AnonymBruker Skrevet 8. juli #1 Skrevet 8. juli Bilen min brøt sammen i går. Måtte derfor ha den på verksted. Snakket med forhandler i dag og de sier at jeg ikke har rett på lånebil før det har gått over en uke. Jeg hadde fått time til verksted i august, men siden bilen ikke holdt så lenge måtte jeg levere den inn i går. Verkstedet sier at de ikke kan love meg at de får tid til å fikse bilen før i august. De skal prøve å se på den før, men kan ikke love. Likevel vil de ikke gi meg leiebil før det har gått en uke. I følge forbruker kjøpsloven har man rett på lånebil dersom en reperasjon tar mer enn en uke. Her kan de med sikkerhet ikke si om de klarer å fikse bilen i løpet av denne uken - eller i august når jeg har fått time. Er det ikke veldig dårlig av forhandler å ikke hjelpe meg da? Er lost uten bil. Heldigvis har jeg fått låne bilen til noen i familien, men det er en vanlig bil (ikke el) og det koster da en formue å kjøre gjennom bompenger og liknende. Koster meg 200 kroner dagen bare i bompenger, også kommer bensin uten om. Med bilen min betaler jeg rundt 20 kroner dagen. Anonymkode: ccb7b...477 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #2 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bilen min brøt sammen i går. Måtte derfor ha den på verksted. Snakket med forhandler i dag og de sier at jeg ikke har rett på lånebil før det har gått over en uke. Jeg hadde fått time til verksted i august, men siden bilen ikke holdt så lenge måtte jeg levere den inn i går. Verkstedet sier at de ikke kan love meg at de får tid til å fikse bilen før i august. De skal prøve å se på den før, men kan ikke love. Likevel vil de ikke gi meg leiebil før det har gått en uke. I følge forbruker kjøpsloven har man rett på lånebil dersom en reperasjon tar mer enn en uke. Her kan de med sikkerhet ikke si om de klarer å fikse bilen i løpet av denne uken - eller i august når jeg har fått time. Er det ikke veldig dårlig av forhandler å ikke hjelpe meg da? Er lost uten bil. Heldigvis har jeg fått låne bilen til noen i familien, men det er en vanlig bil (ikke el) og det koster da en formue å kjøre gjennom bompenger og liknende. Koster meg 200 kroner dagen bare i bompenger, også kommer bensin uten om. Med bilen min betaler jeg rundt 20 kroner dagen. Anonymkode: ccb7b...477 Er vel forsikringen som ordner leiebil. Anonymkode: 57acf...836 3 1
Luckiness Skrevet 8. juli #3 Skrevet 8. juli Bilen er vel ikke startet på enda. Slik at det går en uke fra den er startet på til du får lånebil. Dessverre kan ikke verksted ta høyde for at bilene til folk havarerer og fikse de samme dag eller med en gang. Dette er jo midt i fellesferien også. Forstår det er kjedelig, men slik er det bare. Du må eventuelt låne bil av noen du kjenner eller leie bil selv frem til du vet mer. Kanskje noen du kjenner er vekkreist nå og du kunne lånt? 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #4 Skrevet 8. juli Siden du bor et sted med bompenger regner jeg med der er nok av busser å ta også. Hvorfor er ikke det et alternativ? Anonymkode: 28060...1c2 1
Gjest jegerrinne Skrevet 8. juli #5 Skrevet 8. juli Har nå aldri fått leie bil ved vanlig reprasjon. Men ved ulykke osv så får vi leie bil fra dag 1 og til bil er ferdig
AnonymBruker Skrevet 8. juli #6 Skrevet 8. juli Dersom det oppstår en feil på bilen din som dekkes av garanti eller reklamasjon, har du ifølge forbrukerkjøpsloven rett til lånebil dersom reparasjonen tar mer enn én uke. Når man kjøper en bil med nybil garanti skal man forvente at bilen fungerer. Forhandler kan ikke nekte deg lånebil hvis det er flere uker å vente. Anonymkode: ccb7b...477
AnonymBruker Skrevet 8. juli #7 Skrevet 8. juli Du sier jo ikke alderen på bilen din, så det er helt umulig for oss å mene noe om. Normalt er det forsikringen som fikser leiebil. Anonymkode: 3be50...30d
AnonymBruker Skrevet 8. juli #8 Skrevet 8. juli Hvor lenge er det siden du kjøpte bilen? Er dette en feil du visst om? Anonymkode: 70762...0b0
AnonymBruker Skrevet 8. juli #9 Skrevet 8. juli Det er nybil garanti på bilen. Nei, ikke kjent feil. Men det er en tilbakekalling på det. Anonymkode: ccb7b...477
