Gå til innhold

Borderline, ønsker å bli ufør men får avslag fra nav

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en kvinne i tredveårene som fikk diagnosen BPD i tyveårene. Jeg føler alt og alle er i mot meg. Jeg jobber på en omsorgsbolig og alle hater meg. Jeg har blitt kastet ut av dps etter fem år fordi de sier jeg er behandlingresistent. Ingen forstår oss med borderline. Vi blir bare hatet for å elske. Jeg vil bli ufør fordi alle hater meg der jeg jobber. På andre arbeidsplasser hater alle meg også. De sier jeg ødelegger arbeidsmiljøet med å være lunefull og sint. Men de forstår ikke at jeg lider. Legen nekter å søke ufør…

Anonymkode: 299e3...6f4

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei, jeg er en kvinne i tredveårene som fikk diagnosen BPD i tyveårene. Jeg føler alt og alle er i mot meg. Jeg jobber på en omsorgsbolig og alle hater meg. Jeg har blitt kastet ut av dps etter fem år fordi de sier jeg er behandlingresistent. Ingen forstår oss med borderline. Vi blir bare hatet for å elske. Jeg vil bli ufør fordi alle hater meg der jeg jobber. På andre arbeidsplasser hater alle meg også. De sier jeg ødelegger arbeidsmiljøet med å være lunefull og sint. Men de forstår ikke at jeg lider. Legen nekter å søke ufør…

Du må nok løse dette på en annen måte. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å jobbe i et miljø hvor alle hater meg, men siden du faktisk jobber så har du jo åpenbart arbeidsevne, og da er ikke ufør for deg.

Anonymkode: 2e790...e6c

• Liker 24
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Klart du må bli ufør❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men da må du jobbe

Anonymkode: c030b...15c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil regjere skandinavia. Fastlegen vil heller legge meg inn på psykiatrisk. 

Vi har alle våre ting her i livet 

Anonymkode: ab3cc...f7e

• Liker 22
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle hater meg og, men har ikke tenkt tanken at det kan frita meg fra jobb

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Håper du kan bli i jobb, kanskje en annen er rett for deg? 
Kjenner til en dame som ble kvitt/frisk diagnosen faktisk. Ja, to. Hun ene er fra Rogaland og har en snap pga lipødem. 
Du har nok bedre av jobb enn å gå hjemme? 

Anonymkode: 0bffe...f5c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er kjipt å være ufør. Og jeg tror ikke alle hater deg der, men at du føler at alle hater deg kan godt være. 

Du kan bli bedre fra borderline. Jeg hadde en ille grad av borderline, men den diagnosen er tatt bort. Så det er jo håp for deg også. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg jobber på en omsorgsbolig og alle hater meg.

De sier jeg ødelegger arbeidsmiljøet med å være lunefull og sint.

Vurdert andre jobber der du slipper å forholde deg så tett til mange mennesker?

Anonymkode: f8e7e...be8

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Legen nekter å søke ufør…

Det er ikke legen som søker ufør. Du må gjennom en prosess hos NAV for det. 

Anonymkode: 6d79f...9aa

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke bli ufør for alle hater deg

..dette handler mer om ar du må jobbe med deg og få jobb som du ikke jobber med sp mange mennesker 

Uføretrygd handler om arbeidsevne...det du har er personlighets problem 

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke legens godkjennelse for å søke ufør. Mange som tror det. Du kan sende uforesøknaden selv og legge ved papirer på diagnose. Men det kan være vanskelig å få AAP eller uføre uten å ha legen på lag.

Anonymkode: df648...d59

AnonymBruker
Skrevet

Men altså.. selv om borderline er en veldig vond diagnose for de som har den, så er det tøft å stå i for de rundt også. Fakta er at veldig mange med den diagnosen ødelegger og brenner ut folk de har en relasjon til.

Jeg var sammen med en mann med borderline engang og han klarte ikke la være å slå eller ty til annen vold da han ble sint. Det var ikke alvorlig juling som sendte meg på sykehus eller til tannlegen liksom, men det var ørefik, et spark her og der, kloring og klyping. Nå sier ikke jeg at alle med bpd er slik, men han var sånn. Han var også mye hos psykolog og i helsevesenet for øvrig for å få hjelp men, ingenting hjalp. Psykologene sa at han ikke gjorde slik fordi han var sadistisk, slem eller ute etter å kontrollere, men fordi at han manglet grunnleggende impulskontroll og greide ikke å regulere seg selv, slik som små barn. Uansett hvor glad jeg var i han og hvor lei seg han var etter hver gang han gjorde slik, så måtte jeg gå. Jeg kunne altså ikke bli brukt som en boksesekk pga at han hadde problemer. 

Så poenget er: folk med borderline er dessverre ofte veldig belastende. Og i og med at du føler som du gjør og sier at alle er i mot deg, så tror jeg at du dessverre er ganske plagsom. Dette er det bare deg selv som kan ta tak i. Det sies at borderline er den "enkleste" personlighetsforstyrrelsen å bli kvitt, da det er godt forsket på. Men, du må gå all in og virkelig ville det selv. Å sette seg ned å ville bli ufør fordi "alle hater meg" er en veldig emo holdning som ikke fører noe sted hen.

Anonymkode: 3696b...9e7

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Du kann ikke gå rett fra jobb til ufør. Først må du bli sykmeldt og være sykmeldt i et år. Så søker du AAP dersom du fortsatt ikke klarer å være i jobb. Når NAV er enig i at det ikke er noe poeng med mer utprøving og behandling vil de be deg søke ufør. 

Anonymkode: d2182...8e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du trenger ikke legens godkjennelse for å søke ufør. Mange som tror det. Du kan sende uforesøknaden selv og legge ved papirer på diagnose. Men det kan være vanskelig å få AAP eller uføre uten å ha legen på lag.

Anonymkode: df648...d59

Joda..bare legg inn søknad uten aap og at nav har åpnet for det. Da får du avslag med engang.

Diagnosen gir deg ikke uføretrygd 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Om de forstår at du lider eller ikke er underordnet; på jobb er man profesjonell og legger igjen lunefull og sint hjemme

Anonymkode: 058a2...a0f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I avslaget fra NAV står det nok en begrunnelse. Begynn med å lese den.

Anonymkode: 389a7...307

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men altså.. selv om borderline er en veldig vond diagnose for de som har den, så er det tøft å stå i for de rundt også. Fakta er at veldig mange med den diagnosen ødelegger og brenner ut folk de har en relasjon til.

Jeg var sammen med en mann med borderline engang og han klarte ikke la være å slå eller ty til annen vold da han ble sint. Det var ikke alvorlig juling som sendte meg på sykehus eller til tannlegen liksom, men det var ørefik, et spark her og der, kloring og klyping. Nå sier ikke jeg at alle med bpd er slik, men han var sånn. Han var også mye hos psykolog og i helsevesenet for øvrig for å få hjelp men, ingenting hjalp. Psykologene sa at han ikke gjorde slik fordi han var sadistisk, slem eller ute etter å kontrollere, men fordi at han manglet grunnleggende impulskontroll og greide ikke å regulere seg selv, slik som små barn. Uansett hvor glad jeg var i han og hvor lei seg han var etter hver gang han gjorde slik, så måtte jeg gå. Jeg kunne altså ikke bli brukt som en boksesekk pga at han hadde problemer. 

Så poenget er: folk med borderline er dessverre ofte veldig belastende. Og i og med at du føler som du gjør og sier at alle er i mot deg, så tror jeg at du dessverre er ganske plagsom. Dette er det bare deg selv som kan ta tak i. Det sies at borderline er den "enkleste" personlighetsforstyrrelsen å bli kvitt, da det er godt forsket på. Men, du må gå all in og virkelig ville det selv. Å sette seg ned å ville bli ufør fordi "alle hater meg" er en veldig emo holdning som ikke fører noe sted hen.

Anonymkode: 3696b...9e7

Hva får du egentlig ut av å skrive en avhandling om hvor jævlige folk med bpd er basert på din erfaring med ett menneske? På hvilken måte tror du det hjelper TS? 

Anonymkode: 54cac...95a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
300DPI skrev (1 time siden):

Om du mener hele verden misforstår deg så er vel heller selvinnsikt noe du burde jobbe med.

Det var ikke pent sagt. Borderline er veldig stigmatisert, andre forstår ikke at vi trenger ekstra kjærlighet og forståelse. Noe jeg blir dømt for av slike som deg.

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...