AnonymBruker Skrevet 8. juli #1 Skrevet 8. juli Hei. Jeg skjønner ingenting.. ble belastet for nesten 5000kr for 2 dager siden. Sjekket banken idag og så det, og sperret kortet med engang. Jeg hadde dessverre netthandel åpen, da jeg shopper endel, men er nå sperret for det også. Altså, jeg kjøper ting på nett titt og ofte, fra temu,zalando,booztlet,kappahl osv. Og spiller noe lotto på den norske tippong appen. Men transaksjonen på nesten 5000kr var fra en kinesisk kles"butikk" på nett.. jeg har handlet her før,men det var par år siden, og har ikke handlet der siden pga alle str var feil og kvalitet dårlig. Men at det skal bli belastet derfra nå, skjønner jeg ikke. Jeg har heller ikke fått noe mail ang ordrebekreftelse fra dem, så vet ikke hva som ble "kjøpt. Men gikk inn på nettsiden nå og opprettet bruker og prøvde å fullføre en handel, og man må faktisk gå gjennom hele prosessen med å legge inn bankkort info og ccv+ bank id på slutten. Hvis jeg ble hacket, så kinne de umulig ha mukighet til å bruke nin bankid da jeg har den her hos meg, samt at jeg har bank id bekreftelse gjennom fingeravtrykk. Så hvordan i alle dager kunne det skje??? Blir veldig redd nå og tenker å slutte å handle på nett helt. Forresten så ble kontoen min på facebook forsøkt "kapret". Men ble ikke vellykket, da jeg fikk en sånn 6sifret kode på mail at jeg må bekrefte. Noe jeg ikke gjorde. Men er ikke så farlig hvis de tar facebook kontoen altså. Anonymkode: 8d071...723
AnonymBruker Skrevet 8. juli #2 Skrevet 8. juli Det er ikke alle nettbutikker som trenger bankid. Det er et europeisk fenomen. Hvis du har gitt dem kortdetaljene dine tidligere så kan de brukes på nytt. Anonymkode: b2dbc...78c 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli #3 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke alle nettbutikker som trenger bankid. Det er et europeisk fenomen. Hvis du har gitt dem kortdetaljene dine tidligere så kan de brukes på nytt. Anonymkode: b2dbc...78c Nei. Men som sagt så laget jeg ny bruker og prøvde å fullføre handelen for å se hvordan det er mulig. Og det skal ikke være mulig, fordi man kommer til det siste steget der man må legge inn bankkortdetaljene, samt ccv, og til slutt bankid poppet opp. Som jeg ikke fullførte Anonymkode: 8d071...723
AnonymBruker Skrevet 8. juli #4 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og det skal ikke være mulig, fordi man kommer til det siste steget der man må legge inn bankkortdetaljene, samt ccv, og til slutt bankid poppet opp. Som jeg ikke fullførte Anonymkode: 8d071...723 Du gav dem all informasjon som er nødvendig for en kinesisk side å gjennomføre en transaksjon. Anonymkode: b2dbc...78c 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #5 Skrevet 8. juli Kortdetaljene dine har blitt brukt på nytt i den kinesiske butikken. Ikke vanskelig å forstå i det hele tatt utifra informasjonen du skriver her. Altså nettbutikken er trolig 100% svindel side. Anonymkode: c8187...6aa 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #6 Skrevet 8. juli Nei det er ikke det. Jeg har handlet her før par år siden. Ee sendte og alt var riktig. Bare at størrelsene var feil, derfor handlet jeg ikke mer derfra. Man må som sagt gå gjennom alt. Leser dere ikke det jeg skriver? Hvis det var en annen nettbutikk der man ikke trenger å gå gjennom bank id osv, så skjønner jeg at det er lett å misbruke kortdetaljene.men det er ikke tilfellet her. Anonymkode: 8d071...723 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #7 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det var en annen nettbutikk der man ikke trenger å gå gjennom bank id osv, så skjønner jeg at det er lett å misbruke kortdetaljene.men det er ikke tilfellet her. Anonymkode: 8d071...723 Det er mulig for svindlere hvis de vil. Du godkjenner ikke månedlig