AnonymBruker Skrevet 8. juli #10 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bilen min brøt sammen i går. Måtte derfor ha den på verksted. Snakket med forhandler i dag og de sier at jeg ikke har rett på lånebil før det har gått over en uke. Jeg hadde fått time til verksted i august, men siden bilen ikke holdt så lenge måtte jeg levere den inn i går. Verkstedet sier at de ikke kan love meg at de får tid til å fikse bilen før i august. De skal prøve å se på den før, men kan ikke love. Likevel vil de ikke gi meg leiebil før det har gått en uke. I følge forbruker kjøpsloven har man rett på lånebil dersom en reperasjon tar mer enn en uke. Her kan de med sikkerhet ikke si om de klarer å fikse bilen i løpet av denne uken - eller i august når jeg har fått time. Er det ikke veldig dårlig av forhandler å ikke hjelpe meg da? Er lost uten bil. Heldigvis har jeg fått låne bilen til noen i familien, men det er en vanlig bil (ikke el) og det koster da en formue å kjøre gjennom bompenger og liknende. Koster meg 200 kroner dagen bare i bompenger, også kommer bensin uten om. Med bilen min betaler jeg rundt 20 kroner dagen. Anonymkode: ccb7b...477 Hvorfor betaler folk forsikring? Jo, for å få leiebil fra forsikringen i slike tilfeller. Anonymkode: b9dba...043 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #11 Skrevet 8. juli jegerrinne skrev (7 timer siden): Har nå aldri fått leie bil ved vanlig reprasjon. Men ved ulykke osv så får vi leie bil fra dag 1 og til bil er ferdig Tesla så får man gratis lånebil ved garanti reparasjoner Anonymkode: 300b0...c4e
AnonymBruker Skrevet 9. juli #12 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er nybil garanti på bilen. Nei, ikke kjent feil. Men det er en tilbakekalling på det. Anonymkode: ccb7b...477 Feilen er ikke kjent, men det er likevel tilbakekalling grunnet den? Blir ikke det noe rart, å kalle tilbake biler grunnet en feil som ingen er klar over? Da jeg hadde nybilgaranti fra Møller fikk jeg lånebil fra dag en da bilen hadde problemer. Feilen tok bare en dag å fikse, men de stilte likevel med lånebil. Det var dog ikke noe de var pliktige til. Anonymkode: 1cd7c...7c2
AnonymBruker Skrevet 9. juli #13 Skrevet 9. juli jegerrinne skrev (15 timer siden): Men ved ulykke osv så får vi leie bil fra dag 1 og til bil er ferdig Bare hvis du har leiebil inkludert i forsikringen. Anonymkode: ed08b...7ae
AnonymBruker Skrevet 10. juli #14 Skrevet 10. juli Forbrukerkjøpsloven gir deg som forbruker rett til lånebil eller dekning av utgifter til alternativ transport når bilen din er på verksted for reklamasjonsbasert reparasjon. Dette gjelder hvis reparasjonen forventes å ta mer enn en uke. Utgangspunktet er at selger skal dekke dine kostnader forbundet med å skaffe alternativ transport, som leiebil, dersom bilen din er på verksted for mangel som dekkes av reklamasjonsretten (evt. garanti). Bilen min er fortsatt innenfor nybil garantien (og reklamasjonsrett), så da har jeg med loven i håden rett på lånebil dekket av forhandler dersom jeg blir mer enn en uke uten bil. Siden feilen på bilen er av en karakter som gjør at det vil ta mer enn en uke å fikse den, syns jeg det er dårlig av forhandler å ikke innvilge lånebil fra dag 1. I stedet for å be meg om å vente noen dager til de har fått gjort sine undersøkelser. Bilen har en kjent feil som det også er sendt ut en tilbakekalling på. De har forsøkt tidligere å utføre midlertidige reperasjoner i påvente av deler, men det har i dette tilfellet ikke lykkes. De vet at det er lang leveringstid på de aktuelle delene, og da er det dårlig å ikke gi litt goodwill siden bilen med all sannsynlighet vil bli stående lenge på verksted. Jeg har snakket med andre som har opplevd liknende ting, og de har fått leiebil på timen hos sin forhandler. Så man har rett på leiebil i følge loven hvis bilen blir stående på verksted mer enn en uke, men seriøse forhandler er greie å innvilger lånebil mye før. Når man betaler en lite formue for en bil forventer man at den ikke skal bli stående på verksted. Anonymkode: ccb7b...477 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå