. Dette krever at du aktivt har deltatt i transaksjonen på transaksjonstidspunktet. Til informasjon er transaksjonen utført 06.07.2025 kl. 11:32, autorisert biometrisk gjennom BankID-app. Dersom det ikke var for å godkjenne en transaksjon til Cider trenger vi å vite hva som fikk deg til å bruke din BankID på dette tidspunktet.

Din tidligere forklaring er ikke tilstrekkelig for å redegjøre for hendelsesforløpet. Vi vedholder derfor tidligere svarfrist."

Har du fortalt dem historikken med tidligere kjøp og at du forsøkte på nytt uten å fullføre?

De oppgir et tidspunkt for at din bankid ble brukt. Hva gjorde du da?

Du må jo gi dem en forklaring.

Anonymkode: b2dbc...78c

• Nyttig 1
Skrevet

Jo forklarte selvsagt at jeg prøvde selv å bestille ved å lage en ny kundeprofil og kjøpe. Men det gikk ikke an å fullføre kjøpet før man kan verifisere med bankid/ fingeravtrykk.  Så hvorfor dette gikk an skjønner jeg ikke. Jeg har jo ikke handlet hos dem på par år, så vet ikke hvordan jeg skal logge inn lenger med den gamle brukeren.

Ja tidspunktet det ble brukt gir meg ingen mening, jeg har ikke forsøkt å kjøpe noe på nett den dagen. Men kjøper ting og klær osv gjennom nett hver eneste uke. Men ikke akkurat denne dagen. Derfor det er merkelig.

• Liker 1
Skrevet

Har du kontaktet nettbutikken? Hvilken butikk er det? Du må kontakte dem og spørre hva som har skjedd, hva du eventuelt skal ha "kjøpt" osv, de må jo ha en faktura eller noe.

Dette er interessant når var det i forhold til når pengene gikk ut fra banken? 
"Forresten så ble kontoen min på facebook forsøkt "kapret". Men ble ikke vellykket, da jeg fikk en sånn 6sifret kode på mail at jeg må bekrefte. Noe jeg ikke gjorde. Men er ikke så farlig hvis de tar facebook kontoen altså. 

Har du blitt oppringt av "Microsoft" eller noe i det siste, der de skulle "fikse" noe på datamaskinen din? Det finnes programmer som svindlere bruker, som ligger på dataen og som gjør at de kan gå inn og ta kontrollen over datamaskinen din uten at du vet det. Dette er noe de ber deg laste ned så de kan "hjelpe" deg. Kan noe slikt ha skjedd?
Har noen andre tilgang til dataen din?

Anonymkode: ded55...c6b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du kontaktet nettbutikken? Hvilken butikk er det? Du må kontakte dem og spørre hva som har skjedd, hva du eventuelt skal ha "kjøpt" osv, de må jo ha en faktura eller noe.

Dette er interessant når var det i forhold til når pengene gikk ut fra banken? 
"Forresten så ble kontoen min på facebook forsøkt "kapret". Men ble ikke vellykket, da jeg fikk en sånn 6sifret kode på mail at jeg må bekrefte. Noe jeg ikke gjorde. Men er ikke så farlig hvis de tar facebook kontoen altså. 

Har du blitt oppringt av "Microsoft" eller noe i det siste, der de skulle "fikse" noe på datamaskinen din? Det finnes programmer som svindlere bruker, som ligger på dataen og som gjør at de kan gå inn og ta kontrollen over datamaskinen din uten at du vet det. Dette er noe de ber deg laste ned så de kan "hjelpe" deg. Kan noe slikt ha skjedd?
Har noen andre tilgang til dataen din?

Off det var mye greier. Er teknologien blitt så farlig? Det ringer utenlandske nr til meg hele tiden men jeg tar den jo ikke.men de har ikke ringt på par uker.

Skrevet

Banken sier at det er brukt BankID for å bekrefte betalingen. Og de har gitt deg et tidspunkt. Brukte du BankID på det tidspunktet? Kan det være at du har bekreftet BankID uten å ha startet noe?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Off det var mye greier. Er teknologien blitt så farlig? Det ringer utenlandske nr til meg hele tiden men jeg tar den jo ikke.men de har ikke ringt på par uker.

Har du noen gang tatt den?

Har du svart på en ukjent epost og klikket på en link? Du kan bli hacket på den måten også. Det er derfor linker ikke virker i spam-mappen, man kan få malware/skadevare på den måten, altså programmer som er laget for å hacke deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har du noen gang tatt den?

Har du svart på en ukjent epost og klikket på en link? Du kan bli hacket på den måten også. Det er derfor linker ikke virker i spam-mappen, man kan få malware/skadevare på den måten, altså programmer som er laget for å hacke deg.

Nå er det snakk om bankID som har blitt bekreftet med biometri. Det har ikke noe med hacking, skadevare eller spam å gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei. En oppdatering av saken:

Har sendt reklamasjonsak til banken. De ber om forklaring. Jeg svarte på det de spurte om. Og fikk dette svaret: 

(Altså hvis jeg visste hva eller hvordan de klarte dette, hadde jeg hacket alle bankene og fått masse penger, istedenfor å reklamere for 5000kr. Er det ikke dems jobb å finne ut av det? )

Hei

Som tidligere nevnt så er transaksjonen verifisert med din BankID. Dette krever at du aktivt har deltatt i transaksjonen på transaksjonstidspunktet. Til informasjon er transaksjonen utført 06.07.2025 kl. 11:32, autorisert biometrisk gjennom BankID-app. Dersom det ikke var for å godkjenne en transaksjon til Cider trenger vi å vite hva som fikk deg til å bruke din BankID på dette tidspunktet.

Din tidligere forklaring er ikke tilstrekkelig for å redegjøre for hendelsesforløpet. Vi vedholder derfor tidligere svarfrist.

Hvorfor legger du inn hvit tekst på hvit bakgrunn? Ønsker du å gjøre det umulig å lese det du deler? 

Skrevet (endret)

Du har handlet hos Cider webshop som jo er en China dropshop med et generalt godt rykte etter det jeg kan se, det er godkjent med BankID så det er litt vanskelig å se hvordan du har blitt svindlet, hvis ikke noen andre har tingang på din telefon.

Sikker at alle som har tilgang er vennlige?

Banken godtar aldri noe som svindel hvis det er brukt BankID og for 5000 NOK er det neppe noen vits å ta det rettslig.

Eller har du trykt på en dodgy SMS med påfølgende BankID?

Endret av NakenPanda
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...