Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne og mannen har hatt samlivsproblemer konstant i 18 år, og jeg har lyttet, trøstet og gitt råd om parterapi.
De nekter begge å gå i terapi, så runddansen bare fortsetter. De snakker aldri ordentlig ut om tingene, bare sier høyt at de legger det bak seg og feier alt under teppet.

For drøyt fire måneder siden bestemte mannen seg for å skilles, men de bor sammen mens de venter på å selge hus og bli enige om barna. Han har de siste to månedene blitt sett sammen med en annen dame. Men venninnen min sier hun og mannen fremdeles har sex. 

Venninnen min gjennomgår åpenbart en vanskelig periode av livet, og jeg burde være mer støttende. Men jeg er bare så lei og tom. Jeg føler meg så slem som ikke bryr meg. Jeg synes de bare burde skynde seg med å bo hver for seg så fort som mulig, og slutte med seigpining. Legg huset ut for salg og bli ferdig med det.

Hvorfor er jeg en så dårlig venninne? 

Anonymkode: 17e2a...55a

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal absolutt ikke føle deg slem for at du ikke lenger evner å engasjere i dette dysfunksjonelle forholdet. 

Hun  må ta ansvar selv for den situasjonen hun er i stedet for å utnytte andre som emosjonelle søppelkasse. 

Anonymkode: f16e1...f28

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Til slutt får man nok av å være terapeuten til folk. Da vil man slutte å bry seg så voldsomt fordi sånne folk som venninna di krever så vanvittig mye energi. 

Anonymkode: 8e376...f51

• Liker 6
Skrevet

Du skriver det selv; Fordi du er tom. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi de har brent lyset i alle mulige ender for de rundt seg og.

Det kan du godt være ærlig om, og si du trenger gjensidig vennskap som også byr på hyggelige ting fremover. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man gir gode råd gang på gang som ikke følges, så føles det som om det man sier ikke har noen mening, og at man ikke føles som venninne, men bare brukes som emosjonell søppelkasse som en over meg skriver. Det er veldig lite givende i lengden. Jeg har hatt akkurat helt samme erfaring, situasjonen liknet ikke, men jeg opplevde at venninne tok svært dårlige valg gang på gang tross alle råd og trengte mer og mer støtte. Sier ikke at det alltid er lett eller riktig å følge alle råd, men man føler jo seg litt dum når man bruker kveld på kveld på å støtte noen uten at det gir deg noe selv, også går ingenting inn, og så må man igjen bruke tid på å støtte i en situasjon som kanskje kunne vært unngått. Det er ikke rart man føler seg tung.

Anonymkode: 7bac8...b06

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En venninne og mannen har hatt samlivsproblemer konstant i 18 år, og jeg har lyttet, trøstet og gitt råd om parterapi.
De nekter begge å gå i terapi, så runddansen bare fortsetter. De snakker aldri ordentlig ut om tingene, bare sier høyt at de legger det bak seg og feier alt under teppet.

For drøyt fire måneder siden bestemte mannen seg for å skilles, men de bor sammen mens de venter på å selge hus og bli enige om barna. Han har de siste to månedene blitt sett sammen med en annen dame. Men venninnen min sier hun og mannen fremdeles har sex. 

Venninnen min gjennomgår åpenbart en vanskelig periode av livet, og jeg burde være mer støttende. Men jeg er bare så lei og tom. Jeg føler meg så slem som ikke bryr meg. Jeg synes de bare burde skynde seg med å bo hver for seg så fort som mulig, og slutte med seigpining. Legg huset ut for salg og bli ferdig med det.

Hvorfor er jeg en så dårlig venninne? 

Anonymkode: 17e2a...55a

Så de skal skilles, og har har truffet en ny dame, men de knuller fortsatt?? Det hang jeg meg oppi. 

Uansett, det er bare å ikke bry seg. 

Anonymkode: 0100b...66d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så de skal skilles, og har har truffet en ny dame, men de knuller fortsatt?? Det hang jeg meg oppi. 

Selvfølgelig hang du deg opp i det. Du nærer på sladder og drama, selv om det ikke er dine apekatter, ei heller ditt sirkus

Anonymkode: f16e1...f28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt ok å sette sunne grenser for seg selv, TS. Si omtrent det du skrev i HI til venninnen din, på en ålreit måte. Du kan f.eks. be om pause i vennskapet fram til de bor hver for seg, eller at dere ikke skal snakke om skilsmissen eller mannen når dere treffes, før de bor hver for seg.

Anonymkode: 6a01c...00d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver dette innlegget så åpenbart bryr du deg. Du bryr deg om at du "ikke bryr deg". Samma det vel. Har hun spurt deg om å stille opp på noen måte, eller er det bare at du overinvolverer deg, for det virker slik! 

Anonymkode: 9da16...eab

• Liker 4
Skrevet

Du har vist mer omsorg enn noen noensinne kan forvente ved å i det hele tatt ha støttet venninnen din i det ufattelige dysfunksjonelle ekteskapet hennes i nesten 20 år. Det er helt lov at du nå faktisk er tom og ikke har mer å gi. Din venninne har tatt og fortsetter å ta ufattelig dårlige valg for seg selv. Du har ingenting å ha dårlig samvittighet for.

AnonymBruker
Skrevet

Situasjoner som er mulig å løse er en ting. Jeg hadde blitt totalt tappet av å være klagemur for å høre om et dårlig forhold over så mange år! Min uhelbredelige syke veninne har jeg null problemer med å støtte-hun får dessverre ikke endret situasjonen. Og uansett har hun aldri tatt energien fra meg, som flere andre med samlivsproblem gjorde helt til jeg satte foten ned.

Anonymkode: a2395...5d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2025 den 17.55):

Det er helt vanlig. 

Anonymkode: aa982...908

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er helt vanlig. 

Anonymkode: aa982...908

Og ikke greit. 

Anonymkode: 77618...f04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...