med bankid til strømmetjenester du har abonnement hos heller. Men de belaster uansett. Anonymkode: b2dbc...78c 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #8 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det er ikke det. Jeg har handlet her før par år siden. Ee sendte og alt var riktig. Bare at størrelsene var feil, derfor handlet jeg ikke mer derfra. Man må som sagt gå gjennom alt. Leser dere ikke det jeg skriver? Hvis det var en annen nettbutikk der man ikke trenger å gå gjennom bank id osv, så skjønner jeg at det er lett å misbruke kortdetaljene.men det er ikke tilfellet her. Anonymkode: 8d071...723 Men den butikken har kortdetaljene dine, og bruker de til å tappe kontoen din for penger. At kunder må bruke bank-id betyr ikke at butikken (butikkeier, noen som har hacket butikken, en utro ansatt e.l.) må det. Meld fra til politi og kortselskap, du får nok pengene tilbake. Anonymkode: 94fb7...36e 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #9 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei. Men som sagt så laget jeg ny bruker og prøvde å fullføre handelen for å se hvordan det er mulig. Anonymkode: 8d071...723 Du har ikke gitt dem detaljene om enda et kort? Anonymkode: b2dbc...78c 2
Million Skrevet 8. juli #11 Skrevet 8. juli (endret) Var det kredittkort eller bankkort som ble svindlet? Uansett bør du kontakte banken/kortutsteder snarest og bestride transaksjonen, fordi den ikke ble gjort av deg men av en svindelnettbutikk. Slike ting som dette er grunnen til at man anbefaler å alltid bruke kredittkort når man handler på nett. Alltid. Da slipper man at noen svindlere trekker penger rett ut av bankkontoen din. Kredittkorttransaksjoner kan bestrides, og man slipper å punge ut med noe som helst. EDIT; bankkort-transaksjoner som er svindel kan selvsagt også bestrides, men det tar tid å behandle saken, og i mellomtiden står du uten pengene som ble trukket fra kontoen... derfor er kredittkort bedre å bruke på nett. Endret 8. juli av Million glemte et ord 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #12 Skrevet 8. juli Gaia skrev (16 minutter siden): Kontakt kortselskaet og send inn en disputt på beløpet. Beste svaret så langt, VISA og Mastercard garanterer jo at du ikke skal bli svindlet. Har du ikke gjennomført transaksjonen skal du ha pengene tilbake fra kortselskapet. Anonymkode: 44b84...700 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #13 Skrevet 8. juli Nei jeg har ikke gitt dem mine nye kortdetaljer. Jeg logget inn og lot som om jeg skulle kǰøpe men fullførte ikke handelen selvsagt. Jeg har kontaktet banken idag og sendt inn reklamasjon. Og de vil at jeg skal redegjøre hva som har skjedd. Men det kan jo ikke jeg vite. mine datakunnskaper er begrenset. hvordan dette lot seg gjøre, er for meg et stort spørsmålstegn. Så jeg vet ikke hva jeg skal svare til banken engang. Anonymkode: 8d071...723
AnonymBruker Skrevet 9. juli #14 Skrevet 9. juli Det skjer rela ofte at nettbutikker blir hacket, og at svindlere får tak i kundeopplysninger, inkludert kortdetaljer. Det er ikke sånn at bank ID må brukes for å belaste kortet ditt, kortnummer holder lenge. Anonymkode: a4388...6b6 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli #15 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det skjer rela ofte at nettbutikker blir hacket, og at svindlere får tak i kundeopplysninger, inkludert kortdetaljer. Det er ikke sånn at bank ID må brukes for å belaste kortet ditt, kortnummer holder lenge. Anonymkode: a4388...6b6 Men i dette tilfellet ble det jo brukt bank id. Mitt bank id for å bekrefte bestillingen. Slik jeg gjorde i mott forsøk, så jeg at man måtte bekrefte bank id. Fordi da jeg avslo å bekrefte med bank id, ble kjøpet kansellert. Anonymkode: 8d071...723
Million Skrevet 9. juli #16 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei jeg har ikke gitt dem mine nye kortdetaljer. Jeg logget inn og lot som om jeg skulle kǰøpe men fullførte ikke handelen selvsagt. Jeg har kontaktet banken idag og sendt inn reklamasjon. Og de vil at jeg skal redegjøre hva som har skjedd. Men det kan jo ikke jeg vite. mine datakunnskaper er begrenset. hvordan dette lot seg gjøre, er for meg et stort spørsmålstegn. Så jeg vet ikke hva jeg skal svare til banken engang. Anonymkode: 8d071...723 Du har jo forklart her hva du tror har skjedd, så det er jo bare å si det samme til banken. Ett kjøp for lenge siden, og så flere mnd senere kom det plutselig en belastning til på kortet, uten at du har vært i nettbutikken. 2
Snublefot62 Skrevet 9. juli #17 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Men i dette tilfellet ble det jo brukt bank id. Mitt bank id for å bekrefte bestillingen. Slik jeg gjorde i mott forsøk, så jeg at man måtte bekrefte bank id. Fordi da jeg avslo å bekrefte med bank id, ble kjøpet kansellert. Anonymkode: 8d071...723 Du ble spurt om BankID ja. Men det betyr ikke at BankID er nødvendig for å belaste kortet ditt. Så lenge de har kortdetaljene dine (kortnr, utløpsdato og sikkerhetskode) så kan de belaste kortet ditt. At du får opp BankID betyr ikke annet enn nettopp det, at du får opp BankID. Og på den måten klarer de å få deg til å tro at det ikke var de som gjorde dette. Genialt. 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #18 Skrevet 14. juli Hei. En oppdatering av saken: Har sendt reklamasjonsak til banken. De ber om forklaring. Jeg svarte på det de spurte om. Og fikk dette svaret: (Altså hvis jeg visste hva eller hvordan de klarte dette, hadde jeg hacket alle bankene og fått masse penger, istedenfor å reklamere for 5000kr. Er det ikke dems jobb å finne ut av det? ) Hei Som tidligere nevnt så er transaksjonen verifisert med din BankID. Dette krever at du aktivt har deltatt i transaksjonen på transaksjonstidspunktet. Til informasjon er transaksjonen utført 06.07.2025 kl. 11:32, autorisert biometrisk gjennom BankID-app. Dersom det ikke var for å godkjenne en transaksjon til Cider trenger vi å vite hva som fikk deg til å bruke din BankID på dette tidspunktet. Din tidligere forklaring er ikke tilstrekkelig for å redegjøre for hendelsesforløpet. Vi vedholder derfor tidligere svarfrist. Anonymkode: 8d071...723
AnonymBruker Skrevet 14. juli #19 Skrevet 14. juli Håper ikke du bruker samme passord flere steder, med tanke på at Facebook kontoen din også ble forsøkt kapret. Det lukter at noen har flere opplysninger om deg enn du tror selv. Har noen fått tak i passordet + e-post, så åpner det dører hvis man har brukt samme passord flere steder. 🫣😬 Anonymkode: 07f8e...d3e
AnonymBruker Skrevet 14. juli #20 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. En oppdatering av saken: Har sendt reklamasjonsak til banken. De ber om forklaring. Jeg svarte på det de spurte om. Og fikk dette svaret: (Altså hvis jeg visste hva eller hvordan de klarte dette, hadde jeg hacket alle bankene og fått masse penger, istedenfor å reklamere for 5000kr. Er det ikke dems jobb å finne ut av det? ) Hei Som tidligere nevnt så er transaksjonen verifisert med din BankID. Dette krever at du aktivt har deltatt i transaksjonen på transaksjonstidspunktet. Til informasjon er transaksjonen utført 06.07.2025 kl. 11:32, autorisert biometrisk gjennom BankID-app. Dersom det ikke var for å godkjenne en transaksjon til Cider trenger vi å vite hva som fikk deg til å bruke din BankID på dette tidspunktet. Din tidligere forklaring er ikke tilstrekkelig for å redegjøre for hendelsesforløpet. Vi vedholder derfor tidligere svarfrist. Anonymkode: 8d071...723 Ser ikke noe svar fra banken her? Anonymkode: 4f927...58f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå